Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Υπουργοί Περιβάλλοντος - Ενέργειας Ε.Ε.
Στο επίκεντρο το κόστος του πακέτου για το κλίμα
Τετάρτη, 21/07/2021

To έξτρα κόστος στα καύσιμα θέρμανσης και κίνησης, στη ναυτιλία, τη βιομηχανία και τις αεροπορικές μεταφορές που φέρνει το νέο πακέτο για το Κλίμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής “Fit for 55%” απασχόλησε έντονα την άτυπη συνάντηση των υπουργών Περιβάλλοντος- Ενέργειας της ΕΕ, με αρκετές  χώρες να εκφράζουν διαφωνίες και επιφυλάξεις, σε σχέση τις οικονομικές επιπτώσεις των μέτρων στην κοινωνία  και σε μία σειρά από οικονομικές δραστηριότητες.

Ας σημειωθεί ότι είναι η πρώτη συνάντηση των  υπουργών Περιβάλλοντος της ΕΕ, από τότε που ανακοινώθηκε το νέο πακέτο, στις 14 Ιουλίου και μάλιστα, η πρώτη με φυσική παρουσία, μετά το lockdown της πανδημίας.  Στη συνάντηση, που πραγματοποιήθηκε στη Λουμπλιάνα της Σλοβενίας, η οποία ασκεί την προεδρία της ΕΕ για το τρέχον εξάμηνο, την Ελλάδα εκπροσώπησε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας κ. Γιώργος Αμυράς.

Παρότι χθες ήταν μάλλον “αναγνωριστική” η προσέγγιση των αλλαγών που εισάγει η Επιτροπή στα μέτρα για το Κλιμα και οι περισσότερες αναφορές ήταν επιγραμματικές,  έντονος ήταν ο προβληματισμός για τη θέσπιση ενός δεύτερου συστήματος εμπορίας ρύπων (ETS) στις εκπομπές των κτιρίων- που σημαίνει επιβάρυνση στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο θέρμανσης- και  τις οδικές μεταφορές, που περιλαμβάνει όλα τα ορυκτά καύσιμα κίνησης. Και τούτο λόγω του κοινωνικού κόστους των μέτρων, -έστω και αν δεν πρόκειται να εφαρμοστούν αύριο- σε μία περίοδο που οι οικονομίες των χωρών-μελών έχουν δεχθεί ένα ισχυρό πλήγμα από τον Covid-19, από το οποίο δεν έχουν ακόμα ανακάμψει. Αρκετές χώρες έθεσαν επιφυλάξεις και για τις επιπτώσεις των ETS στη ναυτιλία, αλλά και για τα μέτρα για τις εκπομπές της βιομηχανίας, προβάλλοντας τον σκεπτικισμό τους για τη διεθνή ανταγωνιστικότητα αλλά και την επιβάρυνση στις εισαγωγές πρώτων υλών από τρίτες χώρες, μέσω του φόρου άνθρακα στα σύνορα.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι τόσο ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Κομισιόν και αρμόδιος για το Κλιμα Φραντς Τίμμερμανς όσο και άλλα στελέχη της Επιτροπής προσπάθησαν να διασκεδάσουν τις ανησυχίες για τις επιπτώσεις, τονίζοντας ότι η ΕΕ στοχεύει σε μία δίκαιη ενεργειακή μετάβαση και ότι λαμβάνει μέτρα,  προκειμένου να αμβλυνθεί το κόστος, ειδικά για τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά. Στη συνέντευξη τύπου, που ακολούθησε μετά τη συνάντηση, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Σλοβενίας, Andrej Vizjak, ο οποίος προεδρεύει του συμβουλίου των υπουργών, επιβεβαίωσε τις επιφυλάξεις που διατύπωσαν πολλές χώρες  για το ειδικό σύστημα ETS στις μεταφορές και τα κτίρια,  εκφράζοντας ταυτόχρονα και την ελπίδα ότι μετά από διαβουλεύσεις και αφού τα μέτρα διευκρινιστούν….στο τέλος της ημέρας θα υπάρξει ένας συμβιβασμός, όπως άλλωστε είναι και η πάγια πρακτική στους κόλπους της ΕΕ

Ο κ. Vizjak δεν κατονόμασε τις χώρες που διαφωνούν, όμως από τότε που διέρρευσαν τα νέα μέτρα, πριν ακόμα ανακοινωθούν επίσημα, δεν ήταν λίγες οι χώρες που διατύπωσαν τη διαφωνία τους. Ειναι χαρακτηριστική η ανάρτηση του υπουργού Ενέργειας του Λουξεμβούργου, Claude Turmes, στο Twitter. την ημέρα που κυκλοφόρησε το πακέτο : «Η επέκταση του EU ETS σε κτίρια και μεταφορές είναι αντιπαραγωγική. Η υψηλή τιμή θα δημιουργήσει περιττές κοινωνικές δυσκολίες σε μια ΕΕ όπου η αγοραστική δύναμη διαφέρει σε μεγάλο βαθμό μεταξύ των κρατών μελών. Η χαμηλή τιμή δεν θα επιτύχει την απαραίτητη μείωση εκπομπών », έγραψε. Ο υφυπουργός Εξωτερικών της Πολωνίας για το κλίμα και το περιβάλλον, Adam Guibourgé-Czetwertynski προειδοποίησε ότι η Επιτροπή φάνηκε «να επιλέγει τη φορολόγηση φτωχότερων νοικοκυριών», όπως αναφέρει το Euractiv, ενώ και Γάλλοι αξιωματούχοι επέκριναν το σχέδιο, λέγοντας ότι μπορεί να πλήξει τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά και τις μικρές επιχειρήσεις.

Το νέο πακέτο μέτρων της Κομισόν έχει σχεδιαστεί για να εναρμονίσει την ευρωπαϊκή νομοθεσία με τον αναθεωρημένο στόχο της μείωσης της εκπομπής CO2 κατά 55% ως το 2030, έναντι μείωσης 40% που ήταν ο προηγούμενος στόχος για το 2030. Η μείωση έχει ως αφετηρία τις εκπομπές ρύπων του 1990.

Στο πλαίσιο αυτό η Ευρώπη εισάγει το δεύτερο σύστημα εμπορία ρύπων ETS στα κτίρια και στις μεταφορές, το οποίο θα είναι ξεχωριστό από το υφιστάμενο σύστημα που αφορά στην ηλεκτροπαραγωγή και τις ρυπαίνουσες βιομηχανίες, καταργεί τα δωρεάν δικαιώματα ρύπων για βιομηχανικές δραστηριότητες, θεσπίζει φόρο άνθρακα στα σύνορα για τις εισαγωγές από τρίτες χώρες που δεν έχουν αντίστοιχους μηχανισμούς, φορολογεί τα αεροπορικά καύσιμα πράγμα που θα καταστήσει ακριβότερες τις αεροπορικές μεταφορές και φέρνει ΕTS και στη ναυτιλία.

Η αντιπρόταση της Κομισιόν για το έξτρα κόστος στα καύσιμα και τις κοινωνικές επιπτώσεις είναι, μέχρι στιγμής, η δημιουργία ενός νέου ειδικού ευρωπαϊκού ταμείου που θα χρηματοδοτεί την ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων για τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά και ενδεχομένως τις μικρές επιχειρήσεις. Το μεγάλο ερώτημα όμως είναι αν αυτό αρκεί για να αντιμετωπίσει μέτρα που σε πρώτη φάση προκαλούν ενεργειακή φτώχεια και μπορεί να καλύψει όλο το ευάλωτο τμήμα του πληθυσμού, που διαφοροποιείται ανάλογα με τη χώρα, την περιοχή και την αγοραστική δύναμη των εισοδημάτων.

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
Η σεζόν για τη θέρμανση ολοκληρώθηκε και τυπικά στις 31 Μαρτίου και σύμφωνα με την επίτροπο ενέργειας Κάντρι Σίμσον ...
Επτά έργα ελληνικού ενδιαφέροντος και ανάμεσα τους το GRECY, η ηλεκτρική διασύνδεση Αιγύπτου- Ελλάδος που προωθεί ο όμιλος Κοπελούζου, ...
Δημοσκόπηση
Οι ευρωπαίοι πολίτες είναι απαισιόδοξοι για τις πιθανότητες της Ουκρανίας να κερδίσει τον πόλεμο κατά της Ρωσίας και βλέπουν ...
Μετά τη σκόνη που προκάλεσε η Κομισιόν
Eυκαιρία βρήκαν οι κερδοσκόποι για μία εξέλιξη που ήδη είναι γνωστή από την ΔΕΗ στην αγορά για την έρευνα ...
Έμφαση στις τεχνολογίες δέσμευσης καθώς και  απορρόφησης του διοξειδίου του άνθρακα απ’ ευθείας από την ατμόσφαιρα δίνει πλέον η ...
Ενα ακόμα βήμα για την προώθηση των μακροχρόνιων διμερών συμβολαίων προμήθειας ηλεκτρισμού από μη ορυκτά καύσιμα, τα λεγόμενα πράσινα ...
Ευρωπαίοι κατασκευαστές φωτοβολταϊκών
Τη στήριξη της ΕΕ, θεσμική και οικονομική, ζητούν οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές φωτοβολταϊκών, οι οποίοι έχουν πληγεί από την απότομη ...
Toν κίνδυνο της ταχείας αποβιομηχάνισης της Ευρώπης - που ήδη έχει ξεκινήσει- που απορρέει από τη  ταχεία μετάβαση στην ...
Tους νέους, ακόμα πιο φιλόδοξους στόχους για το Κλίμα αναμένεται να παρουσιάσει στις αρχές του 2024 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ...
 
 
Για δημιουργία χάους  από την εφαρμογή του CBAM, του φόρου άνθρακα στα σύνορα της Ευρώπης, προειδοποιούν οι traders, ενώ ο κ. Ευάγγελος Μυτιληναίος, ...
Τα αιολικά πάρκα συμβάλλουν ήδη σημαντικά στην προστασία του τοπικού δασικού περιβάλλοντος. Με κατάλληλα μέτρα και συνεργασία με τις αρχές, μπορεί να συμβάλλουν ...
To ΝΟΥΝΟΥ Family κέρδισε Χρυσό Βραβείο στα Green Brand Awards 2024 για τις πρώτες συσκευασίες γάλακτος με Ουδέτερο Αποτύπωμα Άνθρακα στην Ελλάδα! Επενδύοντας ...
Στον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα- Κόρινθος- Πάτρα - Πύργος θα υλοποιηθεί σύντομα το μεγαλύτερο πρόγραμμα φωτοβολταϊκών πάρκων που έχει αναπτυχθεί σε αυτοκινητόδρομο στη χώρα. Συνολικά ...
Με ευρεία συμμετοχή της κοινωνίας της Χίου και μεγάλη επιτυχία διεξήχθη στο νησί, Συνέδριο για την Κλιματική Αλλαγή, στο Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο της ...
Την επανεξέταση του φόρου άνθρακα στα σύνορα της ΕΕ (CBAM), καθώς δεν φαίνεται ότι μπορεί να επιτελέσει το στόχο του αλλά αντίθετα μπορεί ...
Ενα νέο χρηματοοικονομικό εργαλείο για την στήριξη των επενδύσεων στον τομέα της απορρόφησης διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα προωθεί η ΕΕ.   Το ...
Προχωρεί η αξιολόγηση των σεισμικών δεδομένων που συγκεντρώθηκαν στα δύο θαλάσσια μπλοκ δυτικά και νοτιοδυτικά της Κρήτης, και η κυβέρνηση ελπίζει μέσα στον ...
Έμφαση στις τεχνολογίες δέσμευσης καθώς και  απορρόφησης του διοξειδίου του άνθρακα απ’ ευθείας από την ατμόσφαιρα δίνει πλέον η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παρουσιάζοντας οδικό ...
Στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 15 εβδομάδων έχουν υποχωρήσει οι τιμές των δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων, καθώς η ζήτηση μειώνεται, όσο υποχωρεί η παραγωγή ...
Η ΔΕΗ και ο Όμιλος Intrakat ανακοινώνουν τη σύναψη δεσμευτικής Συμφωνίας-Πλαισίου Συνεργασίας μεταξύ της ΔΕΗ Ανανεώσιμες και του ομίλου Intrakat για την από ...
H ΔΕΗ Ανανεώσιμες συμμετέχει στο ευρωπαϊκό ερευνητικό έργο iAMP-Hydro το οποίο στοχεύει στη χρήση νέων τεχνολογιών για τη βελτίωση της λειτουργίας υδροηλεκτρικών σταθμών ...