Μία νέα εποχή στην αγορά φυσικού αερίου στη χώρα μας προοινωνίζεται το 2020. Ηδη από, προχθές Δευτέρα 25 Νοεμβρίου ξεκίνησαν τα πρώτα δοκιμαστικά στο ελληνικό τμήμα του διεθνούς αγωγού Transadriatic Pipeline (TAP ), ενώ η επερχόμενη ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ αναμένεται να αλλάξει ριζικά τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς.
Το commisioning του ΤΑΡ ξεκίνησε με την εισαγωγή της πρώτης ποσότητας φυσικού αερίου σε ένα τμήμα 2 χλμ. του αγωγού στην Ελλάδα, μεταξύ του ποταμού Έβρου και του Σταθμού Συμπίεσης στους Κήπους, όπως ανακοίνωσε η εταιρία του ΤΑΡ. Η εμπορική λειτουργία του αγωγού έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει τον Οκτώβριο του 2020, όταν το σύνολο του έργου από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα έως και την Ιταλία θα έχει ελεγχθεί και θα έχει τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία.
Ο ΤΑΡ θα μεταφέρει για πρώτη φορά στην Ευρώπη αέριο από το Αζερμπαϊτζάν, και συγκεκριμένα από το νέο κοίτασμα Shah Deniz II της Κασπίας, δημιουργώντας έναν τρίτο πόλο προμήθειας αερίου. Πρόκειται για το τελευταίο σκέλος μίας διαδρομής, γνωστής ως ο Νότιος Διάδρομος Φυσικού Αερίου, ενός αλυσιδωτού έργου , αξίας 40 δισ. δολαρίων που ξεκινά από την ανάπτυξη του γιγαντιαίου κοιτάσματος αερίου Shah Deniz II Κασπία και στη συνέχεια με ένα σύστημα αγωγών, από το Αζερμπαιτζάν, τη Γεωργία, την Τουρκία, την Ελλάδα και την Αλβανία καταλήγει στην Ιταλία, διασχίζοντας 3.500 χλμ. Ο ΤΑΡ, μήκους 878 χλμ, παραλαμβάνει τη σκυτάλη από τον αγωγό ΤΑΝΑΡ, στους Κήπους στα ελληλνοτουρκικά σύνορα, περνά από τη Βόρειο Ελλάδα και την Αλβανία και με υποβρύχια σύνδεση από την Αδριατική Θάλασσα, φθάνει στην ξηρά στη Νότιο Ιταλία.
Σε συνέχεια του commissioning στο πρώτο τμήμα του αγωγού, η σταδιακή εισαγωγή αερίου θα συνεχιστεί και στα υπόλοιπα τμήματα του ΤΑΡ στην Ελλάδα και τους επόμενους μήνες, στην Αλβανία και την Ιταλία.
Οι πρώτες παραδόσεις φυσικού αερίου στην Ευρώπη μέσω του ΤΑΡ θα ξεκινήσουν τον Οκτώβριο του 2020.
Στο μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΡ μετέχουν οι εταιρείες: BP (20%), η αζέρικη SOCAR (20%), η ιταλική Snam (20%), η βελγική Fluxys (19%), η ισπανική Enagás (16%) και η ελβετική Axpo (5%).
«Οι επόμενοι μήνες θα είναι κομβικοί για το commissioning του αγωγού και τους προοδευτικούς ελέγχους ώστε να είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε τη λειτουργία του ΤΑΡ και τις παραδόσεις φυσικού αερίου στην Ευρώπη τον Οκτώβριο του 2020. Παράλληλα, προετοιμαζόμαστε για την εμπορική λειτουργία του ΤΑΡ ως Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς (TSO) και ως Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς (ITO). Το ταξίδι μέχρι αυτό το σημείο ήταν συναρπαστικό και ανυπομονούμε να συστήσουμε στην Ευρώπη μία νέα πηγή φυσικού αερίου μέσω μίας νέας ενεργειακής οδού, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση ενός πιο διαφοροποιημένου και ασφαλούς ενεργειακού μείγματος» δήλωσε ο κ. Luca Schieppati, Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΡ.