Εναλλακτικά καύσιμα στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας και δημιουργία σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς και δυνατότητα ηλεκτροδότησης και ηλεκτροφόρτισης των ελλιμενισμένων πλοίων στα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας για τη βελτίωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος προβλέπουν τα δύο έργα, που εγκρίθηκαν από τον Εκτελεστικό Οργανισμό Καινοτομίας και Δικτύων (ΙΝΕΑ) στις Βρυξέλλες.
Πρόκειται για προτάσεις είχαν υποβληθεί, για χρηματοδότηση στην ανταγωνιστική πρόσκληση του Μηχανισμού Συνδέοντας την Ευρώπη (CEFTransportCall 2019) και είχαν λάβει έγκριση σκοπιμότητας από την Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας &Νησιωτικής Πολιτικής, τον Ιανουάριο του 2020.
Πιο συγκεκριμένα εγκρίθηκαν:
1. Το έργο ALFION ‘Εναλλακτική τροφοδοσία καυσίμων στο λιμένα Ηγουμενίτσας και
2. Το διακρατικό έργο EALING ‘Ευρωπαϊκή Δράση προτεραιότητας για την εισαγωγή της τεχνολογίας από ξηράς ηλεκτροδότησης πλοίων (cold ironing) σε λιμένες, στο οποίο μετέχουν από ελληνικής πλευράς οι λιμένες Πειραιά και Ραφήνας.
Τα δύο έργα συμπεριλαμβάνονται στα 140 βασικά έργα, συνολικού ύψους χρηματοδότησης 2,2 δισ. ευρώ, για τις ευρωπαϊκές υποδομές μεταφορών.
Η Διαχειριστική Αρχή της Επιτροπής πρόκειται να συνάψει συμφωνίες επιχορήγησης με τους δικαιούχους των έργων μέσα στο ερχόμενο εξάμηνο.
Στόχος του ALFION είναι η εισαγωγή νέων τεχνολογιών και η ανάπτυξη εγκαταστάσεων για την παροχή και τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Στο πλαίσιο αυτό θα χρησιμοποιηθούν καινοτόμες και φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες για την αποτελεσματική διαχείριση των ενεργοβόρων δραστηριοτήτων του λιμανιού. Παράλληλα θα δημιουργηθούν και σταθμοί φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα.
Το διακρατικό έργο EALING στο οποίο εκτός από τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας μετέχουν λιμάνια από την Ισπανία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ιρλανδία, τη Πορτογαλία, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και τη Σλοβενία στοχεύει στη δημιουργία υποδομών για τις ανάγκες ηλεκτροφόρτισης, στην εξασφάλιση της συμβατότητας των υποδομών των λιμένων με τα πλοία και στη δημιουργία ενός κοινού Ευρωπαϊκού Θαλάσσιου Χώρου, αναφορικά με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας για τις διαδικασίες και προϋποθέσεις ηλεκτροκίνησης στους λιμένες. Το εν λόγω πρόγραμμα αφορά κυρίως τη ναυτιλία μικρών αποστάσεων.