H Ένωση των εταιριών διύλισης πετρελαίου της Ευρώπης, του Fuel`s Europe, μέλη του οποίου είναι τα ΕΛΠΕ και η Μότορ ¨Οιλ, μαζί με πολλούς από τους μεγάλους οίκους της βιομηχανίας του κλάδου όπως η Shell, η BP, η ExxonMobil και η Total, παρουσίασε χθες, 15 Ιουνίου, ένα σχέδιο 650 δισεκατομμυρίων ευρώ με τον οδικό χάρτη για την πλήρη αποανθρακοποίηση των καυσίμων μεταφοράς ως το 2050, συμπεριλαμβανομένου και του αιτήματος για ριζικές αλλαγές στη φορολόγηση των καυσίμων.
Μέχρι το 2050, τα διυλιστήρια πετρελαίου αναμένουν ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα έχουν αντικαταστήσει τα ντηζελοκίνητα ή βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, προκαλώντας τεράστια πτώση της ζήτησης για πετραλαϊκά καύσιμα.
Στο πλαίσιο αυτό τα διυλιστήρια πετρελαίου αναμένουν ότι η αγορά υγρών καυσίμων στις μεταφορές θα συρρικνωθεί σε επίπεδα λίγο πάνω από το ένα τρίτο της σημερινής ζήτησης. H ποσότητα αυτή ισοδυναμεί με περίπου 150 εκατομμύρια τόνους προϊόντων υγρών καυσίμων ετησίως, αριθμός που περιλαμβάνει και τα αεροπλάνα, τα πλοία και τα φορτηγά.
Όλη η ζήτηση, που θα απομείνει, κυρίως στις αεροπορικές, τις θαλάσσιες και τις οδικές μεταφορές βαρέων φορτίων - αναμένεται να καλυφθεί από καύσιμα χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, όπως τα βιοκαύσιμα δεύτερης και τρίτης γενιάς, καθώς και το καθαρό υδρογόνο, δήλωσε ο κ. John Cooper, γενικός διευθυντής του FuelsEurope.
Ριζικές αλλαγές στη φορολογία
Πάντως ως το 2030 τουλάχιστον, η Ευρώπη θα συνεχίσει να εξαρτάται από το πετρέλαιο, όσον αφορά στις μεταφορές.
Κατά τις επόμενες τρεις δεκαετίες, η FuelsEurope εκτιμά ότι θα απαιτηθούν επενδύσεις έως και 650 δισεκατομμύρια ευρώ για να μειωθούν στο μηδέν, οι εκπομπές CO 2 από τις εταιρίες του κλάδου
Στο πλαίσιο αυτό, η Ένωση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας τους κλάδου τονίζει ότι, θα απαιτηθούν εκτεταμένες αλλαγές στη φορολογία αλλά και στην πολιτική καυσίμων , προκειμένου να σχεδιαστούν και να παραχθούν βασικά καύσιμα χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
"Αυτά τα καύσιμα θα κοστίζουν περισσότερο από το πετρέλαιο¨, υπογράμμισε ο κ. Cooper σε δηλώσεις του στο EURACTIV, εκφράζοντας παράλληλα την πεποίθηση ότι το όλο εγχείρημα είναι εφικτό και προσιτό.
Η FuelsEurope απηύθυνε στις Βρυξέλλες αίτημα οι τεχνολογίες καυσίμων χαμηλών εκπομπών ρύπων να υποστηριχθούν από ένα σύστημα «προοδευτικής φορολόγησης », το οποίο να βασίζεται στη ένταση άνθρακα των καυσίμων, καθώς και σε άλλα κίνητρα πολιτικής.
Αναφερόμενος στις αλλαγές που θα μπορούσαν να γίνουν έδωσε ως παράδειγμα τον Ειδικό Φόρο στα Καύσιμα, ο οποίος σε τιμή διοξειδίου του άνθρακα υπολογίζεται σήμερα σε τιμή που ισοδυναμεί με 200 ευρώ ανά τόνο.
Μία από τις προτάσεις του FuelsEurope είναι να αλλάξει ο ΕΦΚ και να συνδυαστεί με την περιεκτικότητα των καυσίμων σε διοξείδιο του άνθρακα. Τόνισε ότι ο ΕΦΚ «δεν λειτουργεί σωστά σήμερα ως φόρος άνθρακα » επειδή το ύψος του φόρου είναι το ίδιο, ανεξάρτητα από το αν το καύσιμο έχει χαμηλή ή υψηλή ένταση άνθρακα.
Η FuelsEurope τόνισε επίσης ότι τα υπάρχοντα διυλιστήρια θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την παραγωγή καυσίμων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην Ευρώπη, καθιστώντας τη μετάβαση προσιτή και βασισμένη στην εγχώρια παραγωγή αντί των εισαγωγών.
Στο πλαίσιο αυτό η Ένωση κάλεσε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της Ευρώπης να ξεκινήσουν έναν διάλογο υψηλού επιπέδου με τις εταιρείες σε όλο το μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού ενέργειας, καθώς και με ομάδες πελατών.
Εν τω μεταξύ, αρκετοί από τους μεγάλους οίκους πετρελαίου και φυσικού αερίου έχουν αρχίσει να υλοποιούν ή να σχεδιάζουν μεγάλα πρότζεκτ για τη μετάβαση στην νέα εποχή. Η Shell και η BP έχουν παρουσιάσει σχέδια για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών CO 2 έως το 2050, σύμφωνα με τους μακροπρόθεσμους στόχους της ΕΕ για την κλιματική ουδετερότητα.
Άλλες εταιρείες ενέργειας και μεταφορών έχουν αρχίσει να επενδύουν στο πράσινο υδρογόνο. Τον Μάιο, η εταιρία ενέργειας της Δανίας, Ørsted, ανακοίνωσε τη συνεργασία της με το Αεροδρόμιο της Κοπεγχάγης, την αεροπορική εταιρεία SAS και τον ναυτιλιακό γίγαντα Maersk για την ανάπτυξη μιας ανανεώσιμης μονάδας υδρογόνου με στόχο τη διάθεση καθαρών καυσίμων σε λεωφορεία, φορτηγά, πλοία και αεροπλάνα.
Ο σταθμός υδρογόνου της Δανίας αναμένεται να είναι πλήρως λειτουργικός έως το 2030, ενώ τα πρώτα στάδια του έργου θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν ήδη από το 2023. Στο υδρογόνο έχει αρχίσει να επενδύσει και ο ιταλικός διαχειριστής φυσικού αερίου Snam.
Aρκετά περιβαλλοντικά γκρουπ της Ευρώπης πάντως παραμένουν επιφυλακτικά στα σχέδια των ευρωπαϊκών εταιριών πετρελαίου και αερίου, αποκαλώντας το σχέδιο της FuelsEurope μια απλή άσκηση δημοσίων σχέσεων, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε το Euractiv.
Mέτρα που ήδη έχουν λάβει οι πετρελαϊκές εταιρίες
Σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσίασε χθες η FuelsEurope, οι εταιρίες του κλάδου έχουν ήδη αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες με στόχο την μείωση των εκπομπών CO2, όπως :
- Tην ανάμειξη βιοκαυσίμων με ορυκτά καύσιμα για τις οδικές μεταφορές
- Την ανάπτυξη νέας γενιάς προηγμένων βιοκαυσίμων, με τις μονάδες Έρευνας και Ανάπτυξης των εταιριών ήδη να δουλεύουν σε μία σειρά νέων τεχνολογιών, όπως η μετατροπή απορριμμάτων -σε- καύσιμο, τη βιομάζα από δασικά κατάλοιπα, άχυρα κλπ, τα τρίτης γενεάς βιοκαύσιμα, τη μετατροπή συμβατικών διυλιστηρίων (αυτά τα οποία επεξεργάζονται αργό πετρέλαιο) σε βιο-διυλιστήρια για την παραγωγή μία διαφορετικής σειράς βιοκαυσίμων και άλλων προϊόντων από βιομάζα (πχ τα σχέδια της ΕΝΙ και της Τotal)
- Πολλά διυλιστήρια έχουν ήδη αρχίσει να συμμετέχουν σε πρότζεκτ για τη χρήση ή την παραγωγή “πράσινου υδρογόνου”, δηλαδή υδρογόνου που παράγεται με τη χρήση ηλεκτρισμού από ΑΠΕ. Τέτοια παραδείγματα είναι, μεταξύ άλλων, τα πρότζεκτ Refhyne και το ReWest100 για τη διάθεση πράσινου υδρογόνου και e-κηροζίνης στο αεροδρόμιο του Αμβούργου. Υπάρχει ακόμα το πρότζεκτ υδρογόνου Η2Nucleus της ΒΡ, καθώς και η επένδυση υδρογόνου της Shell στο λιμάνι του Ρότερνταμ, για τη μετατροπή πράσινου ηλεκτρισμού σε ανανεώσιμο υδρογόνο.
- Παραγωγή και διανομή εναλλακτικών καυσίμων, όπως η παραγωγή μεθανόλης που προωθούν η ΕΝΙ/Fiat Chrysler κά
- Πολλά διυλιστήρια, στην προσπάθειά τους να συμβάλουν στη μείωση των ρύπων, παρέχουν θερμότητα από τις μονάδες τους σε τοπικά δίκτυα τηλεθέρμανσης, ενώ άλλες εταιρίες του κλάδου συμμετέχουν σε πρότζκεκτ για μονάδες διακράτησης και αποθήκευσης CO 2 (CCS)