Aιχμές για την επιλογή της κυβέρνησης να “τρέξει” ο ΑΔΜΗΕ ως εθνικό έργο την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Αττικής αφήνει η έκθεση της Κομισιόν, υπογραμμίζοντας ότι η Ελλάδα δεν υποστήριξε την ένταξη του στην τέταρτη λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ (PCI)
Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει η έκθεση, το συνολικό έργο, που συνδέει την Αττική, την Κρήτη, την Κύπρο και το Ισραήλ, (πρόκειται για το γνωστό ως Euroasia Interconnector), παραμένει προς το παρόν στον κατάλογο των ‘Eργων Κοινού Ενδιαφέροντος, έως την επίσημη έγκριση του 4ου καταλόγου PCI, η οποία θα γίνει αργότερα. Η ένταξη στο 3o PCI εξασφάλιζε χρηματοδότηση περίπου 300 εκατ. ευρώ αλλά όπως έχει επισημάνει η ελληνική πλευρά η χρηματοδότηση αυτή, από το πρόγραμμα CEF, αφορούσε αφενός το σύνολο της διασύνδεσης Ισραήλ- Κύπρου- Κρήτης- Αττικής και κυρίως το λιγότερο “εμπορικό τμήμα της, Κύπρου - Κρήτης. Από τη στιγμή που ο ΑΔΜΗΕ αποφάσισε να ξεκινήσει την υλοποίηση του τμήματος Αττικής-Κρήτης ως εθνικού ανταγωνιστικού έργου, το πρότζεκτ δεν θα είναι επιλέξιμο για χρηματοδότηση από τo CEF αναφέρει η έκθεση της Επιτροπής, χωρίς όμως να διευκρινίζει αν το CEF θα χρηματοδοτούσε και με τι ποσό το συγκεκριμένο τμήμα της συνολικής διασύνδεσης, δηλαδή το Κρήτη- Αττική, που είναι ίσως και το πιο εμπορικό σκέλος.
Η έκθεση πάντως αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο επαναφοράς στη λίστα των PCI, τονίζοντας ότι “αν συνεχιστεί η υποστήριξη από τις αρχές στον χαρακτηρισμό του έργου ως PCI μετά το 2019, τότε θα μπορούσε να αξιοποιηθεί η πλήρης αξιοποίηση των ωφελημάτων που απορρέουν από τον κανονισμό ΤΕΝ-Ε, όπως η επιλεξιμότητα για υποβολή αιτήσεων για επιχορηγήσεις στο πλαίσιο του CEF.
Η απόφαση αυτή πάντως ανήκει στην επόμενη κυβέρνηση, που θα αναδειχθεί από τις κάλπες του Ιουλίου, αν και πρέπει να υπογραμμιστεί ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει ξεκινήσει τις διαγωνιστικές διαδικασίες για τη διασύνδεση.