Στην τελική ευθεία για να τεθεί σε λειτουργία ως το τέλος του χρόνου έχει εισέλθει ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου Transadriatic Pipeline (ΤΑΡ), για τον οποίο η ΡΑΕ ενέκρινε τον Κώδικα Διαχείρισης ως Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου.
Τη διαχείριση θα έχει η ΤΑΡ AG, η εταιρία στην οποία ανήκει ο αγωγός.
Ο Κώδικας ρυθμίζει τους όρους, τις προϋποθέσεις, τις τεχνικές λεπτομέρειες και τις ελάχιστες απαιτούμενες λειτουργικές προδιαγραφές διαχείρισης του έργου.
Ας σημειωθεί ότι στον αγωγό ΤΑΡ AG έχει δοθεί εξαίρεση για 25 έτη από την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του, από την υποχρέωση διασφάλισης της πρόσβασης τρίτων (για την αρχική δυναμικότητα μεταφοράς των 10 δισ. κυβικών μέτρων αερίου ετησίως προς την κατεύθυνση της φυσικής ροής), από την υποχρέωση ιδιοκτησιακού διαχωρισμού και από τη ρύθμιση τιμολογίων στο σύνολο της δυναμικότητας του αγωγού.
Η TAP AG είχε ήδη λάβει την Άδεια Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου και είχε την υποχρέωση να καταρτίσει Κώδικα Διαχείρισης του αγωγού. Στο πλαίσιο αυτό η εκπόνησε ένα κατ΄αρχήν σχέδιο του Κώδικα, το οποίο επεξεργάστηκαν οι Ανεξάρτητες Ρυθμιστικές Αρχές Ενέργειας της Ελλάδας, της Αλβανίας και της Ιταλίας, δηλαδή των τριών χωρών από τις οποίες διέρχεται ο αγωγός. Το σχέδιο τέθηκε από τις Αρχές σε δημόσια διαβούλευση τον Αύγουστο - Σεπτέμβριο 2018 και τελικώς μετά την ανάλογη επεξεργασία εγκρίθηκε από τη ΡΑΕ. Ας σημειωθεί ότι οι Ρυθμιστικές Αρχές των τριών χωρών βρίσκονται σε επαφή και συνεννόηση για το έργο από το 2015.
Οι κυριότερες ρυθμίσεις του Κώδικα αφορούν:
• Τους όρους και τις προϋποθέσεις των συμβάσεων μεταφοράς Φυσικού Αερίου ή χρήσης Εγκατάστασης, καθώς και τη διαδικασία εκχώρησης των δικαιωμάτων των Χρηστών, που απορρέουν από τις Συμβάσεις αυτές.
• Τη διαχείριση των διασυνδέσεων του ΑΣΦΑ, καθώς και τη συνεργασία και την ανταλλαγή πληροφοριών με τους Διαχειριστές Συστημάτων και δικτύων διανομής Φυσικού Αερίου που διασυνδέονται με το ΑΣΦΑ.
• Τον τρόπο διενέργειας των μετρήσεων και τον καθορισμό των προδιαγραφών ποιότητας, καθώς και των συνθηκών παράδοσης και παραλαβής Φυσικού Αερίου.
• Τη διαδικασία κατανομής στους Χρήστες των μετρούμενων ποσοτήτων Φυσικού Αερίου στα σημεία εισόδου και εξόδου του ΑΣΦΑ.
• Τον προγραμματισμό, την υλοποίηση και την παρακολούθηση της συντήρησης και της ανάπτυξης του ΑΣΦΑ.
• Τη διαδικασία λήψης αναγκαίων μέτρων, συμπεριλαμβανομένων των μέτρων εξισορρόπησης φορτίου, αντιστάθμισης φυσικών απωλειών και ιδιοκατανάλωσης, για την ασφαλή, αξιόπιστη και οικονομικά αποτελεσματική λειτουργία του ΑΣΦΑ, καθώς και την κατανομή του σχετικού κόστους στους Χρήστες του ΑΣΦΑ.
• Τους κανόνες που διέπουν τις συναλλαγές του Διαχειριστή με τους Χρήστες και ιδίως οι λογαριασμοί που πρέπει να τηρεί ο Διαχειριστής για το σκοπό αυτόν.
• Τα κριτήρια με βάση τα οποία είναι δυνατή η κατά προτεραιότητα διακοπή της τροφοδοσίας καταναλωτών, για λόγους ασφάλειας εφοδιασμού σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
• Τη διαδικασία εξωδικαστικής επίλυσης των διαφορών μεταξύ των Χρηστών και του Διαχειριστή του ΑΣΦΑ, που μπορεί να περιλαμβάνει και την υπαγωγή των διαφορών σε Διαιτησία, η οποία διεξάγεται από τη ΡΑΕ.
Στην απόφαση της η ΡΑΕ επισημαίνει σχόλιο που διατυπώθηκε από συμμετέχοντες στη δημόσια διαβούλευση και αφορούσε στα προϊόντα εμπορικής αντίστροφης ροής (commercial reverse products), για τα οποία η TAP AG έχει προτείνει ένα σχήμα point‐to‐point: Οι χρήστες μπορούν να δεσμεύσουν προϊόντα αντίστροφης ροής (από την Ιταλία προς την Ελλάδα) μόνο για ορισμένες προκαθορισμένες «διαδρομές» του αερίου. Το σχήμα αυτό αποτελεί ένα είδος «σύζευξης δυναμικότητας» και ως συνέπεια αυτού είναι οι χρήστες αυτές δεν έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στο Εικονικό Σημείο Συναλλαγών του TAP.