Τη συμφωνία για την κατασκευή του διασυνδετήριoυ αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας υπογράφει σήμερα ο υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας Κώστας Σκρέκας με τον υπουργό Οικονομίας της Βόρειας Μακεδονίας, Κρέσνικ Μπεκτέσι.
Η τελετή για την υπογραφή της συμφωνίας θα γίνει στο ξενοδοχειακό συγκρότημα Grand Resort στο Λαγονήσι, παρουσία της διευθύνουσας συμβούλου του ΔΕΣΦΑ Maria-Rita Galli και του διευθύνοντος συμβούλου του ΜER JSC, του αντίστοιχου Διαχειριστή της γειτονικής χώρας.
Ο αγωγός θα ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης και θα καταλήγει στην πόλη Στιπ της Βόρειας Μακεδονίας. Επί ελληνικού εδάφους θα έχει μήκος 50χλμ, από τη Νέα Μεσημβρία ως την περιοχή των Ευζώνων, στα σύνορα με τη γειτονική χώρα. Στη Βόρεια Μακεδονία θα καλύπτει διαδρομή 110 χλμ
Ο ΔΕΣΦΑ θα αναπτύξει και θα λειτουργήσει το ελληνικό τμήμα και η κρατική εταιρία Αξιοποίησης Ενεργειακών Πόρων NER, το τμήμα στο έδαφος της Βόρειας Μακεδονίας.
Η νέα διασύνδεση θα δώσει πρόσβαση στη γειτονική χώρα, η οποία σήμερα τροφοδοτείται μόνον με ρωσικό αέριο, σε εναλλακτικές πηγές, μέσω του ελληνικού συστήματος.
Ηπειρος
Ως το φθινόπωρο ο ΔΕΣΦΑ αναμένεται να επιλέξει την όδευση του αγωγού που θα τροφοδοτήσει τα Ιωάννινα και άλλες περιοχές της Ηπείρου με φυσικό αέριο, ανάμεσα στις δύο εναλλακτικές διαδρομές που εξετάζονται σήμερα.
Το έργο θα περιληφθεί στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του Διαχειριστή για την περίοδο 2022-2031, το οποίο θα κατατεθεί προς έγκριση στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Πρόκειται για το σημαντικότερο νέο έργο που εντάσσεται στο νέο ΔΠΑ, ένα πρόγραμμα συνολικού ύψους 540 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνει περίπου 50 έργα, εκ των οποίων τα περισσότερα είναι ήδη ενταγμένα στο προηγούμενο δεκαετές 2021-2030
Η πρώτη εναλλακτική αφορά στην επέκταση του αγωγού από την Πτολεμαίδα και η δεύτερη στην κατασκευή υποδομών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας και την κατασκευή αγωγού από εκεί προς τα Ιωάννινα. Η λύση που θα συνδυάζει το ανταγωνιστικότερο κόστος, τα περισσότερα πλεονεκτήματα και τις λιγότερες τεχνικές προκλήσεις είναι εκείνη που προφανώς θα επιλεγεί Θα επιλεγεί προφανώς η λύση με το μικρότερο κόστος και τεχνικές προκλήσεις.
Ο κεντρικός αγωγός αερίου με τους κλάδους του, που διέρχεται από τη Θράκη, τη Κεντρική Μακεδονία, τη Θεσσαλία, την Ανατολική Στερεά και την Αττική έχει επεκταθεί προς την Πελοπόννησο για την τροφοδοσία και της μονάδας φυσικού αερίου της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη. Παράλληλα σχεδιάζονται οι επεκτάσεις προς Πάτρα, Δυτική Ελλάδα και Ήπειρο.
Εν τω μεταξύ προχωρούν οι προεργασίες για το small scale LNG, την προβλήτα φόρτωσης μικρών πλοίων με υγροποιημένο αέριο για την τροφοδοσία των νησιών του Αιγαίου. Το έργο θα γίνει στη Ρεβυθούσα, έχει ήδη υπογραφεί η σύμβαση κατασκευής και προβλέπεται να λειτουργήσει το 2023. Ως τα τέλη του 2021 αναμένεται να ολοκληρωθεί και ο σταθμός φόρτωσης βυτιοφόρων με υγροποιημένο φυσικό αέριο στη Ρεβυθούσα, που επίσης θα εξυπηρετούν τον εφοδιασμό περιοχών που δεν σε έχουν πρόσβαση στο δίκτυο.
Τέλος για ορισμένα σημεία του δικτύου που ήδη παρουσιάζουν συμφόρηση λόγω αυξημένης κατανάλωσης ήδη εξετάζεται το ενδεχόμενο κατασκευής δεύτερου αγωγού για την εξυπηρέτηση τόσο της εσωτερικής ζήτησης όσο και των εξαγωγών.