Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πλέον κοιτάζει τα brands
EY: Πως η πανδημία άλλαξε τον Έλληνα καταναλωτή
Τετάρτη, 26/05/2021

Εξαιρετικά ενδιαφέροντα ευρήματα σχετικά με τις αλλαγές στη συμπεριφορά, τις αντιλήψεις και τις προσδοκίες των Ελλήνων καταναλωτών κατά τη διάρκεια και μετά την πανδημία της Covid-19 περιλαμβάνει η έρευνα Future Consumer Index Ελλάδα 2021, που παρουσίασε η ΕΥ Ελλάδος. Η έρευνα διεξήχθη με τη συνεργασία της MRB, σε δείγμα Ελλήνων καταναλωτών, μεταξύ 9 και 15 Απριλίου 2021.

Mέλλον

Οι Έλληνες αναδεικνύονται αισθητά πιο απαισιόδοξοι από τους καταναλωτές άλλων χωρών, ως προς τις εκτιμήσεις τους για το πότε θα σταματήσει ο φόβος της πανδημίας να επηρεάζει τον τρόπο ζωής τους.
Οι Έλληνες καταναλωτές βιάζονται να επανέλθουν σε μια μορφή κανονικότητας και δηλώνουν πιο έτοιμοι από τους καταναλωτές άλλων χωρών, να επαναλάβουν μια σειρά από δραστηριότητες που είχαν ανασταλεί, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, εξαιτίας της πανδημίας. Ωστόσο, το 59% των Ελλήνων εκτιμούν πως ο φόβος της πανδημίας θα συνεχίσει να είναι μαζί μας για πάνω από ένα χρόνο ακόμη -μια πιο απαισιόδοξη εκτίμηση σε σχέση με άλλες περιοχές ή χώρες που καλύπτει η παγκόσμια έρευνα της EY.

Οι ανησυχίες

Οι επιπτώσεις της πανδημίας φαίνεται να ανησυχούν τους Έλληνες περισσότερο από τους καταναλωτές σε άλλες χώρες, με τις ανησυχίες να επικεντρώνονται, κυρίως, στον αντίκτυπό της στην ελληνική οικονομία (77%) και την κοινωνία (66%), καθώς και τη δυνατότητα να απολαύσουν ελεύθερα τη ζωή τους (71%), ενώ ακολουθούν οι επιπτώσεις στην προσωπική οικονομική κατάσταση (56%) και την υγεία της οικογένειας (53%).

Με δεδομένη την κυρίαρχη ανησυχία για τον αντίκτυπο της πανδημίας στην οικονομία, οι Έλληνες δηλώνουν ότι ξοδεύουν σήμερα λιγότερο (60%) και αγοράζουν μόνο τα απαραίτητα (43%), ενώ η τιμή των προϊόντων και υπηρεσιών έχει γίνει μακράν το σημαντικότερο κριτήριο αγοράς (67%).

Η τάση αυτή δεν αναμένεται να αλλάξει στο εγγύς μέλλον, καθώς η τιμή θα παραμείνει, με διαφορά, το σημαντικότερο κριτήριο για τις αγορές και κατά την επόμενη τριετία (79%). Για την πλειοψηφία των προϊόντων, οι Έλληνες θα συνεχίσουν να ξοδεύουν στο μέλλον τα ίδια με την περίοδο της πανδημίας, ενώ, στις περιπτώσεις όπου οι δαπάνες ενδέχεται να αλλάξουν, κατά κανόνα θα μειωθούν. Ωστόσο, σε αυτό το περιβάλλον αβεβαιότητας για το μέλλον, αρκετοί καταναλωτές δηλώνουν ότι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο για προϊόντα με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Ανάμεσα σε αυτά, περιλαμβάνονται προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα (34%), προϊόντα υψηλής ποιότητας (30%) και προϊόντα που υπόσχονται άνεση, πρακτικότητα και ευκολία (29%).

Παρότι βρίσκεται σε δεύτερη μοίρα μετά τις οικονομικές επιπτώσεις της κρίσης, η υγεία των Ελλήνων και των οικογενειών τους αποκτά πλέον αυξημένη σημασία. Ο αντίκτυπος της πανδημίας στην υγεία μάς απασχολεί στην Ελλάδα περισσότερο από ό,τι στον υπόλοιπο κόσμο. Για τρεις στους τέσσερις Έλληνες, ο τρόπος που διατηρούν τη σωματική (75%) και ψυχική (80%) τους υγεία έχει αλλάξει, ενώ παρόμοιο ποσοστό (75%) δείχνει αυξημένο ενδιαφέρον για την υγεία και θα κάνει υγιεινές επιλογές μακροπρόθεσμα. Παράλληλα, ένας στους τέσσερις (26%) θα πλήρωνε περισσότερο για προϊόντα που προωθούν την υγεία και την ευεξία.

Τα brands

Η πανδημία έχει αλλάξει και τον τρόπο που οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν και επιλέγουν τα brands. Δύο στους πέντε (41%) έχουν αλλάξει τις μάρκες που αγοράζουν, είτε για να μειώσουν τα έξοδά τους (23%), είτε για να υποστηρίξουν την τοπική οικονομία, τις τοπικές επιχειρήσεις ή τα καταστήματα της γειτονιάς τους (23%), είτε έχουν στραφεί σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (15%).

Την ίδια ώρα, η εμπειρία της υγειονομικής και οικονομικής κρίσης έχει ευαισθητοποιήσει τους καταναλωτές ως προς την ανάγκη οι επιχειρήσεις να έχουν έναν θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία, αυξάνοντας τις προσδοκίες από τα brands. Τρεις στους τέσσερις καταναλωτές (73%) θεωρούν ότι τα brands πρέπει να συμπεριφέρονται με ηθικό τρόπο και σύμφωνα με τις προσδοκίες της κοινωνίας, και δύο στους τρεις (66%) θεωρούν ότι τα brands έχουν την υποχρέωση να γίνουν καταλύτες θετικής αλλαγής στον κόσμο. Ωστόσο, μόνο 24% των καταναλωτών δηλώνουν ότι είναι ικανοποιημένοι από τις υπάρχουσες δράσεις και πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν τα brands.

Και εάν μία επιχείρηση μέσα από μία ενέργειά της κλονίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, οι Έλληνες εμφανίζονται αποφασισμένοι, και πιο έτοιμοι από τους καταναλωτές άλλων χωρών, να την τιμωρήσουν, διακόπτοντας (63%) ή μειώνοντας (51%) τις αγορές των προϊόντων της, παροτρύνοντας άλλους να κάνουν το ίδιο (47%), ή μέσω αρνητικών σχολίων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (23%).

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
EY
Βαριές θα είναι οι συνέπειες της πανδημίας για τον ελληνικό τουρισμό, σύμφωνα με έκθεση της ΕΥ. Όπως εξηγείται, σύμφωνα ...
Ernst & Young
Webcast με στόχο να συμβάλει στην κατανόηση των σημαντικών προκλήσεων που αντιμετωπίζει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα εξαιτίας της πανδημίας ...
ΕΥ
Παρότι η παγκόσμια αγορά δημοσίων εγγραφών αρχικά ακολούθησε τη δυναμική που διαμορφώθηκε κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2019, οι ...
Χατζηδάκης
Για το θέμα της ΔΕΗ σε συνέντευξή του στον ΣΚΑΙ  υπουργός Ενέργειας κ. Κ. Χατζηδάκης επανέλαβε ότι υπάρχουν δύο χρονικά ορόσημα. ...
K. Χατζηδάκης
Tρία σημαντικά χρονικά ορόσημα για την πορεία της ΔΕΗ προσδιόρισε χθες ο υπουργός  Περιβάλλοντος- Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης.  Το πρώτο ...
ΕΥ Ελλάδος
Την ύπαρξη σημαντικού ενδιαφέροντος για επενδύσεις στην Ελλάδα, αλλά και την ανάγκη δραστικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων για να μετατραπεί το ενδιαφέρον ...
EY
Η αβεβαιότητα στο παγκόσμιο φορολογικό περιβάλλον συνεχίζεται και το 2019 υπό την επήρεια πρωτοβουλιών, όπως οι συστάσεις του ΟΟΣΑ ...
ΕΥ, Global Corporate Divestment Study 2019
Οι επιχειρήσεις σήμερα αποεπενδύουν για να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, ιδιαίτερα ενόψει των ραγδαίων αλλαγών στην τεχνολογία και τις επιθυμίες ...
Ernst&Young
Τα στελέχη των εταιρειών πετρελαίου και φυσικού αερίου διεθνώς ετοιμάζονται να επιταχύνουν τις επενδύσεις τους στην ψηφιακή τεχνολογία, κυρίως ...
 
 
Πάνω από 720 εκατ. ευρώ άλλαξαν χέρια την τελευταία εβδομάδα στο Χ.Α. με τον γενικό δείκτη του Χ.Α. να τερματίζει με συνολική άνοδο ...
Κοντά στα 580 εκατ. ευρώ οι συνεδριάσεις της τελευταίας εβδομάδας έναντι 652 εκατ. ευρώ την προηγούμενη εβδομάδα και ενώ εκκρεμεί μία ακόμα μέρα. ...
Σημάδια κόπωσης στην αγορά την Τετάρτη, με τον γενικό δείκτη να μην κρατάει μεν τις 1462,68 μονάδες, τερματίζοντας χαμηλότερα στις 1448,70 μονάδες και ...
Πέντε στα πέντε με άνοδο για τον γενικό δείκτη του Χ.Α. και ταυτόχρονα επίτευξη νέων υψηλών 13 ετών με το πάρτι να συνεχίζεται ...
Eπαναφορά για την αγορά με κλείσιμο στα υψηλά ημέρας άνω των 1420 μονάδων και κέρδη 1,9% και αγορές κυρίως από Έλληνες ιδιώτες επενδυτές ...
Άτακτη υποχώρηση αυτή την ώρα για την τιμή του χρυσού και του πετρελαίου στις αγορές. Στα 85 δολάρια το βαρέλι αυτή την ώρα ...
Οι αγορές Ασίας-Ειρηνικού ανακάμπτουν τη Δευτέρα από το sell-off της Παρασκευής, καθώς οι επενδυτές βρίσκοναι εν αναμονή νέων μακροοικονομικών στοιχείων από την Κίνα, την Ιαπωνία ...
Επαναφορά της αγοράς στα επίπεδα της περασμένης Δευτέρας, όταν και ξεκίνησε η βουτιά προς τις 1354 μονάδες με τον γενικό δείκτη να κλείνει ...
Η λήξη των παραγώγων, όπως φαίνεται από το ταμπλό αυτή την ώρα, απελευθερώνει την αγορά που πάει να κάνει το 3Χ3. Κέρδη για ...
Θετικό πρόσημο για δεύτερη συνεχόμενη συνεδρίαση με το ενδιαφέρον να επικεντρώνεται σε επιλεγμένες μετοχές με επαναφορά κάποιων ισχυρών εντολών αγοράς από το εξωτερικό ...
Θετικό πρόσημο και κλείσιμο στις 1.365 μονάδες, παρά την κίνηση πιο ψηλά ενδοσυνεδριακά στις 1371, κλείνοντας με άνοδο 0,60% και συναλλαγές περί τα ...
Τελικά όλες οι μεγάλες αγορές με εξαίρεση τον Dow Jones αυτή την ώρα διαπραγματεύονται στο κόκκινο. Με εξαίρεση τα θετικά αποτελέσματα ά 3μήνου ...