Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΛΑΡΚΟ
Σχέδιο "Ολυμπιακής" για εκκαθάριση εν λειτουργία
Τρίτη, 03/12/2019

Θέμα ημερών είναι όπως δηλώνουν κύκλοι προσκείμενοι στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας, οι ανακοινώσεις για την  ΛΑΡΚΟ, η οποία οδηγείται σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία, αφού η νικελοβιομηχανία είναι πρακτικά χρεοκοπημένη, με οφειλές της τάξης των 340 εκατ. ευρώ προς τη ΔΕΗ, που είναι και μέτοχός της, συν 60 εκατ. ευρώ προς τους προμηθευτές και επιπλέον 50 εκατ. ευρώ σε τράπεζες.

Στα χρέη αυτά δεν συνυπολογίζεται η υποχρέωση επιστροφής στο δημόσιο παράνομων κρατικών ενισχύσεων 135,8 εκατ. ευρώ, βάσει σχετικής απόφασης του  Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Μάλιστα η επί χρόνια μη συμμόρφωση της ΛΑΡΚΟ στην απόφαση αυτή οδήγησε πρόσφατα την Κομισιόν να ζητήσει από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο την επιβολή κυρώσεων στο ελληνικό δημόσιο, με τη μορφή ημερήσιου προστίμου, επειδή δεν έχει ανακτήσει τις παράνομες ενισχύσεις. Η εταιρία, η οποία το 2018 είχε  αρνητική καθαρή θέση 308 εκατ. ευρώ και σωρευτικές ζημιές 148 εκατ. ευρώ έχει σταματήσει και πάλι να πληρώνει τη ΔΕΗ, η οποία στο τελευταίο δοικητικό της συμβούλιο αρνήθηκε να εγκρίνει ευνοικά τιμολόγια για τη βιομηχανία, καθώς η εταιρία έχει χάσει κάθε ρύθμιση πληρωμών του παρελθόντος και η συνέχιση της προβληματικής αυτής κατάστασης θα μπορούσε να δημιουργήσει ακόμα και νομικές εμπλοκές για τα στελέχη της ΔΕΗ.

Από το 1963 οπότε ιδρύθηκε, η ΛΑΡΚΟ έχει περάσει τα περισσότερα από τα 56 χρόνια της ιστορίας της σε κατάσταση διαρκούς χρεοκοπίας. Παρά την εφαρμογή κατά καιρούς διαφόρων “συνταγών εξυγίανσης”, όπως μετοχοποίηση χρεών, ένταξη στις προβληματικές επιχειρήσεις, σπάσιμο σε  «παλιά» και «νέα» εταιρεία, αλλεπάλληλες ρυθμίσεις χρεών που συνοδεύονταν από αθετήσεις διακανονισμών), η επιχείρηση αντί να εξυγιανθεί, περιέρχεται συνεχώς σε κατάσταση χρεοκοπίας.

Ο λόγος, όπως υποστηρίζουν στελέχη του υπουργείου,  είναι ότι δεν αντιμετωπίζεται ο πυρήνας του προβλήματος, το γεγονός δηλαδή πως οι παραγωγικές εγκαταστάσεις είναι απαρχαιωμένες, το κόστος παραγωγής ελέω κρατικής διαχείρισης είναι ανεξέλεγκτο και πολλαπλάσιο των εσόδων με αποτέλεσμα η εταιρεία να συσσωρεύει διαρκώς ζημιές εκατοντάδων εκατομμυρίων.

Ας σημειωθεί ότι τα έσοδα της ΛΑΡΚΟ, που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη ενεργοβόρος βιομηχανία της χώρας, καθορίζονται από την διεθνή τιμή του νικελίου στο LME, το Χρηματιστήριο Εμπορευμάτων του Λονδίνου, με αποτέλεσμα όταν οι διεθνείς τιμές είναι πεσμένες, να μην υπερκαλύπτουν το κόστος παραγωγής και τις πολλές ανελαστικές δαπάνες που διατηρεί η εταιρία. Οι όποιες προσπάθειες, μέχρι σήμερα, για την αποτελεσματική μείωση του κόστους δεν έχουν καρποφορήσει τα αναμενόμενα.

ΚΟΣΤΟΣ ΜΙΣΦΟΔΟΣΙΑΣ

Στο πλαίσιο αυτό, ένα από τα σημαντικά προβλήματα είναι το κόστος μισθοδοσίας : Παρά τις γραπτές εντολές του Υπουργείου Οικονομικών, του Ιανουαρίου 2012 η ΛΑΡΚΟ δεν εφάρμοσε το Ενιαίο Μισθολόγιο για τη συγκράτηση του λειτουργικού κόστους.

Με βάση στοιχεία του 2016, για  1.195 εργαζόμενους  (δεν περιλαμβάνονται οι εργαζόμενοι σε εργολάβους), το εργατικό κόστος (περιλαμβανομένου του πριμ παραγωγικότητας που καταβάλλεται είτε η εταιρεία έχει κέρδη είτε ζημίες), ανήλθε σε € 52.1 εκατ., ποσό που αντιστοιχεί στο 31% των πωλήσεων του 2016 (€164.7 εκατ) και στο 26% του πρόσφατου (ιστορικού) μέσου όρου πωλήσεων,  των περίπου €200 εκατ/έτος.

Σύμφωνα με πληροφορίες η ΛΑΡΚΟ καταβάλλει ακόμη επιδόματα γαλοπούλας και οβελία στους εργαζόμενους, 40 και 100 ευρώ , αντίστοιχα,  πέραν των  πριμ παραγωγής και του επιδόματος ετοιμότητας.

Το πριμ παραγωγής , κατά τις ίδιες πηγές, κυμαίνεται μεταξύ 4 και 6 εκατ. ευρώ το χρόνο και καταβάλλεται κάθε χρόνο, ακόμη και στις ζημιογόνες χρήσεις που είναι οι περισσότερες. Για παράδειγμα, το 2007 με κύκλο εργασιών 550 εκατ. και κέρδη 23 εκατ. το πριμ παραγωγής ήταν 6,2 εκατ. Το 2017, χρονιά που ο τζίρος έπεσε στα  180 εκατ. ευρώ και οι ζημιές έφθασαν στα 67 εκατ. καταβλήθηκε πριμ ύψους 4 εκατ. ευρώ. Αν αθροιστούν όλα τα παραπάνω, συν τα διάφορα άλλα ισχύοντα επιδόματα (γάμου, τέκνων κλπ) τότε ο μηνιαίος μισθός ενός εργοδηγού με 30ετή προϋπηρεσία διαμορφώνεται στα 4.363 ευρώ και του μηχανικού με 3ετή προϋπηρεσία φθάνει στα 3.673 ευρώ.

Συναφείς αναρτήσεις
K. Χατζηδάκης
Αεριοκίνηση-βιοκαύσιμα-ηλεκτροκίνηση είναι οι βασικοί πυλώνες της πράσινης ατζέντας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τις μετακινήσεις. Αυτό σημείωσε ο ...
Κωστής Χατζηδάκης
Την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και της χρήσης φυσικού αερίου στις μεταφορές επεσήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης ...
Χατζηδάκης
Με στόχο τον Ιούνιο να έχει ετοιμαστεί το Εθνικό Σχέδιο Μετάβασης από την απολιγνιτοποίηση ξεκίνησε σήμερα, τις εργασίες της ...
Ποιοι συμμετέχουν
Συνεδριάζει αύριο υπό την προεδρία του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστή Χατζηδάκη, η Κυβερνητική Επιτροπή για την εκπόνηση του ...
Χατζηδάκης
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης αναχωρεί για το Κάιρο όπου θα λάβει μέρος στην 3η Υπουργική Σύνοδο ...
Κωστής Χατζηδάκης
Σειρά συναντήσεων και επαφών για την υλοποίηση του αγωγού φυσικού αερίου East Med, αλλά και για το ζήτημα της ...
Χατζηδάκης
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, σε ραδιοφωνικές του συνεντεύξεις στους ραδιοφωνικούς σταθμούς Παραπολιτικά 90,1 και ΣΚΑΪ ...
East Med
Στις 2 Ιανουαρίου 2020, υπογράφεται η Διακυβερνητική Συμφωνία για τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed, μεταξύ της Ελλάδας, της Κύπρου και του ...
ΛΑΡΚΟ
Ως το τέλος Ιανουαρίου δίνει περιθώριο η ΔΕΗ στη ΛΑΡΚΟ για να πληρώσει τις οφειλές της, τουλάχιστον τους τρέχοντες ...

Cenergy
Η Cenergy Holdings ανακοινώνει πως η θυγατρική της Ελληνικά Καλώδια συμφώνησε με τη Semco Maritime A/S την προμήθεια υποβρύχιων inter-array καλωδίων στο έργο ...
Toυρκία
Ο Τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι η Σομαλία έχει προσκαλέσει την Τουρκία να πραγματοποιήσει έρευνας για πετρέλαιο στις θάλασσές της, ...
Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς κατά την 864η/20.1.2020 συνεδρίασή του αποφάσισε την έγκριση του περιεχομένου του ενημερωτικού δελτίου της εταιρίας «ΑΒΑΞ ΑΝΩΝΥΜΗ ...
EΛΣTAT
Ο Γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών στη Βιομηχανία (σύνολο εγχώριας και εξωτερικής αγοράς) του μηνός Νοεμβρίου 2019, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του ...
K. Χατζηδάκης
Αεριοκίνηση-βιοκαύσιμα-ηλεκτροκίνηση είναι οι βασικοί πυλώνες της πράσινης ατζέντας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τις μετακινήσεις. Αυτό σημείωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ...
Θεσμοί - Ενέργεια
Oi διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς για τα ενεργειακά και κυρίως τα ζητήματα που πηγάζουν από τη δέσμευση για τη μείωση του μεριδίου της ...
Χατζηδάκης
Με στόχο τον Ιούνιο να έχει ετοιμαστεί το Εθνικό Σχέδιο Μετάβασης από την απολιγνιτοποίηση ξεκίνησε σήμερα, τις εργασίες της η Διυπουργική Επιτροπή για ...
Πρόγραμμα απολιγνιτοποίησης
Mε τη θέση ότι όσο λειτουργούν οι λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ θα πρέπει το 40% της παραγωγής να διατίθεται στην αγορά προσέρχονται, σύμφωνα ...
Όμιλος Μυτιληναίος
Στην πρωτοπορία, εδώ και χρόνια, σε έργα βιώσιμης ανάπτυξης, ο όμιλος Μυτιληναίου, από τις πρώτες ελληνικές εταιρίες που επένδυσε και επενδύει στην «πράσινη ...
Γεράσιμος Θωμάς
Η Επιτροπή πρότεινε στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, τους αρχηγούς κρατών (των χωρών-μελών της ΕΕ) τρεις πυλώνες και ένα συνολικό πακέτο με το οποίο θα ...
Toυρκία
Η Τουρκία στέλνει στρατεύματα στη Λιβύη, υπό τη συμφωνία που έχει με την κυβέρνηση εθνικής ενότητας της Τρίπολης, όπως δήλωσε ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν την Πέμπτη και ...
Senfluga Energy Infrastructure Holding S.A. (SENFLUGA)
Υπογράφηκε η εξαγορά του 10% του μετοχικού κεφαλαίου της SENFLUGA Energy Holdings S.A. από την DAMCO ENERGY SA., εταιρεία του Ομίλου Κοπελούζου, επισφραγίζοντας ...