Το σχέδιο για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα, παρουσίασε σε εκδήλωση του ΣΕΒ, παρουσία του αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Jyrki Katainen, ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου κ. Α. Καλλιτσάντσης. Ο κ. Καλλιτσάντσης πρότεινε, μεταξύ άλλων, τη δημιουργία κοινοπρακτικού σχήματος με συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ που θα μπορεί να κυμαίνεται από 35% έως 49% και αντίστοιχα συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών της τάξεως του 51% έως 65%. Επίσης, η χρηματοδότηση του έργου να γίνει κατά 20-25% από ίδια κεφάλαια, κατά 15-20% με δάνειο από το επενδυτικό πακέτο Γιουνκέρ και κατά 55-60% μέσω δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή μέσω project bonds.
Η περίπτωση της Κρήτης
• Η διασύνδεση της Κρήτης αποτελεί μέρος του σχεδίου ανάπτυξης του ηλεκτρικού συστήματος της χώρας κατά την τελευταία 20ετία, αλλά η υλοποίησή του αναβάλλεται συνεχώς με διάφορες αφορμές.
• Η ηλεκτροδότηση της Κρήτης γίνεται μέσω τριών πετρελαϊκών μονάδων που διαθέτουν χαμηλό βαθμό απόδοσης και χρησιμοποιούν ως καύσιμο μαζούτ και Diesel.
• Οι Έλληνες καταναλωτές επιβαρύνονται με επιπλέον 400 εκατ. ευρώ το χρόνο μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας, μόνο για την ηλεκτροδότηση της Κρήτης.
• Η Κρήτη αντιμετωπίζει σοβαρό ζήτημα κάλυψης των αναγκών της σε ηλεκτρισμό ειδικά τους θερινούς μήνες, ρισκάροντας ένα γενικευμένο μπλακ άουτ, παρόμοιο με αυτό της Σαντορίνης.
• Το νησί επιβαρύνεται από τη λειτουργία των πετρελαϊκών μονάδων, και αφετέρου παρεμποδίζεται η αξιοποίηση του σημαντικού δυναμικού της Κρήτης ως προς τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Το προτεινόμενο σχέδιο
• Με βάση τη μελέτη σκοπιμότητας του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας το 2011 και της επικαιροποιημένης εκδοχής της το 2014, προτείνουμε σε αυτή τη φάση την προώθηση της εναλλακτικής που προβλέπει τη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική με δύο υποβρύχια καλώδια μήκους 380 χλμ. και συνολικής ικανότητας 1000MW, καθώς και τέσσερις σταθμούς μετατροπής.
• Το εκτιμώμενο κόστος της επένδυσης είναι περίπου 850 εκατομμύρια ευρώ.
• Δημιουργία κοινοπρακτικού σχήματος με συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ που θα μπορεί να κυμαίνεται από 35% έως 49% και αντίστοιχα συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών της τάξεως του 51% έως 65%.
• Χρηματοδότηση του έργου κατά 20-25% από ίδια κεφάλαια, κατά 15-20% με δάνειο από το επενδυτικό πακέτο Γιουνκέρ και κατά 55-60% μέσω δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή μέσω project bonds.
• Υπολογίζεται σύμφωνα και με τις εκτιμήσεις του ΑΔΜΗΕ ότι για την ολοκλήρωση και λειτουργία του πρώτου καλωδίου απαιτούνται τρεισήμισι χρόνια και επιπλέον 18 μήνες για την ολοκλήρωση και του δεύτερου καλωδίου.
Άμεσα και έμμεσα οφέλη από το έργο
• Θα επιλύσει το σοβαρό ζήτημα κάλυψης των αναγκών της Κρήτης σε ηλεκτρισμό.
• Θα μειώσει δραστικά το κόστος ηλεκτροδότησης για το ηλεκτρικό σύστημα της Ελλάδας
• Θα περιορίσει την ενεργειακή εξάρτηση της χώρας από εισαγόμενα καύσιμα.
• Θα επιτρέψει την αξιοποίηση του σημαντικού δυναμικού της Κρήτης ως προς τις ΑΠΕ.
• Θα προσφέρει σημαντικό αριθμό θέσεων εργασίας τόσο κατά την κατασκευή όσο και κατά τη λειτουργία του έργου, συμβάλλοντας στην απασχόληση και την ανάπτυξη.
• Θα αυξήσει το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν μέσω μείωσης του ενεργειακού κόστους, ενίσχυσης των επενδύσεων και δημιουργίας θέσεων απασχόλησης.
• Θα προσελκύσει ξένες και εγχώριες παραγωγικές επενδύσεις.
Προαπαιτούμενα βήματα
• Aπαιτείται κατ’ αρχήν πολιτική απόφαση για το χαρακτηρισμό του ως έργο άμεσης προτεραιότητας.
• Χρειάζεται η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα – που εύκολα θα μπορούσε να κινητοποιηθεί – καθώς και συμφωνία του ΑΔΜΗΕ, η συμμετοχή του οποίου στο έργο θα μπορούσε να φθάνει μέχρι το 49%.
• Σε αυτή τη διαδικασία ο ΣΕΒ θα μπορούσε να λειτουργήσει ως καταλύτης.
Σε δήλωσή του ο κ.Καλλιτσάντσης, υποστήριξε πως
«Η Ελλάδα έχει απόλυτη ανάγκη για επενδύσεις στρατηγικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα που θα αντιστρέψουν την τάση αποβιομηχάνισης και μείωσης των παραγωγικών επενδύσεων που βαίνει κλιμακούμενη. Σήμερα, παρουσιάζουμε μία σειρά από ώριμες επενδυτικές προτάσεις με πολλαπλασιαστικά οφέλη για την Ελλάδα και το ανθρώπινο δυναμικό της, που θα μπορούσαν να ενταχθούν στο Επενδυτικό Σχέδιο της Κομισιόν, καθιστώντας εφικτή τη χρηματοδότηση και την υλοποίησή τους. Επιδίωξή μας είναι να οικοδομήσουμε γέφυρες συνεργασίας ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, επιχειρηματικότητας και κοινωνίας, Ελλάδας και Ευρώπης». Επίσης,
«η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το Ηπειρωτικό Σύστημα είναι ένα έργο κατ’ εξοχήν αναπτυξιακό που μπορεί κάλλιστα να χρηματοδοτηθεί από το Ευρωπαϊκό Ταμείο για Στρατηγικές Επενδύσεις (EFSI), και ταυτόχρονα εμπίπτει στην κύρια προτεραιότητα της νέας Επιτροπής, αυτήν της Ενεργειακής Ένωσης της Ευρώπης. Είναι έργο προϋπολογισμού της τάξεως των €850 εκατ., το οποίο μπορεί να αποσβεστεί σε λιγότερο από πέντε χρόνια. Επιπλέον, εγγυάται την ασφάλεια εφοδιασμού της Κρήτης, τη βελτιστοποίηση των όρων λειτουργίας του ηπειρωτικού συστήματος και τη δυνατότητα αξιοποίησης του δυναμικού της Κρήτης σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Το σημαντικότερο, όμως, από όλα είναι ότι, μειώνοντας το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας κατά 7-8%, συμβάλλει ουσιωδώς στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, αφού μειώνει το κόστος ενέργειας για τη βιομηχανία και τον τουρισμό».