Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κλίμα
Στο ναδίρ οδεύει η παγκόσμια ναυτιλία - Συγκλονιστικές εκτιμήσεις
Τετάρτη, 24/07/2019

Tα μέτρα για τον περιορισμό  της εκπομπής ρύπων και την   αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής θα μπορούσαν να προκαλέσουν  μείωση κατά 1/3  της ζήτησης για πλοία, επηρεάζοντας από σήμερα τις επενδυτικές αποφάσεις , σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Climate Home News.

 

Πολλά τάνκερ μεταφοράς πετρελαίου κινδυνεύουν να καταλήξουν νωρίτερα για σκραπ, εφόσον τηρηθεί η Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα, αναφέρει σε σχετική ανάλυση η MSI, η Μaritime Strategies International.  Προβλέπει ότι ως το 2050 η ζήτηση για πλοία θα μειωθεί κατά 1/3, καθώς η κατανάλωση ορυκτών καυσίμων θα περιοριστεί σημαντικά, αν επιτευχθεί ο  κεντρικός στόχος  για το Κλίμα, δηλαδή ο περιορισμός της υπερθέρμανσης του πλανήτη στον 1,5 βαθμό Κελσίου.

 

Από τις εξελίξεις θα πληγούν και τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, καθώς οι μεταφορές άνθρακα δια θαλάσσης θα περιοριστούν στο ½ ή και λιγότερο. Τα πλοία της κατηγορίας αυτής θα μπορούσαν όμως να στραφούν στη μεταφορά άλλων φορτίων, όπως σιτηρά κλπ.

 

Παρότι μπορεί να δημιουργηθούν  ευκαιρίες ανάπτυξης στη μεταφορά άλλων προϊόντων, όπως πχ πέλλετ ή βιοκαύσιμα, γεγονός είναι ότι οι περισσότερες μορφές ανανεώσιμης ενέργειας δεν χρειάζονται τροφοδοσία με καύσιμα και κατά συνέπεια μεταφορά των καυσίμων αυτών.

 

Η ΜIS προειδοποιεί μάλιστα το χρηματοπιστωτικό σύστημα ότι αν διατεθούν άφθονα κεφάλαια για τη στήριξη της αύξησης του δυναμικού της ναυτιλίας , η παγκόσμια στροφή στην καθαρή ενέργεια μπορεί να εξανεμίσει μεγάλο μέρος των  κεφαλαίων αυτών.  Κατά συνέπεια οι επενδυτές θα πρέπει να στρέψουν τα κεφάλαιά τους σε πιο αποτελεσματικά πλοία και να εξετάσουν την αποεπένδυση από τα μεγάλα πλοία μεταφοράς άνθρακα , αναφέρει η έκθεση.

 

Η ΜSI εξέτασε και τα άλλα σενάρια της συμφωνίας του Παρισιού, συμπεριλαμβανομένου και του ανώτατου ορίου, εκείνου δηλαδή που προβλέπει περιορισμό της υπερθέρμανσης στους 2 βαθμούς Κελσίου. Εκείνο που είναι ξεκάθαρο είναι ότι η εποχή  της συνεχούς ανάπτυξης του ναυτιλιακού εμπορίου, που ήταν ο ακρογωνιαίος λίθος της ναυτιλιακής βιομηχανίας … έχει  τελειώσει, όποιο σενάριο και αν  εφαρμοστεί, δήλωσε χαρακτηριστικά αναλυτής της MSI.

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι ακτιβιστές υπέρ του Κλίματος έχουν ήδη καλέσει τις τράπεζες, τα συνταξιοδοτικά ταμεία και άλλους μεγάλους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς να αποεπενδύσουν από  ναυτιλιακές εταιρίες που  μεταφέρουν ορυκτά  καύσιμα.

 

Η μετάβαση στις χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, δεδομένης της σχετικά μεγάλης διάρκειας ζωής των πλοίων αποτελεί μία εν δυνάμει απειλή για τη ναυτιλιακή βιομηχανία και ιδιαίτερα τις εταιρίες που εξαρτώνται από τη μεταφορά ορυκτών καυσίμων, αναφέρουν αναλυτές.

 

Τον περασμένο Μάιο η «Share Action», μία οργάνωση που προωθεί τις «Υπεύθυνες Επενδύσεις»,  ζήτησε να τεθεί μία διαχωριστική  γραμμή για τις ναυτιλιακές εταιρίες  των οποίων  το 30% των εσόδων και άνω προέρχεται από τη μεταφορά άνθρακα. Αν υιοθετηθεί το όριο αυτό, τότε οι περισσότερες εισηγμένες εταιρίες μεταφοράς ξηρού φορτίου θα βγουν εκτός συστήματος

 

¨Εντεκα μεγάλες τράπεζες υπέγραψαν τον προηγούμενο μήνα τις «Βασικές Αρχές  Ποσειδών» ( Poseidon Principles),  οι  οποίες  θέτουν  τις προδιαγραφές για τις κλιματικές  επιδόσεις των πλοίων.  Πρόκειται για μία πρωτοβουλία με  στόχο την ευθυγράμμιση της ναυτιλιακής χρηματοδότησης με την υπεύθυνη περιβαλλοντική συμπεριφορά, που αναμένεται να λειτουργήσει  σαν κίνητρο για την απανθρακοποίηση της διεθνούς ναυτιλίας, στο πλαίσιο των στόχων μείωσης της εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα κατά τουλάχιστον  50%  κάτω από τα επίπεδα του 2008 ως το έτος  2050.

 

Οι 11 διεθνείς τράπεζες – οι οποίες μάλιστα είναι και ιδρυτικά μέλη-  που υπέγραψαν τη διακήρυξη «Ποσειδών» τον Ιούνιο στην Κοπεγχάγη είναι οι : Citi, Societe Generale, DNB, ABN Amro, Amsterdam Trade Bank, Credit Agricole CIB, Danish Ship Finance, Danske Bank, DVB και η  ING, καθώς και  η Nordea,  οι οποίες αντιπροσωπεύουν περίπου το 20% του παγκόσμιου ναυτιλιακού χρηματοδοτικού χαρτοφυλακίου. Στο άμεσο μέλλον αναμένεται και άλλες τράπεζες να προσυπογράψουν το κείμενο.

 

Tέλος, ας σημειωθεί ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει ήδη  την επιβολή δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων στη ναυτιλία και τις μεταφορές γενικότερα, όπως ήδη πράττει με την παραγωγή ηλεκτρισμού και την ρυπογόνο βιομηχανία.

 

Η διεθνής ναυτιλία εκλύει  το 2,2% των παγκόσμιων εκπομπών  διοξειδίου του άνθρακα.

 

Η Johannah Christensen, διευθύνουσα σύμβουλος του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Φόρουμ, δήλωσε  ότι η μετάβαση σε ένα μέλλον χαμηλών εκπομπών άνθρακα θα έχει "αναπόφευκτα αντίκτυπο" στη βιομηχανία. "Οι σοβαρές εκτιμήσεις των επιπτώσεων της ενεργειακής μετάβασης όσον αφορά στη  ναυτιλία είναι εξαιρετικά σημαντικές για τους ηγέτες της ναυτιλιακής βιομηχανίας και τους επενδυτές που παίρνουν μακροπρόθεσμες στρατηγικές αποφάσεις» κατέληξε.  

 

Συναφείς αναρτήσεις
Σε δέσμη παρεμβάσεων για την οριστική διευθέτηση των εκκρεμοτήτων που σχετίζονται με την ΛΑΡΚΟ, με γνώμονα την ανάγκη να ...
Στην Μαύρη θάλασσα
Σοβαρές ζημιές υπέστη ελληνόκτητο φορτηγό πλοίο από χτύπημα νάρκης στη Μαύρη Θάλασσα, ενώ κατευθυνόταν στο λιμάνι Ισμαήλ του Δούναβη ...
Σημαντική αύξηση, της τάξης του 3%, παρουσίασαν χθες οι τιμές του αργού πετρελαίου, φθάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο για τον ...
Και κατασκευές
«Ισως το μεγαλύτερο έργο που έχουμε αναλάβει στο εξωτερικό είναι το υποθαλάσσιο καλώδιο που ενώνει την Σκοτία με την ...
Ανησυχία για νέες περικοπές
Ανοδικά κινούνται οι τιμές του πετρελαίου, καθώς οι επενδυτές αναμένουν  τη συνάντηση του Οργανισμού Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών και των συμμάχων του, κοινώς ...
Υποχώρησαν για τρίτη διαδοχική συνεδρίαση οι τιμές του πετρελαίου καθώς τα απογοητευτικά στοιχεία που είδαν σήμερα το φως της ...
Tους νέους, ακόμα πιο φιλόδοξους στόχους για το Κλίμα αναμένεται να παρουσιάσει στις αρχές του 2024 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ...
Forbes
Καθώς η τιμή του Brent πλησιάζει στο ορόσημο των 100 δολαρίων το βαρέλι, κράτη και βιομηχανίες σε όλο τον κόσμο προετοιμάζονται για ...
Πετρέλαιο
Πάνω από τα 95 δολάρια ανά βαρέλι βρίσκεται το μπρεντ, για πρώτη φορά από τον Νοέμβριο του περασμένου έτους, ...
 
 
Το εντυπωσιακό ταχύπλοο EuroChampion Jet έφτασε την Κυριακή, 3 Μαρτίου στο λιμάνι του Πειραιά. Πρόκειται για το νεότερο μέλος της οικογένειας της SEAJETS, ...
Mειώθηκε σημαντικά τον Ιανουάριο ο αριθμός των ελληνόκτητων δεξαμενόπλοιων, που μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg, που αποδίδει την εξέλιξη αυτή ...
Στην Μαύρη θάλασσα
Σοβαρές ζημιές υπέστη ελληνόκτητο φορτηγό πλοίο από χτύπημα νάρκης στη Μαύρη Θάλασσα, ενώ κατευθυνόταν στο λιμάνι Ισμαήλ του Δούναβη στην Ουκρανία, για να ...
1 δισ. ευρώ για εκσυγχρονισμό του στόλου
Υπεγράφη το Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) της ΟΝΕΧ Group με την Attica Group συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ και αφορά το ναυπηγικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού ...
Στόλος 5.250 πλοία
Η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) δημοσίευσε την Ετήσια Έκθεσή της για την περίοδο 2022-2023, στην οποία παρουσιάζονται και αναλύονται οι σημαντικότερες εξελίξεις, σε θέματα ναυτιλιακής ...
Κατακόρυφη αύξηση παρουσιάζει την τελευταία διετία η γυναικεία ναυτική απασχόληση, που αγγίζει το 31%, όταν η εγγεγραμμένη ναυτική απασχόληση το 2022 εμφανίζει αύξηση ...
Δύο μέρες πριν από την γ.σ.
Oικονομικό έλεγχο της MIG ζητεί η πλευρά του Μάριου Ηλιόπουλου. Όπως έγινε γνωστό, από την MIG, δύο μέρες πριν από την επαναληπτική γενική ...
Στο 13% η συμμετοχή του
Δωρεά 2 εκατομμυρίων ευρώ για υγεία, παιδεία, αθλητισμό, πολιτισμό, περιβάλλον και ίδρυση Ιδρύματος Ηλιόπουλος στη μνήμη του πατέρα του Παναγιώτη Ηλιόπουλου, θα πραγματοποιήσει ...
Βρέθηκε λύση
Η ασφαλιστική διαμάχη που δημιούργησε συμφόρηση τάνκερ στον Βόσπορο επιλύθηκε, δηλώνει ναυτασφαλιστής στους Financial Times. Κομβόι δεξαμενόπλοιων υποχρεώθηκε να ρίξει άγκυρα σε Βόσπορο και Δαρδανέλια, αφού η Τουρκία ζήτησε επιπλέον αποδεικτικά ασφάλισης ύστερα ...
Για την απόκτηση του 67% του λιμανιού
Το ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου, παρέλαβε σήμερα, Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2022, δύο (2) προσφορές για την απόκτηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου ...
Βελτίωση προσφορών
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου, κατά τη σημερινή του συνεδρίαση προχώρησε στην αποσφράγιση των τριών (3) οικονομικών προσφορών που ...
Έναρξη της Δημόσιας Προσφοράς 20Ιουλίου και λήξη 22Ιουλίου 2022
Η «CPLP SHIPPING HOLDINGS PLC» (η «Εκδότρια»), μέλος του Ομίλου Capital Product Partners L.P. ανακοινώνει ότι μετά την έγκριση του σχετικού Ενημερωτικού Δελτίου ...