Η διελκυνστίδα ανάμεσα στη ΔΕΗ και τις ιδιωτικές εταιρίες παραγωγής ηλεκτρισμού για την ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που θα πωλείται με διμερή συμβόλαια αποτυπώνεται στις εκ διαμέτρου αντίθετες θέσεις που κατέθεσαν στη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ για τη μεθοδολογία λειτουργίας των νέων αγορών εν όψει της εφαρμογής του target model.
O ΕΣΑΗ, ο σύνδεσμος που εκπροσωπεί τους ανεξάρτητους ηλεκτροπαραγωγούς, στην επιστολή του στη ΡΑΕ επισημαίνει τον κίνδυνο χειραγώγησης από τον δεσπόζοντα παίκτη δηλαδή της ΔΕΗ, της νέας αγοράς ηλεκτρισμού που θα προκύψει με την μετάβαση στο Target Model και ζητά να θεσπιστεί πλαφόν 5-10% στην ποσότητα ρεύματος που θα μπορεί να διαθέτει η εταιρία μέσω διμερών συμβολαίων. Πάντως ενώ διαφωνεί με την εισήγηση να τεθεί πλαφόν στα προθεσμιακά συμβόλαια από ιδιωτικές εταιρίες με μερίδιο αγοράς άνω του 4%, δέχεται ότι για μία περιορισμένη μεταβατική περίοδο και υπό συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις ένα τέτοιο μέτρο θα μπορούσε να ισχύσει και για τους άλλους παίκτες.
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο η ΔΕΗ έχει κίνητρο λόγω της θέσης της ως καθαρός αγοραστής και έχοντας το μονοπώλιο στη λιγντική και την υδροηλεκτρική παραγωγή , να διαμορφώνει στη χονδρεμπορική αγορά, τιμές χαμηλότερες από την πραγματική αξία της ηλεκτρικής ενέργειας.
Για την αποφυγή αυτού του φαινομένου, ο ΕΣΑΗ υποστηρίζει ότι, απαιτείται η λήψη ρυθμιστικών μέτρων που θα διατηρούν συνθήκες επαρκούς ρευστότητας και διαμόρφωσης τιμών Αγοράς της Επόμενης Ημέρας, οι οποίες θα αντανακλούν κατ΄ ελάχιστο το βραχυπρόθεσμο Οριακό Κόστος παραγωγής.
Στο πλαίσιο αυτό κατά τον Σύνδεσμο απαιτείται η λήψη ρυθμιστικής απόφασης που θα περιορίζει τις ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας που θα περιλαμβάνονται σε διμερή προθεσμιακά συμβόλαια με φυσική παράδοση από την πλευρά της ΔΕΗ. Επίσης θεωρεί ότι πρέπει να υπάρξει ένας επαρκής, έγκαιρος και αυστηρός μηχανισμός παρακολούθησης της αγοράς που θα επικεντρώνεται στη συμπεριφορά των προσφορών που υποβάλλονται στην Αγορά της Επόμενης Ημέρας προκειμένου αυτές να μην οδηγούν σε συστηματική πώληση κάτω του κόστους, ενώ θα πρέπει να προβλέπονται και οι ανάλογες ποινές.
Στην Ιρλανδία, όπου η δεσπόζουσα επιχείρηση έχει το 47,5% της εγκατεστημένης ισχύος στην παραγωγή και το 39% στην προμήθεια, η αρμόδια ρυθμιστική αρχή της έχει επιβάλει συγκεκριμένες υποχρεώσεις, προκειμένου να μην τίθεται σε κίνδυνο ο υγιής ανταγωνισμό.
Ο Σύνδεσμος σημειώνει ότι η εισήγηση του Χρηματιστηρίου Ενέργειας να επιβληθεί πλαφόν στα προθεσμιακά συμβόλαια όσων προμηθευτών έχουν μερίδιο άνω του 4% δεν βασίζεται στην ανάλυση της σχετικής μελέτης η οποία επικεντρώνεται στους λόγους για τους οποίους αυτό το μέτρο έχει νόημα μόνο για όσους έχουν θέση καθαρού αγοραστή.
Με βάση αυτό το δεδομένο ο ΕΣΑΗ θεωρεί ότι είναι επιτακτική ανάγκη παρέμβασης προς την κατεύθυνση του περιορισμού της δυνατότητας της ΔΕΗ να επηρεάζει τη χονδρεμπορική αγορά με την υιοθέτηση κατάλληλων μέτρων που θα αφορούν μόνο αυτή και όχι τους εναλλακτικούς προμηθευτές.
Ο ΕΣΑΗ υποστηρίζει ότι το πλαφόν θα έπρεπε να επιβληθεί μόνο στη ΔΕΗ και όχι στους άλλους προμηθευτές, αλλά και ότι θα πρέπει να διατηρηθεί και μετά τη μεταβατική περίοδο των τριών μηνών πάντα μόνο για τη ΔΕΗ και να κυμαίνεται μεταξύ του 5-10%
Δέχεται πάντως ότι κατά την αρχική μεταβατική περίοδο των τριών μηνών το πλαφόν θα μπορούσε να επιβληθεί και στους άλλους προμηθευτές όπως εισηγείται το ΕΧΕ αλλά σημειώνει ότι θα πρέπει να διατηρηθεί η αρχή της αναλογικότητας, δηλαδή να μην είναι ίδιο για όλους. Καταλήγει δε, σημειώνοντας ότι εάν κριθεί αναγκαίο να δοθεί εφάπαξ παράταση επιπλέον τριών μηνών για τους εναλλακτικούς προμηθευτές, η ΡΑΕ θα πρέπει να περιλάβει στην απόφαση της ρητή διατύπωση ότι μετά την ενδεχόμενη εφάπαξ παράταση το μέτρο θα ισχύσει μόνο για την εταιρία που έχει μερίδιο στην προμήθεια άνω του 50% και το ύψος του περιορισμού να είναι της τάξης του 5-10%.