Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Fuel´s Europe
Σχέδιο 650 δις ευρώ για την αποανθρακοποίηση των καυσίμων
Τρίτη, 16/06/2020

H Ένωση  των εταιριών διύλισης πετρελαίου της Ευρώπης, του Fuel`s Europe, μέλη του οποίου είναι τα ΕΛΠΕ και η  Μότορ ¨Οιλ, μαζί με πολλούς από τους μεγάλους οίκους της βιομηχανίας του κλάδου όπως η  Shell, η BP, η ExxonMobil και η Total, παρουσίασε χθες, 15 Ιουνίου, ένα σχέδιο 650 δισεκατομμυρίων ευρώ με τον οδικό χάρτη για την πλήρη αποανθρακοποίηση  των καυσίμων μεταφοράς ως το 2050, συμπεριλαμβανομένου και του αιτήματος για ριζικές αλλαγές στη φορολόγηση των καυσίμων.

Μέχρι το 2050, τα διυλιστήρια πετρελαίου αναμένουν ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα έχουν αντικαταστήσει τα  ντηζελοκίνητα ή βενζινοκίνητα αυτοκίνητα,  προκαλώντας τεράστια  πτώση της ζήτησης για πετραλαϊκά καύσιμα.

Στο πλαίσιο αυτό  τα διυλιστήρια πετρελαίου αναμένουν ότι η αγορά υγρών καυσίμων στις μεταφορές θα συρρικνωθεί σε επίπεδα λίγο πάνω από το ένα τρίτο της σημερινής ζήτησης.  H ποσότητα αυτή ισοδυναμεί με περίπου 150 εκατομμύρια τόνους προϊόντων υγρών καυσίμων ετησίως,  αριθμός που περιλαμβάνει και τα  αεροπλάνα, τα πλοία και τα φορτηγά.

Όλη η ζήτηση, που θα απομείνει, κυρίως στις αεροπορικές, τις θαλάσσιες και τις οδικές μεταφορές βαρέων φορτίων - αναμένεται να καλυφθεί από καύσιμα χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, όπως τα βιοκαύσιμα δεύτερης και τρίτης γενιάς,  καθώς και το καθαρό υδρογόνο, δήλωσε  ο κ. John  Cooper, γενικός διευθυντής του FuelsEurope.

Ριζικές αλλαγές στη φορολογία

Πάντως ως το 2030 τουλάχιστον, η  Ευρώπη θα συνεχίσει να εξαρτάται  από το πετρέλαιο, όσον αφορά  στις μεταφορές.

Κατά τις επόμενες τρεις δεκαετίες, η FuelsEurope εκτιμά ότι θα απαιτηθούν επενδύσεις έως και 650 δισεκατομμύρια ευρώ για να μειωθούν στο μηδέν, οι εκπομπές CO 2 από τις εταιρίες του κλάδου

Στο πλαίσιο αυτό, η Ένωση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας τους κλάδου τονίζει ότι,   θα απαιτηθούν εκτεταμένες αλλαγές στη φορολογία αλλά και στην  πολιτική καυσίμων , προκειμένου να σχεδιαστούν και να παραχθούν βασικά καύσιμα χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

"Αυτά τα καύσιμα θα κοστίζουν περισσότερο από το πετρέλαιο¨, υπογράμμισε  ο κ. Cooper σε δηλώσεις του στο EURACTIV, εκφράζοντας παράλληλα την πεποίθηση ότι το όλο εγχείρημα  είναι εφικτό και προσιτό.

Η  FuelsEurope απηύθυνε στις Βρυξέλλες αίτημα οι τεχνολογίες καυσίμων χαμηλών εκπομπών ρύπων να υποστηριχθούν από ένα σύστημα «προοδευτικής φορολόγησης »,  το οποίο να βασίζεται στη ένταση άνθρακα των καυσίμων, καθώς και σε  άλλα κίνητρα πολιτικής.

Αναφερόμενος στις αλλαγές που θα μπορούσαν να γίνουν έδωσε ως παράδειγμα τον Ειδικό Φόρο στα Καύσιμα, ο οποίος σε τιμή διοξειδίου του άνθρακα υπολογίζεται σήμερα σε τιμή που ισοδυναμεί με 200 ευρώ ανά τόνο.

Μία από τις προτάσεις του FuelsEurope  είναι να αλλάξει ο ΕΦΚ και να συνδυαστεί με την περιεκτικότητα των καυσίμων σε διοξείδιο του άνθρακα. Τόνισε ότι ο ΕΦΚ  «δεν λειτουργεί σωστά σήμερα ως φόρος άνθρακα » επειδή το ύψος του φόρου είναι το ίδιο, ανεξάρτητα από το αν το καύσιμο έχει χαμηλή ή υψηλή ένταση άνθρακα.

Η FuelsEurope τόνισε  επίσης ότι τα υπάρχοντα διυλιστήρια θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την παραγωγή καυσίμων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην Ευρώπη, καθιστώντας τη μετάβαση προσιτή και βασισμένη στην εγχώρια παραγωγή αντί των εισαγωγών.

Στο πλαίσιο αυτό η Ένωση κάλεσε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της Ευρώπης να ξεκινήσουν έναν διάλογο υψηλού επιπέδου με τις εταιρείες σε όλο το  μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού ενέργειας, καθώς και με ομάδες πελατών.

Εν τω μεταξύ, αρκετοί από τους μεγάλους οίκους πετρελαίου και φυσικού αερίου έχουν αρχίσει να υλοποιούν ή να σχεδιάζουν μεγάλα πρότζεκτ για τη μετάβαση στην νέα εποχή. Η Shell και η BP έχουν παρουσιάσει σχέδια για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών CO 2 έως το 2050, σύμφωνα με τους μακροπρόθεσμους στόχους της ΕΕ για την κλιματική ουδετερότητα.

Άλλες εταιρείες ενέργειας και μεταφορών έχουν αρχίσει να επενδύουν στο πράσινο υδρογόνο. Τον Μάιο, η εταιρία ενέργειας της Δανίας, Ørsted,  ανακοίνωσε τη συνεργασία της με το Αεροδρόμιο της Κοπεγχάγης, την αεροπορική εταιρεία SAS και τον ναυτιλιακό γίγαντα Maersk για την ανάπτυξη μιας ανανεώσιμης μονάδας υδρογόνου με στόχο τη διάθεση καθαρών καυσίμων σε λεωφορεία, φορτηγά, πλοία και αεροπλάνα.

Ο σταθμός υδρογόνου της Δανίας  αναμένεται να είναι πλήρως λειτουργικός έως το 2030, ενώ τα πρώτα στάδια του έργου θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν ήδη από το 2023. Στο υδρογόνο έχει αρχίσει να επενδύσει και ο ιταλικός διαχειριστής φυσικού αερίου Snam.

Aρκετά  περιβαλλοντικά γκρουπ της Ευρώπης πάντως παραμένουν επιφυλακτικά στα σχέδια των ευρωπαϊκών εταιριών πετρελαίου και αερίου,   αποκαλώντας το σχέδιο της FuelsEurope μια απλή άσκηση δημοσίων σχέσεων, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε το Euractiv.

Mέτρα που ήδη έχουν λάβει οι πετρελαϊκές εταιρίες

Σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσίασε χθες η FuelsEurope, οι εταιρίες του κλάδου έχουν ήδη αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες με στόχο την μείωση των εκπομπών CO2, όπως :

- Tην ανάμειξη βιοκαυσίμων με ορυκτά καύσιμα για τις οδικές μεταφορές

  • Την ανάπτυξη νέας γενιάς προηγμένων βιοκαυσίμων, με τις μονάδες Έρευνας και Ανάπτυξης των εταιριών ήδη να δουλεύουν σε μία σειρά νέων τεχνολογιών, όπως η μετατροπή απορριμμάτων -σε- καύσιμο, τη βιομάζα από δασικά κατάλοιπα, άχυρα κλπ, τα τρίτης γενεάς βιοκαύσιμα, τη μετατροπή συμβατικών διυλιστηρίων (αυτά τα οποία επεξεργάζονται αργό πετρέλαιο) σε βιο-διυλιστήρια για την παραγωγή μία διαφορετικής σειράς βιοκαυσίμων και άλλων προϊόντων από βιομάζα (πχ τα σχέδια της ΕΝΙ και της Τotal)
  • Πολλά διυλιστήρια έχουν ήδη αρχίσει να συμμετέχουν σε πρότζεκτ για τη χρήση ή την παραγωγή “πράσινου υδρογόνου”, δηλαδή υδρογόνου που παράγεται με τη χρήση ηλεκτρισμού από ΑΠΕ. Τέτοια παραδείγματα είναι, μεταξύ άλλων,  τα πρότζεκτ  Refhyne και το ReWest100 για τη διάθεση πράσινου υδρογόνου  και e-κηροζίνης στο αεροδρόμιο του Αμβούργου. Υπάρχει ακόμα το πρότζεκτ υδρογόνου Η2Nucleus της ΒΡ, καθώς και η επένδυση υδρογόνου της Shell στο λιμάνι του Ρότερνταμ, για τη μετατροπή πράσινου ηλεκτρισμού σε ανανεώσιμο υδρογόνο.
  • Παραγωγή και διανομή εναλλακτικών καυσίμων, όπως η παραγωγή μεθανόλης που προωθούν η ΕΝΙ/Fiat Chrysler κά
  • Πολλά διυλιστήρια, στην προσπάθειά τους να συμβάλουν στη μείωση των ρύπων, παρέχουν θερμότητα από τις μονάδες τους σε τοπικά δίκτυα τηλεθέρμανσης, ενώ άλλες εταιρίες του κλάδου συμμετέχουν σε πρότζκεκτ για μονάδες διακράτησης και αποθήκευσης CO 2 (CCS)
Συναφείς αναρτήσεις
EUROCERT
Η Revoil, 100% Ελληνική Εταιρεία Πετρελαιοειδών ανακοίνωσε την πιστοποίησή της σύμφωνα με το πρότυπο ISO 9001 για το Σύστημα ...
Ψηλά τα καύσιμα κίνησης
Ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 7,2% το Δεκέμβριο 2022 στη χώρα μας, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ). Τον ...
Από Δευτέρα ανοίγει για όλα
Διαθέσιμη είναι η πλατφόρμα του Power Pass για τους έχοντες ΑΦΜ που λήγουν σε 9. Μέχρι αύριο Σάββατο αναμένεται ...
Πράσινο φως από Κομισιόν για την παρέμβαση στο ηλεκτρικό ρεύμα από τον Ιούλιο
Νέο πακέτο στήριξης ύψους 375 εκα. ευρώ με παρέμβαση σε βενζίνη και ντίζελ ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, ενώ παράλληλα για ...
Θα είναι υψηλότερα τα ποσά
Με ένα πακέτο επιδοτήσεων το οποίο μπορεί να φτάσει και τα 200 εκατ. ευρώ, η κυβέρνηση επιχειρεί να σβήσει μέρος από ...
Σαρωτικοί έλεγχοι
Πρόστιμα συνολικού ύψους 15.000 ευρώ επιβάλλονται, με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης & Επενδύσεων κ. Άδωνι Γεωργιάδη, σε τρία πρατήρια ...
Για την ακρίβεια στα καύσιμα
Αύριο Πέμπτη 17 Μαρτίου στις 8.30 στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης, θα γίνουν οι ανακοινώσεις μέτρων στήριξης για την αντιμετώπιση ...
Η κυβέρνηση προχωρά στη λήψη στοχευμένων μέτρων
Πολλαπλές παρεμβάσεις για να αντιμετωπιστεί το κύμα ακρίβειας που τροφοδοτεί η τεράστια αύξηση στις τιμές της ενέργειας επεξεργάζεται η ...
Βενζινοπώλες
Την εκτίμηση ότι η τιμή βενζίνης θα φτάσει στα 2,5 ευρώ το λίτρο μέχρι το τέλος της εβδομάδας έκανε ...
 
 
Σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκεται το project αποθήκευσης CO2 στον Πρίνο της Καβάλας, μια επένδυση της τάξης των 400 εκατ. ευρώ στην πρώτη της ...
Σε δέσμη παρεμβάσεων για την οριστική διευθέτηση των εκκρεμοτήτων που σχετίζονται με την ΛΑΡΚΟ, με γνώμονα την ανάγκη να σταματήσει η οικονομική αιμορραγία ...
Τον μετασχηματισμό της ΔΕΠΑ Εμπορίας και την πιθανή αλλαγή στο ιδιοκτησιακό της καθεστώς προανήγγειλε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Κωνασταντίνος Ξιφαράς, δηλώνοντας ...
Μία ακόμα σύσκεψη για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας- Κύπρου- Ισραήλ, του Great Sea Interconnector,  προγραμματίζεται την ερχόμενη εβδομάδα στη Λευκωσία, καθώς η Κύπρος εξακολουθεί να ...
Για τις προκλήσεις στη διεθνή και την εγχώρια αγορά φυσικού αερίου, αλλά και τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ΔΕΠΑ Εμπορίας στο νέο ενεργειακό τοπίο, ...
Διαγωνισμό με σκοπό την σύναψη συμφωνίας – πλαίσιο για τα υποβρύχια καλωδιακά έργα εναλλασσόμενου ρεύματος των διασυνδέσεων των Δωδεκανήσων και τον νησιών του ...
H αστάθεια και η έντονη μεταβλητότητα των τιμών εξακολουθούν να χαρακτηρίζουν τις αγορές χονδρικής ηλεκτρισμού στην Ευρώπη παρά την πτώση των τιμών, οι ...
H συνεργασία της ΔΕΗ με τον όμιλο της Motor Oil προχωρά, καθώς η “ΔΕΗ Ανανεώσιμες” (ΔΕΗΑΝ) και η Unagi, που ελέγχεται από τη ...
Το κόστος της ενεργειακής μετάβασης και οι επιπτώσεις στη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης και γενικότερα στην οικονομία και την κοινωνία   φαίνεται ότι ...
Η πολυαναμενόμενη αλλαγή του περίφημο άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, που θα έβαζε φρένο στην ελεύθερη μετακίνηση των στρατηγικών ...
Την ολοκλήρωση, μέσω της θυγατρικής της ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε., της εξαγοράς από τις ευρωπαϊκές θυγατρικές του ομίλου Lukoil του 100% της Land Power s.r.l., ...
Tιμές ηλεκτρισμού στη χονδρική αγορά κοντά στο μηδέν για κάποιες ώρες, ακόμα και προσφορές με αρνητικό πρόσημο έδωσαν το παρών μέσα στο τριήμερο της αργίας της ...