Την ανάγκη διαμόρφωσης μίας στρατηγικής απελευθέρωσης της οικονομικής δραστηριότητας από το lockdown και της σταδιακής επαναφοράς στην κανονικότητα με έμφαση στη βιομηχανία και τις μικρές επιχειρήσεις, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, υπογραμμίζει η βιομηχανική κοινότητα, καθώς όσο παρατείνεται το πάγωμα της οικονομίας, τόσο αυξάνεται ο κίνδυνος πολλές επιχειρήσεις να μην μπορέσον να ανοίξουν ξανά.
Ταυτόχρονα, τονίζει ότι πρέπει να ενεργοποιηθούν ισχυρά προγράμματα ενίσχυσης της ρευστότητας και ειδικά για την επανεκκίνηση της βιομηχανίας να αντιμετωπιστεί το υψηλό κόστος ενέργειας, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνισιτκότητά της.
Τα μέτρα αυτά θα πρέπει να ληφθούν άμεσα, καθώς μέσα στις επόμενες ημέρες, οι επιχειρήσεις που τον Απρίλιο είχαν αναστείλει τη δραστηριότητά τους θα πρέπει να αποφασίσουν αν θα παρατείνουν την αναστολή λειτουργίας και τον Μάιο ή αν θα επανέλθουν σε λειτουργία.
Ειδικά για την ενεργοβόρο βιομηχανία, η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ) ζητεί να προχωρήσει άμεσα όλο εκείνο το πλέγμα μέτρων που θα βοηθήσει στη μείωση του ενεργειακού κόστους, το οποίο παραμένει όχι μόνον το υψηλότερο στην Ευρώπη, αλλά και με μεγάλη διαφορά σε σχέση με τις άλλες χώρες, περίπου 50% πάνω από το μέσο όρο της ΕΕ.
Στο πλαίσιο αυτό η ΕΒΙΚΕΝ προτάσσει το αίτημα για την παράταση για τουλάχιστον 2 χρόνια, της διακοψιμότητας, μέτρου που εξασφαλίζει μείωση του κόστους ενέργειας για τη βιομηχανία. Η ισχύς του, έχει λήξει από τις αρχές του έτους, πριν το ξέσπασμα της πανδημίας αλλά οι διαπραγματεύσεις με τους εκπροσώπους της Κομισιόν που έχουν ξεκινήσει εδώ και μήνες συνεχίζονται ως σήμερα χωρίς αποτέλεσμα.
Επίσης η ΕΒΙΚΕΝ ζητεί να μειωθεί το βιομηχανικό ΕΤΜΕΑΡ, (πρώην τέλος υπέρ ΑΠΕ) , στο πλαίσιο των όσων ισχύουν στην ΕΕ. Η σχετική υπουργική απόφαση μπορεί να έχει υπογραφεί από τον Σεπτέμβριο του 2019, όμως μέχρι σήμερα δεν έχει εφαρμοστεί.
Η ΕΒΙΚΕΝ, η οποία τονίζει πως μόνο μέσω της βιομηχανικής παραγωγής μπορεί να επανεκκινήσει η ελληνική οικονομία, ζητεί εξάλλου να εκδοθεί υπουργική απόφαση, η οποία θα προβλέπει ότι, έως και 20% των εσόδων από τους πλειστηριασμούς των δικαιωμάτων εκπομπών CO2, θα διατίθεται για τη χρηματοδότηση του μηχανισμού αντιστάθμισης της χρέωσης CO2 για τη βιομηχανία.
Υπενθυμίζεται ότι το 2019 είχε εκδοθεί απόφαση που προέβλεπε τη μείωση του ποσοστού των εσόδων από τους πλειστηριασμούς των δικαιωμάτων εκπομπών CO2 που διατίθενται στη βιομηχανία σε 12,8% από 15%, που ίσχυε πριν.
Εξάλλου ζητεί να κατατεθούν προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτάσεις για την επιδότηση της χρέωσης των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας, κατά το πρότυπο του μηχανισμού του ΕΤΜΕΑΡ, και για την απαλλαγή των βιομηχανιών έντασης ενέργειας από τη χρέωση του υπό έγκριση μηχανισμού Ευελιξίας, επίσης κατά το πρότυπο του μηχανισμού χρηματοδότησης ΕΤΜΕΑΡ.
Σε ότι αφορά στις μικρότερες βιομηχανίες που τροφοδοτούνται στη Μέση Τάση η ΕΒΙΚΕΝ ζητεί να εξισωθεί η χρέωση ΕΦΚ για τις μεγάλες βιομηχανίες μέσης τάσης με ετήσια κατανάλωση >13GWH (5 ευρώ/ΜWh) με την αντίστοιχη χρέωση των βιομηχανιών υψηλής τάσης (2,5 ευρώ/MWh).
Ας σημειωθεί ότι πολλές χαλυβουργίες έχουν αναστείλει τη δραστηριότητά τους, καθώς έχει παγώσει η κατασκευαστική δραστηριότητά τους, ενώ το παράδειγμα της χαλυβουργίας έχουν ακολουθήσει και αρκετές κλωστοϋφαντουργικές επιχειρήσεις. Τσιμεντοβιομηχανίες υπολειτουργούν, αποθεματοποιώντας τα προιόντα τους ενώ και πολλές άλλες επιχειρήσεις, όπως οινοποιεία, διυλιστήρια κλπ βρίσκονται σε ανάλογη κατάσταση.