To νομοσχέδιο κύρωσης της συμφωνίας για τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό φυσικού αερίου (ΙGB) θα είναι κατά πάσα πιθανότητα το πρώτο σχέδιο νόμου που θα φέρει στη Βουλή ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος-Ενέργειας Κώστας Σκρέκας.
Το ίδιο νομοσχέδιο, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή εντός των προσεχών ημερών, περιλαμβάνει σε ξεχωριστό άρθρο τη σύσταση του Φόρουμ Φυσικού Αερίου Ανατολικής Μεσογείου. Πρόκειται για την πρωτοβουλία διαλόγου ανάμεσα σε επτά χώρες, την Αίγυπτο, την Ελλάδα, την Ιταλία, την Ιορδανία, τη Παλαιστινιακή Αρχή, το Ισραήλ και την Κύπρο, οι οποίες εμπλέκονται στην παραγωγή και στη διαμετακόμιση του φυσικού αερίου της περιοχής. Οι ΗΠΑ συμμετέχουν ως παρατηρητής, ενώ υπό την αιγίδα του φόρουμ τελεί το πρότζεκτ του αγωγού EastMed, για τη μεταφορά αερίου από τα offshore κοιτάσματα της Κύπρου και του Ισραήλ στην Κρήτη, με τελικό προορισμό την Ιταλία. Παράλληλα εντάσσεται και το σχέδιο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου από τα εν λόγω κοιτάσματα μέσω Αιγύπτου.
Εν τω μεταξύ, έστω και με καθυστερήσεις και διακοπές προχωρά η κατασκευή του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού, του οποίου η ολοκλήρωση τοποθετείται αργότερα εντός της χρονιάς, για τον Οκτώβριο του 2021, σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες δηλώσεις Βούλγαρων αξιωματούχων.
Σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό το έργο κανονικά θα έπρεπε να έχει αρχίσει να λειτουργεί, όμως η Σόφια φαίνεται ότι προτίμησε να επιταχύνει τους ρυθμούς κατασκευής ενός άλλου αγωγού:
Tον Δεκέμβριο η Βουλγαρία έθεσε σε λειτουργία τον Balkan Stream, το τμήμα, επί βουλγαρικού εδάφους, του αγωγού ρωσικών συμφερόντων TurkStream που ξεκινά από τα σύνορα Τουρκίας- Βουλγαρίας και φθάνει ως τη Σερβία.Πρόσφατα το Βελιγράδι εγκαινίασε το τμήμα του αγωγού, μήκους 403 χλμ, που βρίσκεται σε σερβικό έδαφος και τροφοδοτεί με ρωσικό αέριο τη χώρα, ενώ θα παρέχει ποσότητες και στην Ουγγαρία.
Παράλληλα, η κυβέρνηση της Βουλγαρίας ανακοίνωσε ότι έχουν αρχίσει οι εισαγωγές αζέρικου αερίου, από τον αγωγό ΤΑΡ, μέσω Ελλάδας.
Η Bulgargaz έχει συμβόλαιο με την αζέρικη Socar, διάρκειας 25 χρόνων, για την προμήθεια μέσω του αγωγού ΤΑΡ ποσότητας 1 δισ. κυβικών μέτρων αερίου ετησίως. Η ποσότητα αυτή εκτιμάται ότι καλύπτει πάνω από το 1/3 της κατανάλωσης αερίου της γειτονικής χώρας.
Οι βουλγαρικές εισαγωγές του αζέρικου αερίου πραγματοποιούνται μέσω της υφιστάμενης διασύνδεσης με την Ελλάδα, με ανάστροφη ροή στο σημείο Σιδηρόκαστρο- Κουλάτα (Βουλγαρία). Ο εν λογω αγωγός χρησιμοποιείτο επί χρόνια για τη ροή του ρωσικού αερίου στην Ελλάδα, όμως από τότε που λειτούργησε ο TurkStream, το ρωσικό αέριο φθάνει στη χώρα μας κυρίως μέσω Τουρκίας. Η βουλγαρική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα αναβαθμίσει τον σταθμό συμπίεσης Petrich, στα Κουλάτα, προκειμένου το βουλγαρικό σύστημα να μπορεί να δέχεται μεγαλύτερες ποσότητες αερίου στο σημείο σύνδεσης με την Ελλάδα. Το αναβαθμισμένο σύστημα θα είναι σε λειτουργία μέχρι τον Οκτώβριο, οπότε υπολογίζεται να λειτουργήσει ο IGB.
Η δυναμικότητα του ελληνοβουλγαρικού αγωγού ανέρχεται σε 3 δισ.κμ αερίου ετησίως με οψιόν αύξησης στα 5 δισ κμ ετησίως και ως τα 2 δισ. κυβικά μέτρα αντίστροφης ροής, δηλαδή με κατεύθυνση από Βουλγαρία προς Ελλάδα. Μέχρι στιγμής ο IGB έχει δεσμεύσει μεταφορικό δυναμικό 1, 57 δισ. κ.μ, ετησίως, με 4 προμηθευτές.
Η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του IGB,σε πρώτη φάσηαποδίδεται από τη Βουλγαρία σε χρηματοοικονομικά αλλά και κατασκευαστικά προβλήματα , που σχετίζονται κυρίως με τον Covid-19, αρκετοί αναλυτές όμως βλέπουν και ρωσικό δάκτυλο, καθώς ο χρόνος που μεσολάβησε έδωσε τo προβάδισμα στον Balkan Stream.
Eκτός από το αέριο του Αζερμπαϊτζάν, ο IGB, συνολικού μήκους 157 χλμ, θα μεταφέρει αέριο και από τα τερματικά υγροποιημένου αερίου (LNG) στην Ελλάδα. Προς το παρόν η Βουλγαρία εισάγει αέριο από LNG που φθάνει στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας,μέσω του ελληνικού συστήματος και της υφιστάμενης διασύνδεσης.
Ας σημειωθεί ότι πρόσφατα λειτούργησε νέο τερματικό LNG στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης και συγκεκριμένα στο νησί Krk της Κροατίας.