Μονάδες ΑΠΕ που θα εγκαθίστανται σε μία χώρα- μέλος, αλλά στατιστικά θα υπολογίζονται σε άλλη χώρα της ΕΕ προκρίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία σχεδιάζει και ειδικό χρηματοδοτικό μηχανισμό για τα έργα αυτά.
Πρόσφατα μάλιστα η Κομισιόν ξεκίνησε τη δημόσια διαβούλευση για τον νέο χρηματοδοτικό μηχανισμό, μία διαβούλευση, που θα διαρκέσει τέσσερις εβδομάδες.
Όπως ανακοίνωσε η Επιτροπή, ο νέος μηχανισμός μπορεί να επιτρέψει τη στενότερη συνεργασία μεταξύ των χωρών μελών για την επίτευξη τόσο των εθνικών όσο και των κοινών τους στόχων, διευκολύνοντας μία πιο αποτελεσματική, από πλευράς κόστους, ανάπτυξη των ΑΠΕ εντός ΕΕ, στις περιοχές εκείνες που είναι οι πιο πρόσφορες, τόσο γεωγραφικά όσο και από πλευράς ανανεώσιμου δυναμικού.
Ο νέος μηχανισμός θα πρέπει να είναι έτοιμος να τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του 2021, προκειμένου να εξυπηρετήσει και τους στόχους του Green Deal
Σήμερα, οι χώρες- μέλη πετυχαίνουν πρωτογενώς τον στόχο τους, με βάση την ισχύ των ΑΠΕ που είναι εγκατεστημένη εντός των συνόρων τους, με μέτρα που έχουν ληφθεί σε εθνικό επίπεδο. Ωστόσο υπάρχει μία ακόμα εναλλακτική:
Η δυνατότητα της χρήσης μηχανισμών συνεργασίας με άλλες χώρες- μέλη, όπως προβλέπει η αναθεωρημένη οδηγία για τις ΑΠΕ. Η οδηγία δίνει τη δυνατότητα κοινών πρότζεκτ ή στατιστικής μεταφοράς. Για παράδειγμα το Λουξεμβούργο έχει μία συμφωνία με τη Λιθουανία βάσει της οποίας μία ποσότητα ανανεώσιμης ενέργειας που παράγεται στη Λιθουανία λογίζεται στο ανανεώσιμο δυναμικό του Λουξεμβούργου. Ο νέος χρηματοδοτικός μηχανισμός ανοίγει μία τρίτη δυνατότητα: Tα κράτη- μέλη μπορούν συλλογικά να επωφεληθούν από έργα ΑΠΕ που αποζημιώνονται μέσω διαγωνισμών, χρησιμοποιώντας τον νέο πανευρωπαϊκό μηχανισμό χρηματοδότησης.
Η αναθεωρημένη οδηγία για τις ΑΠΕ επιτρέπει στα “συνεισφέροντα κράτη- μέλη” να πληρώνουν εθελοντικά οικονομικές συνεισφορές στο σχήμα, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη στήριξη νέων πρότζεκτ ΑΠΕ σε όλες τις χώρες- μέλη που επιθυμούν να φιλοξενήσουν τέτοια έργα. Αυτό δίνει το πλεονέκτημα στις “συνεισφέρουσες χώρες”, οι οποίες δεν μπορούν να επιτύχουν τους στόχους ΑΠΕ εντός των συνόρων τους, να χρηματοδοτήσουν έργα ΑΠΕ σε άλλες χώρες, τα οποία θα λογίζονται στο δικό τους ενεργειακό και που ενδεχομένως μπορεί να είναι και πιο αποδοτικά, σε σχέση με τα ΑΠΕ εντός της “συνεισφέρουσας χώρας”
Για τη φιλοξενούσα χώρα το πλεονέκτημα είναι ότι δέχεται πρόσθετες τοπικές επενδύσεις σε ΑΠΕ και μπορεί να επωφεληθεί σε ότι αφορά πχ στην απασχόληση, τις χαμηλότερες εκπομπές ρύπων, τον εκσυγχρονισμό του ενεργειακού συστήματος και τη μειωμένη εξάρτηση από τις εισαγωγές. Πρέπει να σημειωθεί ότι δεν υπάρχει άμεση σχέση μεταξύ της συνεισφέρουσας και της φιλοξενούσας χώρας- μέλους, αφού την όλη διαδικασία διενεργεί η Κομισιόν και είναι εκείνη που κάνει τη στατιστική κατανομή.Το σχέδιο μάλιστα προβλέπει ότι τα στατιστικά οφέλη κατανέμονται μεταξύ των χωρών που συμμετέχουν στο σχήμα.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό η Επιτροπή αναμένεται να υιοθετήσει το νέο μηχανισμό σε μία χρονική περίοδο από τον Ιούλιο ως τα τέλη Οκτωβρίου, προκειμένου από τις αρχές του 2021 να μπορεί να τεθεί σε εφαρμογή.
“Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε όποιο διαθέσιμο εργαλείο έχουμε για να ενθαρρύνουμε τις επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια” δήλωσε η Επίτροπος Ενέργειας Kadri Simson. “Ο νέος μηχανισμός θα παράσχει μία ακόμα εναλλακτική στις χώρες- μέλη, για την επίτευξη των κοινών ενεργειακών και κλιματικών στόχων, επενδύοντας σε περιοχές όπου υπάρχει άφθονο ανανεώσιμο δυναμικό και αναπτύσσοντάς τες με τον πιο ορθολογικό τρόπο. Η προσέγγιση αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία για την ανάκαμψη μετά την κρίση του κορωνοϊού, καθώς ο μηχανισμός μπορεί να βοηθήσει στην κινητοποίηση της οικονομίας σε χώρες που επλήγησαν σοβαρά από την κρίση, επιταχύνοντας την έναρξη μεγάλων πρότζεκτ ΑΠΕ, στηρίζοντας τις τοπικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις και δημιουργώντας θέσεις εργασίας.
Οι χώρες- μέλη έχουν ήδη δεσμευτεί για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων όσον αφορά στη διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό τους ισοζύγιο ως το τέλος του 2020. Εξάλλου, μέσω των εθνικών σχεδίων για την Ενέργεια και το Κλίμα, πολλές χώρες έχουν δεσμευτεί για την επίτευξη στόχων ανάπτυξης των ΑΠΕ ως το 2030, καθώς και για τον “οδικό χάρτη” που θα ακολουθήσουν κατά τη δεκαετία 2020-2030, προκειμένου να πετύχουν τους στόχους τους.