Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κομισιόν
Νέο πακέτο για τις επιπτώσεις στο ενεργειακό κόστος των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων
Πέμπτη, 15/07/2021

Ξεχωριστό σύστημα εμπορίας ρύπων για τα καύσιμα θέρμανσης και κίνησης, την επιβολή φόρου άνθρακα στα σύνορα με τρίτες χώρες και μία σειρά άλλων μέτρων για το Κλίμα, μεταξύ των οποίων την απαγόρευση της πώλησης καυστήρων εσωτερικής καύσης το 2035  περιλαμβάνει το νέο πακέτο μέτρων που ανακοίνωσε χθες η Κομισιόν, ένα πακέτο που έχει αντιμετωπιστεί με  επιφυλάξεις και αντιρρήσεις από χώρες-μέλη, λόγω της ανησυχίας για τις επιπτώσεις στο ενεργειακό κόστος των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων.

Το πακέτο “Fit for 55%”, όπως ονομάζεται, αυστηροποιεί την κλιματική νομοθεσία, εισάγει χαμηλότερα όρια εκπομπής ρύπων , επιβάλλει φορολόγηση στα αεροπορικά καύσιμα και επιπλέον κόστος στα ναυτιλιακά καύσιμα κλπ, επικαιροποιώντας τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς της ΕΕ προκειμένου να επιτευχθεί ο αναθεωρημένος στόχος των Βρυξελλών για μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 55% ως το 2030, σε σχέση με τον προηγούμενο στόχο που αφορούσε σε μείωση του CO 2  κατά 40% σε σχέση με τα επίπεδα του 1990.

Περιλαμβάνει 12 νέα μέτρα και αναμένεται ότι θα χρειαστούν μήνες διαβουλεύσεων με τις 27 χώρες-μέλη για να υιοθετηθεί, ακριβώς λόγω του κόστους για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Γι’ αυτό το λόγο άλλωστε, η ΕΕ συμπεριέλαβε στο πακέτο αφενός τη δημιουργία ενός νέου ταμείου που θα χρηματοδοτεί τις πιο ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού για την ενεργειακή ανακαίνιση κτιρίων και κατοικιών και αφετέρου την κλιμάκωση των ορίων μείωσης του άνθρακα ανά χώρα, ανάλογα με το ΑΕΠ της, την αφετηρία από την οποία ξεκινά κλπ.

“Είναι το έργο της γενεάς μας ….να διασφαλίσει την ευημερία όχι μόνο της δικής μας  γενεάς αλλά και των παιδιών και των παιδιών των παιδιών μας” δήλωσε η πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα Φον ντελ Λάινεν κατά την παρουσίαση του νέου πακέτου.

Από την άλλη πλευρά όμως τα νέα μέτρα αναμένεται ότι θα αυξήσουν το κόστος θέρμανσης και  κίνησης, τα αεροπορικά εισιτήρια και το συνολικό κόστος μετακίνησης.

Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της ΕΕ και αρμόδιος για το Κλίμα Frans Timmermans, ο οποίος, σύμφωνα με διεθνή δημοσιεύματα,  πριν από λίγους μήνες εξέφραζε σοβαρές επιφυλάξεις για τις περαιτέρω επιβαρύνσεις στα καύσιμα θέρμανσης και οδικών μεταφορών παραδέχθηκε ότι η ΕΕ ζητά  πολλά από τους πολίτες της και τις βιομηχανίες, αλλά όπως είπε όλα γίνονται για καλό σκοπό.

Ας σημειωθεί ότι το μέτρο για το ξεχωριστό Μηχανισμό Εμπορίας Ρύπων στα  καύσιμα, δεν αφορά μόνον στο πετρέλαιο θέρμανσης/κίνησης ή τη βενζίνη αλλά και στο φυσικό αέριο, δηλαδή στο σύνολο των ορυκτών καυσίμων.

Αναμένεται πάντως να υπάρξει ισχυρή αντίθεση στα νέα μέτρα από πολλές βιομηχανίες που θίγονται, συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών εταιριών - που υφίστανται ακόμα πλήγμα του Covid-19  και των αυτοκινητοβιομηχανιών, καθώς από χώρες κυρίως της ανατολικής Ευρώπης, των οποίων η οικονομία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον άνθρακα ή το βιοτικό επίπεδο δεν αντέχει περαιτέρω ενεργειακή ακρίβεια. ‘Αλλωστε, ακόμα και σε χώρες της Δύσης, όπως η Γαλλία,  νωπός είναι  ο απόηχος από το μαζικό κύμα διαμαρτυρίας των “Κίτρινων Γιλέκων”, το οποίο είχε ως αφορμή μία αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα.

‘Οπως δήλωσε ένας Ευρωπαίος διπλωμάτης στο πρακτορείο Reuters η επιτυχία του νέου πακέτου της ΕΕ θα εξαρτηθεί από την ικανότητά του να είναι ρεαλιστικό, κοινωνικά δίκαιο και  να μην αποσταθεροποιεί την οικονομία.  Ο στόχος πρέπει να είναι η οικονομία να πάει σε ένα νέο επίπεδο και όχι να σταματήσει.

Το πακέτο εισάγει και ορισμένα κίνητρα, όπως 10ετή μείωση/απαλλαγή από ορισμένους φόροους για εναλλακτικές δραστηριότητες χαμηλών ρύπων. Ταυτόχρονα ζητά από τις χώρες να προχωρήσουν πιο γρήγορα στην ενεργειακή ανακαίνιση των κτιρίων, θέτει φόρο άνθρακα στα σύνορα για τις εισαγωγές χάλυβα, τσιμέντου, αλουμινίου , λιπασμάτων κλπ από τρίτες χώρες καθώς και χαμηλότερα όρια εκπομπής ρύπων από τα οχήματα μέχρι την απαγόρευση της πώλησης βενζινοκίνητων και ντιζελοκίνητων οχημάτων ως το 2035.

Από το 1990  ως το 2019 η ΕΕ περιέκοψε τις εκπομπές ρύπων κατά 24%. Τώρα, με τους νέους στόχους καλείται να μειώσει το CO2  κατά 31% μέσα σε 9 χρόνια, αναφέρει το BBC.

Συναφείς αναρτήσεις
Ο Ιταλός υπουργός Οικονομικών Τζανκάρλο Τζορτζέτι, μιλώντας σήμερα στις αρμόδιες επιτροπές του ιταλικού κοινοβουλίου, αναφέρθηκε στα δημοσιονομικά της χώρας ...
Kρατική ενίσχυση ύψους 1 δισ. ευρώ, με τη μορφή των CfD (Συμβολαίων για τη Διαφορά) για δύο μεγάλες μονάδες ...
Aλυσιδωτές οι αρνητικές συνέπειες του υψηλού ενεργειακού κόστους στη βιομηχανία. Προχθές, η αμερικανική εταιρία Sonoco Alcore ανακοίνωσε το κλείσιμο δύο ...
Φόρος άνθρακα σε εισαγόμενες πρώτες ύλες και προϊόντα από τρίτες χώρες
Παράταση ενός μήνα αναγκάστηκε να δώσει η Κομισιόν στην εφαρμογή της πρώτης φάσης του CBAM, του μέτρου για την ...
Γενικόλογο και ασαφές το νέο ΕΣΕΚ σύμφωνα με την Κομισιόν
Την απουσία  συγκεκριμένων ημερομηνιών για την απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων, πολλές ασάφειες και γενικόλογα μέτρα εντοπίζει η Κομισιόν στο ...
Το ιδιαίτερα υψηλό κόστος του βιομηχανικού ρεύματος σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ αποτελεί ανταγωνιστικό μειονέκτημα για την ...
Αγορά υδρογόνου που θα συνοδευτεί με φορέα σχεδιασμού δικτύου, ο οποίος σταδιακά θα γίνει ανεξάρτητος από τους υπάρχοντες φορείς ...
Στην αναθεώρηση των δημοπρασιών για τις ΑΠΕ και κυρίως των κριτηρίων, κατά τρόπο που η χαμηλότερη προσφερόμενη τιμή να ...
Tη μείωση της γραφειοκρατίας για την αδειοδότηση των ΑΠΕ και την προώθηση της απαραίτητης νομοθεσίας για να ξεκινήσουν περισσότερα ...
 
 
Η σεζόν για τη θέρμανση ολοκληρώθηκε και τυπικά στις 31 Μαρτίου και σύμφωνα με την επίτροπο ενέργειας Κάντρι Σίμσον οι αποθήκες φυσικού αερίου ...
Την αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ στα 24 ευρώ/MWh από 17 ευρώ/MWh, από  Ιούνιο ζητεί ο ΔΑΠΕΕΠ, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές, προσθέτοντας ότι θα χρειαστούν ...
Oι τιμές στη χονδρική αγορά του ηλεκτρισμού μπορεί να μειώνονται, όμως αντίστοιχη μείωση δεν πέρασε στα τιμολόγια λιανικής τουλάχιστον τον Απρίλιο, καθώς  οι ...
Η παύση υποδοχής νέων αιτήσεων και έκδοσης όρων σύνδεσης για ΑΠΕ στο δίκτυο αποτελεί αυτονόητη εξέλιξη για τους Διαχειριστές των Δικτύων, δεδομένου ότι ...
Την παρέμβαση της ΡΑΑΕΥ για τις σημαντικές αυξήσεις στα τέλη χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου, που προκαλούν οι αναπροσαρμογές των τιμολογίων της enaon ...
Επιτακτική είναι η ανάγκη για ανάπτυξη και επενδύσεις στα δίκτυα και τις διασυνδέσεις, καθώς και η ανάπτυξη έργων αποθήκευσης, σύμφωνα με τον Διευθύνοντα ...
Προς ένα έλλειμμα μεγαλύτερο των 200 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2024 “τρέχει” ο Ειδικός Λογαριασμός των ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ), όπως αποκάλυψε ο πρόεδρος ...
Σε 12 με 18 μήνες αναμένεται να ληφθεί η απόφαση για το αν θα γίνει ή όχι ερευνητική γεώτρηση στα θαλάσσια μπλοκ ανοικτά ...
Ο Όμιλος ΔΕΗ και η MYTILINEOS Energy & Metals ανακοινώνουν ότι υπέγραψαν συμφωνία πλαίσιο (Cooperation Framework Agreement - CFA) για την ανάπτυξη και ...
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Τάσσος Μάνος, τόνισε ότι πρέπει να διπλασιαστούν ή ακόμα και να τετραπλασιαστούν οι επενδύσεις για την ανάπτυξη των δικτύων και ...
“Η πράσινη μετάβαση είναι μονόδρομος και θα γίνει. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι ένα ρεαλιστικό πλάνο που θα συνεξετάζει το κόστος, την ασφάλεια εφοδιασμού, ...
Η τροπολογία που προτεραιοποιεί στους όρους σύνδεσης στο δίκτυο για τα φωτοβολταϊκά της ΔΕΗ, για τα οποία έχουν υπογραφεί PPA με μεγάλες βιομηχανίες, ...