Oλοκληρωμένη δέσμη 15 εξατομικευμένων κινήτρων για τη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη, χωρισμένα σε τρεις ομάδες, προβλέπει μεταξύ άλλων το Master Plan για τη ανάπτυξη κατά τη μεταλιγνιτική εποχή.
Τα κίνητρα αυτά, τα οποία βρίσκονται ακόμα υπό επεξεργασία με τα υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας, προβλέπουν τα εξής:
1) Kίνητρα Προσέλκυσης Νέας Παραγωγικής Λειτουργίας: Πρόκειται για την πρώτη ομάδα κινήτρων, που περιλαμβάνει συνολικά 7 κίνητρα : Παροχή επιχορήγησης για νέα επένδυση, Φοροαπαλλαγή, Φοροελαφρύνσεις, Επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών, Απαλλαγή τελών, Δάνειο με ευνοϊκούς όρους, παροχή εγγυήσεων
2. Κίνητρα διατήρησης υφιστάμενης επιχειρηματικής λειτουργίας: Πρόκειται για τη δεύτερη ομάδα, που περιλαμβάνει 5 κίνητρα και πιο συγκεκριμένα : Παροχή επιχορήγησης για αναμόρφωση/εκσυγχρονισμό
της παραγωγικής λειτουργίας, την Επιδότηση Δανειακών Υποχρεώσεων, την Επιδότηση Μισθολογικού
Κόστους, τη Συμμετοχή στα Ίδια Κεφάλαια και τη χορήγηση Δανείου με ευνοϊκούς όρους.
3) Τέλος για την υποστήριξη φυσικών προσώπων προβλέπονται τρία κίνητρα: η Απομείωση φόρου
Εισοδήματο, η Επιδότηση Στεγαστικού Δανείου και η Ενίσχυση προβλεπόμενων επιδομάτων και
προγραμμάτων κατάρτισης
Προκειμένου να ολοκληρωθεί η επεξεργασία των 15 κινήτρων και να οριστικοποιηθούν στην τελική του μορφή θα χρειαστεί περαιτέρω οριοθέτηση κυρίως όσον αφορά:
• Τον τρόπο καθορισμού των τελικών όρων των κινήτρων
• Την οριστικοποίηση της διάρκειας, των προϋποθέσεων χορήγησης και των διαδικασιών ένταξης
• Το σχεδιασμό των ενεργειών για την κήρυξη των ενισχύσεων αυτών ως συμβατών με την εσωτερική αγορά
Για να τεθούν σε εφαρμογή θα χρειαστεί να εγκριθούν από την ΕΕ και κατόπιν να νομοθετηθούν. Προς το σκοπό αυτό ήδη εξετάζονται τα διάφορα θεσμικά εργαλεία σε χρηματοδοτικό, φορολογικό και ασφαλιστικό επίπεδο
Ειδικότερα, για τα Χρηματοδοτικά Κίνητρα:
- Eνισχύσεις έως του 55% του επιλέξιμου κόστους επένδυσης,
όπως προβλέπει ο Ν. 4399/2016
- Φορολογικά Κίνητρα: Tις φοροαπαλλαγές που προβλέπουν οι Ν. 4399/2016 (για επενδυτικά
σχέδια), Ν. 4386/2016 (για δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης), Ν. 4549/2018 (για επενδύσεις σε
ενεργειακή απόδοση), Ν. 4583/2018 (για συγκέντρωση κεφαλαίου για έρευνα και ανάπτυξη), Ν.
4512/2018 (για έσοδα από αξιοποίησης ευρεσυτεχνιών), Ν. 4549/2018 (για δημιουργία νέων
θέσεων απασχόλησης)
• Ασφαλιστικά κίνητρα μέσω επιδότησης ασφαλιστικών εισφορών όπως προβλέπει ο Ν.
4583/2018
• Αδειοδοτικά κίνητρα
• Επιτάχυνση αδειοδότησης επενδύσεων μέσω του Ν. 3894/2010 για τις στρατηγικές επενδύσεις
Οσο για τις πηγές χρηματοδότησης, σε αυτές συγκαταλέγονται ο Κρατικός Προϋπολογισμός (Εθνικό και Συγχρηματοδοτούμενο ΠΔΕ), τα Τομεακά και Περιφερειακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2014-2020 και 2021-2027, η Αναπτυξιακή Τράπεζα, το Ταμείο Υποδομών και το Ταμείο Επιχειρηματικών Συμμετοχών, το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης, τα Επενδυτικά Δάνεια για την εκπόνηση Τοπικών Χωρικών Σχεδίω, το Πρόγραμμα Ενεργειακής Αναβάθμισης Δημόσιων Κτιρίων και το Εξοικονομώ κατ’ οίκον. Από τους κοινοτικούς μηχανισμούς, σε αυτούς περιλαμβάνονται ο Μηχανισμός Δίκαιης Μετάβασης (Just Transition Mechanism), τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα, οι Διεθνείς οργανισμοί, όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, η Τράπεζα Εμπορίου και Ανάπτυξης του Ευξείνου Πόντου και ο Διεθνής Οργανισμός Χρηματοδότησης
Από πλευράς δημοσίου οι νέες επενδύσεις θα υλοποιηθούν με τρεις τρόπους:
* Ανάθεση και εκτέλεση ενός δημόσιου έργου μέσω του Ν. 4412/2016
• Ως παραχώρηση: Ανάθεση και εκτέλεση δημόσιων συμβάσεων παραχώρησης μέσω του Ν.
4413/2016
• Ως ΣΔΙΤ: Σχεδιασμός, μελέτη, ανάπτυξη και λειτουργία έργων μέσω του Ν. 3389/2015