Στον έλεγχο της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης πέρασε η Μakro Cash & Carry η οποία διαθέτει 12 καταστήματα και πρόκειται για σούπερ μάρκετ που πουλάει χοντρική και απευθύνεται σε εμπόρους και γενικότερα επαγγελματίες από το χώρο της εστίασης, των ξενοδοχείων κ.λπ. Επισήμως θα γίνουν ανακοινώσεις τη Δευτέρα ωστόσο που πρώτες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Σκλαβενίτης εξαγόρασε την αλυσίδα χρησιμοποιώντας τα κεφάλαια που άντλησε από την Grivalia, την πρώην Eurobank Properties. Η εταιρεία ακινήτων απέκτησε με sale & lease back τα ακίνητα της Σκλαβενίτης.
Οι εξελίξεις αυτές αποτελούν αφορμή για να ξαναμοιραστεί η πίτα στο εγχώριο λιανεμπόριο και ειδικά στον «ανελαστικό» κλάδο των τροφίμων δίνει ο τυπικός τερματισμός της εξαετούς οικονομικής ύφεσης από φέτος, καθώς βρίσκει κραταιούς επιχειρηματικούς ομίλους του παρελθόντος να έχουν αποδυναμωθεί σημαντικά και να είναι πρόθυμοι να παραχωρήσουν μερίδια στον ανταγωνισμό.
Δρομολογούνται πλέον έτσι, έντονες ανακατατάξεις σε μια αγορά άνω των 7,3 δισ. ευρώ (σ.σ πωλήσεις σούπερ μάρκετ το 2013) καθώς ο συζητήσεις για εξαγορές και συγχωνεύσεις μετουσιώνονται πλέον σε συγκεκριμένες επιχειρηματικές κινήσεις που οδηγούν σε συγκέντρωση μεριδίων υπέρ των ισχυρότερων εταιρειών. Η φυγή ξένων πολυεθνικών ομίλων που πήραν όσα είχαν να πάρουν από την Ελλάδα συνεχίζεται προς όφελος της ανακατανομής της αγοράς στους ισχυρότερους παίκτες που έμειναν όρθιοι από την ύφεση, ενώ οι μεγάλες τραπεζικές υποχρεώσεις και τα προβλήματα ρευστότητας που έχουν δημιουργηθεί σε βιομηχανίες τροφίμων, ανοίγουν την πόρτα εισόδου σε παίκτες με οικονομική επιφάνεια που επιδιώκουν να αποκτήσουν επιχειρήσεις φτηνά από τις τράπεζες και τους μετόχους τους.
Η αποχώρηση της γερμανικής Makro Cash & Carry από την Ελλάδα που αναμένεται να ανακοινωθεί σήμερα με την αλυσίδα Σκλαβενίτης να αποκτά την εμπορική της δραστηριότητα, όσο και το σχέδιο εξαγοράς της αλλαντοβιομηχανίας Νίκας από τον επιχειρηματία Σπύρο Θεοδωρόπουλο και την σαουδαραβικών συμφερόντων Olayan Group, αποτελούν κινήσεις απολύτως ενδεικτικές των εξελίξεων που δρομολογούνται, σε μια καθοριστική για την οικονομία και τις επιχειρηματικές εξελίξεις χρονιά.
Στην περίπτωση της Makro οι απώλειες του 1/3 των πωλήσεών της την τελευταία εξαετία της ύφεσης και οι αλλεπάλληλες ζημιογόνες χρήσεις της, εξηγούν ενδεχομένως τον βασικό λόγο που η εταιρεία μέλος του γερμανικού ομίλου Metro Group αναζητούσε εδώ και μήνες πρόθυμο αγοραστή ανάμεσα στις ελληνικές επιχειρήσεις για να πουλήσει τις δραστηριότητές της και να φύγει από την Ελλάδα έπειτα από 22 χρόνια παρουσίας της στην αγορά (1992).
Παρότι στο παρελθόν ευνοήθηκε σημαντικά από την εγχώρια κατανάλωση, η οικονομική κρίση των τελευταίων ετών είχε ως συνέπεια να καταγράψει μεγάλες απώλειες τζίρου και κερδών και είναι χαρακτηριστικό ότι μεταξύ 2008 -2013 έχασε πάνω από 152 εκατ. ευρώ σε τζίρο ενώ συσσώρευσε ζημιές 22 εκατ. ευρώ. Από τα 472,2 εκατ. ευρώ πωλήσεων το 2008, ο κύκλος εργασιών έχει υποχωρήσει στα 300-320 εκατ. ευρώ σήμερα, ενώ βαρύνεται από υποχρεώσεις 62 εκατ. ευρώ αν και στην πλειονότητα τους αυτές αφορούν στα συνήθη «ανοίγματα» σε προμηθευτές και όχι σε τραπεζικό δανεισμό.
Από την πλευρά της η αλυσίδα Σκλαβενίτης, φαίνεται να ωφελείται σημαντικά από τη συμφωνία καθώς από τοπικός παίκτης με 110 καταστήματα εντός Αττικής, αποκτά πανελλήνια παρουσία με επιπλέον 12 καταστήματα σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Βόλο, Ξάνθη, Ιωάννινα, Πάτρα, Καλαμάτα, Χανιά, Ηράκλειο) και μπαίνει στο κομμάτι της χονδρικής. Είναι πάντως άγνωστο αν ο όμιλος Σκλαβενίτη θα διατηρήσει την επωνυμία και τη φυσιογνωμία των Makro ως καταστήματα χονδρικής ή θα τα ενσωματώσει στο δίκτυο των 110 σούπερ μάρκετ που διατηρεί σήμερα.