Την παράταση της περιόδου διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης ως τις 10 Μαϊου φαίνεται να εξετάζει η κυβέρνηση μετά από σχετικό αίτημα που έχουν καταθέσει οι φορείς των πρατηριούχων, διευκολύνοντας έτσι τους καταναλωτές να επωφεληθούν από τις χαμηλές τιμές αλλά και τις εταιρίες καυσίμων να “ξεφορτωθούν” αποθέματα και απελευθερώσουν αποθηκευτικό χώρο, στην τρέχουσα πρωτόγνωρη και εξαιρετικά αβέβαιη διεθνή συγκυρία για το αργό πετρέλαιο.
Η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης με το χαμηλό Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης λήγει κανονικά στις 30 Απριλίου.
Η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος με επιστολή προς τους υπουργούς Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα και Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη έχει ήδη ζητήσει την παράταση της ημερομηνίας διάθεσης πετρελαίου θέρμανσης ως τις 10 Μαϊου, εξ αιτίας των συνθηκών που επικρατούν στην αγορά, τονίζοντας ότι έτσι θα δοθεί και η δυνατότητα στους καταναλωτές να αξιοποιήσουν την πτώση της τιμής του, αποθεματοποιώντας ουσιαστικά για την επόμενη χειμερινή σαιζόν.
Ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης, ερωτώμενος χθες σχετικά με το ενδεχόμενο παράτασης του επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης, το οποίο λήγει στο τέλος Απριλίου μαζί με τη χειμερινή σαιζόν για το πετρέλαιο, απάντησε ότι είναι μία σκέψη που εξετάζει η κυβέρνηση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης κινείται στα 0,79 ευρώ το λίτρο έναντι 0,84 ευρώ/λίτρο στο τέλος Μαρτίου και 1,003 ευρώ/λίτρο στο τέλος Φεβρουαρίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά το ξέσπασμα της πανδνημίας και το lockdown που ακολούθησε, ο τζίρος της εγχώριας πετρελαΙκής αγοράς έπεσε σχεδόν 70%. Το πετρέλαιο θέρμανσης ήταν το μόνο από τα καύσιμα που παρουσίασε άνοδο πωλήσεων, ενώ οι πωλήσεις βενζινών μειώθηκαν πάνω από 80%. Οι πωλήσεις αεροπορικών καυσίμων έχουν σχεδόν μηδενιστεί, ενώ έχει περιοριστεί σημαντικά και ο τζίρος από τα ναυτιλιακά καύσιμα.
Η πανδημία του κορωνοϊού και το πάγωμα της οικονομικής δραστηριότητας στις περισσότερες χώρες έπληξε άμεσα τη διεθνή πετρελαϊκή αγορά, η οποία ήδη βρισκόταν υπό πίεση- οδηγώντας στην κατάρρευση των τιμών του αργού, λόγω της υπερπροσφοράς και της συρρίκνωσης της ζήτησης.
Τα τεράστια πλεονάσματα πετρελαίου, που αδυνατούν να απορροφηθούν , έχουν οδηγήσει τους παραγωγούς και τους πωλητές να αποθηκεύουν την παραγωγή τους σε τάνκερ, ακόμα και να διαθέτουν το πετρέλαιο πληρώνοντας τον αγοραστή - όπως έδειξε η αρνητική τιμή του αμερικανικού πετρελαίου αναφοράς WTI τη Δευτέρα -δημιουργώντας τεράστιες πιέσεις σε όλη την εφοδιαστική πετρελαϊκή αλυσίδα, από τον παραγωγό και το διυλιστήριο ως τη λιανική αγορά και τα πρατήρια.
Χθες πάντως οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου ανέκαμψαν, καθώς υπήρξαν πληροφορίες για προσπάθειες χωρών- μελών του ΟΠΕΚ να συντονίσουν ένα νέο γύρο μείωσης της παραγωγής , ενώ τα στοιχεία για τα νέα αποθέματα αργού στις ΗΠΑ δεν έδειξαν τόσο μεγάλη αύξηση όσο αρχικώς αναμενόταν. Ας σημειωθεί ότι η πρόσφατη συμφωνία του ΟΠΕΚ + για μείωση της παραγωγής κατά 9,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα από 1ης Μαίου θεωρείται ως εξαιρετικά ανεπαρκής, για να αντιμετωπιστεί η κατάσταση.
Στις 17.20 ώρα Λονδίνου, το Brent κατέγραφε άνοδο 8% στα 20,87 δολ/βαρέλι, ενώ νωρίτερα είχε υποχωρήσει ως τα 15,98 δολ/βαρέλι τη χαμηλότερη τιμή από τον Ιούνιο 1999. Η τιμή του αμερικανικού WTI στα συμβόλαια Ιουνίου σημείωνε αύξηση 26,7% στα 14,66 δολ/βαρέλι.
Από τις αρχές του χρόνου το Brent έχει χάσει πάνω από 65% και το WTI έχει υποχωρήσει κατά 75%.