Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΤΑP
Εντός χρονοδιαγράμματος η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας
Τετάρτη, 27/05/2020

Εντός του χρονοδιαγράμματος, που προβλέπει την έναρξη εμπορικής λειτουργίας στο τελευταίο τρίμηνο του έτους, παραμένει ο αγωγός Transadiatic Pipeline, TAP,  παρά τα προβλήματα που έφερε η πανδημία. Χθες μάλιστα αναρτήθηκε στη Διαύγεια η  απόφαση της ΡΑΕ, με την οποία χορηγείται στην εταιρία TAP AG η ‘Αδεια Διαχείρισης Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), διάρκειας 50 ετών.
Στη φάση αυτή, ολοκληρώνεται σταδιακά η δοκιμαστική λειτουργίας του έργου επί ελληνικού εδάφους, καθώς πριν από λίγες ημέρες εισήχθη φυσικό αέριο στο τρίτο και τελευταίο κομμάτι της ελληνικής όδευσης του αγωγού (συνολικού μήκους 550 χλμ), από τις Σέρρες έως την Ιεροπηγή Καστοριάς και τα ελληνο-αλβανικά σύνορα.  Πρόσφατα  διοχετεύτηκε  αέριο και σε μήκος 4 χλμ στο αλβανικό τμήμα του αγωγού,  από τα σύνορα έως τον μετρητικό σταθμό στη Βίγλιστα. Στο επόμενο χρονικό διάστημα έχουν προγραμματιστεί δοκιμές παροχής και φόρτωσης αερίου στο αλβανικό τμήμα του αγωγού , συνολικού μήκους 215 χλμ.
Ο αγωγός ΤΑΡ ξεκινά από τα σύνορα με την Τουρκία, διασχίζει τη Βόρειο Ελλάδα ως την Αλβανία, απ’ όπου με υποβρύχια διασύνδεση θα μεταφέρει το φυσικό αέριο στην Ιταλία, καλύπτοντας μία διαδρομή συνολικού μήκους 879 χλμ. Πρόκειται για το τελευταίο σκέλος, του λεγόμενου Νότιου Διαδρόμου, ενός έργου που ξεκινά με την ανάπτυξη του κοιτάσματος αερίου Σαχ Ντενίζ 2 στη Κασπία Θάλασσα και ολοκληρώνεται με μία σειρά αγωγών από το Αζερμπαϊτζάν ως την Ιταλία, μεταφέροντας για πρώτη φορά στην Ευρώπη αέριο από το Αζερμπαϊτζάν και στο μέλλον, πιθανώς, και από άλλες χώρες της ευρύτερης περιοχής.
Οι δοκιμές για τη  λειτουργία του ΤΑΡ έχουν ξεκινήσει από τις 25 Νοεμβρίου 2019, με την άφιξη των  πρώτων ποσοτήτων  αερίου, από τον αγωγό ΤΑΝΑΡ, ο οποίος περνά από την Τουρκία, στον ελληνικό σταθμό συμπίεσης στους Κήπους του Έβρου.

Η άδεια διαχείρισης ΑΣΦΑ, που χορήγησε η ΡΑΕ, αφορά στο ελληνικό τμήμα του αγωγού ΤΑΡ, το οποίο, όπως ορίζεται στην απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής ξεκινά από τους  Κήπους, Έβρου, διασχίζει τους νομούς Έβρου, Ροδόπης, Ξάνθης, Καβάλας, Σερρών, Θεσσαλονίκης, Πέλλας, Ημαθίας, Κοζάνης και Καστοριάς και καταλήγει στα σύνορα της Ελλάδας με την Αλβανία, νοτιοδυτικά της Ιεροπηγής.
Στην περιοχή της Κομοτηνής προβλέπεται ένα σημείο διασύνδεσης με τον αγωγό Interconnector Greece-Bulgaria (IGB)  (ελληνο-βουλγαρικός αγωγός), καθώς και ένα δεύτερο σημείο διασύνδεσης στη Νέα Μεσημβρία με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ).Προβλέπονται ακόμα τρία σημεία σύνδεσης με το ΕΣΦΑ σε περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας.
Η αρχική μεταφορική ικανότητα του αγωγού είναι 10 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως, με προοπτική αναβάθμισης στα 20 δισ. κ.μ. ετησίως, μέσω του κατάλληλου σταθμού συμπίεσης.
Το ελληνικό σκέλος του αγωγού αποτελείται από δύο τμήματα:
(α) Το ανατολικό τμήμα, μήκους περίπου 360 χλμ, που ξεκινά από τα Ελληνοτουρκικά σύνορα και με δυτική κατεύθυνση εκτείνεται έως τη Νέα Μεσημβρία. Στο τμήμα αυτό και για μια απόσταση περίπου 300 χλμ ο αγωγός βαίνει παράλληλα με τον αγωγό του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ).
(β) Το δυτικό τμήμα μήκους περίπου 180 χλμ, που θα ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία και με δυτική κατεύθυνση εκτείνεται έως τα Ελληνοαλβανικά σύνορα, κοντά στην Ιεροπηγή.
Οι λοιπές υποδομές του αγωγού στην Ελλάδα περιλαμβάνουν περί τα 22 βαλβιδοστάσια κατά μήκος της όδευσης, έναν σταθμό συμπίεσης στην ευρύτερη περιοχή των Κήπων(GCS00). Σε περίπτωση αναβάθμισης της μεταφορικής δυναμικότητας του αγωγού στα 20 δισ.κυβικά μέτρα αερίου ετησίως, θα απαιτηθεί η κατασκευή δεύτερου σταθμού συμπίεσηςστην ευρύτερη περιοχή των Σερρών (GCS01).
Μέτοχοι της εταιρίας TAPAG που έλαβε και την άδεια διαχείρισης ΑΣΦΑ είναι οι εταιρίες: Az TAP GmbH (20%) του Αζερμπαϊτζάν, η BPP ipelines TAP Limited (20%), η ιταλική SNAMS.p.A. (20%), η βελγική Fluxys Europe BVBA/SPRL (19%), η ισπανική Enagás International S.L.U. (16%) και η  Axpo Solutions A.G. (5%). 

Συναφείς αναρτήσεις
Η απτή πρόοδος της χώρας μας στην επίτευξη των στόχων της μετάβασης πιστοποιείται από το διπλασιασμό της εγκατεστημένης ισχύος ...
Σε αναβάθμιση της δυναμικότητας μεταφοράς φυσικού αερίου του προχωρεί σταδιακά ο αγωγός ΤΑΡ, με στόχο  την αύξηση των προμηθειών ...
Χρηματιστήριο Ενέργειας
Σειρά ρυθμίσεων για την ενσωμάτωση της απόκρισης ζήτησης (demand response) στις Αγορές Ηλεκτρικής Ενέργειας με την ένταξη των Φορέων ...
Σε σταδιακή επέκταση του δυναμικού μεταφοράς φυσικού αερίου προχωρεί ο αγωγός TAP, σε πρώτη φάση κατά 1,2 δισ. κυβικά ...
Αγωγός πετρελαίου Αλεξανδρούπολης - Μπουργκάς
Οι προπαρασκευαστικές συζητήσεις  για τον αγωγό Αλεξανδρούπολης- Μπουργκάς, ο οποίος θα μεταφέρει πετρέλαιο από τη Μεσόγειο στη γειτονική χώρα, ...
Και με συμμετοχή της Αιγύπτου
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Εθνικής Εταιρείας Πετρελαίου της Λιβύης (NOC) Farhat Bengdara,  «η ιδέα ενός έργου αγωγού που θα συνδεθεί με ...
Ο αγωγός λειτουργεί δοκιμαστικά από τα μέσα Ιουνίου
Έτοιμος να περάσει στη δεύτερη φάση  και σε πλήρη εμπορική λειτουργία βρίσκεται ο αγωγός αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB),  ο οποίος ...
Στην επίσημη τελετή έναρξης λειτουργίας του αγωγού Ελλάδας- Βουλγαρίας (IGB) αναμένεται να παραστεί ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συνοδευόμενος από ...
Μεταφορά ισραηλινού αερίου στην Ευρώπη
Η μεταφορά ισραηλινού αερίου στην Ευρώπη μέσω αγωγού από την Τουρκία επανέρχεται ως εναλλακτική στο προσκήνιο, λίγες ημέρες μετά ...
 
 
Με την επανέναρξη της υπηρεσίας φόρτωσης φορτηγών πλοίων (truck loading) με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) από τη Ρεβυθούσα, η ΔΕΠΑ Εμπορίας ενίσχυσε σημαντικά ...
Η εταιρεία ELICA MEDITERRANEAN ELECTRICAL INTERCONNECTION S.M. S.A., μέλος του Ομίλου Κοπελούζου, που αναπτύσσει το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης “GREGY”, δημοσίευσε τις δύο ...
Το ενδεχόμενο νέων συνεργασιών με αμερικανικές εταιρίες άφησε ανοικτό ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Γιώργος Στάσσης, στην ομιλία του χθες στο ...
Θετικές προοπτικές για το φυσικό αέριο, ως το καύσιμο μετάβασης, για  τα επόμενα χρόνια διαβλέπει  ο γενικός διευθυντής της εταιρίας “Φυσικό Αέριο” Γιάννης ...
Eντονη κριτική στην εισήγηση του ΑΔΜΗΕ για τον τρόπο εισαγωγής των “15λεπτων προϊόντων” στην Αγορά Εξισορρόπησης ασκούν οι μεγάλες καθετοποιημένες εταιρίες ηλεκτρισμού, καθώς ανησυχούν ...
Σε σημαντική αύξηση  των τελών χρήσης του δικτύου  διανομής φυσικού αερίου  οδηγεί το Πρόγραμμα Ανάπτυξης Δικτύου Διανομής της enaon EDA (πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών),  ...
Την κατασκευή ενός νέου φωτοβολταϊκού πάρκου 171ΜW στο Λιγνιτικό Κέντρο Δυτικής Μακεδονίας στην Κοζάνη, ξεκινά o όμιλος Intrakat για λογαριασμό του Ομίλου ΔΕΗ, ...
Πλωτό φωτοβολταϊκό σταθμό, ισχύος 115,88 MW στη λίμνη των Κρεμαστών, στην Αιτωλοακαρνανία  ετοιμάζεται να εγκαταστήσει η γερμανική εταιρία BayWa r.e, και ήδη η ...
Σοβαρά προβλήματα με την τυποποίηση των μακροχρόνιων, συνήθως δεκαετών, συμβάσεων προμήθειας ηλεκτρισμού από ΑΠΕ, των γνωστών πράσινων ΡΡΑ φαίνεται ότι αντιμετωπίζει ο Ευρωπαίος ...
Η  Βιοχάλκο και ο Τιτάνας υπέγραψαν τελικώς την κοινή δήλωση κατανάλωσης για τα  δύο PPAs με τη ΔΕΗ, πράγμα που ανοίγει το δρόμο ...
Η ανεξέλεγκτη διείσδυση των ΑΠΕ και ειδικά των φωτοβολταϊκών  με τα τεράστια προβλήματα που προκαλεί, όπως ο “κανιβαλισμός της αγοράς” με τις αρνητικές ...
Ποσό της τάξης των 130 εκατ. ευρώ υπέρ του ήδη προβληματικού Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) φέρεται έτοιμος  να διεκδικήσει ο ΔΑΠΕΕΠ από τις ...