Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΔΕΔΔΗΕ
Το σχέδιο της κυβέρνησης για την ιδιωτικοποίηση
Τρίτη, 23/07/2019

Σπάσιμο του  ΔΕΔΔΗΕ σε τοπικές εταιρίες και μερική ιδιωτικοποίησή τους ή είσοδος στρατηγικού επενδυτή στον ενιαίο ΔΕΔΗΗΕ είναι ορισμένα από τα βασικά σενάρια, που σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος - Ενέργειας, ενώ ήδη εκδηλώθηκαν οι πρώτες αντιδράσεις από τη ΓΕΝΟΠ, η οποία ανακοίνωσε τη διαφωνία της με την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ και την πώληση περαιτέρω μεριδίου του ΑΔΜΗΕ και ζήτησε συνάντηση με τον υπουργό.

Ο κ. Κωστής Χατζηδάκης, στην ομιλία του χθες στη Βουλή, δήλωσε ότι παράλληλα με το πρόγραμμα μετασχηματισμού της ΔΕΗ δρομολογείται η μεταφορά των παγίων της Διανομής στον ΔΕΔΔΗΕ. “Στόχος μας είναι η μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ με την προσέλκυση αξιόπιστων επενδυτών που ειδικεύονται στα δίκτυα” συμπλήρωσε, προσθέτοντας ότι η ΔΕΗ θα έχει ξεκάθαρο ταμειακό όφελος από τη διαδικασία αυτή.

Ας σημειωθεί ότι σήμερα η κυριότητα των δικτύων διανομής ηλεκτρισμού Μέσης και Χαμηλής Τάσης ανήκει στη ΔΕΗ, παρότι τη διαχείριση των δικτύων έχει αναλάβει ο ΔΕΔΔΗΕ, εταιρία 100% θυγατρική της ΔΕΗ.

Η ευρωπαϊκή εμπειρία από τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό των δικτύων διανομής από τις πάλαι ποτέ καθετοποιημένες εταιρίες ηλεκτρισμού δείχνει ότι κατά βάση έχουν χρησιμοποιηθεί δύο μοντέλα: Είτε της ιδιωτικοποίησης της ενιαίας εταιρίας, είτε το σπάσιμο σε τοπικές εταιρίες και της ιδιωτικοποίησης των εταιριών αυτών. Σε πολλές περιπτώσεις πάντως το εγχείρημα δεν είχε την αναμενόμενη επιτυχία, με αποτέλεσμα είτε να γίνουν κινήσεις για αναστροφή ή μερική αναστροφή της πώλησης ή δημιουργία τοπικών εταιριών με τη συμμετοχή των περιφερειών ή άλλων τοπικών αρχών. Μία από τις μεγάλες δυσκολίες της ιδωτικοποίησης είναι ότι σε αντίθεση με το δίκτυο Μεταφοράς, το δίκτυο Διανομής και ιδιαίτερα η Χαμηλή Τάση περνά από όλη την επικράτεια, καλύπτοντας απομονωμένες και δύσβατες περιοχές, οι οποίες δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερο οικονομικό όφελος για ιδιώτες επενδυτές, παρά τα ρυθμιζόμενα (τουλάχιστον στα πρώτα στάδια) τέλη χρήσης.

Σε πρώτη φάση πάντως για το πρότζεκτ της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ θα προσληφθούν  σύμβουλοι για να εξετάσουν και να προτείνουν τον τρόπο της ιδιωτικοποίησης.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις η αξία των παγίων του ΔΕΔΔΗΕ ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ  και η διάθεση στην αγορά ενός σημαντικού ποσοστού θα μπορούσε να ενισχύσει τη ΔΕΗ με σημαντικά κεφάλαια. Παρότι έχει συζητηθεί το ενδεχόμενο να παραμείνει στη ΔΕΗ καταστατική μειοψηφία 34%, δηλαδή να δοθεί στον επενδυτή το 66%, τελικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί.

Ο προσανατολισμός του υπουργείου πάντως, όπως φάνηκε και από τις δηλώσεις του κ. Χατζηδάκη  είναι να υπάρξει “ξεκάθαρο ταμειακό όφελος για τη ΔΕΗ”, πράγμα που δεν αφήνει πολλά περιθώρια για χρησιμοποίηση των εσόδων από τον ίδιο τον ΔΕΔΔΗΕ, όπως πχ στην περίπτωση εισόδου στρατηγικού επενδυτή με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.  Παρόλα αυτά εκτιμάται ότι η υλοποίηση επενδύσεων θα είναι ένα από τα κριτήρια για την επιλογή του μελλοντικού αγοραστή.

Ας σημειωθεί ότι ο ΔΕΔΔΗΕ είναι ζημιόγονος,  ενώ χρειάζεται μεγάλες επενδύσεις όχι μόνον  για τη συντήρηση και την ανάπτυξη του δικτύου αλλά και για το μεγάλο έργο, που είναι η τοποθέτηση  των έξυπνων μετρητών, ένα πρότζεκτ , του οποίου η αξία ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ.

Το εγχείρημα της ιδιοκτησιακού διαχωρισμού των δικτύων του ΔΕΔΔΗΕ αποτελεί από μόνο του ένα πολύπλοκο πρότζεκτ αφού είναι μέρος των εγγυήσεων που έχει παράσχει η ΔΕΗ  στις τράπεζες προκειμένου να δανειοδοτηθεί. Υπενθυμίζεται ότι στο παρελθόν, εταιρικοί μετασχηματισμοί που είχε επιχειρήσει η ΔΕΗ, όπως για παράδειγμα η απορρόφηση της 100% θυγατρικής “ΔΕΗ Ανανεώσιμες” από τη μητρική, μπλοκαρίστηκε από τις τράπεζες, ακριβώς επειδή οι ΑΠΕ της ΔΕΗ αποτελούν εγγυήσεις στην αναχρηματοδότηση των δανείων της.

Στο παρελθόν εξάλλου  είχαν γίνει απόπειρες για την απόσχιση των δικτύων διανομής από τη μητρική, οι οποίες δεν καρποφόρησαν. Στα τέλη του 2018, η διοίκηση του ΔΕΔΔΗΕ είχε εξετάσει τον ίδρυση ενός νέου εταιρικού σχήματος στο οποίο θα περνούσε ο έλεγχος των δικτύων, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως ενέχυρο για την άντληση χρηματοδότησης για τις επενδύσεις του Διαχειριστή. Ένα σχέδιο διαχωρισμού των δικτύων επιχειρήθηκε  να παρουσιαστεί σε Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΗ πριν λίγους μήνες, όμως η παρουσίαση δεν έγινε ποτέ, αφού η συνεδρίαση διακόπηκε από τις αντιδράσεις των  εργαζόμενων.

Μελέτη που είχε καταρτίσει ο ΔΕΔΔΗΕ προέβλεπε ότι η ΔΕΗ θα σύστηνε μια 100% θυγατρική στην οποία θα περιερχόταν η κυριότητα του δικτύου διανομής, με στόχο τη διάθεση σε ιδιώτες του 49% και τη χρήση των εσόδων για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων του Διαχειριστή.

Προς το παρόν η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ δεν έχει αποκαλύψει αν σχεδιάζει την πώληση πλειοψηφικού ή μειοψηφικού μεριδίου μαζί με το  μάνατζμεντ σε στρατηγικό επενδυτή. Φαίνενται αποφασισμένη ωστόσο να μην χρησιμοποιήσει το μοντέλο του ιδιοκτησιακού διαχωρισμού της προηγούμενης κυβέρνησης για τον ΑΔΜΗΕ, τον Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρισμού στην  Υψηλή Τάση, ένα μοντέλο  το οποίο επέκρινε και χθες στην ομιλία του ο κ. Χατζηδάκης, με το σκεπτικό ότι  αποστέρησε τη ΔΕΗ από ένα κρίσιμο περιουσιακό στοιχείο, χωρίς το αντίστοιχο οικονομικό αντάλλαγμα. Στην περίπτωση του ΑΔΜΗΕ, το 51% μεταφέρθηκε στο δημόσιο (συμπεριλαμβανομένου του ΤΑΙΠΕΔ), το 24% αγοράστηκε από την κινεζική State Grid και το υπόλοιπο έμεινε στη διασπορά μέσω ΧΑ.

Ας σημειωθεί ότι ο κ. Χατζηδάκης χθες δήλωσε ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην  περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΗΜΕ. Το προς διάθεση μερίδιο δεν το προσδιόρισε, αλλά αν παραμείνει στο προεκλογικό σχέδιο της ΝΔ, που προέβλεπε το 66% να είναι σε ιδιώτες, σημαίνει ότι μπορεί να επιχειρηθεί η πώληση ενός πακέτου 17% από το μερίδιο του δημοσίου

Η οικονομική χρήση του 2018 έκλεισε για τον  ΔΕΔΔΗΕ με ζημιές 21,870 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 26,923 εκατ. ευρώ το 2017 και έσοδα 711,080 εκατ. ευρώ, έναντι 740,853 εκατ. ευρώ το 2017.

Η εταιρία απασχολεί 6.445 άτομα τακτικό προσωπικό, ενώ το 2018 ως έκτακτο προσωπικό εργάστηκαν  260 άτομα. Την ίδια χρονιά αποχώρησαν με συνταξιοδότηση περί τα 300 άτομα.

Στην επταετία 2012-2018 οι επενδύσεις συντήρησης και ανάπτυξης του δικτύου μειώθηκαν κατά 50%, στα 155 εκατ. ευρώ από 304 εκατ. ευρώ. Και μόνον αυτή η σημαντική υποχώρηση των επενδύσεων αρκεί για να ερμηνεύσει σε μεγάλο βαθμό την αύξηση των  βλαβών στο δίκτυο - τις συνέπειες τις βλέπουμε σχεδόν καθημερινά με τις διακοπές ρεύματος ακόμα και στο κέντρο της Αθήνας. Μόνον την περυσινή χρονιά η μέση διάρκεια των διακοπών ρεύματος αυξήθηκε κατά 21%, ενώ από το 2012 ως και το 2018 η μέση αναμονή των πελατών για μία απλή  νέα σύνδεση ανέβηκε στις 34 από 16 ημέρες.

Στα προβλήματα αυτά θα πρέπει να προστεθεί η καθυστέρηση της απόδοσης των οφειλούμενων από τη ΔΕΗ, ως   επακόλουθο των ληξιπρόθεσμων λογαριασμών που πλήττουν την ίδια τη μητρική εταιρία ηλεκτρισμού, ζήτημα που αν δεν λυθεί μπορεί να επηρεάσει αρνητική την όλη εξέλιξη της ιδιωτικοποίησης του Διαχειριστή.

 

Συναφείς αναρτήσεις
Αναδρομικά της τάξης των 500-700 εκατ. ευρώ προς τον ΔΕΔΔΗΕ μπορεί να κληθούν να καταβάλλουν οι προμηθευτές ηλεκτρισμού για ...
Nέα αύξηση στα τέλη χρήσης του δικτύου και του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας φαίνεται ότι προκαλεί η νομοθετική ρύθμιση που προβλέπει  ...
Nα είναι λογικές οι χρεώσεις
Συνάντηση εργασίας του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, του αρμόδιου Υφυπουργού Χάρη Θεοχάρη και εκπροσώπων των τραπεζών, ...
Eργα κατασκευής υποσταθμών ηλεκτρισμού σε 9 Βιομηχανικές Περιοχές (ΒΙΠΕ) προχωρεί ο ΔΕΔΔΗΕ με στόχο την ενίσχυση του τοπικού δικτύου ...
Nέες αυξήσεις στους λογαριασμούς ρεύματος, που αυτή τη φορά θα προέλθουν από τη χρέωση δικτύων του ΔΕΔΔΗΕ, προμηνύει  για ...
Πιλοτική εφαρμογή
Την πιλοτική εφαρμογή χρήσης της πλατφόρμας έξυπνων μετρητών του ΔΕΔΔΗΕ για τη συλλογή δεδομένων από έξυπνους μετρητές νερού της ...
Ξεκινάει από τους πρώτους μήνες του 2024
Την καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, κάθε μήνα, για όλες τις κατηγορίες ρολογιών, από τον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής ...
Διευκολύνσεις σε ταξί, καφενεία και περίπτερα
Τέσσερις αλλαγές της τελευταίας στιγμής ανακοίνωσε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, στις διατάξεις για τον ...
Το 2024
Τις έξι βασικές προτεραιότητες της οικονομικής πολιτικής για το 2024 παρουσίασε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, ...
 
 
Διαγωνισμό με σκοπό την σύναψη συμφωνίας – πλαίσιο για τα υποβρύχια καλωδιακά έργα εναλλασσόμενου ρεύματος των διασυνδέσεων των Δωδεκανήσων και τον νησιών του ...
H αστάθεια και η έντονη μεταβλητότητα των τιμών εξακολουθούν να χαρακτηρίζουν τις αγορές χονδρικής ηλεκτρισμού στην Ευρώπη παρά την πτώση των τιμών, οι ...
H συνεργασία της ΔΕΗ με τον όμιλο της Motor Oil προχωρά, καθώς η “ΔΕΗ Ανανεώσιμες” (ΔΕΗΑΝ) και η Unagi, που ελέγχεται από τη ...
Το κόστος της ενεργειακής μετάβασης και οι επιπτώσεις στη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης και γενικότερα στην οικονομία και την κοινωνία   φαίνεται ότι ...
Η πολυαναμενόμενη αλλαγή του περίφημο άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, που θα έβαζε φρένο στην ελεύθερη μετακίνηση των στρατηγικών ...
Την ολοκλήρωση, μέσω της θυγατρικής της ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε., της εξαγοράς από τις ευρωπαϊκές θυγατρικές του ομίλου Lukoil του 100% της Land Power s.r.l., ...
Tιμές ηλεκτρισμού στη χονδρική αγορά κοντά στο μηδέν για κάποιες ώρες, ακόμα και προσφορές με αρνητικό πρόσημο έδωσαν το παρών μέσα στο τριήμερο της αργίας της ...
H πτώση της χονδρικής τιμής  ηλεκτρισμού έχει φέρει πτώση και στην αγορά των πράσινων PPAs, των μακροχρόνιων διμερών συμβάσεων προμήθειας από ΑΠΕ, που ...
Eπενδύσεις της τάξης των 770 εκατ. ευρώ για τα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου σε 11 περιφέρειες της χώρας, συμπεριλαμβανομένης και της Κρήτης, προγραμματίζει ...
Φυσικό αέριο στην Κρήτη σχεδιάζει να φέρει η enaon-EDA, όπως έχει μετονομαστεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, και μάλιστα έχει εντάξει την ανάπτυξη του σχετικού ...
Την Τετάρτη, 20 Μαρτίου 2024, ο ΔΕΣΦΑ φιλοξένησε στις εγκαταστάσεις του στη Ρεβυθούσα θεωρητική άσκηση ετοιμότητας υπό τον συντονισμό του Πυροσβεστικού Σώματος. Στο ...
Νέα αύξηση παραγωγής πέτυχε η Energean στο πρώτο δίμηνο του έτους. Συγκεκριμένα, από τα 123 χιλιάδες βαρέλια ισοδυνάμου πετρελαίου (kboe) την ημέρα κατά ...