Εμμένει στις θέσεις της η κυπριακή πλευρά για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής και κρατά ανοικτό το θέμα για περαιτέρω διαπραγματεύσεις τόσο σε εταιρικό επίπεδο, μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Euroasia, όσο και σε πολιτικό, όπως διαφάνηκε χθες από τις δηλώσεις του υπουργού Ενέργειας της Κύπρου Γιώργου Λακκοτρύπη.
Στο περιθώριο της διάσκεψης των υπουργών Ενέργειας της Ελλάδος Κωστή Χατζηδάκη, του Ισραήλ Γιούβαλ Στάινιτς, της Κύπρου και του υφυπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ, αρμόδιου για τα ενεργειακά Φράνσις Φάνον, που πραγματοποιήθηκε χθες στην Αθήνα, ο κ Λακκοτρύπης δήλωσε σε δημοσιογράφους πως η Λευκωσία καταννοεί τις ευαισθησίες της Ελλάδας για την Κρήτη. “Το συζητώ με τον Χατζηδακη. Είναι θέμα στο οποίο πρέπει να τα βρουν οι δύο εταιρείες. Είναι θέμα που το χειρίζεται ο κ Χατζηδάκης” είπε, προσθέτοντας ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι ενήμερη.
Υπενθύμισε μάλιστα ότι τρέχουν δύο διαγωνισμοί για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Αττικής, εννοώντας προφανώς τη διαγωνιστική διαδικασία που έχει προκηρύξει ο Euroasia, όταν ρωτήθηκε αν ο εξελίξει διαγωνισμός του ΑΔΜΗΕ για τον οποίο κατατέθηκαν ήδη προσφορές, δημιουργεί τετελεσμένα.
Τον Οκτώβριο του 2017, ο ΑΔΜΗΕ, ο οποίος μέχρι τότε προωθούσε ανεξάρτητα τη γραμμή Κρήτης- Αττικής και ο κυπριακών συμφερόντων Euroasia, που “έτρεχε¨ το πρότζεκτ της μεγάλης διασυνοριακής διασύνδεσης με την Κύπρο και το Ισραήλ, υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας, προκειμένου να μην κατασκευαστούν δύο γραμμές στο τμήμα Κρήτης- Αττικής, πράγμα αντιοικονομικό και ασύμφορο. Στη συνέχεια όμως οι δύο εταιρίες διαφώνησαν ως προς τις τεχνικές προδιαγραφές, την οικονομική συνεισφορά, ακόμα και τα μερίδια στην εταιρία που θα αναλάμβανε το εντός Ελλάδας τμήμα του έργου. Στη διένεξη, η οποία διαρκεί περισσότερο από ένα χρόνο, ενεπλάκη και η Κομισιόν, λόγω τoυ διασυνοριακού χαρακτήρα του πρότζεκτ, δίνοντας εξ αρχής την εντύπωση ότι κλίνει υπέρ των απόψεων της κυπριακής πλευράς. Η παρέμβαση της Επιτροπής οδήγησε τον Οκτώβριο του 2018 στον λεγόμενο Οδικό Χάρτη των Βρυξελλών, που καθορίζει τα τεχνικά και χρηματοδοτικά χαρακτηριστικά όλου του έργου, συμπεριλαμβανομένου του ελληνικού τμήματος. Στη συνέχεια όμως επήλθε εκ νέου ασυμφωνία, με αποτέλεσμα η ελληνική πλευρά, η οποία βιάζεται για το καλώδιο, λόγω του προβλήματος επάρκειας ηλεκτρισμού της Κρήτης, να προχωρήσει το έργο, ως εθνικό. Στο πλαίσιο αυτό, η ΡΑΕ ανέθεσε στην “Ariadni Interconnections”, εταιρία 100% θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, να τρέξει τη διασύνδεση. Μάλιστα τη Δευτέρα, 5 Αυγούστου, κατατέθηκαν οι προσφορές στον σχετικό διαγωνισμό για τα καλώδια, ενώ στις 30 Αυγούστου λήγει η προθεσμία για την υποβολή των προσφορών όσον αφορά στους μετατροπείς ρεύματος.
Ως μέρος της διασυνοριακής διασύνδεσης, το τμήμα Κρήτης- Αττικής είχε ενταχθεί στα Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ, τα PCI, στο πλαίσιο των οποίων μπορούσε να χρηματοδοτηθεί με ποσό της τάξης των 335 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα CEF. Toν περασμένο Απρίλιο η τότε ελληνική κυβέρνηση ζήτησε την απένταξή του έργου από τα PCI, καθώς αποφάσισε να το προχωρήσει ως εθνικό, θεωρώντας ότι η συνεχιζόμενη διένεξη με τον Euroasia καθυστερεί την ελληνικού ενδιαφέροντος διασύνδεση. Με πρόσφατη απόφαση μάλιστα το καλώδιο Κρήτης- Αττικής, συνολικού προϋπολογισμού της τάξης των 900 εκατ. ευρώ, εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ, προκειμένου να μην χάσει ευρωπαϊκά κονδύλια.
Η Κομμισιόν, με πρόσφατη επιστολή του αναπληρωτή γενικού διευθυντή Ενέργειας Κλάους Μπόρχαρντ, επανέλαβε τη θέση της ότι αν το έργο προχωρήσει ως εθνικό, τότε θα εξαιρεθεί από τα PCI.
“Ας περιμένουμε μέχρι τον Οκτώβριο, που θα επικαιροποιηθεί η λίστα με τα έργα PCI για να δούμε τι θα γίνει” είχε δηλώσει πρόσφατα ο κ. Χατζηδάκης.