Σε μείωση κατά 20% της μέσης χρέωσης των τελών μεταφοράς στο σύστημα φυσικού αερίου προχωρεί ο ΔΕΣΦΑ από την αρχή του επόμενου έτους και παράλληλα υλοποιεί με γρήγορους ρυθμούς το επενδυτικό του πρόγραμμα, με έμφαση στην επέκταση του συστήματος σε περισσότερες περιοχές της χώρας. στις διεθνείς διασυνδέσεις, στην αναβάθμιση και την προσαρμογή του δικτύου του στα ανανεώσιμα αέρια, όπως το υδρογόνο και το βιοαέριο και βέβαια στον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Για τη χρηματοδότηση του επενδυτικού του προγράμματος ο ΔΕΣΦΑ πρόκειται να εκδώσει ομολογιακό δάνειο από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, ύψους 400 εκατ. ευρώ. Το επενδυτικό πρόγραμμα του Διαχειριστή περιλαμβάνει 50 έργα, συνολικού προϋπολογισμού 540 εκατ. ευρώ, τα περισσότερα εκ των οποίων εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν σε 3-5 χρόνια.
“Στόχος μας είναι η επέκταση του δικτύου ώστε να καλύψει περισσότερες περιοχές, η διασύνδεση με τις γειτονικές χώρες και ο συνεχής εκσυγχρονισμός του ώστε να μεταφέρει υδρογόνο και τα άλλα ανανεώσιμα αέρια, όπως βιομεθάνιο κλπ, στο πλαίσιο της πολιτικής της ΕΕ για την απανθρακοποίηση” δήλωσε χθες η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ κα Μαρία Ρίτα Γκάλλι, σε εκδήλωση για την παρουσίαση της αναπτυξιακού προγράμματος της εταιρίας. Πρόσθεσε ότι σύντομα αναμένεται να υπογραφεί η συμφωνία με τον αντίστοιχο Διαχειριστή της Βόρειας Μακεδονίας για την αγωγό που θα συνδέει τις δύο χώρες, ενώ στην τελική φάση του σχεδιασμού είναι ο αγωγός σύνδεσης του εθνικού συστήματος με την κεντρική και Δυτική Μακεδονία μήκους 155 χλμ, που θα φέρει το φυσικό αέριο στις περιοχές που απολιγνιτοποιούνται, όπως η Καρδιά, καθώς και στη Νάουσα, Βέροια, Φλώρινα, Πτολεμαϊδα και Κοζάνη. Η τελική επενδυτική απόφαση θα ληφθεί προς το τέλος του χρόνου.
Οσον αφορά στις χρεώσεις, η μείωση που θα τεθεί σε ισχύ από 1/1/22 θα είναι από 17-18% ως 24% ανάλογα με το σημείο εισόδου και εξόδου. Πρόκειται για μία μέση μείωση της τάξης του 20%. Η μέση χρέωση το φετινή χρονιά είναι 3,3 ευρώ/MWh.
Το νέο τιμολόγιο θα ισχύσει για ένα χρόνο
Η μείωση των χρεώσεων είναι αποτέλεσμα της υπερανάκτησης του εσόδου του ΔΕΣΦΑ από προηγούμενη χρήση, βάσει της σχετικής μεθοδολογίας της ΡΑΕ, που αποτελεί και ευρωπαϊκή πρακτική για το επιτρεπόμενο έσοδο. Αυτό πάντως δεν θα σημάνει αντίστοιχη μείωση κερδοφορίας ή αποτελεσμάτων του Διαχειριστή, καθώς η κατανάλωση αερίου και συνεπώ΄ς οι ποσότητες που διακινούνται μέσω του συστήματος ανεβαίνουν συνεχώς και η τάση παραμένει αυξητική τουλάχιστον ως το 2025, όπως δήλωσε η κα Γκάλλι. Η κατανάλωση αερίου το 2025 εκτιμάται ότι θα φθάσει στα 6-7 δισ. κ.μ., από 5,6 δισ. κμ το 2020, ποσότητα που αναμένεται να αυξηθεί κατά τη φετινή χρονιά, πράγμα που θα επιτρέψει στην εταιρία να διατηρήσει καλά αποτελέσματα.
Ωστόσο και ο ΔΕΣΦΑ διαφωνεί με τις προτάσεις της ΡΑΕ για τον τρόπο επιμερισμού των εσόδων από τις μη ρυθμιζόμενες χρεώσεις, θέμα που έχει θέσει επιτακτικά και ο ΑΔΜΗΕ. Η Αρχή ζητεί ένα μερος των εσόδων που προέρχονται από τις μη ρυθμιζόμενες χρεώσεις να επιμερίζεται στους καταναλωτές, πράγμα που τελικώς δεν βρίσκει σύμφωνο κανέναν Διαχειριστή δικτύου, είτε ηλεκτρισμού, είτε φυσικού αερίου.
Ας σημειωθεί ότι ο ΔΕΣΦΑ ανέλαβε την παροχή υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης του νέου τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου της κρατικής εταιρείας του Κουβέιτ, KIPIC, έναν από τους μεγαλύτερους σταθμούς της κατηγορίας αυτής στον κόσμο.. Επίσης παρέχει υπηρεσίες λειτουργίας και συντήρησης στον αγωγό ΤΑΡ, ενώ υλοποιεί και σύντομα θα λειτουργήσει σταθμό για την μεταφορά συμπιεσμένου αερίου με φορτηγά σε καταναλωτές εκτός δικτύου. Παράλληλα προχωρούν και οι εργασίες στο λιμάνι της Ρεβυθούσας για το small scale LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) για την τροφοδοσία πλοίων.
Οσον αφορά την ολοκλήρωση της εξαγοράς του μεριδίου 20% στο πλωτό τερματικό υγροποιημένου αερίου και επανεεριοποίησης, το FSRU της Αλεξανδρούπολης, αναμένεται η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού
Βασικός μέτοχος του ΔΕΣΦΑ με ποσοστό 66% είναι η κοινοπραξία Senfluga, στην οποία μετέχουν ο ιταλικός Διαχειριστής Snam, που είναι και leader, o βελγικός Fluxys, ο ισπανικός Enagas και ο όμιλος Κοπελούζου.