Tην αναπροσαρμογή των τιμολογίων του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου ζητεί ο ΔΕΣΦΑ για το 2021, εντάσσοντας στον προγραμματισμό του και τη σύνδεση με τον αγωγό ΤΑΡ, ο οποίος αναμένεται να λειτουργήσει κατά τα τέλη του έτους, με εισήγησή του προς τη ΡΑΕ, η οποία και έθεσε το θέμα σε δημόσια διαβούλευση, σύμφωνα με τις διατάξεις των σχετικών άρθρων (5,13 και 18) του Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του ΕΣΦΑ.
Η πρόταση του Διαχειριστή, η οποία έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΕ, οδηγήει όπως αναφέρει η Ρυθμιστική Αρχή σε μείωση της μέσης χρέωσης χρήσης ΕΣΦΑ κατά 21%, με βάση τους προτεινόμενους αναπροσαρμοσμένους συντελεστές τιμολογίων, οι οποίοι προβλέπονται χαμηλότεροι από τους σημερινούς σε όλες τις εισόδους και εξόδους, καθώς και στην εγκατάσταση υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για το 2021 ο Διαχειριστής εκτιμά ότι η ζήτηση φυσικού αερίου θα φθάσει στα 5.082.102.680 Nm3/έτος. Το απαιτούμενο έσοδο ανέρχεται στα 139.592.566 ευρώ, εκ των οποίων τα 99.084.171 ευρώ αφορούν σε έσοδα από υπηρεσίες μεταφοράς και τα υπόλοιπα 40.508.395 ευρώ σε έσοδα από τις υπηρεσίες για το υγροποιημένο αέριο.
Αναλυτικότερα, ο Διαχειριστής προτείνει τη δημιουργία νέου σημείου εισόδου το οποίο θα συνδέει το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου με τον αγωγό ΤΑΡ στη Νέα Μεσημβρία. Ας σημειωθεί εδώ ότι ο ΤΑΡ αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία ως το τέλος του έτους.
Το σημείο εισόδου Νέας Μεσημβρίας προτείνεται να ενταχθεί στη δέσμη σημείων εισόδου Σιδηροκάστρου και Κήπων, δηλαδή τα δύο σημεία απ’ όπου εισέρχεται σήμερα αέριο, στα ελληνοβουλγαρικά και στα ελληνοτουρκικά σύνορα.
Ο ΔΕΣΦΑ έχει υπολογίσει την ανακτήσιμη διαφορά για το έτος 2019 σε 62.210.693,98 € (υπερανάκτηση), δηλαδή 39,37% επί του απολογιστικού Επιτρεπόμενου Εσόδου για το ίδιο έτος (το απολογιστικό Επιτρεπόμενο Έσοδο υπολογίσθηκε από τον Διαχειριστή σε 158.012.350,13 €). Με βάση αυτό και στο πλαίσιο των σχετικών άρθρων του Κανονισμού Τιμολόγησης ο Διαχειριστής εισηγείται τον συμψηφισμό ολόκληρης της υπερανάκτησης του έτους 2019 με την Παλαιά Ανακτήσιμη Διαφορά, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 19Α και την παράγραφο 3 του άρθρου 19Β του παλαιού Κανονισμού Τιμολόγησης (ΦΕΚ Β’ 3000/25.07.2018).
“Οι προτεινόμενοι αναπροσαρμοσμένοι συντελεστές τιμολογίων είναι χαμηλότεροι των σημερινών σε όλες τις εισόδους και εξόδους, καθώς και στην Εγκατάσταση ΥΦΑ, ενώ η Μέση Χρέωση Χρήσης ΕΣΦΑ όπως ορίζεται στο άρθρο 2 του Κανονισμού Τιμολόγησης, μειώνεται κατά 21%.”, αναφέρει στο σχετικό της σημείωμα η ΡΑΕ και καλεί τους ενδιαφερόμενους να διατυπώσουν τις απόψεις και τις παρατηρήσεις τους σχετικά με την αναπροσαρμογή των συντελεστών των τιμολογίων μεταφοράς και υγροποιημένου αερίου, το απλοποιημένο μοντέλο για τον υπολογισμό της τιμής αναφοράς και τον υπολογισμό των πολλαπλασιατών.
Η διαβούλευση ολοκληρώνεται αύριο 5 Ιουνίου.
Τέλος την ερχόμενη εβδομάδα, στις 12 Ιουνίου έχει προγραμματιστεί η γενική συνέλευση του ΔΕΣΦΑ, κατά την οποία αναμένεται να εγκριθεί η απομείωση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας με επιστροφή στους μετόχους ποσού της τάξης των 75 εκατ. ευρώ.
Το 66% του ΔΕΣΦΑ ελέγχεται από τη Senfluga (κοινοπραξία των εταιριών Snam, Fluxys, Endesa και ομίλου Κοπελούζου) ενώ το υπόλοιπο 34% ανήκει στο δημόσιο.