Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Φυσικό Αέριο
Εμπόδια στη χρηματοδότηση με ευρωπαικούς πόρους έργων υποδομής
Τρίτη, 11/05/2021

Eπιμένουν στην αντίθεσή τους για την ανάπτυξη νέων διευρωπαϊκών υποδομών ορυκτών καυσίμων, φυσικού αερίου και πετρελαίου αρκετές χώρες της Ευρώπης, θέτοντας ένα ακόμα εμπόδιο στη χρηματοδότηση με ευρωπαϊκούς πόρους νέων έργων υποδομής στο φυσικό αέριο.

‘Εντεκα κράτη-μέλη ζήτησαν πρόσφατα με παρέμβασή τους στις Βρυξέλλες την απαγόρευση των ορυκτών καυσίμων από τις διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές, τα λεγόμενα έργα ΤΕΝ-Ε, τα οποία βρίσκονται υπό αναθεώρηση.

Η επικαιροποίηση του διευρωπαϊκού κανονισμού για τις ενεργειακές υποδομές θα πρέπει να αποφεύγει τη χρηματοδότηση ορυκτών καυσίμων, αναφέρει η κοινή δήλωση των “11”.

Οι χώρες που υπέγραψαν το έγγραφο, το οποίο στη φάση αυτή δεν αποτελεί επίσημη θέση, καθώς χαρακτηρίζεται ως non paper είναι η  Αυστρία, το Βέλγιο, η Γερμανία, η Δανία, η Εσθονία, η Ιρλανδία, το Λουξεμβούργο, η Λεττονία, η Ολλανδία, Ισπανία και η Σουηδία.

To non paper υπογραμμίζει τη σημασία της εξάλειψης νέων έργων  ορυκτών καυσίμων για την επίτευξη των στόχων της ΕΕ για το Κλίμα, τόσο για το 2030, όσο και για το 2050.

Το έγγραφο ακολουθεί τις συζητήσεις που έγιναν στις Βρυξέλλες την περασμένη εβδομάδα σχετικά με τη συμβολή των ευρωπαϊκών υποδομών στην αποανθρακοποίηση και την ενεργειακή μετάβαση.

Τα ορυκτά καύσιμα θα πρέπει να διαδραματίζουν ένα όλο και μικρότερο ρόλο στο ενεργειακό σύστημα, καθώς η ΕΕ στοχεύει στη μείωση των εκπομπών κατά περισσότερο από 50% έως το 2030 και στην επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2050.

Σύμφωνα με το κείμενο,  η αναθεώρηση του κανονισμού ΤΕΝ-Ε θα πρέπει να αποκλείει τη χρηματοδότηση υποδομών ορυκτών καυσίμων, οι οποίες θα αιχμαλωτίσουν την Ευρώπη στα ορυκτά καύσιμα και σε περιουσιακά στοιχεία, όπως οι αγωγοί φυσικού αερίου.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπέβαλε τον Δεκέμβριο πρόταση για την αναθεώρηση του κανονισμού ΤΕΝ-Ε, ο οποίος καθορίζει ποια διασυνοριακά ενεργειακά έργα είναι επιλέξιμα για χρηματοδότηση από την ΕΕ και μπορούν να τύχουν γρήγορης αδειοδοτότησης.

Η πρόταση εξαιρεί  ήδη τις ειδικές υποδομές πετρελαίου και φυσικού αερίου από τους νέους κανονισμούς. Την περίοδο αυτή η εισήγηση της Κομισιόν εξετάζεται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη της ΕΕ, τα οποία θα έχουν τον τελευταίο λόγο.

«Τα ΤΕΝ-Ε δεν πρέπει να διευκολύνουν τις επενδύσεις σε υποδομές ορυκτών καυσίμων», αναφέρει το non paper, σύμφωνα με το Euractiv. Tονίζει  ότι ο νέος κανονισμός πρέπει να συμβάλλει στην ανάπτυξη του πλαισίου «μιας βιώσιμης πορείας μακριά από την εξάρτηση από ορυκτά καύσιμα», καθώς οι επενδύσεις σε υποδομές που θα υλοποιηθούν τα επόμενα χρόνια θα έχουν αντίκτυπο στις επόμενες δεκαετίες.

Οι αγωγοί φυσικού αερίου έχουν διάρκεια ζωής περίπου 50 χρόνια, ενώ οι σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φυσικό αέριο λειτουργούν συνήθως πάνω από 20 χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι οι επενδύσεις που θα πραγματοποιηθούν αυτή τη δεκαετία είναι πιθανό να διαρκέσουν πολύ πέρα του  2040.

Περιβαλλοντικά λόμπυ στις Βρυξέλλες υποστηρίζουν τη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών αερίων έως το 2035, τονίζοντας  ότι τυχόν νέες επενδύσεις στο φυσικό αέριο αυτή τη δεκαετία είτε θα θέσουν σε κίνδυνο τους ευρωπαϊκούς κλιματικούς στόχους είτε θα κινδυνεύουν με πρόωρη απαξίωση.

Tο υπό αναθεώρηση πρόγραμμα του TEN-E, όσον αφορά στο φυσικό αέριο, περιλαμβάνει έργα ελληνικού ενδιαφέροντος, όπως τις διασυνδέσεις αερίου Βορρά-Νότου με τους τοπικούς διασυνδετήριους αγωγούς που θα συνδέουν τις περιοχές της Βαλτικής, της Αδριατικής και του Αιγαίου, της ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας. Μεγάλο μέρος των έργων αυτών έχει ήδη γίνει ή ολοκληρώνται, όπως ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός ή ο αγωγός ΤΑΡ.  Επίσης περιλαμβάνει τον Νότιο Διάδρομο Μεταφοράς, που αφορά σε αγωγούς από την Κασπία Θάλασσα, τη Κεντρική Ασία, τη Μέση Ανατολή και την ανατολική λεκάνη της Μεσογείου προς την Ευρώπη.

Συναφείς αναρτήσεις
Φυσικό αέριο στην Κρήτη σχεδιάζει να φέρει η enaon-EDA, όπως έχει μετονομαστεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, και μάλιστα έχει εντάξει ...
Η Ελλάδα, η Ιταλία και η Γερμανία είναι οι τρεις χώρες της Ευρώπης που αναπτύσσουν τις περισσότερες υποδομές φυσικού ...
H ενίσχυση της ευελιξίας στα συστήματα ηλεκτροπαραγωγής, η μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου κατά 15% κατά τη χειμερινή περίοδο ...
Σχεδόν τριπλάσιες προσφορές συγκέντρωσε ο πρώτος διαγωνισμός της ΕΕ για το νέο μακροπρόθεσμο προϊόν  προμήθειας φυσικού αερίου που λάνσαραν ...
Η τιμή TTF του φυσικού αερίου υποχώρησε την Παρασκευή στα 22,53 ευρώ/MWh, τιμή που είχαμε να δούμε από τον ...
Nέα σημαντική πτώση παρουσίασαν χθες οι τιμές τόσο του φυσικού αερίου όσο και των δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων, τα οποία ...
Paolo Gallo-Italgas
Περαιτέρω πτώση της τιμής TTF του φυσικού αερίου στα 20-25 ευρώ/MWh τους επόμενους μήνες διαβλέπει ο διευθύνων σύμβουλος της  ...
H ψήφιση της τροπολογίας για την κατάργηση του τέλους 5% στο φυσικό αέριο που χρησιμοποιείται στην ηλεκτροπαραγωγή ανοίγει το ...
Να επιτελεί έργο προς συμφέρον του καταναλωτή
Η εταιρεία έχει εγγράφως τοποθετηθεί στο σύνολο των σημείων της ανακοίνωσης της ΡΑΑΕΥ, σχετικά με το προϊόν MAXI HOME ...
 
 
Σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκεται το project αποθήκευσης CO2 στον Πρίνο της Καβάλας, μια επένδυση της τάξης των 400 εκατ. ευρώ στην πρώτη της ...
Σε δέσμη παρεμβάσεων για την οριστική διευθέτηση των εκκρεμοτήτων που σχετίζονται με την ΛΑΡΚΟ, με γνώμονα την ανάγκη να σταματήσει η οικονομική αιμορραγία ...
Τον μετασχηματισμό της ΔΕΠΑ Εμπορίας και την πιθανή αλλαγή στο ιδιοκτησιακό της καθεστώς προανήγγειλε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Κωνασταντίνος Ξιφαράς, δηλώνοντας ...
Μία ακόμα σύσκεψη για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας- Κύπρου- Ισραήλ, του Great Sea Interconnector,  προγραμματίζεται την ερχόμενη εβδομάδα στη Λευκωσία, καθώς η Κύπρος εξακολουθεί να ...
Για τις προκλήσεις στη διεθνή και την εγχώρια αγορά φυσικού αερίου, αλλά και τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ΔΕΠΑ Εμπορίας στο νέο ενεργειακό τοπίο, ...
Διαγωνισμό με σκοπό την σύναψη συμφωνίας – πλαίσιο για τα υποβρύχια καλωδιακά έργα εναλλασσόμενου ρεύματος των διασυνδέσεων των Δωδεκανήσων και τον νησιών του ...
H αστάθεια και η έντονη μεταβλητότητα των τιμών εξακολουθούν να χαρακτηρίζουν τις αγορές χονδρικής ηλεκτρισμού στην Ευρώπη παρά την πτώση των τιμών, οι ...
H συνεργασία της ΔΕΗ με τον όμιλο της Motor Oil προχωρά, καθώς η “ΔΕΗ Ανανεώσιμες” (ΔΕΗΑΝ) και η Unagi, που ελέγχεται από τη ...
Το κόστος της ενεργειακής μετάβασης και οι επιπτώσεις στη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης και γενικότερα στην οικονομία και την κοινωνία   φαίνεται ότι ...
Η πολυαναμενόμενη αλλαγή του περίφημο άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, που θα έβαζε φρένο στην ελεύθερη μετακίνηση των στρατηγικών ...
Την ολοκλήρωση, μέσω της θυγατρικής της ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε., της εξαγοράς από τις ευρωπαϊκές θυγατρικές του ομίλου Lukoil του 100% της Land Power s.r.l., ...
Tιμές ηλεκτρισμού στη χονδρική αγορά κοντά στο μηδέν για κάποιες ώρες, ακόμα και προσφορές με αρνητικό πρόσημο έδωσαν το παρών μέσα στο τριήμερο της αργίας της ...