H διεύρυνση της ενεργειακής συνεργασίας με τη Βόρεια Μακεδονία αναμένεται να τεθεί στο επίκεντρο των συναντήσεων και των επαφών που θα έχει την ερχόμενη Τρίτη, 2 Απριλίου, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας με τον ομόλογό του Ζόραν Ζάεφ, κατά την επίσκεψή του στα Σκόπια.
Στην ελληνική αποστολή θα συμμετέχει και ο υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, καθώς προωθούνται τρία κομβικά έργα, που αφορούν σε διασυνδετήριο αγωγό αερίου μεταξύ των δύο χωρών, στην αναβάθμισης της υφιστάμενης ηλεκτρικής διασύνδεσης αλλά και τσην επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού που συνδέει τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη με τα διυλιστήρια ΟΚΤΑ
Ας σημειωθεί ότι ο ΔΕΣΦΑ και ο αντίστοιχος Διαχειριστής Αερίου της Βόρειας Μακεδονίας, η MER έχουν υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας για την κατασκευή διασυνδετήριου αγωγού με έμφαση στα τεχνικά θέματα, καθώς ο ΔΕΣΦΑ θα παράσχει τεχνογνωσία στη MER για την κατασκευή του τμήματος του αγωγού στο έδαφος της γειτονικής χώρας. Η διασύνδεση των δύο εθνικών συστημάτων αερίου προσφέρει εναλλακτική πηγή προμήθειας στη Βόρεια Μακεδονία, η οποία ως σήμερα εφοδιάζεται μόνο με ρωσικό φυσικό αέριο. Απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση του έργου είναι το καθεστώς που θα διέπει τον αγωγό να είναι συμβατό με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές και να προηγηθεί μάρκετ τεστ, που θα συγκεντρώσει το απαιτούμενο ενδιαφέρον.
Αξίζει να αναφερθεί πάντως ότι αγωγό Ελλάδος- Βόρειας Μακεδονίας προωθεί και εταιρία, που ανήκει στο Ρώσο μεγιστάνα Λεονίντ Λεμπέντεφ.
Παράλληλα συζητείται η αναβάθμιση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών, την οποία εξετάζει κοινή ομάδα εργασίας του ΑΔΜΗΕ και του Διαχειριστή Μεταφοράς Ενέργειας της Βόρειας Μακεδονίας, MEPSO. Στόχος είναι η αναβάθμιση της μεταφορικής ικανότητας ηλεκτρισμού μεταξύ των δύο χωρών, οι οποίες συνδέονται με δύο γραμμές 400KV, η μία μεταξύ KYT Θεσσαλονίκης και Dubrovo και η άλλη μεταξύ ΚΥΤ Μελίτης και Bitola
Τέλος, εξελίξεις πρέπει να αναμένονται όσον αφορά στην επαναλειτουργία του αγωγού μεταφοράς πετρελαίου από τις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων των ΕΛ.ΠΕ στη Θεσσαλονίκη προς το διυλιστήριο ΟΚΤΑ, το οποίο, ως γνωστόν, ανήκει επίσης στα ΕΛΠΕ.
Το πετρέλαιο στη Βόρεια Μακεδονία μεταφέρεται σήμερα οδικώς, αφού τα ΟΚΤΑ έπαψαν να λειτουργούν από το 2013, καθώς τα ΕΛΠΕ έκριναν τότε ως ασύμφορη τη συνέχιση της λειτουργία του διυλιστηρίου, που είναι και το μοναδικό στη γειτονική χώρα. Πάντως ΕΛ.ΠΕ, τα οποία μέσω της ΟΚΤΑ, λειτουργούν 27 πρατήρια και παράλληλα προμηθεύουν τα 121 πρατήρια της Makpetrol, επιδιώκουν την επαναλειτουργία του αγωγού.