Mε αιχμές κατά του ΑΔΜΗΕ (…και όχι μόνον) για την εκτόξευση των χρεώσεων ηλεκτρισμού στην Αγορά Εξισορρόπησης η ΡΑΕ ανάρτησε την απόφασή της για τα μέτρα εξορθολογισμού της αγοράς, τα οποία, στη φάση αυτή τουλάχιστον, δεν έχουν αναδρομικό χαρακτήρα αλλά θα τεθούν σε ισχύ από την τρίτη ημέρα κατανομής, που ακολουθεί τη δημοσίευση της απόφασης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Ωστόσο, το σκεπτικό της απόφασης αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο τόσο της λήψης περαιτέρω μέτρων, όσο και της αναδρομικής ισχύος τους ή κάποιου άλλου οικονομικού ισοδύναμου
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην απόφαση, με την οποία θεσπίζονται τα 10 βήματα στις προσφορές ανοδικής και καθοδικής ενέργειας, η ΡΑΕ καλεί τον ΑΔΜΗΕ να αποστείλει στην Αρχή ως τις 15 Φεβρουαρίου 2021 αναλυτική ενημέρωση για τις οικονομικές επιπτώσεις της πρακτικής που αναπτύχθηκε στην αγορά από την 1η Νοεμβρίου 2020, όταν τέθηκε σε λειτουργία το target model και στο πλαίσιο αυτό και η Αγορά Εξισορρόοπησης.
Υπενθυμίζεται ότι το κόστος της Αγοράς Εξισορρόπησης, μετά από σχεδόν συνεχή ανοδική πορεία έφθασε στο αποκορύφωμα την εβδομάδα από 30.11.2020 έως 06.12.2020 και “διαμορφώθηκε σε αδόκητα επίπεδα……σε 36 €/MWh, όταν τις τέσσερις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας της Αγοράς Εξισορρόπησης το ύψος του Λογαριασμού Προσαυξήσεων 3 (ΛΠ-3) ανήλθε σε περίπου 5, 12, 16 και 17 €/MWh αντίστοιχα, χωρίς τις διορθωτικές εκκαθαρίσεις.”, όπως χαρακτηριστικά η ίδια η ΡΑΕ αναφέρει στο σκεπτικό λήψης της απόφασής της.
Μάλιστα τονίζει ότι εάν τα μέτρα, που ανακοίνωσε, ίσχυαν από την έναρξη εφαρμογής του Target Model τα αποτελέσματα της αγοράς θα ήταν διαφορετικά, αφήνοντας έτσι, μαζί και με τις άλλες αιχμές και παραδοχές ανοικτό το ενδεχόμενο αναδρομικής εφαρμογής τους από την 1η Νοεμβρίου 2020 ή της λήψης κάποιου άλλου ισοδύναμου μέτρου.
Η εφαρμογή των θεσπιζόμενων κανόνων εγκαίρως, δηλώνει η ΡΑΕ στο σκεπτικό της, δηλαδή πριν την έναρξη των νέων αγορών (1.11.2020) εκτιμάται ότι θα είχε διασφαλίσει την εφαρμογή της πολυαναμενόμενης μεταρρύθμισης, χωρίς έντονες διακυμάνσεις. Καταλήγει δε ότι, σε κάθε περίπτωση, θα διερευνήσει περαιτέρω τις δυνατότητες αποκατάστασης των συνθηκών ομαλής λειτουργίας της αγοράς, από την εκκίνηση της, καθώς και τις τυχόν αστοχίες του ΑΔΜΗΕ ή στρατηγικές των Συμμετεχόντων που ενδέχεται να συνέτειναν στο πρόβλημα που εμφανίστηκε.
Ειδική αναφορά η ΡΑΕ έκανε στη συμμετοχή των βιομηχανικών καταναλωτών στην Αγορά Εξισορρόπησης, καλώντας τον ΑΔΜΗΕ να εξετάσει την άμεση ενεργοποίηση της δυνατότητας αυτής, καθώς η χώρα έχει δεσμευθεί στην Κομισιόν για την επιβολή στους βιομηχανικούς καταναλωτές, που επωφελούνται από τη διακοψιμότητα, της υποχρέωσης να συμμετέχουν στην Αγορά Εξισορρόπησης.
Ας σημειωθεί ότι ο μηχανισμός της διακοψιμότητας λήγει φέτος το φθινόπωρο και ότι η εφαρμογή του demand response, στο οποίο εντάσσονται οι βιομηχανικοί καταναλωτές και αποτελεί πυλώνα της νέας ενεργειακής πολιτικής της ΕΕ, έχει καθυστερήσει σημαντικά
Εξάλλου, σε ότι αφορά στη Πελοπόννησο η ΡΑΕ ανφέρει ότι λαμβάνοντας υπόψη πως η Γραμμή Μεταφοράς 400 kV Μεγαλόπολη – Σύστημα δεν έχει ολοκληρωθεί, η ανάγκη ανακατανομής λόγω του περιορισμού αυτού επιτείνεται για τις μονάδες της Πελοποννήσου, δημιουργώντας το περιθώριο για στρατηγική υποβολή προσφορών από τους Συμμετέχοντες, οι οποίες συμβάλλουν στην αύξηση του κόστους της Αγοράς Εξισορρόπησης.
Oι τροποποιήσεις που επέρχονται στον Κανονισμό της Αγοράς Εξισορρόπησης στο πλαίσιο της τελευταίας απόφασης της ΡΑΕ έχουν ως εξής :
“Άρθρο 55. Περιεχόμενο Προσφορών Ενέργειας Εξισορρόπησης ΔΕΠ: Τροποποίηση της παραγράφου 2 ως εξής:
«2. Η ανοδική Προσφορά Ενέργειας Εξισορρόπησης ΔΕΠ περιλαμβάνει από ένα (1) έως δέκα (10) βήματα. Η τιμή Προσφοράς Ενέργειας Εξισορρόπησης ΔΕΠ που αντιστοιχεί σε κάθε ένα από τα διαδοχικά βήματα δεν επιτρέπεται να μειώνεται σε σχέση με την τιμή προσφοράς για προηγούμενο κατά σειρά βήμα. Για τις Οντότητες Υπηρεσιών Εξισορρόπησης για τις οποίες εφαρμόζεται περιορισμός Τεχνικά Ελάχιστης Παραγωγής
η ποσότητα του πρώτου βήματος της ανοδικής Προσφοράς Ενέργειας Εξισορρόπησης ΔΕΠ σε MW είναι τουλάχιστον ίση με την Τεχνικά Ελάχιστη Παραγωγή.»
Άρθρο 55. Περιεχόμενο Προσφορών Ενέργειας Εξισορρόπησης ΔΕΠ: Τροποποίηση της παραγράφου 4 ως εξής:
«4. Η καθοδική Προσφορά Ενέργειας Εξισορρόπησης ΔΕΠ περιλαμβάνει από ένα (1) έως δέκα (10) βήματα. Η τιμή Προσφοράς Ενέργειας Εξισορρόπησης ΔΕΠ που αντιστοιχεί σε κάθε ένα από τα διαδοχικά βήματα δεν επιτρέπεται να αυξάνεται σε σχέση με την τιμή Προσφοράς για προηγούμενο κατά σειρά βήμα. Για τις Οντότητες Υπηρεσιών Εξισορρόπησης για τις οποίες εφαρμόζεται περιορισμός Τεχνικά Ελάχιστης Παραγωγής η ποσότητα του τελευταίου βήματος της καθοδικής Προσφοράς Ενέργειας Εξισορρόπησης ΔΕΠ σε MW είναι τουλάχιστον ίση με την Τ εχνικά Ελάχιστη Παραγωγή.»
Άρθρο 67. Υποβολή Προσφορών Ενέργειας Εξισορρόπησης στην Αγορά Ενέργειας Εξισορρόπησης: Τροποποίηση της παραγράφου 2 ως εξής:
«2. Η τιμή των Προσφορών Ενέργειας Εξισορρόπησης για χειροκίνητη και αυτόματη ΕΑΣ που υποβάλουν οι Πάροχοι Υπηρεσίας Εξισορρόπησης σύμφωνα με την παράγραφο 1 του παρόντος Άρθρου, πρέπει να είναι βελτιωμένη σε σχέση με την τιμή της Προσφοράς Ενέργειας Εξισορρόπησης ΔΕΠ που υποβλήθηκε στη ΔΕΠ για την Περίοδο Κατανομής που περιλαμβάνει την Χρονική Περίοδο χειροκίνητης ΕΑΣ. Με τον όρο βελτιωμένη τιμή εννοείται μικρότερη τιμή για τις ανοδικές Προσφορές Ενέργειας Εξισορρόπησης και μεγαλύτερη τιμή για τις καθοδικές Προσφορές Ενέργειας Εξισορρόπησης. Οι ποσότητες των Προσφορών Ενέργειας Εξισορρόπησης για χειροκίνητη και αυτόματη ΕΑΣ που υποβάλλουν οι Πάροχοι Υπηρεσίας Εξισορρόπησης σύμφωνα με την παράγραφο 1 του παρόντος Άρθρου δεν μπορούν να μεταβληθούν σε σχέση με τις ποσότητες της Προσφοράς Ενέργειας Εξισορρόπησης ΔΕΠ που υποβλήθηκε στη ΔΕΠ για την Περίοδο Κατανομής που περιλαμβάνει τη Χρονική Περίοδο χειροκίνητης ΕΑΣ.»
Εισαγωγή μεταβατικής διάταξης ως άρθρου 118Α στον ΚΑΕ ως εξής:
«Άρθρο 118Α: Υποβολή Προσφορών Ενέργειας Εξισορρόπησης στην Αγορά Ενέργειας Εξισορρόπησης για το χρονικό διάστημα μέχρι την άρση του περιορισμού στο Σύστημα της Πελοποννήσου
1. Πλέον των όσων προβλέπονται ανωτέρω, αναστέλλεται η υποβολή από τους Παρόχους Υπηρεσιών Εξισορρόπησης Προσφορών Ενέργειας Εξισορρόπησης με αρνητικές τιμές μέχρι την άρση του υφιστάμενου περιορισμού, λόγω συμφόρησης, στο Σύστημα της Πελοποννήσου.
2. Η άρση του εν λόγω περιορισμού διαπιστώνεται με την έκδοση πράξης από τη ΡΑΕ για τη θέση σε λειτουργία της ΓΜ 400 kV Μεγαλόπολη – Σύστημα.».
Σε εφαρμογή των αποφάσεων αυτών καλεί τον ΑΔΜΗΕ Α.Ε. να προβεί άμεσα σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες τροποποίησης/προσαρμογής των πληροφοριακών συστημάτων της Αγοράς Εξισορρόπησης και των σχετικών Τεχνικών Αποφάσεων της ΑΔΜΗΕ Α.Ε., προκειμένου για την αποτελεσματική εφαρμογή των ως άνω μέτρων από την τρίτη Ημέρα Κατανομής που έπεται της δημοσίευσης της παρούσας στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ), καθώς και να αποστείλει στη ΡΑΕ, μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου 2021, αναλυτική ενημέρωση για την οικονομική επίπτωση, από την 1 Νοεμβρίου 2020, της υποβολής ανοδικής ή καθοδικής Προσφοράς Ενέργειας Εξισορρόπησης ΔΕΠ σε MW, κατά τρόπο αναντίστοιχο με την Τεχνικά Ελάχιστη Παραγωγή.
Η ΡΑΕ δεσμεύεται για την έκδοση νεότερης ανακοίνωσης για την ακριβή ημερομηνία έναρξης εφαρμογής των των νέων ρυθμίσεων, αφού η απόφαση δημοσιευτεί στο ΦΕΚ.
Τέλος, η απόφαση της ΡΑΕ ελήφθη μετά από διαβούλευση της Αρχής με τους συμμετέχοντες στην αγορά αλλά μετά από επαφές με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Κομισιόν