Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας
Σειρά παρεμβάσεων για την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης των ΑΠΕ
Παρασκευή, 20/03/2020

Σειρά παρεμβάσεων για την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης των ΑΠΕ προτείνει ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ) στο κείμενο με τα σχόλια και τις παρατηρήσεις που κατέθεσε, στο πλαίσιο της διαβούλευσης επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος - Ενέργειας για τον εκσυγχρονισμό της περιβαλλοντικής νομοθεσίας.

Αναλυτικότερα, οι κυριότερες από τις προτάσεις του ΕΣΑΗ αφορούν :

  • Να ισχύσει και για τις υφιστάμενες Αποφάσεις Έγκρισης Περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ), η πρόβλεψη του νομοσχεδίου για διάρκεια ισχύος 15 ετών των νέων ΑΕΠΟ, εφόσον δεν επέρχεται μεταβολή των δεδομένων βάσει των οποίων εκδόθηκαν.
  • Να καταργηθούν οι μη ουσιώδεις γνωμοδοτήσεις που περιλαμβάνονται στη διαδικασία αξιολόγησης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) ή να οριστεί σαφής πίνακας των φορέων που γνωμοδοτούν για κάθε περιβαλλοντική κατηγορία.
  • Να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα που έχει παρατηρηθεί στην πράξη δηλαδή οι αρμόδιοι δημόσιοι φορείς να εκφράζουν ως συμπέρασμα της γνωμοδότησής τους την αδυναμία γνωμοδότησης. Ο Σύνδεσμος προτείνει να προβλεφθεί ότι σε πιθανή αδυναμία γνωμοδότησης λόγω  ουσιωδών ελλείψεων να ζητούνται με σαφήνεια από τον φορέα του έργου τα συμπληρωματικά στοιχεία τα οποία θα οδηγήσουν σε θετική ή αρνητική γνωμοδότηση, εντός αποκλειστικής προθεσμίας πέντε (5) ημερών. Εάν η γνωμοδοτούσα αρχή αν δεν λάβει τα συμπληρωματικά στοιχεία καταλήγει σε αρνητική γνωμοδότηση, ενώ αν τα λάβει οφείλει να γνωμοδοτήσει θετικά ή αρνητικά εντός πέντε (5) ημερών. Σε περίπτωση αδυναμίας γνωμοδότησης εξαιτίας μη ένταξης στο πεδίο των εκ του νόμου αρμοδιοτήτων του δημόσιου φορέα, θα πρέπει να θεωρείται θετική η γνωμοδότηση.
  • Να προβλεφθούν δεσμευτικές προθεσμίες και για τους πιστοποιημένους αξιολογητές ανάλογες με αυτές που ισχύουν για τη Δημόσια  Διοίκηση και εάν δεν τηρούνται να επιβάλλονται κυρώσεις.
  • Να αντιμετωπιστεί το ζήτημα που προκύπτει από το γεγονός ότι μέχρι στιγμής δικαίωμα εγγραφής στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο έχουν μόνον όσοι φέρουν δικαίωμα υπογραφής εγγράφων δηλαδή Τμηματάρχες και Διευθυντές με αποτέλεσμα οι καθ΄ ’ύλην αρμόδιοι υπάλληλοι να μην μπορούν να να παρακολουθήσουν τη διαδικασία του ΗΠΜ.
  • Να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο μεγάλων καθυστερήσεων που δημιουργεί η υποχρεωτική γνώμη του ΚΑΣ για όλα τα έργα Α1 και Α2, ειδικά εφόσον δεν τίθενται προθεσμίες για την συνεδρίαση του ΚΑΣ.
  • Να προβλεφθεί ρητά ότι οι διατάξεις του νέου νομοσχεδίου και οι νέες προθεσμίες που αυτό προβλέπει θα εφαρμόζονται σε όλα τα έργα των οποίων η περιβαλλοντική αδειοδότηση έχει ξεκινήσει και βρίσκεται σε εξέλιξη πριν ο Νόμος τεθεί ισχύ.
  • Να αποσαφηνιστεί εάν θαλάσσια αιολικά πάρκα θα μπορούν να γίνουν μόνο εντός των χωρικών υδάτων, δηλαδή των 6 ναυτικών μιλίων και να καθοριστούν θέματα όπως η απόσταση από ακτή, οι δυνατές θέσεις, μέγιστη ισχύς/θέση, κλπ- σύμφωνα με τον ν.3851/2010.
  • Να προστεθεί ότι ειδικά για αιολικούς σταθμούς θα υπάρχει η απαίτηση για πιστοποιημένες μετρήσεις, τα αποτελέσματα των οποίων δεν θα χρειάζεται να αξιολογήσει ο Φορέας Αδειοδότησης.
  • Να καταργηθεί το στοιχείο της εγκατεστημένης ισχύος από την άδεια παραγωγής. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο ΕΣΑΗ, ένα πάρκο χαρακτηρίζεται από την ισχύ παραγωγής του και αυτό αποτελεί και το κριτήριο σχετικά με την αναγκαιότητα τροποποίησης ή μη της άδειας παραγωγής του στο μέλλον. Ως εξ τούτου η Μέγιστη Ισχύς Παραγωγής  θα πρέπει να  περιλαμβάνεται στην άδεια παραγωγής αυτού. Όμως το νομοσχέδιο διατηρεί το τεχνικό χαρακτηριστικό της εγκατεστημένης ισχύος ως στοιχείο της Βεβαίωσης, το οποίο μάλιστα λαμβάνεται υπόψη και στα αιτήματα τροποποίησης. Ο Σύνδεσμός θεωρεί ότι η παράλληλη αξιολόγηση των δύο αυτών τεχνικών μεγεθών περιπλέκει τη διαδικασία και δημιουργεί ασάφεια στο πλαίσιο και ότι η μέγιστη ισχύς είναι το τεχνικό χαρακτηριστικό του σταθμού που οφείλει να τον χαρακτηρίζει κατά τη διάρκεια λειτουργίας του. Σε ότι αφορά τις περιπτώσεις του “repowering” που αντιμετωπίζονται με προτεραιότητα από την ευρωπαϊκή Οδηγία 2018/2001 ο ΕΣΑΗ σημειώνει ότι η περίπτωση αποξήλωσης και αντικατάστασης σταθμού ΑΠΕ, ο οποίος ικανοποιεί τα γενικά κριτήρια της παραγράφου 8, θα πρέπει να αξιολογείται εκτός του κύκλου υποβολής αιτήσεων.
  • Σχετικά με το Άρθρο 11 που αφορά τη Βεβαίωσης Παραγωγού Ηλεκτρικής Ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ και πιο συγκεκριμένα την παράγραφο 8 που προβλέπει υπό ποιους όρους τροποποιείται η Βεβαίωση αυτή ο ΕΣΑΗ προτείνει να συμπεριληφθούν οι ακόλουθες περιπτώσεις:

«(στ) Για τους αιολικούς σταθμούς, σε περίπτωση αλλαγής τύπου ή/και αριθμού των Ανεμογεννητριών από την οποία δεν θα προκύπτει επαύξηση της ισχύος της αρχικής Άδειας πέρα του 10% της ισχύουσας με ταυτόχρονη μη αύξηση των ισοδυνάμων τυπικών ανεμογεννητριών που αντιστοιχούν στο πλήθος και τα χαρακτηριστικά των Α/Γ του έργου.

(ζ) Όταν μεταβάλλονται τα όρια του πολυγώνου με αποκλειστικό σκοπό την μείωση του εμβαδού του, εντός των ήδη εγκεκριμένων ορίων. »

Επίσης σημειώνεται ότι θα πρέπει να διευκρινιστεί αν η τροποποίηση της Βεβαίωσης που περιγράφεται στην παράγραφο 8 είναι εκτελεστή διοικητική πράξη και προσβάλλεται ή έχει μόνο βεβαιωτικό χαρακτήρα.

Ζητείται ακόμη να προβλεφθεί ότι ο κάτοχος Βεβαίωσης ή Άδειας Παραγωγής μπορεί να προβαίνει σε κατάτμηση Βεβαίωσης σε επιμέρους σταθμούς που θα ανήκουν στον ίδιο Φορέα της αρχικής Άδειας, κατόπιν απόφασης του Φορέα Αδειοδότησης μια φορά και εφόσον τα νέα γήπεδα εγκατάστασης των σταθμών που προκύπτουν είναι υποσύνολα του αρχικού και δεν προκύπτουν σταθμοί που εξαιρούνται από την υποχρέωση συμμετοχής σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών ισχύος παραγωγής για σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. υπό το εκάστοτε καθεστώς στήριξης αυτών.»

  • Να μην είναι αυτοδίκαιη η παύση της Βεβαίωσης ή των Αδειών Παραγωγής καθώς οι συνήθεις χρονικές καθυστερήσεις προκύπτουν είτε από την αδειοδοτική διαδικασία είτε από την καθυστέρηση της Διοίκησης να εκδώσει εγκαίρως γνωμοδοτήσεις αλλά και από το φόρτο εργασίας των αρμόδιων Διαχειριστών να εκδώσουν όρους σύνδεσης.
  • Να μειωθεί το Τέλος Δέσμευσης Φυσικού Χώρου Εγκατάστασης σε 50 ευρώ ανά MW Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής για κάθε μήνα παράτασης. Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο προβλέπει τέλος 150 ευρώ.
  • Να επιβληθεί δεσμευτική προθεσμία στους διαχειριστές των δικτύων σε ότι αφορά την έκδοση των όρων σύνδεσης και να αποκλειστεί κάθε δυνατότητα να μην τηρήσει -και τυπικά και πρακτικά- ο διαχειριστής την προθεσμία. Επίσης πρέπει να αποσαφηνιστεί τι θα συμβαίνει στην περίπτωση που οι Οριστικοί Όροι Σύνδεσης δεν συμβαδίζουν με τους Όρους που περιγράφονται στην ΑΕΠΟ. Γι αυτή την περίπτωση ο Σύνδεσμος θεωρεί ότι θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για παράταση της προθεσμίας των 36 μηνών για να συμπεριληφθούν οι απαιτούμενες προσαρμογές των αδειών ώστε να συμβαδίζει η Περιβαλλοντική Αδειοδότηση με τους Οριστικούς Όρους Σύνδεσης.
  • Τα έργα που έχουν κοινό υποσταθμό (clusters) θα πρέπει οι υπηρεσίες να τα διαχειρίζονται ως ένα και μοναδικό έργο -ανεξάρτητα του γεγονότος ότι υποβάλλουν ξεχωριστές αιτήσεις- ως προς τις προθεσμίες, αφού για να κατασκευαστούν θα πρέπει να αδειοδοτηθούν όλα μαζί, καθώς και ο υποσταθμός.
  • Σε περίπτωση αδυναμίας διευθέτησης της εδαφικής επικάλυψης ή ενεργειακής αυτοτέλειας των έργων ή υπέρβασης της φέρουσας ικανότητας του Δήμου εγκατάστασης των σταθμών Α.Π.Ε., ο Φορέας Αδειοδότησης προβαίνει σε συγκριτική αξιολόγηση και οι αιτήσεις που αφορούν στα εμπλεκόμενα έργα εξετάζονται βάσει κριτηρίων, όπως ενδεικτικά i) η ύπαρξη τίτλου κυριότητας ή κατοχής, ii). ύπαρξη πιστοποιημένων ανεμολογικών μετρήσεων, κατά τα οριζόμενα στον Κανονισμό.
  • Να μειωθούν τα ποσά ανά μονάδα ισχύος που θα καταβληθούν μετά την έκδοση της Βεβαίωσης  και να διαμορφωθούν ως εξής:

«α) Για τη χορήγηση αρχικής Βεβαίωσης κατά τα άρθρα 11 και 19, το ύψος του τέλους ορίζεται ανά μονάδα ονομαστικής ισχύος της αίτησης σε μεγαβάτ (ΜW) ως εξής:

(αα) τρεις χιλιάδες ευρώ ανά μεγαβάτ (3000 ευρώ/ ΜW) για το τμήμα της ισχύος έως και ένα μεγαβάτ (1MW),

(ββ) δύο χιλιάδες ευρώ ανά μεγαβάτ (2000 ευρώ/ΜW) για το τμήμα της ισχύος από ένα έως και δέκα μεγαβάτ (1 έως και 10 MW),

(γγ) χίλια πεντακόσια ευρώ ανά μεγαβάτ (1500 ευρώ/ΜW) για το τμήμα της ισχύος από δέκα έως και πενήντα μεγαβάτ (10 έως και 50MW)

(δδ) χίλια ευρώ ανά μεγαβάτ (1000 ευρώ/ΜW) για το τμήμα της ισχύος από πενήντα έως και εκατό μεγαβάτ (50 έως και 100 MW) και

(εε) πεντακόσια ευρώ ανά μεγαβάτ (500 ευρώ/ΜW) για το τμήμα της ισχύος πάνω από εκατό μεγαβάτ (100 MW).

 

  • Να καταργηθεί το Εφάπαξ Τέλος για μία απλή μεταβίβαση της Βεβαίωσης.

 

  • Να θεσπιστεί δίμηνη προθεσμία από την θέση σε ισχύ του νομοσχεδίου για την ολοκλήρωση του Κανονισμού Βεβαιώσεων Παραγωγού Ηλεκτρικής Ενέργειας από ΑΠΕ, ΣΗΘΥΑ και Ειδικών Έργων.

 

  • Ο ΕΣΑΗ εκφράζει τη διαφωνία του με το πνεύμα αναβίωσης απορριπτέων αιτήσεων άδειας παραγωγής οι οποίες μάλιστα, θα έχουν προτεραιότητα επί νεότερων αιτήσεων στην ίδια θέση.

 

  • Η διάρκεια ισχύος αδειών παραγωγής θα πρέπει να είναι ίδια για κάθε κάτοχο Αδείας, στο πλαίσιο της ισονομίας, και επουδενί δεν μπορεί αυτό το δικαίωμα να δίνεται από τον Φορέα Διαχείρισης επ’ αμοιβή.

Δείτε το πλήρες κείμενο της παρέμβασης του ΕΣΑΗ.

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
Η παύση υποδοχής νέων αιτήσεων και έκδοσης όρων σύνδεσης για ΑΠΕ στο δίκτυο αποτελεί αυτονόητη εξέλιξη για τους Διαχειριστές ...
Προς ένα έλλειμμα μεγαλύτερο των 200 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2024 “τρέχει” ο Ειδικός Λογαριασμός των ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ), ...
Tην αποζημίωση των μονάδων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, μέσω ειδικού μηχανισμού για τις πρόσθετες περικοπές  προβλέπει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο του ...
Mε ταχείς ρυθμούς αυξήθηκε η συνεισφορά των ΑΠΕ στα οικονομικά αποτελέσματα  της Motor Oil το 2023, μία ιδιαίτερη χρονιά ...
Τροποποιείται πριν καλα- καλά εφαρμοστεί η επίμαχη νομοθετική ρύθμιση για την κοινωνικοποίηση του 50% του κόστους σύνδεσης των ΑΠΕ, ...
Ειδικές παρεμβάσεις για τις ΑΠΕ  και κυρίως τα μικρά φωτοβολταϊκά που θα επιβαρύνουν τους ιδιοκτήτες των μονάδων προβλέπει μεταξύ ...
Συνεχίζεται η  αντιπαράθεση για την αύξηση που θα επιφέρει στα τέλη του δικτύου ηλεκτρισμού η ρύθμιση που επιβάλλει  την ...
Η δυναμική επέκταση στην Ελλάδα και το εξωτερικό σε συνδυασμό με την  πολύπλευρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων που δίνει η ...
Aναπροσαρμογή με βάση τον πληθωρισμό της αμοιβής που θα λαμβάνουν οι παραγωγοί ηλεκτρισμού από ΑΠΕ μέσω των Συμβολαίων επί ...
 
 
Η πορεία μας προς το 2030 είναι σαφής: Η Πράξη για τις Κρίσιμες Πρώτες Ύλες θέτει φιλόδοξους, αλλά ζωτικούς στόχους ώστε να επιτευχθεί ...
Σύντομα, το πιθανότερο πριν το Πάσχα αναμένεται να εκδοθεί η υπουργική απόφαση για το net billing, το νέο τρόπο αποζημίωσης των οικιακών φωτοβολταϊκών ...
Στην τελική ευθεία για να ξεκινήσει την εμπορική λειτουργία  στις 30 Απριλίου, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, έχει εισέλθει η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης ...
Η νορβηγική εταιρία Moreld Ocean Wind AS και η ελληνική Lykomitros Steel SA υπέγραψαν Μνημόνιο Συνργασίας (MOU) για την ανάπτυξη πλωτών υπεράκτιων αιολικά ...
Στην έναρξη κατασκευής  φωτοβολταϊκών πάρκων ισχύος 560 MW στην ευρύτερη περιοχή της Λάρισας είναι έτοιμη να προχωρήσει η Lightsource bp, η  βρετανική εταιρία ...
Το ενδεχόμενο παράτασης της προθεσμίας  για την κατά προτεραιότητα χορήγηση όρων σύνδεσης στα φωτοβολταϊκά πάρκα  που έχουν υπογράψει PPAs ίσως αναγκαστεί να εξετάσει ...
Η σεζόν για τη θέρμανση ολοκληρώθηκε και τυπικά στις 31 Μαρτίου και σύμφωνα με την επίτροπο ενέργειας Κάντρι Σίμσον οι αποθήκες φυσικού αερίου ...
Την αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ στα 24 ευρώ/MWh από 17 ευρώ/MWh, από  Ιούνιο ζητεί ο ΔΑΠΕΕΠ, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές, προσθέτοντας ότι θα χρειαστούν ...
Oι τιμές στη χονδρική αγορά του ηλεκτρισμού μπορεί να μειώνονται, όμως αντίστοιχη μείωση δεν πέρασε στα τιμολόγια λιανικής τουλάχιστον τον Απρίλιο, καθώς  οι ...
Η παύση υποδοχής νέων αιτήσεων και έκδοσης όρων σύνδεσης για ΑΠΕ στο δίκτυο αποτελεί αυτονόητη εξέλιξη για τους Διαχειριστές των Δικτύων, δεδομένου ότι ...
Την παρέμβαση της ΡΑΑΕΥ για τις σημαντικές αυξήσεις στα τέλη χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου, που προκαλούν οι αναπροσαρμογές των τιμολογίων της enaon ...
Επιτακτική είναι η ανάγκη για ανάπτυξη και επενδύσεις στα δίκτυα και τις διασυνδέσεις, καθώς και η ανάπτυξη έργων αποθήκευσης, σύμφωνα με τον Διευθύνοντα ...