Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Θέσπιση μεθοδολογίας υπολογισμού του Επιτρεπόμενου και του Απαιτούμενου Εσόδου ΕΔΔΗΕ
Αντιρρήσεις ΔΕΔΔΗΕ στην πρόταση ΡΑΕ
Δευτέρα, 19/10/2020

Ενιαία τιμή WACC, της μεσοσταθμικής απόδοσης κεφαλαίου για όλα τα έτη της ρυθμιζόμενης περιόδου ζητεί ο ΔΕΔΔΗΕ, εκφράζοντας τις αντιρρήσεις του στην πρόταση της Ρυθμιστικής Αρχής για την μέθοδο υπολογισμού και   παράλληλα  τονίζει ότι η πρόταση της ΡΑΕ  εισάγει αβεβαιότητες και δεν συνάδει με την πρακτική άλλων ευρωπαϊκών χωρών, σε μία περίοδο, μάλιστα, που επίκειται η μερική ιδιωτικοποίηση του Διαχειριστή Δικτύων Διανομής.

Τις παρατηρήσεις αυτές, μαζί με άλλες ενστάσεις και προτάσεις κατέθεσε ο ΔΕΔΔΗΕ στη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ για τη θέσπιση μεθοδολογίας υπολογισμού του Επιτρεπόμενου και του Απαιτούμενου Εσόδου ΕΔΔΗΕ.  Η εισήγηση της ΡΑΕ ενσωματώνει επίσης :

α. πρόταση για τη θέσπιση μηχανισμού κινήτρου μείωσης του λειτουργικού κόστους (opex) του Διαχειριστή ΕΔΔΗΕ

β. πρόταση για τη θέσπιση μεθοδολογίας σχετικά με το μηχανισμό κινήτρου για τον περιορισμό των απωλειών δικτύου, και

γ. πρόταση αναφορικά με την ενεργοποίηση του μηχανισμού κινήτρου ποιότητας ενέργειας

Ειδικότερα για το ζήτημα της απόδοσης κεφαλαίων (WACC), που αποτελούν και το βασικό έσοδο του Διαχειριστή, ο ΔΕΔΔΗΕ αναφέρει κατ’αρχήν πως στις επικοινωνίες και ανταλλαγές απόψεων με τη ΡΑΕ υπήρχε από την πλευρά της Αρχής η θέση για σταθερό WACC σε όλη τη διάρκεια της Ρυθμιστικής Περιόδου. Τελικώς όμως η πρόβλεψη  για ενιαίο WACC εγκαταλείφθηκε, όταν ενσωματώθηκε τo  premium κινδύνου της χώρας (Country Risk Premium, CRP).  H  ανάλυση από την ευρωπαϊκή εμπειρία δείχνει ότι στην πλειονότητά τους υπάρχει σταθερή τιμή WACC καθόλη τη ρυθμιστική περίοδο και είτε υπάρχει διακριτή παράμετρος CRP είτε το rf (region financial) είναι αυτό της χώρας, ενσωματώνοντας έτσι έμμεσα το CRP και αποτυπώνοντας με αυτόν τον τρόπο (είτε άμεσα είτε έμμεσα) το ρίσκο της χώρας στον υπολογισμό του WACC.  Tαυτόχρονα παρατηρείται ότι στην πλειονότητα των χωρών δεν υπάρχει διαφοροποίηση του WACC από έτος σε έτος, αλλά διατηρείται μια σταθερή τιμή σε όλη την διάρκεια της περιόδου.

Στο πλαίσιο αυτό ο ΔΕΔΔΗΕ προτείνει την επαναφορά της πρόβλεψης για ενιαία τιμή WACC για όλα τα έτη της Ρυθμιστικής Περιόδου Διανομής (ΡΠΔ), ώστε να εξασφαλίζεται η σταθερότητα εντός της περιόδου.

Ο Διαχειριστής τονίζει ακόμα ότι  αρκετές παράμετροι υπολογισμού του επιτοκίου απόδοσης ορίζονται στο κείμενο με πολύ γενικό τρόπο ή εναλλακτικές προσεγγίσεις,  δημιουργώντας μεγάλη αβεβαιότητα και γι΄αυτό προτείνει  ο ορισμός των επιμέρους παραμέτρων που συνθέτουν το WACC να γίνει με πιο σαφή τρόπο.

Οσον αφορά στις υπόλοιπες παραμέτρους, ο ΔΕΔΔΗΕ τονίζει, μεταξύ άλλων τα εξής:

- Λειτουργικές Δαπάνες

O ΔΕΔΔΗΕ θεωρεί επιβεβλημένη η εφαρμογή της διάκρισης Ελεγχόμενων και Μη Ελεγχόμενων

δαπανών από την 1η ρυθμιστική περίοδο  με τη διατήρηση του sharing factor στο 20%, με βάση τον τρόπο που η Αρχή θέτει το θέμα. Αμφισβητεί πάντως αν ορισμένες από τις δαπάνες, αποτελούν όντως ελεγχόμενες δαπάνες κατά τον τρόπο που τις θεωρεί η ΡΑΕ.

γ) Ex-post αξιολόγηση επενδύσεων

Παρότι ο Διαχειριστής θεωρεί  αυτονόητη τη  δικαιοδοσία της Αρχής για αξιολόγηση των επενδύσεων, ωστόσο εκτιμά ότι ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζεται το θέμα δημιουργεί περαιτέρω αβεβαιότητες.

δ) Ορόσημα διαδικασίας κατάρτισης

Για την (τακτική) κατάρτιση του Απαιτούμενου Εσόδου κάθε έτους προβλέπεται στο Άρθρο 22 η αποστολή των απαραίτητων στοιχείων του έτους i-2 από το ΔΕΔΔΗΕ στη ΡΑΕ ως την 30/4 κάθε έτους i-1. Το περιθώριο που προβλέπεται για τη συγκέντρωση και αποστολή των στοιχείων από τον ΔΕΔΔΗΕ είναι μικρό αν λάβουμε υπόψη μας τους χρόνους ολοκλήρωσης και της έγκρισης των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων από το ΔΣ της Εταιρείας τόσο του Διαχειριστή όσο και του κυρίου του ΕΔΔΗΕ. Προτείνεται κατ’ ελάχιστον η 30/6 τόσο για τα εν λόγω στοιχεία όσο και για τα αντίστοιχα στοιχεία αναφορικά με την κατάρτιση του Επιτρεπόμενου Εσόδου πριν την έναρξη κάθε ρυθμιστικής περιόδου.

ε) Μηχανισμός κινήτρου απωλειών

Το κίνητρο μηχανισμού απωλειών αποτελεί μια σημαντική παράμετρο του υπό διαβούλευση πλαισίου. Σύμφωνα με το Σχέδιο Ρύθμισης, προτείνεται από την Αρχή η τρίτη εναλλακτική προσέγγιση σχετικά με το εύρος της χρονικής περιόδου του Μηχανισμού (‘rolling incentive scheme’), καθώς με τον τρόπο αυτό παρέχεται το ισχυρότερο κίνητρο για τη μείωση των απωλειών.

Ωστόσο, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παράγραφο 6.3 του Σχεδίου Ρύθμισης, η ισχύς του κινήτρου δύναται να περιορισθεί,  είτε με μείωση της ρήτρας απωλειών, στην περίπτωση που δεν επιτυγχάνεται ο στόχος, είτε με όρια στις πληρωμές (παρ. 5.1 και 5.2). Δεδομένου ότι ο Μηχανισμός εφαρμόζεται για πρώτη φορά, αντιλαμβανόμαστε τον προβληματισμό του Ρυθμιστή (όπως άλλωστε καταγράφεται με τις πρόνοιες του Σχεδίου Ρύθμισης σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο), σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής του κινήτρου και προκρίνουμε την δεύτερη (πιο μετριοπαθή) εναλλακτική προσέγγιση. Σύμφωνα με την εν λόγω προσέγγιση οι πληρωμές αποδίδονται στον Διαχειριστή για σταθερή χρονική περίοδο (πχ. τεσσάρων (4) ετών) ίση με την περίοδο εφαρμογής, ενώ ταυτοχρόνως η τιμή των απωλειών αναφοράς διατηρείται σταθερή καθ’ όλη την περίοδο όπως είχε προβλεφθεί με πρόταση του ΔΕΔΔΗΕ στη διαμορφωμένη Μεθοδολογία Υπολογισμού του Απαιτούμενου Εσόδου.

Επιπρόσθετα, δημιουργούνται ερωτήματα σε σχέση με τις προβλέψεις που σχετίζονται με τη μεθοδολογία υπολογισμού του συντελεστή απωλειών. Όπως είναι γνωστό στην παρούσα φάση υπάρχει σε εξέλιξη συζήτηση και διαβούλευση μεταξύ ΡΑΕ, ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ σχετικά με τη μεθοδολογία εκκαθάρισης της Αγοράς Εξισορρόπησης. Η Αρχή έχει προτείνει να συνδεθεί με αυτή και η μεθοδολογία υπολογισμού του συντελεστή απωλειών.

Ωστόσο ως την οριστικοποίηση των ανωτέρω είναι σκόπιμο ο συντελεστής απωλειών να υπολογίζεται με βάση την υφιστάμενη μεθοδολογία και να απαλειφθούν από το σχέδιο οι όποιες σχετικές διατάξεις αφορούν τη Μεθοδολογία Υπολογισμού του συντελεστή απωλειών.

Επίσης θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι οποιαδήποτε μελλοντική αλλαγή του τρόπου υπολογισμού έναντι του σημερινού μπορεί να επιφέρει μη συγκρίσιμα αποτελέσματα μεταξύ της τιμής αναφοράς και της τιμής στόχου. Προτείνουμε λοιπόν οποιαδήποτε τέτοια αλλαγή να εφαρμοστεί την δεύτερη ρυθμιστική περίοδο  με τις ανάλογες κανονικοποιήσεις.

Συναφείς αναρτήσεις
Αναδρομικά της τάξης των 500-700 εκατ. ευρώ προς τον ΔΕΔΔΗΕ μπορεί να κληθούν να καταβάλλουν οι προμηθευτές ηλεκτρισμού για ...
Nέα αύξηση στα τέλη χρήσης του δικτύου και του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας φαίνεται ότι προκαλεί η νομοθετική ρύθμιση που προβλέπει  ...
Eργα κατασκευής υποσταθμών ηλεκτρισμού σε 9 Βιομηχανικές Περιοχές (ΒΙΠΕ) προχωρεί ο ΔΕΔΔΗΕ με στόχο την ενίσχυση του τοπικού δικτύου ...
Χαρακτηριστικά υψηλής συγκέντρωσης συνέχισε να εμφανίζει η λιανική αγορά ηλεκτρισμού τον Νοέμβριο, παρά τον σημαντικό αριθμό προμηθευτών που δραστηριοποιούνται, ...
Nέες αυξήσεις στους λογαριασμούς ρεύματος, που αυτή τη φορά θα προέλθουν από τη χρέωση δικτύων του ΔΕΔΔΗΕ, προμηνύει  για ...
Πιλοτική εφαρμογή
Την πιλοτική εφαρμογή χρήσης της πλατφόρμας έξυπνων μετρητών του ΔΕΔΔΗΕ για τη συλλογή δεδομένων από έξυπνους μετρητές νερού της ...
Ξεκινάει από τους πρώτους μήνες του 2024
Την καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, κάθε μήνα, για όλες τις κατηγορίες ρολογιών, από τον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής ...
Χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ ύψους 150 εκατ. ευρώ στον ΔΕΔΔΗΕ
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) υπέγραψε σύμβαση για τη χρηματοδότηση νέας σημαντικής επένδυσης στην Ελλάδα με σκοπό τη σταδιακή εγκατάσταση και ...
Διαδικτυακή εφαρμογή του ΔΕΔΔΗΕ
Ο ΔΕΔΔΗΕ ανάρτησε στη σχετική διαδικτυακή εφαρμογή του, τον οριστικό κατάλογο των παροχών των οικιακών καταναλωτών που δικαιούνται επιστροφή ...
 
 
Η  Βιοχάλκο και ο Τιτάνας υπέγραψαν τελικώς την κοινή δήλωση κατανάλωσης για τα  δύο PPAs με τη ΔΕΗ, πράγμα που ανοίγει το δρόμο ...
Η ανεξέλεγκτη διείσδυση των ΑΠΕ και ειδικά των φωτοβολταϊκών  με τα τεράστια προβλήματα που προκαλεί, όπως ο “κανιβαλισμός της αγοράς” με τις αρνητικές ...
Ποσό της τάξης των 130 εκατ. ευρώ υπέρ του ήδη προβληματικού Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) φέρεται έτοιμος  να διεκδικήσει ο ΔΑΠΕΕΠ από τις ...
Η πορεία μας προς το 2030 είναι σαφής: Η Πράξη για τις Κρίσιμες Πρώτες Ύλες θέτει φιλόδοξους, αλλά ζωτικούς στόχους ώστε να επιτευχθεί ...
Σύντομα, το πιθανότερο πριν το Πάσχα αναμένεται να εκδοθεί η υπουργική απόφαση για το net billing, το νέο τρόπο αποζημίωσης των οικιακών φωτοβολταϊκών ...
Στην τελική ευθεία για να ξεκινήσει την εμπορική λειτουργία  στις 30 Απριλίου, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, έχει εισέλθει η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης ...
Η νορβηγική εταιρία Moreld Ocean Wind AS και η ελληνική Lykomitros Steel SA υπέγραψαν Μνημόνιο Συνργασίας (MOU) για την ανάπτυξη πλωτών υπεράκτιων αιολικά ...
Στην έναρξη κατασκευής  φωτοβολταϊκών πάρκων ισχύος 560 MW στην ευρύτερη περιοχή της Λάρισας είναι έτοιμη να προχωρήσει η Lightsource bp, η  βρετανική εταιρία ...
Το ενδεχόμενο παράτασης της προθεσμίας  για την κατά προτεραιότητα χορήγηση όρων σύνδεσης στα φωτοβολταϊκά πάρκα  που έχουν υπογράψει PPAs ίσως αναγκαστεί να εξετάσει ...
Η σεζόν για τη θέρμανση ολοκληρώθηκε και τυπικά στις 31 Μαρτίου και σύμφωνα με την επίτροπο ενέργειας Κάντρι Σίμσον οι αποθήκες φυσικού αερίου ...
Την αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ στα 24 ευρώ/MWh από 17 ευρώ/MWh, από  Ιούνιο ζητεί ο ΔΑΠΕΕΠ, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές, προσθέτοντας ότι θα χρειαστούν ...
Oι τιμές στη χονδρική αγορά του ηλεκτρισμού μπορεί να μειώνονται, όμως αντίστοιχη μείωση δεν πέρασε στα τιμολόγια λιανικής τουλάχιστον τον Απρίλιο, καθώς  οι ...