Τον δύσκολο ρόλο της εύρεσης της χρυσής τομής με την Κομισιόν στη διένεξη για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Αττικής (…και όχι μόνον) έχει αναλάβει ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς, ο οποίος ήδη έχει ξεκινήσει τις σχετικές επαφές. Μέχρι στιγμής πάντως, οι Βρυξέλλες δείχνουν να τηρούν την ίδια σκληρή γραμμή απέναντι στην Αθήνα, επειδή και η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος - Ενέργειας προχωρεί το έργο ως εθνικό - όπως η προηγούμενη κυβέρνηση- και όχι ως διασυνοριακό με φορέα υλοποίησης τον κυπριακών συμφερόντων Euroasia.
Αυτό προκύπτει τουλάχιστον από τη νέα επιστολή του αναπληρωτή γενικού διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της ΕΕ κ. Κλάους Μπόρχαρντ προς τη ελληνική πλευρά την οποία προειδοποιεί ότι το έργο θα χάσει κοινοτική χρηματοδότηση 335 εκατ. ευρώ από τα κονδύλια του προγράμματος CEF, καθώς θα απενταχθεί από τα Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ, τα γνωστά PCI, αφήνοντας να εννοηθεί ότι μπορεί και να υπάρξουν και άλλα προβλήματα με την Επιτροπή.
Ας σημειωθεί ότι η προηγούμενη ηγεσία του ΥΠΕΝ, η οποία είχε δεχθεί αναλόγου ύφους και περιεχομένου επιστολές από τον κ. Μπόρχαρντ, είχε ζητήσει την απένταξη της διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής από τα PCI, ενώ ήδη από το υπουργείο έχει εκδοθεί απόφαση για την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ, προκειμένου να υπάρξει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, αλλά από άλλο πρόγραμμα.
Κύκλοι του υπουργείου πάντως ανέφεραν ότι μέχρι τον Οκτώβριο, που γίνεται η επικαιροποίηση των πρότζεκτ PCI, το οποίο ας σημειωθεί αφορά μόνον σε διασυνοριακά έργα, όλα τα σενάρια παραμένουν ανοικτά, ως προς το αν τελικώς θα παραμείνει στα PCI, στα οποία το καλώδιο έχει ενταχθεί ως το τελευταίο σκέλος της ευρύτερης ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ- Κύπρου-Κρήτης- Αττικής, γνωστής ως Euroasia Interconnector.
Τον Οκτώβριο του 2017, ο ΑΔΜΗΕ, ο οποίος μέχρι τότε προωθούσε ανεξάρτητα τη γραμμή Κρήτης- Αττικής και ο κυπριακών συμφερόντων Euroasia, που “έτρεχε¨ το πρότζεκτ της μεγάλης διασυνοριακής διασύνδεσης με την Κύπρο και το Ισραήλ, υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας, προκειμένου να μην κατασκευαστούν δύο γραμμές στο τμήμα Κρήτης- Αττικής, πράγμα αντιοικονομικό και ασύμφορο. Στη συνέχεια όμως οι δύο εταιρίες διαφώνησαν ως προς τις τεχνικές προδιαγραφές, την οικονομική συνεισφορά, ακόμα και τα μερίδια στην εταιρία που θα αναλάμβανε το εντός Ελλάδας τμήμα του έργου. Στη διένεξη, η οποία διαρκεί περισσότερο από ένα χρόνο, ενεπλάκη και η Κομισιόν, λόγω τoυ διασυνοριακού χαρακτήρα του πρότζεκτ, δίνοντας εξ αρχής την εντύπωση ότι κλίνει υπέρ των απόψεων της κυπριακής πλευράς. Η παρέμβαση της Επιτροπής οδήγησε τον Οκτώβριο του 2018 στον λεγόμενο Οδικό Χάρτη των Βρυξελλών, που καθορίζει τα τεχνικά και χρηματοδοτικά χαρακτηριστικά όλου του έργου, συμπεριλαμβανομένου του ελληνικού τμήματος. Στη συνέχεια όμως επήλθε εκ νέου ασυμφωνία, με αποτέλεσμα η ελληνική πλευρά, η οποία βιάζεται για το καλώδιο, λόγω του προβλήματος επάρκειας ηλεκτρισμού της Κρήτης, να προχωρήσει το έργο, ως εθνικό. Στο πλαίσιο αυτό, η ΡΑΕ ανέθεσε στην “Ariadni Interconnections”, εταιρία 100% θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, να τρέξει τη διασύνδεση. Μάλιστα τη Δευτέρα, 5 Αυγούστου, κατατέθηκαν οι προσφορές στον σχετικό διαγωνισμό για τα καλώδια, ενώ στις 30 Αυγούστου λήγει η προθεσμία για την υποβολή των προσφορών όσον αφορά στους μετατροπείς ρεύματος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι προθεσμίες και τους δύο αυτούς διαγωνισμούς, που είχαν προκηρυχθεί στις αρχές Μαίου παρατάθηκαν, προκειμένου τις τελικές αποφάσεις να λάβει η νέα κυβέρνηση.