Tην παράταση κατά μία εβδομάδα της προθεσμίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών, που αρχικώς έληγε την αύριο, Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου, ανακοίνωσε χθες το ΤΑΙΠΕΔ.
Η νέα προθεσμία λήγει στις 21 Φεβρουαρίου, στις 17.00
Η χαρήγηση της παράτασης κρίθηκε αναγκαία, καθώς αρκετοί από τους ενδιαφερόμενους ζήτησαν περισσότερο χρόνο προκειμένου να προετοιμάσουν τα νομιμοποιητικά έγγραφα, όπως τουλάχιστον ανέφεραν έγκυρες πηγές, προσθέτοντας ότι εξετάζονται διάφορα κοινοπρακτικά σχήματα μεταξύ των εταιριών, οι οποίες κατ’αρχήν φάνηκαν πρόθυμες να δώσουν το παρών. Πρόκειται κυρίως για εταιρίες διαχείρισης δικτύων από την Ευρώπη αλλά και από την Κίνα , μεταξύ των οποίων αναφέρονται τα ονόματα ομίλων όπως η γερμανική E-on, τη γαλλική Engie, η ισπανική Enagas, η ιταλική Italgas, καθώς και η επίσης ιταλική Snam. Μάλιστα για τη Snam λέγεται ότι μπορεί να κατέβει στον διαγωνισμό είτε αυτοτελώς, είτε μέσω του ΔΕΣΦΑ, είτε ακόμα και μέσω της κοινοπραξίας Senfluga, που έχει εξαγοράσει το 66% του ΔΕΣΦΑ. Στη Senfluga, εκτός από τη Snam που έχει το μεγαλύτερο ποσοστό και είναι και οπερέιτορ, μετέχουν η Enangas, η βελγική Fluxys και ο όμιλος Κοπελούζου. Σύμφωνα με πληροφορίες, ενδιαφέρον υπάρχει και από κινεζικό όμιλo, με παρουσία στην Ευρώπη, ο οποίος μπορεί να συμμετάσχει είτε αυτοτελώς, είτε μέσω του ευρωπαϊκού βραχίονά του.
Κατά τις ίδιες πηγές, παρότι αρκετά funds εκδήλωσαν ενδιαφέρον, η συμμετοχή τους τελικώς μπορεί να είναι πολύ περιορισμένη ή και μηδαμινή, αφού το χρηματοδοτικό σκέλος φαίνεται ότι μπορεί να εξασφαλιστεί από ελληνικές τράπεζες, με τις οποίες ορισμένοι από τους “μνηστήρες” έχουν ήδη έλθει σε επαφή και έχουν κάνει προκαταρκτικές συζητήσεις.
Από την άλλη πλευρά, ενδιαφέρον συγκεντρώνει η παρουσία των Ιταλών, καθώς η Italgas και η Snam έχουν κοινό μέτοχο το ιταλικό δημόσιο μέσω της Cassa Depositi e Prestiti SpA (CDP). Η απόφαση για το εάν και το ποιά θα συμμετάσχει, ακόμα και το ενδεχόμενο της μεταξύ τους συνεργασίας, αλλά και μέσω ποιού σχήματος, συμπεριλαμβανομένης της Senfluga ή του ΔΕΣΦΑ, φαίνεται ότι λαμβάνεται σε κεντρικό επίπεδο, στη Ρώμη.
Η Cassa Depositi e Prestiti, που λειτουργεί ως αναπτυξιακή τράπεζα και κρατικό χαρτοφυλάκιο ελεγχόμενη κατά 83% από το ιταλικό υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, κατέχει το 26% της Italgas και το 31% της Snam, η οποία μετέχει απ’ ευθείας με 13,5% στην Italgas. Ας σημειωθεί ότι η Italgas, φερόταν μόλις τον Νοέμβριο του 2019 έτοιμη να εξαγοράσει το 49% της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης, της εταιρίας που διαχειρίζεται το δίκτυο αερίου της συμπρωτεύουσας και της Θεσσαλίας, από την επίσης ιταλική Eni gas e luce. Το deal εκείνο πάγωσε μέχρι νεωτέρας, αφού όλα θα κριθούν από την έκβαση του διαγωνισμού πώλησης της ΔΕΠΑ Υποδομών, στην οποία, με τη διάσπαση και τον μετασχηματισμό της δημόσιας εταιρίας αερίου, περνά το 51% της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης.
Εξάλλου, η κινεζική παρουσία στον διαγωνισμό, εφόσον εκδηλωθεί, μπορεί να “ταράξει τα νερά”, προκαλώντας αντιδράσεις τόσο από τις Βρυξέλλες όσο και από την Ουάσιγκτον, οι οποίες δεν βλέπουν θετικά την κινεζική διείσδυση στα ευρωπαϊκά δίκτυα υποδομών ενέργειας.
Το μεγάλο ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ Υποδομών εξηγείται τόσο από το μονοπωλιακό χαρακτήρα της εταιρίας, όσο και από το ρυθμιζόμενο έσοδό της, ιδιαίτερα αν υπολογίσει κανείς ότι το WACC (ο σταθμισμένος συντελεστής απόδοσης κεφαλαίων), βάσει του οποίου υπολογίζεται το έσοδο, είναι ιδιαίτερα υψηλό στα ελληνικά ενεργειακά δίκτυα, σχεδόν το διπλάσιο από πολλά, αντίστοιχα ευρωπαϊκά.
Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός αφορά στο 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών, καθώς τα ΕΛΠΕ έχουν συμφωνήσει να πουλήσουν και το δικό τους μερίδιο 35% μαζί με το 65% που ρευστοποιεί το ελληνικό δημόσιο.