Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Snam
Επενδύει 1 δις ευρώ στο υδρογόνο και στις πράσινες γραμμές μεταφοράς ενέργειας
Δευτέρα, 25/11/2019

Στο υδρογόνο  και στις νέες πράσινες γραμμές μεταφοράς ενέργειας επενδύει πάνω από 1 δις ευρώ η Ιταλική Snam, βασική μέτοχος στην κοινοπραξία που ελέγχει τον ΔΕΣΦΑ.
Στο business plan για την περίοδο ως το  2023 ο ιταλικός όμιλος, που είναι και η μεγαλύτερη εταιρία αγωγών της Ευρώπης, προβλέπει αύξηση των επενδύσεων στη μονάδα  που διαθέτει για τη διατηρήσιμη ανάπτυξη, τη  Snam Tec,  κατά 65% σε ποσό άνω των 1,4 δισ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε περισσότερο από 20% του συνόλου των επενδύσεων της Snam.
Ενας από τους βασικούς στόχους είναι το υδρογόνο και η χρήση τους στο δίκτυο μεταφοράς αερίου που διαθέτει η SNAM. Μαλιστα η εταιρία ελπίζει ότι στο τέλος του χρόνου θα είναι σε θέση να χρησιμοποιεί μείγμα με 10% υδρογόνο σε πειράματα στη νότιιο Ιταλία.  
Το κόστος και η δυσκολία παραγωγής υδρογόνου έχει ως αποτέλεσμα μέχρι σήμερα το αέριο αυτό να χρησιμοποιείται ως καύσιμο σε πολύ περιορισμένες πειραματικές ή εξειδικευμένες χρήσεις. Εκτίμάται ωστόσο ότι το κόστος κατασκευής υδρογόνου από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας μπορεί να πέσει ραγδαία τα επόμενα χρόνια, αναδεικνύοντας το υδρογόνο στην  πιο υποσχόμενη τεχνολογία για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου.
Ενας από τους τρόπους παραγωγής υδρογόνου είναι μέσω  ηλεκτρόλυσης νερού και αν για την ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται στην ηλεκτρόλυση χρησιμοποποιηθεί ενέργεια από ΑΠΕ τότε το τελικώς παραγόμενο υδρογόνο θεωρείται εξ ολοκλήρου “πράσινο”

Ας σημειωθεί ότι η SENFLUGA, με  μετόχους κατά 60% τη Snam, κατά 20% την ισπανική Enagas και κατά 20% τη βελγική Fluxys εξαγόρασε το 2018 το 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ, του Διαχειριστή του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου. Τον Αύγουστο του 2019 υπογράφηκε συμφωνία για την εξαγορά του 10% της Senfluga από την εταιρία Damco, του  όμιλου Κοπελούζου.

Το ενδιαφέρον των Ιταλών και της Snam για την ελληνική αγορά αερίου φαίνεται πάντως πως δεν εξαντλείται στον ΔΕΣΦΑ και είναι πολύ πιθανόν να δούμε και πάλι ιταλικό ενιδαφέρον στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ιταλική Italgas βολιδοσκοπεί την ΔΕΠΑ- Υποδομές, την μία, εκ των τριών εταιριών στις οποίες θα διαχωριστεί η ΔΕΠΑ. Στην ΔΕΠΑ Υποδομές θα περάσουν το 100% της ΕΔΑ Αττικής, το 100% της ΔΕΔΑ (δίκτυο διανομής υπόλοιπης Ελλάδας) και το 51% χωρίς το μάνατζμεντ της ΕΔΑ ΘΕΣΣ (δίκτυο διανομής Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας). Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η Ιtalgas επιδιώκει να αποκτήσει τόσο τη ΔΕΠΑ Υποδομών όσο και το 49% με το μάνατζμεντ της ΕΔΑ ΘΕΣΣ, που σήμερα ανήκει σε μία άλλη ιταλική εταιρία την ΕΝΙ Gas e Luce.
Βασικός μέτοχος τόσο της SNAM όσο και της Ιtalgas είναι η κρατική ιταλική τράπεζα CDP, ενώ η SNAM κατέχει επιπλέον το 13,5% της Italgas.
O διαγωνισμός για την πώληση του μεριδίου 65% που κατέχει το δημόσιο στη ΔΕΠΑ Εμπορίας και τη ΔΕΠΑ Υποδομών αναμένεται να προκηρυχθεί τον Ιανουάριο, ενώ εντός των αμέσως επόμενων ημερών αναμένεται να ψηφιστεί στη Βουλή το νομοσχέδιο, το οποίο έχει ήδη κατατεθεί, για τον μετασχηματισμό και την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ.
Το υπόλοιπο 35% της ΔΕΠΑ- και κατ’επέκταση των εταιριών στις οποίες θα “σπάσει”- ελέγχεται από τα ΕΛΠΕ, τα οποία αναμένεται να παίξουν κομβικό ρόλο στην όλη διαδικασία. Ο πετρελαϊκός όμιλος δεν κρύβει το ενδιαφέρον του για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, ενώ δεν φαίνεται να τον απασχολεί η ΔΕΠΑ Υποδομών. Πληροφορίες αναφέρουν ότι κατά καιρούς έχουν υπάρξει συζητήσεις μεταξύ των ΕΛΠΕ, του υπουργείου Περιβάλλοντος - Ενέργειας  και του ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο το δημόσιο έχει μεταβιβάσει το μετοχικό του χαρτοφυλάκιο στη ΔΕΠΑ,  για κάποιας μορφής συνεργασία -  στο μοντέλο της μεταβίβασης του ΔΕΣΦΑ όταν δημόσιο και ΕΛΠΕ πώλησαν από κοινού το 66% των μετοχών- . Οι συζητήσεις αυτές  δεν τελεσφόρησαν. Πάντως οι επαφές συνεχίζονται, ενώ καταλυτικό ρόλο αναμένεται να παίξει και το σχήμα περαιτέρω ιδιωτικοποίησης των ίδιων των ΕΛΠΕ, το οποίο η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί  προς τους θεσμούς να οριστικοποιήσει ως το τέλος του χρόνου. Η διάθεση μετοχών, του περίπου 35%, που κατέχει το δημόσιο μέσω placement είναι ένα από τα σενάρια, αν και η αγορά παρακολουθεί με μεγάλο ενδιαφέρον τις κινήσεις του ομίλου Λάτση, ο οποίος μέσω της Paneuropean κατέχει πάνω από το 45% των ΕΛΠΕ, καθώς αρκετές φορές έχει ακουστεί ότι θα ήθελε να αποεπενδύσει από τον όμιλο. Πάντως το timing της όλης διαδικασίας και ειδικά μέσω placement θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις χρηματιστηριακές συνθήκες.  

Συναφείς αναρτήσεις
Την Τετάρτη, 20 Μαρτίου 2024, ο ΔΕΣΦΑ φιλοξένησε στις εγκαταστάσεις του στη Ρεβυθούσα θεωρητική άσκηση ετοιμότητας υπό τον συντονισμό ...
Τροποποιήσεις στις ρυθμίσεις που αφορούν το τρόπο προσωρινής λειτουργίας του σημείου σύνδεσης του νέου πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου ...
Eπενδύσεις για την παραγωγή υδρογόνου ή/και την κατασκευή υποδομών φιλικών στη μεταφορά υδρογόνου σχεδιάζουν μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι στη χώρα ...
Μειωμένη κατά 21,56% σε σχέση με πέρυσι καταγράφεται η συνολική ζήτηση φυσικού αερίου στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία ...
Οι επικεφαλής των τριών βασικών μετόχων του ΔΕΣΦΑ, της ιταλικής Snam, της ισπανικής Enagas και της βελγικής Fluxys συναντήθηκαν ...
Αγορά υδρογόνου που θα συνοδευτεί με φορέα σχεδιασμού δικτύου, ο οποίος σταδιακά θα γίνει ανεξάρτητος από τους υπάρχοντες φορείς ...
Mε τις δεξαμενές υγροποιημένου αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα, να είναι σχεδόν γεμάτες, σε ποσοστό άνω του 95%, ξεκινά ο Δεκέμβριος, ...
2ο Συνέδριο Υδρογόνου του ΔΕΣΦΑ
Η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το υδρογόνο και ο πρωταγωνιστικός ρόλος που η Ελλάδα μπορεί να παίξει στο ...
Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Eιδικό νομοθετικό πλαίσιο για το υδρογόνο, το οποίο θα παρουσιαστεί στις αρχές του 2024 ετοιμάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας, ...
 
 
Η MYTILINEOS εξετάζει το ενδεχόμενο εισαγωγής των μετοχών της σε διεθνές χρηματιστήριο, συμπεριλαμβανομένου του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου, εντός των επόμενων 12- 18 μηνών, ...
Δυναμικά προχωρά η κατασκευή του νέου Θερμοηλεκτρικού Σταθμού συνδυασμένου κύκλου (Combined Cycle Gas Turbine-CCGT) ισχύος 840 MW της εταιρείας Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης Α.Ε., μία ...
Ένα έργο στρατηγικής σημασίας που θα συμβάλει στο «πρασίνισμα» του ενεργειακού μείγματος της Ευρώπης, δίνοντας πρόσβαση σε νέες πηγές καθαρής ενέργειας δρομολογούν από ...
Σε επίπεδα παρεμφερή με αυτά του Απριλίου αναμένεται να διαμορφωθούν τον Μάιο τα τιμολόγια ρεύματος, που θα ανακοινώσουν οι προμηθευτές τη Μεγάλη Τετάρτη. Η ...
Εξαιρετικά χαμηλούς ρυθμούς αύξησης της κατανάλωσης φυσικού αερίου στην Ευρώπη προβλέπει o Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) και παρότι οι γεωπολιτικές  εξελίξεις αποτελούν το μεγαλύτερο ...
Με την επανέναρξη της υπηρεσίας φόρτωσης φορτηγών πλοίων (truck loading) με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) από τη Ρεβυθούσα, η ΔΕΠΑ Εμπορίας ενίσχυσε σημαντικά ...
Η εταιρεία ELICA MEDITERRANEAN ELECTRICAL INTERCONNECTION S.M. S.A., μέλος του Ομίλου Κοπελούζου, που αναπτύσσει το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης “GREGY”, δημοσίευσε τις δύο ...
Το ενδεχόμενο νέων συνεργασιών με αμερικανικές εταιρίες άφησε ανοικτό ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Γιώργος Στάσσης, στην ομιλία του χθες στο ...
Θετικές προοπτικές για το φυσικό αέριο, ως το καύσιμο μετάβασης, για  τα επόμενα χρόνια διαβλέπει  ο γενικός διευθυντής της εταιρίας “Φυσικό Αέριο” Γιάννης ...
Eντονη κριτική στην εισήγηση του ΑΔΜΗΕ για τον τρόπο εισαγωγής των “15λεπτων προϊόντων” στην Αγορά Εξισορρόπησης ασκούν οι μεγάλες καθετοποιημένες εταιρίες ηλεκτρισμού, καθώς ανησυχούν ...
Σε σημαντική αύξηση  των τελών χρήσης του δικτύου  διανομής φυσικού αερίου  οδηγεί το Πρόγραμμα Ανάπτυξης Δικτύου Διανομής της enaon EDA (πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών),  ...
Την κατασκευή ενός νέου φωτοβολταϊκού πάρκου 171ΜW στο Λιγνιτικό Κέντρο Δυτικής Μακεδονίας στην Κοζάνη, ξεκινά o όμιλος Intrakat για λογαριασμό του Ομίλου ΔΕΗ, ...