Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Snam
Επενδύει 1 δις ευρώ στο υδρογόνο και στις πράσινες γραμμές μεταφοράς ενέργειας
Δευτέρα, 25/11/2019

Στο υδρογόνο  και στις νέες πράσινες γραμμές μεταφοράς ενέργειας επενδύει πάνω από 1 δις ευρώ η Ιταλική Snam, βασική μέτοχος στην κοινοπραξία που ελέγχει τον ΔΕΣΦΑ.
Στο business plan για την περίοδο ως το  2023 ο ιταλικός όμιλος, που είναι και η μεγαλύτερη εταιρία αγωγών της Ευρώπης, προβλέπει αύξηση των επενδύσεων στη μονάδα  που διαθέτει για τη διατηρήσιμη ανάπτυξη, τη  Snam Tec,  κατά 65% σε ποσό άνω των 1,4 δισ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε περισσότερο από 20% του συνόλου των επενδύσεων της Snam.
Ενας από τους βασικούς στόχους είναι το υδρογόνο και η χρήση τους στο δίκτυο μεταφοράς αερίου που διαθέτει η SNAM. Μαλιστα η εταιρία ελπίζει ότι στο τέλος του χρόνου θα είναι σε θέση να χρησιμοποιεί μείγμα με 10% υδρογόνο σε πειράματα στη νότιιο Ιταλία.  
Το κόστος και η δυσκολία παραγωγής υδρογόνου έχει ως αποτέλεσμα μέχρι σήμερα το αέριο αυτό να χρησιμοποιείται ως καύσιμο σε πολύ περιορισμένες πειραματικές ή εξειδικευμένες χρήσεις. Εκτίμάται ωστόσο ότι το κόστος κατασκευής υδρογόνου από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας μπορεί να πέσει ραγδαία τα επόμενα χρόνια, αναδεικνύοντας το υδρογόνο στην  πιο υποσχόμενη τεχνολογία για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου.
Ενας από τους τρόπους παραγωγής υδρογόνου είναι μέσω  ηλεκτρόλυσης νερού και αν για την ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται στην ηλεκτρόλυση χρησιμοποποιηθεί ενέργεια από ΑΠΕ τότε το τελικώς παραγόμενο υδρογόνο θεωρείται εξ ολοκλήρου “πράσινο”

Ας σημειωθεί ότι η SENFLUGA, με  μετόχους κατά 60% τη Snam, κατά 20% την ισπανική Enagas και κατά 20% τη βελγική Fluxys εξαγόρασε το 2018 το 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ, του Διαχειριστή του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου. Τον Αύγουστο του 2019 υπογράφηκε συμφωνία για την εξαγορά του 10% της Senfluga από την εταιρία Damco, του  όμιλου Κοπελούζου.

Το ενδιαφέρον των Ιταλών και της Snam για την ελληνική αγορά αερίου φαίνεται πάντως πως δεν εξαντλείται στον ΔΕΣΦΑ και είναι πολύ πιθανόν να δούμε και πάλι ιταλικό ενιδαφέρον στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ιταλική Italgas βολιδοσκοπεί την ΔΕΠΑ- Υποδομές, την μία, εκ των τριών εταιριών στις οποίες θα διαχωριστεί η ΔΕΠΑ. Στην ΔΕΠΑ Υποδομές θα περάσουν το 100% της ΕΔΑ Αττικής, το 100% της ΔΕΔΑ (δίκτυο διανομής υπόλοιπης Ελλάδας) και το 51% χωρίς το μάνατζμεντ της ΕΔΑ ΘΕΣΣ (δίκτυο διανομής Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας). Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η Ιtalgas επιδιώκει να αποκτήσει τόσο τη ΔΕΠΑ Υποδομών όσο και το 49% με το μάνατζμεντ της ΕΔΑ ΘΕΣΣ, που σήμερα ανήκει σε μία άλλη ιταλική εταιρία την ΕΝΙ Gas e Luce.
Βασικός μέτοχος τόσο της SNAM όσο και της Ιtalgas είναι η κρατική ιταλική τράπεζα CDP, ενώ η SNAM κατέχει επιπλέον το 13,5% της Italgas.
O διαγωνισμός για την πώληση του μεριδίου 65% που κατέχει το δημόσιο στη ΔΕΠΑ Εμπορίας και τη ΔΕΠΑ Υποδομών αναμένεται να προκηρυχθεί τον Ιανουάριο, ενώ εντός των αμέσως επόμενων ημερών αναμένεται να ψηφιστεί στη Βουλή το νομοσχέδιο, το οποίο έχει ήδη κατατεθεί, για τον μετασχηματισμό και την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ.
Το υπόλοιπο 35% της ΔΕΠΑ- και κατ’επέκταση των εταιριών στις οποίες θα “σπάσει”- ελέγχεται από τα ΕΛΠΕ, τα οποία αναμένεται να παίξουν κομβικό ρόλο στην όλη διαδικασία. Ο πετρελαϊκός όμιλος δεν κρύβει το ενδιαφέρον του για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, ενώ δεν φαίνεται να τον απασχολεί η ΔΕΠΑ Υποδομών. Πληροφορίες αναφέρουν ότι κατά καιρούς έχουν υπάρξει συζητήσεις μεταξύ των ΕΛΠΕ, του υπουργείου Περιβάλλοντος - Ενέργειας  και του ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο το δημόσιο έχει μεταβιβάσει το μετοχικό του χαρτοφυλάκιο στη ΔΕΠΑ,  για κάποιας μορφής συνεργασία -  στο μοντέλο της μεταβίβασης του ΔΕΣΦΑ όταν δημόσιο και ΕΛΠΕ πώλησαν από κοινού το 66% των μετοχών- . Οι συζητήσεις αυτές  δεν τελεσφόρησαν. Πάντως οι επαφές συνεχίζονται, ενώ καταλυτικό ρόλο αναμένεται να παίξει και το σχήμα περαιτέρω ιδιωτικοποίησης των ίδιων των ΕΛΠΕ, το οποίο η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί  προς τους θεσμούς να οριστικοποιήσει ως το τέλος του χρόνου. Η διάθεση μετοχών, του περίπου 35%, που κατέχει το δημόσιο μέσω placement είναι ένα από τα σενάρια, αν και η αγορά παρακολουθεί με μεγάλο ενδιαφέρον τις κινήσεις του ομίλου Λάτση, ο οποίος μέσω της Paneuropean κατέχει πάνω από το 45% των ΕΛΠΕ, καθώς αρκετές φορές έχει ακουστεί ότι θα ήθελε να αποεπενδύσει από τον όμιλο. Πάντως το timing της όλης διαδικασίας και ειδικά μέσω placement θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις χρηματιστηριακές συνθήκες.  

Συναφείς αναρτήσεις
Την Τετάρτη, 20 Μαρτίου 2024, ο ΔΕΣΦΑ φιλοξένησε στις εγκαταστάσεις του στη Ρεβυθούσα θεωρητική άσκηση ετοιμότητας υπό τον συντονισμό ...
Τροποποιήσεις στις ρυθμίσεις που αφορούν το τρόπο προσωρινής λειτουργίας του σημείου σύνδεσης του νέου πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου ...
Eπενδύσεις για την παραγωγή υδρογόνου ή/και την κατασκευή υποδομών φιλικών στη μεταφορά υδρογόνου σχεδιάζουν μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι στη χώρα ...
Μειωμένη κατά 21,56% σε σχέση με πέρυσι καταγράφεται η συνολική ζήτηση φυσικού αερίου στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία ...
Οι επικεφαλής των τριών βασικών μετόχων του ΔΕΣΦΑ, της ιταλικής Snam, της ισπανικής Enagas και της βελγικής Fluxys συναντήθηκαν ...
Αγορά υδρογόνου που θα συνοδευτεί με φορέα σχεδιασμού δικτύου, ο οποίος σταδιακά θα γίνει ανεξάρτητος από τους υπάρχοντες φορείς ...
Mε τις δεξαμενές υγροποιημένου αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα, να είναι σχεδόν γεμάτες, σε ποσοστό άνω του 95%, ξεκινά ο Δεκέμβριος, ...
2ο Συνέδριο Υδρογόνου του ΔΕΣΦΑ
Η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το υδρογόνο και ο πρωταγωνιστικός ρόλος που η Ελλάδα μπορεί να παίξει στο ...
Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Eιδικό νομοθετικό πλαίσιο για το υδρογόνο, το οποίο θα παρουσιαστεί στις αρχές του 2024 ετοιμάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας, ...
 
 
Η αφρικανική σκόνη που μας επισκέπτεται όλο και συχνότερα κάθε χρόνο, μπορεί να επηρεάσει την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τα φωτοβολταϊκά πάρκα; Πρόκειται ...
Την πλήρη αναμόρφωση ή την απόρριψη των αλλαγών που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου ...
Αντιρρήσεις σχεδόν για τo σύνολο των τροποποιήσεων του Κώδικα Προμήθειας που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την αντιμετώπιση του ενεργειακού τουρισμού από τους στρατηγικού ...
Διαφοροποίηση προς το χειρότερο των ληξιπρόθεσμων οφειλών ρεύματος, οι οποίες τον Αύγουτστο του 2023 είχαν φθάσει στο ιλιγγιώδες ποσό των  2,84 δισ. ευρώ ...
Η MYTILINEOS σε κοινοπραξία με τη GE Vernova ολοκλήρωσαν την κατασκευή της νέας μονάδας προσωρινής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, με φυσικό αέριο στο Δουβλίνο, εντός του ...
To κόστος του Great Sea Interconnector, στο τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδος-Κύπρου και κυρίως τα ποσά που θα πρέπει να καλύψουν οι καταναλωτές ...
Mε ενδιαφέρον παρακολουθεί η αγορά τις εξελίξεις γύρω από την υπόθεση της Bulgargaz, η οποία συσσωρεύει μεγάλες ζημιές από τη σύμβαση προμήθειας αερίου ...
Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοινώνει ότι τίθεται σε ισχύ το νυχτερινό οικιακό τιμολόγιο θερινής περιόδου από την 1η Μαΐου 2024 μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2024 ...
Μακροχρόνιες συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού από ΑΠΕ, τα γνωστά ΡΡΑ, συνολικής ισχύος 950 MW υπογράφηκαν το 2023 στην Ελλάδα, πράγμα που την κατατάσσει στην ...
Με ζημιές έκλεισε η χρήση του  2023 για την εταιρία διανομής φυσικού αερίου enaon ΕDA, όπως έχει μετονομαστεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, μετά την ...
Ένας νέος φωτοβολταϊκός σταθμός, εγκατεστημένης ισχύος 80 MW, στη θέση «Ακρινή» της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, σε εξαντλημένα λιγνιτωρυχεία της ΔEH, έρχεται να προστεθεί στην ...
Tη σημαντική μείωση που κατέγραψαν οι οικιακοί λογαριασμοί ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου το δεύτερο εξάμηνο του 2023 υπογραμμίζει η έκθεση της Eurostat, που ...