Θα “σπάσει” το χαρτοφυλάκιο της Ευρωπαικής Επιτροπής για την “Ενέργεια και το Κλίμα”, που επί θητείας Γιούνκερ ήταν ενιαίο; Eίναι ένα από τα πολλά ερωτήματα που απασχολούν τις Βρυξέλλες την περίοδο αυτή, εν όψει της ανάληψης των καθηκόντων της νέας προέδρου Ursula von der Leyen και της σύνθεσης της νέας Επιτροπής.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα του διεθνούς τύπου, η νέα πρόεδρος, ετοιμάζει ήδη την ομάδα που θα αναλάβει το “Πράσινο Deal”, τη νέα μεγάλη συμφωνία για το Κλίμα, όπως η ίδια είχε υποσχεθεί στους ευρωβουλευτές την ημέρα της ψηφοφορίας για την έγκρισή της ως προέδρου. Σύμφωνα με πληροφορίες, επικεφαλής του “Πράσινου Deal” θα είναι ο νέος αντιπρόεδρος της Κομισιόν κ. Frans Timmermans.
Εκείνο όμως που δεν είναι ακόμα ξεκάθαρο είναι αν το χαρτοφυλάκιο για την Ενέργια και το Κλίμα θα παραμείνει ενιαίο, αν θα διαχωριστεί σε δύο χαρτοφυλάκια ή αν δούμε μία νέα “ενοποίηση”, όπως “Μεταφορές και Κλίμα”.
Δεν είναι λίγοι όσοι υποστηρίζουν ότι το σχήμα που είχε επιλέξει το 2014 ο απερχόμενος πρόεδρος της Κομισιόν Jean-Claude Juncker με την ενοποίηση των χαρτοφυλακίων για την Ενέργεια και το Κλίμα, ήταν το πιο αποδοτικό μέχρι σήμερα. Και τούτε γιατί υπό τον Επίτροπο Mιγκουέλ Αρίας Κανιέτε και την εποπτεία του αντιπροέδρου - αρμόδιου για την Ενέργεια Μάρος Σεβκοβιτς κατάφερε να συνδυάσει τη δυναμική των δύο τομέων και να φέρει σημαντικά αποτελέσματα. Ενας Επίτροπος που θα είχε αρμοδιότητα μόνον για το Κλίμα, θα είχε εκ των πραγμάτων περιορισμένη δικαιοδοσία. Πολλοί είναι άλλωστε όσοι θυμούνται τις έντονες συζητήσεις, ακόμα και τους καβγάδες μεταξύ των επιτρόπων Ενέργειας, του κ. Ετινγκερ και της Επιτρόπου για την Κλιματική Αλλαγή Connie Hedegaard στη προ Γιούνκερ εποχή, επί θητείας του Χουάν Εμμανουέλ Μπαρόζο.
Ενα τρίτο σενάριο που κυκλοφορεί στους διαδρόμους των Βρυξελλών είναι η ενοποίηση του χαρτοφυλακίου των Μεταφορών με το χαρτοφυλάκιο της Κλιματικής Αλλαγής. Και τούτο, γιατί θεωρείται ότι ένα μεγάλο μέρος της ευρωπαϊκής νομοθεσίας που αφορά στην Ενέργεια σε σχέση με το Κλίμα έχει πια θεσμοθετηθεί και πως ο τομέας στον οποίο η Κομισιόν θα πρέπει να δώσει βάρος είναι πώς θα πρέπει να μετασχηματιστούν οι Μεταφορές για να επιτευχθούν οι στόχοι της Κλιματικής Αλλαγής.
Η νέα πρόεδρος της Κομισιόν ακόμα κρατά κλειστά τα χαρτιά της για το θέμα, αν δηλαδή θα διατηρήσει το σχήμα Γιούνκερ ή θα προχωρήσει σε ένα διαφορετικό μοντέλο.
Εντός των επόμενων δύο εβδομάδων η κα von der Leyen αναμένεται να στείλει τις επιστολές στους 27 υποψηφίους Επιτρόπους με την ανάθεση του χαρτοφυλακίου τους. Στις 13 Σεπτεμβρίου ξεκινούν στο Ευρωκοινοβούλιο οι ακροάσεις για την έγκριση της ανάληψης των νέων καθηκόντων τους. Μέχρι τότε όλα είναι ανοιχτά.