H πανδημία του νέου κορωνοϊού έχει εξαλείψει τη δίψα για πετρέλαιο, προκαλώντας πρωτοφανή κρίση σε μια από τις πιο ισχυρές βιομηχανίες του πλανήτη.
Καθώς δισεκατομμύρια άνθρωποι βρίσκονται σε καραντίνα, η ζήτηση για αργό πετρέλαιο έχει καταρρεύσει. Οι διαδρομές με αυτοκίνητο έχουν περιοριστεί, ενώ τα αεροσκάφη είναι καθηλωμένα στο έδαφος. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, το 60% του πετρελαίου σε όλο τον πλανήτη κατευθύνεται στην παραγωγή καυσίμων.
Υπάρχει υπερβολικά μεγάλη ποσότητα βενζίνης στην αγορά, οπότε τα διυλιστήρια που μετατρέπουν το αργό σε καύσιμα έχουν μειώσει τις αγορές πετρελαίου. Oι αποθήκες πετρελαίου είναι γεμάτες και παραγωγοί κλείνουν τις κάνουλες, καθώς δεν έχουν πού να πουλήσουν το εμπόρευμά τους.
Το επακόλουθο είναι o κατακερματισμός της εφοδιαστικής αλυσίδας που διοχετεύει στην αγορά ένα από τα πιο σημαντικά εμπορεύματα. «Η παγκόσμια πετρελαϊκή βιομηχανία βιώνει ένα σοκ που δεν μπορεί να συγκριθεί με κανένα άλλο στην ιστορία της», δήλωσε ο Φατίχ Μπιρόλ, εκτελεστικός διευθυντής της ΙΕΑ.
Το Σαββατοκύριακο, ένας συνασπισμός 23 πετρελαιοπαραγωγών χωρών συμφώνησε σε περικοπή της παγκόσμιας παραγωγής αργού κατά 9,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Δεν είναι βέβαιο ότι αυτή η ιστορική μείωση της παραγωγής επαρκεί για να αντισταθμίσει την υπερπροσφορά αργού στην αγορά. Ο Μοχάμεντ Μπαρκίντο, γενικός γραμματέας του ΟΠΕΚ, έχει περιγράψει τα θεμελιώδη στοιχεία της πετρελαϊκής αγοράς ως «τρομακτικά».
Η παγκόσμια ζήτηση για αργό κινείται συνήθως κοντά στα 100 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Η τρέχουσα ζήτηση υπολογίζεται στα 65 με 80 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Η πτώση υπερβαίνει αυτή της τετραετίας από το 1979 ως το 1983 και επήλθε σε μόλις τέσσερις εβδομάδες.
Αν και η πανδημία έχει επιφέρει πλήγμα σε πολλές βιομηχανίες, οι συνέπειες θα είναι πιθανότατα πιο μακροχρόνιες για την παγκόσμια αγορά πετρελαίου. Η ζήτηση βούλιαξε τη στιγμή που η αγορά αντιμετώπιζε ήδη πρόβλημα υπερπροσφοράς, ενώ η κατάσταση επιδεινώθηκε από τον πόλεμο τιμών που ξέσπασε ανάμεσα στη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία.