Ως το έργο που θα ανοίξει το δρόμο για την τροφοδοσία των ανατολικών αλλά των δυτικών Βαλκανίων με φυσικό αέριο από τρίτες πηγές χαιρετίστηκε ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας- Βουλγαρίας (IGB), τόσο από τον πρωθυπουργό της Ελλάδας Αλέξη Τσίπρα όσο και από το Βούλγαρο ομόλογό του Μπόικο Μπορίσεφ, κατά την τελετή που έγινε χθες στο Κίρκοβο της Βουλγαρίας, για την έναρξη κατασκευής του αγωγού στο βουλγαρικό έδαφος.
Στόχος είναι ο αγωγός να τεθεί σε λειτουργία προς το τέλος του 2020, όταν θα είναι έτοιμος για εμπορική λειτουργία και ο αγωγός Transadriatic Pipeline, TAP, ο οποίος θα μεταφέρει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν ως την Ιταλία, ξεκινώντας από τα ελληνοτουρκικά σύνορα και περνώντας από την Αλβανία.
Επί ελληνικού εδάφους ο IGB θα διασυνδεθεί με τον ΤΑΡ όπως και με το εγχώριο σύστημα μεταφοράς αερίου, πράγμα που του δίνει τη δυνατότητα να τροφοδοτείται ακόμα και με υγροποιημένο αέριο, μέσω των εγκαταστάσεων του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα και αργότερα, όποτε κατασκευαστεί και λειτουργήσει, από τον πλωτό σταθμό της Αλεξανδρούπολης.
Σε συνδυασμό με τον υπό κατασκευή αγωγό Σερβίας-Βουλγαρίας, την υφιστάμενη διασύνδεση Βουλγαρίας-Ρουμανίας και το σχέδιο σύνδεσης Ρουμανίας- Ουγγαρίας μπορεί να αποτελέσει τον “πυρήνα” για τη διαφοροποίηση της προμήθειας αερίου στη ΝΑ Ευρώπη.
Δεδομένης της στρατηγικής σημασίας που αποδίδει η ΕΕ σε έργα που αφενός μειώνουν την ενεργειακή εξάρτηση από τη Ρωσία και αφετέρου συμβάλουν στη διασύνδεση και την ενοποίηση της ευρωπαϊκής αγοράς αερίου, ο IGB είναι από τα πρώτα πρότζεκτ στην περιοχή που εντάχθηκαν στα PCI (‘Εργα Κοινού ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος), ενώ ταυτόχρονα περιλαμβάνεται ως κορυφαίο πρότζεκτ στην πρωτοβουλία CESEC (Διασυνδεσιμότητα Κεντρικής και ΝΑ Ευρώπης).
Την κατασκευή του IGB ανέλαβε μετά από διαγωνισμό η ελληνική κατασκευαστική ΑΒΑΞ, όπως ανακοίνωσε πρόσφατα η ICGB, η κοινοπραξία που σχεδίασε, προωθεί και εκμεταλλεύεται το έργο. Μέτοχοι της ICGB είναι κατά 50% η βουλγαρική Bulgarian Energy Holding EAD, η ΔΕΠΑ με 25% και η ιταλική Edison με επίσης 25%.
Ο ΙGB θα ενώνεται με το ελληνικό εθνικό σύστημα μεταφοράς αερίου στην περιοχή της Κομοτηνής και με το βουλγαρικό σύστημα στη Στάρα Ζαγόρα. Εξαλλου, έχει υπογραφεί Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ της ICGB και του ΤΑΡ για τη μελλοντική διασύνδεση των δύο αγωγών.
Το συνολικό μήκος του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού φθάνει στα 182 χλμ, με σωλήνες διαμέτρου 32 ιντσών και δυναμικό μεταφοράς ως τα 3 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως στην κατεύθυνση από Ελλάδα προς Βουλγαρία. Ανάλογα με το αγοραστικό ενδιαφέρον που θα εκδηλωθεί στο μέλλον και τις δυνατότητες των συστημάτων μεταφοράς των γειτονικών χωρών , η μεταφορική ικανότητα του IGB θα μπορούσε να αυξηθεί ως τα 5 δισ. κ.μ. ετησίως και να αποκτήσει αντίστροφη ροή, από Βουλγαρία προς Ελλάδα, με την προσθήκη ενός σταθμού συμπίεσης.
Για τη χρηματοδότηση του έργου, συνολικού προϋπολογισμού της τάξης των 240 εκατ. ευρώ, έχουν εξασφαλιστεί ευρωπαϊκά κονδύλια από το πρόγραμμα ΕΕΡR (Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Ενέργειας για την Ανάκαμψη) μέχρι του ποσού των 45 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδότηση από τη βουλγαρική πλευρά, συνολικού ύψους 149 εκατ. ευρώ, θα καλυφθεί από πρόσθετη ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ύψους 39 εκατ. ευρώ μέσω των Ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών και Επενδυτιών Ταμείων και εγγυήσεις του βουλγαρικού δημοσίου ύψους 110 εκατ. ευρώ.
Ας σημειωθεί ότι το τίμημα για την ΑΒΑΞ, που θα κατασκευάσει τον αγωγό, ανέρχεται σε 144,850 εκατ. ευρώ, όπως είχε ανακοινώσει πρόσφατα η κοινοπραξία ICGB. Με βάση τη σχετική σύμβαση, το έργο θα ολοκληρωθεί σε διάστημα 18 μηνών από την έναρξη των εργασιών.