H Σαουδική Αραβία περιέκοψε τις επίσημες τιμές πώλησης του πετρελαίου, μία κίνηση, που κατά το Bloomberg, προδίδει ότι η ζήτηση μετά την αρχική ανάκαμψη παρουσιάζει στασιμότητα. Είναι η πρώτη φορά από τον Ιούνιο, που το Ριάντ μειώνει τις τιμές κάτω από την τιμή αναφοράς του πετρελαίου.
Οι τιμές του σαουδαραβικού αργού μειώθηκαν τόσο για αγοραστές από την Ασία όσο και για τους αγοραστές από τις ΗΠΑ. Μάλιστα για τους Αμερικανούς εισαγωγείς αργού από την αραβική χώρα, είναι η πρώτη φορά που η τιμή περικόπτεται, αφού η Aramco είχε διατηρήσει τις τιμές της υψηλότερες για τα αμερικανικά διυλιστήρια επί έξι συνεχόμενους μήνες, ενώ για τους Ασιάτες πελάτες του σαουδαραβικού κολοσσού, ο Σεπτέμβριος ήταν ο δεύτερος συνεχόμενος μήνας περικοπής τιμών.
Μία από τις βασικές αιτίες της μείωσης είναι ότι τα κινεζικά διυλιστήρια έχουν ελαττώσει τις αγορές πετρελαίου, αφού κατά την πρώτη φάση της πανδημίας, όταν οι τιμές του αργού κατέρρεαν εκείνοι αποθήκευαν φθηνό πετρέλαιο.
Τους τελευταίους μήνες, η Σαουδική Αραβία έχει χάσει σημαντικό μερίδιο σε μία από τις βασικότερες αγορές της, την Κίνα, υπέρ των εξαγωγέων από τις ΗΠΑ.
Η Κίνα έχει καταρρίψει κάθε ρεκόρ, όσον αφορά τους όγκους πετρελαίου που εισήγαγε τους τελευταίους μήνες, εκμεταλλευόμενη τις εξαιρετικά χαμηλές τιμές του αργού τον Απρίλιο, που ήταν οι χαμηλότερες των δύο τελευταίων δεκαετιών.
Οι κινεζικοί κρατικοί πετρελαϊκοί γίγαντες αλλά και ιδιωτικά διυλιστήρια έσπευσαν να κλείσουν συμβόλαια για φθηνά φορτία από τις ΗΠΑ τον Απρίλιο, τα οποία φορτώθηκαν τον Μάιο, άρχισαν να φθάνουν στην Κίνα τον Ιούνιο και τον Ιούλιο καταγράφηκε ρεκόρ εισαγωγών.
Εν τω μεταξύ, οι εξαγωγές πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας προς τις ΗΠΑ έπεσαν τον Αύγουστο στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων τριών δεκαετιών με μέσο όρο 177.000 βαρέλια ημερησίως από 1,3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Απρίλιο. Για τον τρέχοντα μήνα, οι εξαγωγές σαουδαραβικού αργού στις ΗΠΑ δείχνουν ότι θα διαμορφωθούν σε ακόμα χαμηλότερα επίπεδα, γύρω στα 140.000 βαρέλια ημερησίως, που είναι το κατώτερο από το 1985. Τον Ιούνιο και τον Ιούλιο τα φορτία προς ΗΠΑ εκτιμάται ότι κινήθηκαν γύρω στα 264.000 βαρ/ημέρα.
Πρέπει να σημειωθεί πάντως, ότι ο όγκος του πετρελαίου που μεταφέρθηκε από τη Σαουδική Αραβία στις ΗΠΑ τον Απρίλιο με ένα στόλο σούπερ τάνκερ, οφειλόταν εν μέρει στο πόλεμο τιμών Ριάντ- Μόσχας, που ξεκίνησε στα τέλη Μαρτίου και συνέπεσε με την απότομη πτώση της κατανάλωσης πετρελαίου παγκοσμίως λόγω του lockdown, απειλώντας με υπερχείλιση τις δεξαμενές αποθήκευσης αργού στις ΗΠΑ και σε πολλές άλλες χώρες.
Μόλις πριν από ένα μήνα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Aramco κ. Amin Nasser εξέφρασε την αισιοδοξία του για ανάκαμψη της ζήτησης πετρελαίου στην Ασία, προβλέποντας επιστροφή σχεδόν στα προ κρίσης επίπεδα. Η δήλωση αυτή ήλθε σε συνέχεια προηγούμενου σχολίου του, τον Ιούνιο, ότι τα χειρότερα της κρίσης έχουν περάσει και ότι το δεύτερο εξάμηνο του έτους η ζήτηση θα είναι πολύ πιο ισχυρή, σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο.
Με βάση πάντως τις τελευταίες αναπροσαρμογές τιμών για τα φορτία του Οκτωβρίου, το αισιόδοξο σενάριο μπορεί να μην ισχύσει.