Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
K. Χατζηδάκης
Αυτή είναι η πράσινη ατζέντα της κυβέρνησης
Δευτέρα, 20/01/2020

Αεριοκίνηση-βιοκαύσιμα-ηλεκτροκίνηση είναι οι βασικοί πυλώνες της πράσινης ατζέντας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τις μετακινήσεις. Αυτό σημείωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης στην ομιλία του στο 3ο ετήσιο συνέδριο για την ηλεκτροκίνηση “Ecomobiity Conference” που έλαβε χώρα στο πλαίσιο της τριήμερης εκδήλωσης Eco-Fest 2020.

Όπως ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, «ο κόσμος αλλάζει με ταχύτητα και φαινόμενα όπως αυτά της Αυστραλίας δείχνουν ότι ο τρόπος ζωής μας πρέπει να γίνει φιλικότερος προς τον πλανήτη. Οι μεταφορές που ευθύνονται για μεγάλο μέρος των συνολικών εκπομπών του θερμοκηπίου στην Ευρώπη δεν αποτελούν εξαίρεση. Στην Ελλάδα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Περιβάλλοντος,  οι πρόωροι θάνατοι λόγω της ρύπανσης από διοξείδιο του αζώτου στην Ελλάδα το 2019 έφτασαν τους 2.900».

«Δεν θα κλείσουμε τα μάτια μας σε αυτή την πραγματικότητα. Είναι κατεύθυνση της κυβέρνησης, του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και δική μου. Είναι όμως και κατεύθυνση της κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Green Deal του 1 τρισ. ευρώ που πρόσφατα ανακοίνωσε, για μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη μέχρι το 2050», είπε ο κ. Χατζηδάκης.

Όπως υπογράμμισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, «η ελληνική κυβέρνηση  ανταποκρίνεται σε αυτό το κάλεσμα με ένα ολοκληρωμένο σχεδιασμό πράσινης ανάπτυξης για την Ελλάδα, το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που θα δημιουργήσει πολλαπλασιαστικά οφέλη σε όλους τους τομείς της οικονομίας μας με επενδύσεις της τάξης των 44 δισ. ευρώ».  Στη συνέχεια, περιέγραψε τους βασικούς άξονες της νέας εθνικής ενεργειακής και κλιματικής στρατηγικής που είναι:

 -  Η πλήρης απολιγνιτοποίηση της Ελλάδας μέχρι το 2028.

-  Η αύξηση του ποσοστού συμμετοχής των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας στο 35% ως το 2030 έναντι 17% σήμερα.

-  Η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης που συνίσταται στο να καταναλώνουμε το 2030 λιγότερη ενέργεια από αυτή που καταναλώναμε το 2017.

-  Η επιτάχυνση των νησιωτικών ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών μας.

-  Οι διεθνείς συνεργασίες για την αξιοποίηση του φυσικού αερίου.

Αναλύοντας τον ρόλο του φυσικού αερίου ως καυσίμου μετάβασης στις ΑΠΕ, ο ίδιος έκανε ειδική αναφορά στην προώθηση της αεριοκίνησης με φυσικό αέριο, με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) για τα ελαφρά οχήματα και με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) για τα βαρέα οχήματα και τη ναυτιλία. «Πρέπει να πάμε πιο γρήγορα γιατί δεν μπορούμε να μιλάμε  ανάπτυξη της αεριοκίνησης, όταν έχουμε περίπου μόλις 15 σταθμούς CNG, ενώ η γειτονική Βουλγαρία έχει πάνω από 100», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης. «Το νέο ΕΣΕΚ προβλέπει μέχρι το  2030 να λειτουργούν 8 σταθμοί ανεφοδιασμού LNG και 55 σταθμοί ανεφοδιασμού CNG, ενώ είναι θετικό και το ότι στο business plan της ΔΕΠΑ υπάρχει πρόβλεψη για τη δημιουργία ικανού αριθμού πρατηρίων CNG σε όλη την Ελλάδα. Όλα αυτά θα βελτιώσουν το βαθμό συμμόρφωσης της χώρας με την κοινοτική υποχρέωση να καλυφθούν οι κύριοι οδικοί άξονες και τα μεγάλα αστικά κέντρα με υποδομές φυσικού αερίου».

Περνώντας στα βιοκαύσιμα, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράμμισε ότι θα συμβάλλουν σημαντικά στην επίτευξη του στόχου του ΕΣΕΚ για αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ στις μεταφορές στο 14% το 2030. «Στο βιοντίζελ για παράδειγμα, στόχος μας είναι η στήριξη των εγχώριων παραγωγών για την τόνωση της εθνικής οικονομίας και η αναμόρφωση του κανονιστικού πλαισίου σύμφωνα με την ευρωπαϊκή πολιτική προώθησης των προηγμένων βιοκαυσίμων και τον περιορισμού των συμβατικών. Για αυτό το λόγο διερευνούμε σενάρια νέων ενισχυμένων υποχρεώσεων ανάμειξης και επέκτασης της χρήσης των βιοκαυσίμων πέραν των αυτοκινήτων. Καθοριστικό ρόλο στην αεριοκίνηση παίζουν όμως και τύποι αερίου με ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα όπως το βιοαέριο, το βιομεθάνιο και το πράσινο υδρογόνο».

Αναφερόμενος στην ηλεκτροκίνηση –το κεντρικό θέμα του συνεδρίου- ο κ. Χατζηδάκης αναγνώρισε ότι η Ελλάδα βρίσκεται πολύ πίσω: «Πέρυσι πουλήθηκαν μόλις 315 ηλεκτροκίνητα και υβριδικά οχήματα στην Ελλάδα (ποσοστό κάτω του 1% των συνολικών πωλήσεων),  ενώ στην Ευρώπη  το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει το ακόμη και το 10%, με αυξητικές τάσεις. Εμείς έχουμε το φιλόδοξο μα ρεαλιστικό στόχο το 2030 το 30% των νέων οχημάτων να αφορά τα ηλεκτροκίνητα και plug-in υβριδικά! Ήδη στο φορολογικό νομοσχέδιο, μεταξύ άλλων:

 -  Θεσπίσαμε φορολογικά κίνητρα για τα εταιρικά αυτοκίνητα που αφορούν στις μισές περίπου πωλήσεις οχημάτων.

-  Εισαγάγαμε έκπτωση 30% για την αγορά, εγκατάσταση και λειτουργία σημείων φόρτισης από εταιρείες για χρήση από τους εργαζόμενούς τους».

Σύμφωνα δε με το σχεδιασμό της κυβέρνησης, το ένα τρίτο των λεωφορείων που θα αγοραστούν για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη θα είναι ηλεκτρικά. Χρειάζονται όμως περισσότερα γι’ αυτό και έχει συσταθεί η Διυπουργική Επιτροπή για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης για να σχεδιάσει τις νομοθετικές παρεμβάσεις για την ρύθμιση της αγοράς ηλεκτροκίνησης (που αναμένεται να παρουσιαστούν εντός του εξαμήνου) δημιουργώντας προβλέψιμο πλαίσιο για τις επενδύσεις.

Υπογράμμισε δε ότι πολύ σημαντικά είναι και τα κίνητρα που πρέπει να θεσπιστούν, οικονομικά αλλά και κίνητρα χρήσης, με δεδομένο το υψηλό κόστος αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Όπως είπε, «επιδιώκουμε να χρησιμοποιήσουμε κοινοτικούς πόρους όπως το ΕΣΠΑ, ώστε να δημιουργηθεί η κρίσιμη μάζα που θα ενεργοποιήσει την ιδιωτική πρωτοβουλία και για την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών φόρτισης μεταξύ άλλων, αρχικά στα καίρια σημεία όπως αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια και αεροδρόμια». Αναφέρθηκε δε και σε θέματα όπως η εκπαίδευση των συνεργείων αυτοκινήτων που είναι ζήτημα ασφάλειας ή η πιστοποίηση των φορτιστών που είναι θέμα υγιούς ανταγωνισμού, αλλά και την προσδοκώμενη μείωση του κόστους των μπαταριών.

Ο κ. Χατζηδάκης ανέδειξε επίσης  τον ρόλο των δήμων στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης, με έμφαση στα νησιά. «Εκεί όπου οι αποστάσεις δεν είναι μεγάλες και άρα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ποδήλατα, scooters δεν αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της αυτονομίας, αξίζει να προστεθεί στο brand των νησιών η “καθαρή μετακίνηση”». Τόνισε μάλιστα την πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ για την εκπόνηση του εγχειριδίου για την «Ανάπτυξη Έξυπνων και Πράσινων Πόλεων», που αποσκοπεί να καθοδηγήσει τους δήμους στην αναζήτηση των χρηματοδοτικών εργαλείων, από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους, προκειμένου να υιοθετήσουν την ηλεκτροκίνηση τόσο στις δημοτικές συγκοινωνίες, όσο και στα οχήματα ιδιωτικής χρήσης και στις υποδομές φόρτισης.

Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο υπουργός ΠΕΝ υπογράμμισε ότι το Υπουργείο δίνει το καλό παράδειγμα με δυο πρωτοβουλίες όπου εμπλέκεται: Πρώτον με τη μίσθωση 30 περίπου ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στη Βουλή των Ελλήνων με τις υποδομές φόρτισης να έχουν εγκατασταθεί αφετέρου και δεύτερον με τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα και ποδήλατα που πήρε το ΥΠΕΝ για τις υπηρεσιακές μετακινήσεις, δείχνοντας ότι «“Πρώτα Εμείς” αλλάζουμε προς μια καθημερινότητα φιλικότερη προς το περιβάλλον».

 

Συναφείς αναρτήσεις
Nα είναι λογικές οι χρεώσεις
Συνάντηση εργασίας του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, του αρμόδιου Υφυπουργού Χάρη Θεοχάρη και εκπροσώπων των τραπεζών, ...
Διευκολύνσεις σε ταξί, καφενεία και περίπτερα
Τέσσερις αλλαγές της τελευταίας στιγμής ανακοίνωσε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, στις διατάξεις για τον ...
Το 2024
Τις έξι βασικές προτεραιότητες της οικονομικής πολιτικής για το 2024 παρουσίασε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, ...
Τι ισχύει για το μαχητό των τεκμηρίων
Κατατίθεται μέσα στις επόμενες ώρες στη Βουλή το σχέδιο νόμου «Μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής». Το σχέδιο νόμου ...
Έναντι στόχου 1,746 δισ.
Εκρηκτική υπέρβαση του πρωτογενούς πλεονάσματος στο διάστημα Ιανουαρίου - Οκτωβρίου καταγράφουν τα προκαταρκτικά στοιχεία του ΥΠΕΘΟ. Φτάνει τα 6,084 δισ. ευρώ έναντι στόχου ...
Πως μειώνεται το τέλος επιτηδεύματος - Όλες οι αλλαγές
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης και ο υφυπουργός Χάρης Θεοχάρης παρουσίασαν σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο το ...
Για παράνομες ξαπλώστρες
Με εντολή του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη, η Γενική Γραμματέας Δημόσιας Περιουσίας Νάγια Κόλλια, επικοινώνησε σήμερα ...
YΠΟΙΚ μετά την αναβάθμιση
Ο γερμανικός οίκος Scope Ratings ανακοίνωσε χθες την  αναβάθμιση του αξιόχρεου του Ελληνικού Δημοσίου στην επενδυτική βαθμίδα BBB- με ...
Επίσκεψη στη Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της ΑΑΔΕ στο Μοσχάτο
Τη Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και την Αίθουσα Επιχειρήσεων της ΑΑΔΕ στο Μοσχάτο επισκέφθηκε σήμερα ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας ...
 
 
Σε δέσμη παρεμβάσεων για την οριστική διευθέτηση των εκκρεμοτήτων που σχετίζονται με την ΛΑΡΚΟ, με γνώμονα την ανάγκη να σταματήσει η οικονομική αιμορραγία ...
Τον μετασχηματισμό της ΔΕΠΑ Εμπορίας και την πιθανή αλλαγή στο ιδιοκτησιακό της καθεστώς προανήγγειλε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Κωνασταντίνος Ξιφαράς, δηλώνοντας ...
Μία ακόμα σύσκεψη για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας- Κύπρου- Ισραήλ, του Great Sea Interconnector,  προγραμματίζεται την ερχόμενη εβδομάδα στη Λευκωσία, καθώς η Κύπρος εξακολουθεί να ...
Για τις προκλήσεις στη διεθνή και την εγχώρια αγορά φυσικού αερίου, αλλά και τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ΔΕΠΑ Εμπορίας στο νέο ενεργειακό τοπίο, ...
Διαγωνισμό με σκοπό την σύναψη συμφωνίας – πλαίσιο για τα υποβρύχια καλωδιακά έργα εναλλασσόμενου ρεύματος των διασυνδέσεων των Δωδεκανήσων και τον νησιών του ...
H αστάθεια και η έντονη μεταβλητότητα των τιμών εξακολουθούν να χαρακτηρίζουν τις αγορές χονδρικής ηλεκτρισμού στην Ευρώπη παρά την πτώση των τιμών, οι ...
H συνεργασία της ΔΕΗ με τον όμιλο της Motor Oil προχωρά, καθώς η “ΔΕΗ Ανανεώσιμες” (ΔΕΗΑΝ) και η Unagi, που ελέγχεται από τη ...
Το κόστος της ενεργειακής μετάβασης και οι επιπτώσεις στη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης και γενικότερα στην οικονομία και την κοινωνία   φαίνεται ότι ...
Η πολυαναμενόμενη αλλαγή του περίφημο άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, που θα έβαζε φρένο στην ελεύθερη μετακίνηση των στρατηγικών ...
Την ολοκλήρωση, μέσω της θυγατρικής της ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε., της εξαγοράς από τις ευρωπαϊκές θυγατρικές του ομίλου Lukoil του 100% της Land Power s.r.l., ...
Tιμές ηλεκτρισμού στη χονδρική αγορά κοντά στο μηδέν για κάποιες ώρες, ακόμα και προσφορές με αρνητικό πρόσημο έδωσαν το παρών μέσα στο τριήμερο της αργίας της ...
H πτώση της χονδρικής τιμής  ηλεκτρισμού έχει φέρει πτώση και στην αγορά των πράσινων PPAs, των μακροχρόνιων διμερών συμβάσεων προμήθειας από ΑΠΕ, που ...