Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πρωτοφανής κρίση στην αγορά καυσίμων
O Covid -19 απειλεί και τα διυληστήρια
Τετάρτη, 15/04/2020

Ημέρες πρωτοφανούς κρίσης περνά η αγορά καυσίμων, με τη ζήτηση στα πρατήριανα έχει πέσει κατά 70-80% και τα διυλιστήρια της χώρας να περικόπτουν παραγωγή και να αποθεματοποιούν, έχοντας ταυτόχρονα να αντιμετωπίσουν όλες τις αβεβαιότητες της διεθνούς αγοράς πετρελαίου,  η οποία δεν έχει ανακάμψει παρά μερικώς, από την αρχική μεγάλη πτώση, ενώ οι προοπτικές της παραμένουν θολές.

Το επόμενο δίμηνο Μαϊου-Ιουνίου θεωρείται κομβικό για την εγχώρια αγορά, καθώς θα δείξει αν θα μπορέσει  να διαχειριστεί και να επιβιώσει  από τις επιπτώσεις της πανδημίας και του lockdown που ακολούθησε.  Η ζήτηση πετρελαίου διεθνώς μειώθηκε δραματικά και  οι τιμές κατέρρευσαν. Τα μέτρα που ελήφθησαν για την αντιμετώπιση του Covid- 19 με τον περιορισμό των μετακινήσεων είχαν σαν αποτέλεσμα η ζήτηση βενζινών  να μειωθεί κατά 70-80%, η κατανάλωση πετρελαίου κίνησης να περικοπεί κατά 30-40%, οι πωλήσεις αεροπορικών καυσίμων σχεδόν να μηδενιστούν και οι πωλήσεις ναυτιλιακών καυσίμων να περιοριστούν δραστικά. Το μόνο που σχετικά “κράτησε” ήταν το πετρέλαιο θέρμανσης, του οποίου οι πωλήσεις αυξήθηκαν αλλά από τις 15 Απριλίου η χειμερινή σαιζόν λήγει και η διάθεσή του σταματά.

Η πρόσφατη συμφωνία του ΟΠΕΚ+ για τη μείωση της παραγωγής αργού κατά περίπου 10 εκατ.βαρέλια/ημερησίως δεν κρίθηκε ικανοποιητική από τις αγορές αφού θεωρείται ότι δεν μπορεί να αντισταθμίσει την τεράστια πτώση της ζήτησης. Οπότε όλες οι αγορές παρακολουθούν με αγωνία την πορεία άρσης του lockdown στις διάφορες χώρες, για να δουν πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση,  αν και οι προβλέψεις για την μεγάλη ύφεση  στην οποία περιέρχεται η παγκόσμια οικονομία  δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας.

Στην εγχώρια αγορά καυσίμων το πρόβλημα όξυνε η πρόσφατη απόφαση της κυβέρνησης για το πάγωμα των επιταγών για  75 ημέρες, καθώς άφησε στην ουσία χωρίς ρευστότητα τις εταιρίες εμπορίας καυσίμων που καλούνται να προκαταβάλουν στο δημόσιο τους φόρους και τα τέλη. Ασφυκτικό είναι το πρόβλημα και για τα πρατήρια, τα οποία δυσκολεύονται να ανεφοδιαστούν με καύσιμα, καθώς οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών δεν τους δίνουν πίστωση παρά για ελάχιστες ημέρες.

Ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών έχει ζητήσει από το υπουργείο Οικονομικών πίστωση 20 – 30 ημερών, όπως άλλοι κλάδοι που είναι υποχρεωμένοι να προκαταβάλουν τους φόρους. Ας σημειωθεί ότι το ειδικό τέλος στα καύσιμα είναι ιδιαίτερα υψηλό.

Από την άλλη πλευρά, όπως ανέφεραν κύκλοι των ΕΛΠΕ οι χαμηλές τιμές του αργού καθιστούν ευκολότερη τη χρηματοδότηση εφοδιασμού των διυλιστηρίων και έχουν συμβάλει στη βελτίωση των περιθωρίων διύλησης. Τυατόχρονα όμως τα αποθέματα ασφαλείας που είναι υποχρεωμένα να διατηρούν τα διυλιστήρια τα επιβαρύνουν λογιστικά με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ καθώς έχουν αγοραστεί στα προηγούμενα, σαφώς υψηλότερα επίπεδα τιμών και αποτιμώνται τώρα πολύ χαμηλότερα. Αυτή η διαφορά μπορεί να είναι λογιστική όμως αποτυπώνεται στα μεγέθη της εταιρίας. Πάντως τα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου δεν φαίνεται να  έχουν επηρεαστεί σημαντικά το πρώτο τρίμηνο από την κρίση, ενώ καθοριστικό ρόλο για την πορεία των αποτελεσμάτων του δεύτερου τριμήνου εκτιμάται ότι θα παίξει το δίμηνο Μαΐου -Ιουνίου. Οι επιπτώσεις της κρίσης τον Απρίλιο μέχρι στιγμής δείχνουν σημαντικές αλλά όχι σε τόσο έντονο βαθμό

Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι η πανδημία και η πτώση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου  δεν έχουν επηρεάσει αρνητικά τα οικονομικά αποτελέσματα. Η ζήτηση έχει μειωθεί δραστικά και τα αποθέματα αποτιμώνται χαμηλά. Ομως τα ΕΛ-ΠΕ, όπως τονίζουν στελέχη της εταιρίας, “ είναι ένας όμιλος εξωστρεφής και ιδιαίτερα ανθεκτικός σε περιόδους κρίσεων και, στην παρούσα φάση, έχει εξασφαλισμένη ρευστότητα και γραμμές χρηματοδότησης, καθώς και ισχυρά ταμειακά διαθέσιμα. Η συνθετότητα των διυλιστηρίων του, επιτρέπει την προμήθεια διαφορετικών τύπων αργού και την βέλτιστη εκμετάλλευσή τους”.

Συναφείς αναρτήσεις
Tην άρση του πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών πετρελαιοειδών ζητούν οι εταιρίες του κλάδου, υποστηρίζοντας ότι δημιουργεί ...
Σε αναβάθμιση της τιμής-στόχου και σε σύσταση αγοράς  για τις μετοχές της HelleniQ Energy  και της Motor Oil προχώρησε ...
Οι λόγοι
Η τιμή της βενζίνης αρχίζει να αυξάνεται παντού και γίνεται ένας πληθωριστικός οιωνός για τις κεντρικές τράπεζες και τις κυβερνήσεις σε ...
Η απειλή της ύφεσης και οι αντιδράσεις της αγοράς
Tην ώρα που η ενεργειακή κρίση δείχνει να υποχωρεί στην Ευρώπη, μια νέα πιθανή κρίση, τραπεζική αυτή τη φορά, ...
Νέα τροπή στους έκτακτους φόρους στις πετρελαϊκές εταιρίες
Νέα τροπή παίρνει το ζήτημα της έκτακτης φορολόγησης των ενεργειακών εταιριών, μετά την απόφαση της αμερικανικής Exxon Mobil να ...
Προβλέπουν πτώση έως και 30%
Η αγορά ακινήτων του Ηνωμένου Βασιλείου μπορεί να πλησιάζει σε μεγάλη ύφεση, με ορισμένους παρατηρητές της αγοράς να προειδοποιούν ...
H κρίση συνεχίζεται με ένταση
Τα στοιχεία του Οκτωβρίου υπέδειξαν μέτρια επιδείνωση της υγείας του ελληνικού μεταποιητικού τομέα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ...
ΕΛΠΕ και Motor Oil στη λίστα των επιχειρήσεων
H επιβολή της έκτακτης εισφοράς, της “εισφοράς αλληλεγγύης” όπως λέγεται, στα κέρδη του 2022 για  όλες τις  εταιρίες ορυκτών ...
Στο +10% το Bitcoin, μηδενίστηκε η αξία του Luna
Ανακάμπτει η αγορά κρύπτο μετά το χθεσινό κραχ με την κατάρρευση του stablecoin TerraUSD και το μηδενισμό του Luna. Το ...
 
 
Η  Βιοχάλκο και ο Τιτάνας υπέγραψαν τελικώς την κοινή δήλωση κατανάλωσης για τα  δύο PPAs με τη ΔΕΗ, πράγμα που ανοίγει το δρόμο ...
Η ανεξέλεγκτη διείσδυση των ΑΠΕ και ειδικά των φωτοβολταϊκών  με τα τεράστια προβλήματα που προκαλεί, όπως ο “κανιβαλισμός της αγοράς” με τις αρνητικές ...
Ποσό της τάξης των 130 εκατ. ευρώ υπέρ του ήδη προβληματικού Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) φέρεται έτοιμος  να διεκδικήσει ο ΔΑΠΕΕΠ από τις ...
Η πορεία μας προς το 2030 είναι σαφής: Η Πράξη για τις Κρίσιμες Πρώτες Ύλες θέτει φιλόδοξους, αλλά ζωτικούς στόχους ώστε να επιτευχθεί ...
Σύντομα, το πιθανότερο πριν το Πάσχα αναμένεται να εκδοθεί η υπουργική απόφαση για το net billing, το νέο τρόπο αποζημίωσης των οικιακών φωτοβολταϊκών ...
Στην τελική ευθεία για να ξεκινήσει την εμπορική λειτουργία  στις 30 Απριλίου, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, έχει εισέλθει η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης ...
Η νορβηγική εταιρία Moreld Ocean Wind AS και η ελληνική Lykomitros Steel SA υπέγραψαν Μνημόνιο Συνργασίας (MOU) για την ανάπτυξη πλωτών υπεράκτιων αιολικά ...
Στην έναρξη κατασκευής  φωτοβολταϊκών πάρκων ισχύος 560 MW στην ευρύτερη περιοχή της Λάρισας είναι έτοιμη να προχωρήσει η Lightsource bp, η  βρετανική εταιρία ...
Το ενδεχόμενο παράτασης της προθεσμίας  για την κατά προτεραιότητα χορήγηση όρων σύνδεσης στα φωτοβολταϊκά πάρκα  που έχουν υπογράψει PPAs ίσως αναγκαστεί να εξετάσει ...
Η σεζόν για τη θέρμανση ολοκληρώθηκε και τυπικά στις 31 Μαρτίου και σύμφωνα με την επίτροπο ενέργειας Κάντρι Σίμσον οι αποθήκες φυσικού αερίου ...
Την αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ στα 24 ευρώ/MWh από 17 ευρώ/MWh, από  Ιούνιο ζητεί ο ΔΑΠΕΕΠ, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές, προσθέτοντας ότι θα χρειαστούν ...
Oι τιμές στη χονδρική αγορά του ηλεκτρισμού μπορεί να μειώνονται, όμως αντίστοιχη μείωση δεν πέρασε στα τιμολόγια λιανικής τουλάχιστον τον Απρίλιο, καθώς  οι ...