Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κλιματική ουδετερότητα
Μετάβαση στην οικονομία του υδρογόνου
Πέμπτη, 06/08/2020

H μετάβαση  στην οικονομία του υδρογόνου μπορεί να αποτελεί ένα από τους στόχους της ΕΕ στην πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα, όμως το υδρογόνο- ακόμα και ως συμπληρωματικό καύσιμο- δεν είναι μία λύση χωρίς προβλήματα, όπως επισημαίνουν πολλοί αναλυτές.

Το “πράσινο υδρογόνο”, που επιδιώκει η Ευρώπη, προϋποθέτει την εγκατάσταση φωτοβολταϊκής και αιολικής ισχύος της τάξης των 80 με 120 GW μόνον και μόνον για να τροφοδοτηθεί με ηλεκτρική ενέργεια η διαδικασία της ηλεκτρόλυσης, μέσω της οποίας θα παράγεται το καθαρό, πράσινο υδρογόνο.

Μία τόσο μαζική ανάπτυξη ΑΠΕ, δίπλα στις υπόλοιπες ΑΠΕ που θα πρέπει να εγκατασταθούν στο σύστημα προκειμένου να παραχθεί η απαιτούμενη ηλεκτρική ενέργεια για τις “παραδοσιακές” ανάγκες του συστήματος, δημιουργεί από μόνη της πληθώρα προβλημάτων.

Ενα από αυτά, που ήδη έχει αρχίσει να κάνει την εμφάνισή του, είναι οι χαμηλές τιμές των ΑΠΕ που προκύπτουν σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες μέσα από τις διαγωνιστικές διαδικασίες. Αν η τάση των χαμηλότερων τιμών συνεχιστεί, τότε υπάρχει ο κίνδυνος οι επενδυτές να αποσύρουν το ενδιαφέρον τους και να πρέπει οι ΑΠΕ να επιδοτηθούν για να γίνουν ξανά ελκυστικές.

Αν σήμερα το θέμα αυτό είναι σχεδόν οριακό- καθώς τα περισσότερα εγκατεστημένα συστήματα απολαμβάνουν υψηλότερες τιμές- στο μέλλον, σε μία πλήρως ανταγωνιστική αγορά η αθρόα είσοδος των ΑΠΕ ίσως οδηγήσει σε βύθιση της τιμής της ενέργειας στη χονδρική αγορά, προκαλώντας τα αντίθετα από τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα.

Στο δημόσιο διάλογο για το υδρογόνο κυριαρχεί και ένα άλλο δίλημμα: Mεγάλες εγκαταστάσεις ΑΠΕ - υδρογόνου και πανευρωπαϊκοί αγωγοί ή μικρότερα πάρκα ανανεώσιμης ενέργειες που τροφοδοτούν τοπικές μονάδες υδρογόνου ή και τα δύο; Η Ευρώπη τελευταία δείχνει να προσανατολίζεται στις μεγάλες εγκαταστάσεις- εξ ού και το μεγάλο ενδιαφέρον για τα offshore αιολικά πάρκα, τα οποία στηρίζει ιδιαίτερα η γερμανική προεδρία.

Τα θαλάσσια αιολικά πάρκα, τελευταία προβάλλονται, ως ο κατ’ εξοχήν παραγωγός ηλεκτρικής ενέργειας για τη διαδικασία της  ηλεκτρόλυσης, από την οποία  θα παράγεται το υδρογόνο και θα μεταφέρεται με αγωγούς σε τοπικά, κυρίως βιομηχανικά δίκτυα προς κατανάλωση.

Στον αντίποδα βρίσκονται οι προτάσεις που βλέπουν μια πιο ήπια ανάπτυξη: Oταν η αιολική παραγωγή κάποιου πάρκου ή πάρκων πλεονάζει, τότε θα μπορεί να αποθηκεύεται τοπικά με τη μορφή του υδρογόνου, μέσα από τοπικές διαδικασίες ηλεκτρόλυσης και να χρησιμοποιείται ως καύσιμο για βαρέα οχήματα, αγροτικές εργασίες κλπ, ακόμα και για την τοπική θέρμανση.

Το τρίτο ζήτημα που θα πρέπει να λυθεί είναι οι ποσότητες του υδρογόνου που θα χρειάζεται η Ευρώπη πχ ως το 2030. Από τις ποσότητες θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό και η μορφή ανάπτυξης της οικονομίας του υδρογόνου.

Στόχοι που ακούγονται όπως 6 GW ως το 2024 ή 40GW ως το 2030 είναι αρκετά περιορισμένοι για να στηρίξουν σημαντικές επενδύσεις, καθώς οι ποσότητες αυτές δεν αρκούν για να καλύψουν καλά-καλά τη βιομηχανία αμμωνίας της Ευρώπης. Τι θα γίνει με τους υπόλοιπους τομείς που θα πρέπει επίσης να “πρασινίσουν”, για να πετύχει η ΕΕ τους στόχους για το Κλίμα;

Aπό την άλλη πλευρά, ακόμα και αν πάρουμε το σενάριο της εγκατάστασης ΑΠΕ μεγάλης κλίμακας και ισχύος, δεν μπορεί να παραβλεφθεί το γεγονός ότι για την κατασκευή πχ ανεμογεννητριών, χρησιμοποιείται χάλυβας .που η παραγωγή του εκμπέμπει διοξείδιο του άνθρακα

Θαλάσσιες ανεμογεννήτριες ισχύος 100 GW σημαίνουν την εκπομπή ρύπων της τάξης των 50 εκατ. τόνων CO2, λόγω του χάλυβα, όπως υποστηρίζουν ορισμένοι ειδικοί.

Είναι προφανές ότι για να επιτευχθεί η αλλαγή που φιλοδοξεί η ΕΕ θα χρειαστούν ιδιαίτερες πολιτικές και μέτρα, που να δίνουν απαντήσεις στα διάφορα επιμέρους προβλήματα και κυρίως λύσεις που να είναι ενταγμένες στον κοινωνικοοικονομικό ιστό κάθε χώρας.

Συναφείς αναρτήσεις
Ισπανία
Mετά τη Γερμανία και η Ισπανία ανακοίνωσε ένα σχέδιο για την ενίσχυση της παραγωγής καθαρού υδρογόνου, το νέο «καύσιμο», ...
Elpedison
Δυνατότητα λειτουργίας και με υδρογόνο εξετάζεται  για τη νέα μονάδα φυσικού αερίου της Elpedison,  στη Θεσσαλονίκη, όπως ανέφεραν έγκυρες ...
Ηλεκτροπαραγωγή
Στο υδρογόνονο στρέφουν όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον τους οι εταιρίες ηλεκτρισμού, διερευνώντας τις δυνατότητες της χρήσης αιολικής και ...
Κομισιόν
Στην επανεξέταση των δύο οδηγιών για τις ΑΠΕ και την Ενεργειακή Απόδοση με στόχο τη θέσπιση πιο φιλόδοξων στόχων ...
NordStream II
Εναλλακτικά σενάρια για την τροφοδοσία του ρωσο-γερμανικού αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream 2 με υδρογόνο προκειμένου να διασφαλιστεί η ...
Το σχέδιο για πανευρωπαϊκό δίκτυο αγωγών υδρογόνου
‘Εντεκα  ευρωπαίκές εταιρίες διαχείρισης συστημάτων μεταφοράς αερίου, μεταξύ των οποίων η Snam, η Fluxys και η Εnagas, οι τρεις ...
Κομισιόν
Tην πολιτική της για το υδρογόνο, με στόχο η Ευρώπη να καταστεί παγκόσμιος ηγέτης στη νέα, υπό δημιουργία, αγορά ...
Υπουργείο Ενέργειας
Tη νομοθετική ρύθμιση για την παραγωγή, μεταφορά και χρήση υδρογόνου σχεδιάζει να παρουσιάσει εντός του δεύτερου εξαμήνου του έτους ...
Ευρωπαϊκή Επιτροπή - Κλιματική ουδετερότητα
Σε περίπου δύο εβδομάδες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει σχέδιo για την ανάπτυξη του υδρογόνου,  του νέου “καυσίμου” που ...

Τεύχος 22

Προδημοσίευση των βασικών σημείων του οδηγού για καλύτερη προετοιμασία όλων των εμπλεκομένων
Στην τελική ευθεία εισέρχεται το πρόγραμμα «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», το οποίο θα ξεκινήσει επίσημα στις 30 Νοεμβρίου, σύμφωνα με το ακόλουθο χρονοδιάγραμμα  υποβολής αιτήσεων ανά ...
Eξοικονομώ-αυτονομώ
Eτοιμο να ξεκινήσει τις διαδικασίες για το νέο πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας στις κατοικίες από την εβδομάδα αυτή δηλώνει το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας, το ...
Χατζηδάκης
«Το νομοσχέδιο για την απόσυρση των Πλαστικών Μιας Χρήσης είναι πράσινο και οικολογικό. Έρχεται να ρυθμίσει τόσο τις καθημερινές μας συνήθειες όσο και ...
Κομισιόν
Στις 28 Οκτωβρίου ολοκληρώνεται  η δημόσια διαβούλευση της ΕΕ για τον συνοριακό φόρο διοξειδίου του άνθρακα,  ο οποίος θα τεθεί σε εφαρμογή από ...
Κωστής Χατζηδάκης
Τις Eπτά ομάδες έργων που έχει προτείνει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για  να χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης παρουσίασε ο υπουργός Περιβάλλοντος ...
Μεταλιγνιτική εποχή
Oλοκληρωμένη δέσμη 15 εξατομικευμένων κινήτρων για τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη, χωρισμένα σε τρεις ομάδες, προβλέπει μεταξύ άλλων το Master Plan  για ...
Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας 2020
Με θέμα την «Πράσινη μετακίνηση χωρίς ρύπους για όλους» (Zero-emission mobility for all), το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας συμμετέχει,  στηρίζει και προσκαλεί τους ...
Απολιγνιτοποίηση
Aυξημένες ενισχύσεις με υψηλότερα ποσοστά επιχορηγήσεων για τις επενδύσεις που θα γίνουν στις περιφερειακές ενότητες Κοζάνης και Φλώρινας καθώς και στο Δήμο Μεγαλόπολης, ...
Κομισιόν-Νομοθεσία για το Κλίμα
Tην προσθήκη μίας  «ρήτρας αλληλεγγύης» στη νομοθεσία της ΕΕ για το Κλίμα φαίνεται έτοιμη να ζητήσει η Πολωνία, την ίδια ώρα που η ...
Λιγνιτικές περιοχές
Ως τις 30 Σεπτεμβρίου έχουν χρονικό περιθώριο οι φορείς των λιγνιτικών περιοχών της  Κοζάνης, της Φλώρινας και της Μεγαλόπολης να υποβάλουν αναπτυξιακές προτάσεις ...
Γερμανία
Στην έκδοση πράσινων ομολόγων προχωρεί για πρώτη φορά η Γερμανία με σκοπό την άντληση 11 δις. ευρώ εντός του 2020  για τη χρηματοδότηση ...
Επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων
Tα αποτελέσματα από την πρώτη ημέρα - ή μάλλον από τις πρώτες ώρες- λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την επιδότηση της αγοράς ηλεκτρικών ...

motori.gr