Σε κυρώσεις κατά της ΔΕΔΑ μπορεί να προχωρήσει η ΡΑΕ, καθώς ο Διαχειριστής του Δικτύου Διανομής αερίου αρνείται να συμμορφωθεί με την απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής για την αποζημίωση των βιομηχανικών πελατών σχετικά με τις υπερβολικές χρεώσεις που είχαν επιβληθεί στο παρελθόν
Η ΡΑΕ απέρριψε την αίτηση αναθεώρησης του Διαχειριστή κατά της απόφασης 1058/2020, με την οποία η Αρχή καθόριζε αντισταθμιστικά μέτρα, υπέρ των χρηστών δικτύου που είχαν επιβαρυνθεί με τις υψηλές χρεώσεις. Πρόκειται για τη γνωστή υπόθεση του προσωρινού τέλους διανομής αερίου, ύψους 4 Ευρω/Μwh, που ίσχυσε για 16 μήνες, από τον Αύγουστο του 2015 ως τον Νοέμβριο 2016, οπότε και τέθηκε σε εφαρμογή η οριστική χρέωση, η οποία ήταν σημαντικά χαμηλότερη.
Με απόφαση της ΡΑΕ και τη σύμφωνη γνώμη των ευρωπαϊκών αρχών, οι οποίες μάλιστα ήταν εκείνες που άνοιξαν το δρόμο για την αντιστάθμιση των βιομηχανικών χρηστών δικτύου, οι διαχειριστές κλήθηκαν να εφαρμόσουν μία σειρά από μέτρα προκειμένου να αποδοθεί η διαφορά στις εταιρίες που είχαν επιβαρυνθεί με την υψηλή προσωρινή χρέωση.
Προς το σκοπό αυτό η ΡΑΕ έχει εκδώσει δύο αποφάσεις τον Οκτώβριο του 2020, οι οποίες δημοσιεύτηκαν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως τον Ιανουάριο. Οι αποφάσεις περιλαμβάνουν το διατακτικό για τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουν οι διαχειριστές του δικτύου διανομής για την αντιστάθμιση.
Παρότι και οι δύο αποφάσεις της ΡΑΕ είναι κανονιστικές και άμεσα εκτελεστές, οι διαχειριστές μέχρι στιγμής δεν τις εφαρμόζουν, όπως καταγγέλλουν τουλάχιστον οι άμεσοι ενδιαφερόμενοι.
Νομικοί κύκλοι αναφέρουν ότι μπορεί οι Διαχειριστές να διαφωνούν με τις αποφάσεις της ΡΑΕ και να επιδιώκουν να τις ανατρέψουν πχ με προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, στο μεσοδιάστημα όμως και μέχρι να εκδοθεί η δικαστική απόφαση οφείλουν να συμμορφωθούν με το διατακτικό της ΡΑΕ και να το εφαρμόσουν.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η απόφαση 1457/2020 της ΡΑΕ αναφέρει στο διατακτικό ότι:
- Εντός 10 ημερών οι επιλέγοντες πελάτες που επιβαρύνθηκαν με το προσωρινό τιμολόγιο υποβάλλουν αίτηση στον Διαχειριστή
- Εντός 10 ημερών ακολούθως οι Διαχειριστές οφείλουν να υπολογίσουν τα ποσά που πρέπει να επιστραφούν και να ενημερώσουν τη ΡΑΕ.
Mέχρι σήμερα οι προθεσμίες αυτές έχουν περάσει άπρακτες και όπως υποστηρίζουν οι βιομηχανίες, παρότι υπέβαλαν αίτηση, οι Διαχειριστές δεν απάντησαν.
Ετσι παρατηρείται το οξύμωρο φαινόμενο, η ΔΕΔΑ που ανήκει στην υπό ιδιωτικοποίηση από το ΤΑΙΠΕΔ “ΔΕΠΑ Υποδομών” να μην συμμορφώνεται με τις οδηγίες της ΡΑΕ.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ρυθμιστική Αρχή έθεσε πλέον καθαρά θέμα επιβολής κυρώσεων με βάση το άρθρο 36 ν. 4001/2011.
Αναλυτικότερα, η απόφαση 1457/2020 της ΡΑΕ αναφέρει :
“1. Την απόρριψη της υπ’ αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-288845/28.09.2020 αίτησης της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου Μονοπρόσωπη Α.Ε.» με τον δ.τ. ΔΕΔΑ Α.Ε. για την αναθεώρηση της υπ’ αριθμ. 1058/2020 Απόφασης ΡΑΕ.
2. Τον καθορισμό χρονοδιαγράμματος ενεργειών για την αποτελεσματική εφαρμογή της παρούσας απόφασης, καθώς και διαδικασίας παρακολούθησης της συμμόρφωσης της ΔΕΔΑ Α.Ε., ως εξής:
(α) Εντός δέκα (10) ημερών από την κοινοποίηση της παρούσας απόφασης στη ΔΕΔΑ Α.Ε., ο Διαχειριστής οφείλει να ενημερώσει όλους τους Επιλέγοντες Πελάτες, που είναι δικαιούχοι των αντισταθμιστικών μέτρων, περί του σχετικού δικαιώματός τους, καθώς και της διαδικασίας άσκησής του. Σχετικώς, οι Επιλέγοντες Πελάτες οφείλουν να υποβάλουν γραπτή αίτηση στον Διαχειριστή. Οι σχετικές επικοινωνίες δύνανται να κοινοποιούνται στη ΡΑΕ.(β) Εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της παρούσας απόφασης στη ΔΕΔΑ Α.Ε., ο Διαχειριστής καλείται να ενημερώσει τη ΡΑΕ για τις ενέργειες στις οποίες έχει προβεί, καθώς και για τις αιτήσεις που υποβλήθηκαν από Επιλέγοντες Πελάτες, που δεν είναι μέλη της ΕΒΙΚΕΝ. Η σχετική ενημέρωση επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα.
(γ) Εντός δέκα (10) ημερών από την υποβολή από Επιλέγοντα Πελάτη αίτησης αντισταθμιστικών μέτρων, ο Διαχειριστή προβαίνει στον υπολογισμό του ύψους του επιστρεπτέου ποσού και το υποβάλλει στη ΡΑΕ προς έγκριση. Η σχετική υποβολή κοινοποιείται στον Πελάτη.
(δ) Η διαδικασία επιστροφής στους δικαιούχους Επιλέγοντες Πελάτες του αναλογούντος ποσού οφείλει να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο έως την 27η Αυγούστου 2025, ήτοι εντός πέντε (5) ετών από τη δημοσίευση στο ΦΕΚ της Απόφασης ΡΑΕ 1058/2020.
(ε) Ο Διαχειριστής ενημερώνει τη ΡΑΕ ανά τακτά χρονικά διαστήματα, και σε κάθε περίπτωση σε τριμηνιαία βάση, σχετικά με τις ενέργειες στις οποίες προβαίνει προκειμένου για την υλοποίηση των οριζομένων με τις Αποφάσεις της Αρχής. Η σχετική ενημέρωση κοινοποιείται στους Επιλέγοντες Πελάτες - δικαιούχους αντισταθμιστικών μέτρων. Η ΡΑΕ αξιολογεί τη συμμόρφωση του Διαχειριστή και δύναται να εκκινήσει τη διαδικασία επιβολής κυρώσεων κατ’ άρθρο 36 ν. 4001/2011.
3. Η «Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου Μονοπρόσωπη Α.Ε.» οφείλει να αναρτήσει στον ιστότοπό της την παρούσα απόφαση, καθώς και την Απόφαση 1058/2020.
4. Η παρούσα απόφαση κοινοποιείται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αναρτάται στην ιστοσελίδα της Αρχής.”