Tα σχετικώς υψηλά αποθέματα πετρελαίου στην παγκόσμια αγορά φαίνεται πως μπορούν να αντισταθμίσουν την έλλειψη ιρανικού πετρελαίου λόγω των αμερικανικών κυρώσεων, αποδυναμώνοντας τις ανοδικές τάσεις στην τιμή του αργού, εκτιμούν διεθνείς αναλυτές.
Είναι χαρακτητιστικό ότι ο Larry Fink, o δισεκατομμυριούχος διευθύνων σύμβουλος της BlackRock, σε δηλώσεις του στο CNBC δεν έδειξε καμία ιδιαίτερη ανησυχία για τις τιμές του αργού, παρά την πρόσφατη άνοδο.
Ως γνωστόν οι τιμές του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές ανέβηκαν σημαντικά μετά την ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ ότι καταργεί την εξαίρεση από τις αμερικανικές κυρώσεις, που είχε δοθεί σε οκτώ χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας.
Το μέτρο θα ισχύσει από τις 2 Μαίου.
Ήδη τον Μάρτιο οι ιρανικές εξαγωγές είχαν μειωθεί στα 1,4 εκατ. βαρέλια ημερησίως από 2,8 εκατ. βαρέλια την ημέρα, τον Μάιο του 2018, πριν αρχίσουν οι διαδικασίες για την επιβολή των αμερικανικών κυρώσεων.
Το έλλειμμα που θα προκύψει από την απόσυρση του ιρανικού αργού μπορεί να αντισταθμιστεί από τα αποθέματα των ΗΠΑ, τα οποία αναμένεται να αυξηθούν κατα 1,6 εκατ. βαρέλια/ημέρα το 2019, σύμφωνα με την Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ)
“ Η διαφορά είναι πολύ πιο μικρή σε σχέση με ότι πιστεύουν οι περισσότεροι” δήλωσε ο Larry Flink, σχολιάζοντας τις επιπτώσεις από την απόφαση της αμερικανικής κυβέρνησης.
Είναι χαρακτηριστικό πάντως ότι, όταν η Ουάσιγκτον ανακοίνωσε τη Δευτέρα την κατάργηση των εξαιρέσεων, το αργό κέρδισε μέσα σε λίγη ώρα 3%. Ανταπαντώντας, Ιρανοί αξιωματούχοι απείλησαν να κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ, το θαλάσσιο πέρασμα απ’ όπου διακινείται περίπου το 20% του παγκόσμιου ναυτιλιακού εμπορίου πετρελαίου.
Αλλά τόσο ο κ. Fink όσο και ο υπουργός Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας Khalid al Falih επισήμαναν την αύξηση των αποθεμάτων πετρελαίου στις χώρες του Αραβικού Κόλπου και στις ΗΠΑ, εκτιμώντας ότι μπορούν να αντισταθμίσουν τα φορτία που θα λείψουν από το Ιράν.
Μάλστα όπως δήλωσε ο Σαουδάραβας αξιωματούχος τα μέλη του ΟΠΕΚ δεν πρόκειται να αφήσουν τους πελάτες τους χωρίς πετρέλαιο.
Πάντως άλλοι αναλυτές, όπως η Barclays, εκτιμούν ότι υπάρχει σοβαρός κίνδυνος ανόδου των τιμών εξ αιτίας της κατάργησης των εξαιρέσεων, καθώς οι 8 χώρες που είχαν εξαιρεθεί από τα αμερικανικές κυρώσεις όλες μαζί απορροφούσαν περισσότερο από το 75% των συνολικών εξαγωγών του Ιράν. Ας σημειωθεί ότι ανάμεσα στους “8”, που είχαν εξαιρεθεί, με την απόφαση του Νοεμβρίου 2018, είναι κράτη με μεγάλη κατανάλωση όπως η Ινδία, η Κίνα, η Νότιος Κορέα , η Ιαπωνία και η Τουρκία.
“Παρότι η Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και άλλες χώρες του ΟΠΕΚ φαίνονται ότι μπορούν να καλύψουν το κενό από τη μείωση των ιρανικών εξαγωγών…..η κάλυψη αυτή έρχεται μαζί με το κόστος της σημαντικής μείωσης του εφεδρικού δυναμικού παραγωγής και παράλληλα αυξάνει τον κίνδυνο ενδεχόμενης κρίσης στη Μέση Ανατολή” αναφέρει η τράπεζα στο καθημερινό ενημερωτικό σημείωμα, που εξέδωσε χθες.
“Αν όλα τα άλλα παραμείνουν σταθερά και οι ιρανικές εξαγωγές μηδενιστούν, αυτό θα επιφέρεί τουλάχιστον μία αύξηση της τάξης των 5 δολ/βαρέλι, στην τρέχουσα πρόβλεψή μας, για τη διαμόρφωση στα 70 δολ/βαρέλι της μέσης τιμής του Brent το 2019”, αναφέρει επίσης η έκθεση.
Αρκετοί αναλυτές εκτιμούν ότι βραχυπρόθεσμα οι προοπτικές για τις τιμές του πετρελαίου είναι ανοδικές, καθώς τα στοιχεία του ΟΠΕΚ δείχνουν στα τρέχοντα επίπεδα παραγωγής, δηλαδή λίγο πάνω από 30 εκατ. βαρέλια την ημέρα, στο δεύτερο τρίμηνο τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου μπορεί να μειωθούν κατά 760.000 βαρέλια την ημέρα και στο τρίτο τρίμηνο κατά 930.000 βαρέλια την ημέρα.
Χθες το απόγευμα πάντως, πριν το κλείσιμο των αγορών, το πετρέλαιο Brent υποχωρούσε στα 73,74 δολ/βαρέλι (-0,20%). Ας σημειωθεί ότι την ημέρα της ανακοίνωσης για την κατάργηση των εξαιρέσεων, τη Δευτέρα 22 Απριλίου, το πετρέλαιο brent για τις παραδόσεις Μαίου έφθανε να κερδίζει προς στιγμή πάνω από 3%, αγγίζοντας τα 74,52 δολ/βαρέλι, το υψηλότερο επίπεδο από την 1η Νοεμβρίου 2018.
Όσο για τις επιπτώσεις στην εγχώρια αγορά από την κατάργηση της εξαίρεσης, που ίσχυε και για την Ελλάδα, οι δύο μεγάλοι διυλιστικοί όμλοι της χώρας, τα ΕΛΠΕ και η Mότορ Οιλ διαβεβαιώνουν ότι εδώ και καιρό έχουν σταματήσει τις εισαγωγές αργού από το Ιράν, υποκαθιστώντας την ποσότητα αυτή με φορτία από άλλες χώρες.