Aυξάνεται το επίπεδο διασυνδεσιμότητας του ελληνικού συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας με τις γειτονικές χώρες και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΑΔΜΗΕ το 2020 θα φθάσει στο 13% , τρεις ποσοστιαίες μονάδες πάνω από το στόχο του 10% που είχε τεθεί για τη φετινή χρονιά, ενώ το το 2025 θα βρίσκεται στο 21% , έναντι στόχου 15% και θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα έως το 2030.
Οι εκτιμήσεις αυτές είναι ενταγμένες στο προκαταρκτικό σχέδιο του ΑΔΜΗΕ για το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, την περίοδο 2021 - 2030.
Η δεύτερη γραμμή διασύνδεσης Ελλάδας Βουλγαρίας η οποία προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2022, καθώς και η διασύνδεση Ελλάδας –Κύπρου – Ισραήλ με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023 είναι τα δύο καθοριστικά έργα για την επίτευξη των στόχων της διασυνδεσιμότητας, που αποτελεί και κεντρική πολιτική της ΕΕ
Η ικανότητα μεταφοράς φορτίου αιχμής του ελληνικού συστήματος το 2020 θα είναι, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, στο 18%, το 2025 στο 43% και το 2030 στο 48%, ενώ η ικανότητα μεταφοράς εγκατεστημένης ισχύος ΑΠΕ από 18% το 2020 θα αυξηθεί σε 34% το 2025 και θα μειωθεί στο 31% το 2030.
Η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας - Βουλγαρίας, μεταξύ του ΚΥΤ Ν. Σάντας και του Υ/Σ Maritsa East 1, θα υλοποιηθεί με εναέρια γραμμή 400 kV, ονομαστικής μεταφορικής ικανότητας 151 MVA . Από το συνολικό μήκος των 151 χλμ, τα 30 χλμ θα βρίσκονται εντός ελληνικού εδάφους και τα υπόλοιπα 121 χλμ στη Βουλγαρία. Πρόκειται για έργο ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος και αναμένεται να ενταχθεί στο Ευρωπαϊκό Σύστημα στις αρχές του 2023. Από το 2013 έχει ενταχθεί στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της ΕΕ, ενώ ήδη από το 2012 περιλαμβάνεται στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ENTSO-E Η συγκεκριμένη διασύνδεση αναμένεται να αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα στα σύνορα των δύο χωρών σε 800 MW για την κατεύθυνση από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία και σε 1.350 MW για την κατεύθυνση από τη Βουλγαρία προς την Ελλάδα, συμβάλλοντας στην ασφαλή διακίνηση των αυξανομένων ροών της ισχύος στην κατεύθυνση Βορράς-Νότος της Βαλκανικής χερσονήσου, στη διεύρυνση του περιθωρίου επάρκειας και στην αύξηση της δυνατότητας περαιτέρω εγκατάστασης μονάδων ΑΠΕ στο βόρειο τμήμα της χώρας.
Οι απαραίτητες αδειοδοτήσεις για το έργο έχουν ληφθεί και η κατασκευή στην πλευρά της Βουλγαρίας αναμένεται να ξεκινήσει στο αμέσως επόμενο διάστημα, ενώ στην Ελλάδα θα αρχίσει το 2021, με στόχο να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2022 και στις δύο πλευρές.
Το δεύτερο έργο αφορά στη διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ με συνδέσμους συνεχούς ρεύματος και ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023. Η σύνδεση με την Ελλλάδα θα γίνεται στην Κρήτη, καθώς το τμήμα Κρήτης- Αττικής, αποτελεί αυτόνομο, ξεχωριστό έργο το οποίο υλοποιείται από τη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ ‘Αριάδνη INTERCONNECTION”. Στο πλαίσιο αυτό, στη νέα λίστα PCI, το έργο “EuroAsia Interconnector” περιλαμβάνει τα τμήματα της διασύνδεσης Ισραήλ - Κύπρου και της διασύνδεσης Κύπρου - Ελλάδας (Κρήτη) με συνδέσμους συνεχούς ρεύματος.
Η ανάπτυξη των ηλεκτρικών διασυνδέσεων μεταξύ των χωρών αποτελεί σημαντική προτεραιότητα της ΕΕ καθώς:
¨ συμβάλλει δραστικά στην ασφάλεια της τροφοδοσίας
¨ αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την ενοποίηση των εθνικών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας μέσω της εφαρμογής του Μοντέλου Στόχου (Target Model).
¨ επιτρέπει γενικότερα τον διαμοιρασμό διάφορων πόρων (παραγωγικό δυναμικό, ευελιξία, εφεδρείες κλπ.) μεταξύ των συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του συνολικού κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας.
¨ θα επιτρέψει την μεγάλη διείσδυση ΑΠΕ στην Ευρώπη, καθώς αυτή θα απαιτήσει την ικανότητα διακίνησης σημαντικών ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις ενώ η αντικατάσταση συμβατικών Σταθμών από μονάδες ΑΠΕ θα οδηγήσει σε ανάγκες αυξημένης μεταφορικής ικανότητας μεταξύ των Συστημάτων για λόγους ρύθμισης.