Aνησυχία ότι δεν θα προλάβει να γίνει εντός του Ιουλίου δημοπρασία για την “διακοψιμότητα” εκφράζουν οι ενεργοβόρες βιομηχανίες, καθώς οι διαδικασίες από το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας έχουν καθυστερήσει και ακόμα είναι ασαφές αν η ΕΕ δίνει το πράσινο φως. Δεδομένου δε ότι τα χρονικά περιθώρια για την εφαρμογή του σχετικού μηχανισμού είναι περιορισμένα, η βιομηχανία φοβάται ότι χάνει πολύτιμο χρόνο, (..και χρήμα), που δεν θα μπορέσει να αναπληρώσει.
Η διακοψιμότητα είναι μηχανισμός της χονδρικής αγοράς που μειώνει το ενεργειακό κόστος για τις βιομηχανίες. Επιτρέπει στον ΑΔΜΗΕ, όταν κρίνει ότι είναι απαραίτητο για την ευστάθεια του συστήματος, να διακόπτει την παροχή ρεύματος σε βιομηχανίες που συμμετέχουν στο σύστημα, οι οποίες αποζημιώνονται για την υπηρεσία αυτή με τις χαμηλότερες τιμές ρεύματος που διαμορφώνονται στις σχετικές δημοπρασίες.
Η ισχύς του μηχανισμού έχει λήξει από το 2019 και έκτοτε το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Κομισιόν για την ανανέωσή του. Οι ενεργοβόρες βιομηχανίες είχαν ζητήσει την παράταση του καθεστώτος για δύο χρόνια, αλλά όπως έγινε γνωστό ο μηχανισμός δεν θα μπορέσει να παραταθεί πέραν του Σεπτεμβρίου 2021.
Στα μέσα Ιουνίου είχε ανακοινωθεί μία κατ΄ αρχήν συμφωνία με την Κομισιόν για τους βασικούς όρους και τη διάρκεια του μηχανισμού, όμως από το τότε ο φάκελος διακοψιμότητα έχει μείνει στο γραφείο του υφυπουργού Γεράσιμου Θωμά. Η σχετική υπουργική απόφαση που θα άνοιγε το δρόμο για την εφαρμογή του φαίνεται ότι δεν έχει υπογραφεί, ενώ κυκλοφορούν και φήμες ότι η αλληλογραφία με την Επιτροπή για το θέμα συνεχίζεται, καθώς οι αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές εξακολουθούν να θέτουν ερωτήματα.
Για να γίνει εντός του Ιουλίου η πρώτη δημοπρασία του 2020 η Κομισιόν πρέπει να αποστείλει το comfort letter, που θα έδινε το οk ώστε να υπογραφεί η σχετική υπουργική απόφαση με τους όρους της δημοπρασίας. Με βάση την απόφαση αυτή, ο ΑΔΜΗΕ ανοίγει το σχετικό μητρώο, στο οποίο εγγράφονται οι συμμετέχοντες. Και μόνον η διαδικασία αυτή χρειάζεται 15 ημέρες για να ολοκληρωθεί.
Η όλη καθυστέρηση εύλογα προκαλεί ερωτήματα στη βιομηχανία για το αν τελικώς θα προλάβει τη δημοπρασία του Ιουλίου και δίνει τροφή στις φήμες που θέλουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ζητά αλλαγές στην ελληνική πρόταση, για την οποία τον Ιούνιο έγινε γνωστό ότι υπάρχει κατ’αρχήν συμφωνία με την ΕΕ . Η πρόταση εκείνη προέβλεπε ότι ο ΑΔΜΗΕ θα μπορεί να δημοπρατεί 800 MW ως μέγιστο φορτίο διακοψιμότητας (400 MW για την υπηρεσία τύπου 1 και 400 MW για την υπηρεσία τύπου 2) και όχι 1.030 MW που ίσχυε στο προηγούμενο σχήμα. Επίσης προέβλεπε αύξηση του αριθμού των δικαιούχων, δίνοντας τη δυνατότητα συμμετοχής και σε μικρότερες βιομηχανίες με ισχύ από 2 MW και άνω, έναντι των 3 MW προηγουμένως. Ερωτηματικό παραμένει αν μπορούν να συμμετέχουν τα λιγνιτορυχεία της ΔΕΗ, αφού η λιγνιτική παραγωγή ηλεκτρισμού έχει μειωθεί σε ελάχιστα επίπεδα, ενώ εκτός μηχανισμού μένει η ΛΑΡΚΟ, που απορροφούσε περί τα 170 MW.