Ισότιμη μεταχείριση των υφιστάμενων αντλησιοταμιευτικών σταθμών με τους νέους σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας κάθε τύπου σε ότι αφορά την αποζημίωση και την πρόσβαση σε πηγές εσόδων, στους τομείς των αγορών ενέργειας και των υπηρεσιών προς το δίκτυο, ζητεί η ΔΕΗ, η οποία επίσης τάσσεται υπέρ της συμμετοχής όλων των τεχνολογιών αποθήκευσης ενέργειας στις αγορές ηλεκτρισμού.
Ας σημειωθεί ότι η ΔΕΗ διαθέτει δύο μονάδες αντλησιοταμίευσης, τα υδροηλεκτρικά ανοικτού κύκλου του Θησαυρού και της Σφηκιάς, συνολικής ισχύος παραγωγής 699 MW, σύμφωνα με τα στοιχεία της σχετικής μελέτης της Ομάδας Διαχείρισης ‘Εργου (ΟΔΕ), του υπουργείου Περιβάλλοντος-Ενέργειας για το θεσμικό πλαίσιο της αποθήκευσης. Εξάλλου, στα αδειοδοτημένα και ώριμα έργα αποθήκευσης περιλαμβάνεται ο αντλησιοταμιευτικός σταθμός Αμφιλοχίας, ισχύος 680 MW και διάρκειας 6 ωρών, ο οποίος έχει ενταχθεί στα έργα PCI.
Σε σχετική της επιστολή προς την ΟΔΕ η ΔΕΗ τονίζει ότι η αντλησιοταμίευση αποτελεί διεθνώς δόκιμο τρόπο μαζικής αποθήκευσης ενέργειας και ως εκ τούτου είναι αναγκαία η ανάπτυξη ενός πλαισίου μηχανισμών οικονομικής στήριξης των υφιστάμενων και των νέων έργων.
Σχετικά με τη συμμετοχή των αποθηκευτικών σταθμών στις αγορές ηλεκτρισμού η ΔΕΗ αναφέρει ότι το θεσμικό πλαίσιο οφείλει να αντιμετωπίζει χωρίς διακρίσεις την παραγωγή, την απόκριση στη ζήτηση και την αποθήκευση ενέργειας, για την κάλυψη των αναγκών του συστήματος. Δεδομένου ότι το ισχύον ρυθμιστικό πλαίσιο καλύπτει μόνο τη συμμετοχή στις αγορές των αντλησιοταμιευτικών μονάδων, είναι απαραίτητο να καθοριστεί το πλαίσιο συμμετοχής και των άλλων τύπων σταθμών αποθήκευσης στις τέσσερις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας με μέριμνα για την ίση μεταχείριση των υφιστάμενων αντλησιοταμιευτικών σταθμών με τους νέους σταθμούς αποθήκευσης κάθε τύπου.
Επίσης, προτείνει τη διασφάλιση πρόσθετων εσόδων μέσω της θεσμοθέτησης νέων αγορών υπηρεσιών, στις οποίες θα είναι σε θέση να συμμετέχουν και οι αποθηκευτικοί σταθμοί (black start, ρύθμιση τάσης κ.λπ.). Παράλληλα ζητεί να εξεταστεί η δυνατότητα σύναψης διμερών συμβάσεων μονάδων αποθήκευσης για την προμήθεια ενέργειας ή/και υπηρεσιών, προκειμένου να αυξηθεί η επενδυτική ασφάλεια και να επιταχυνθεί η ανάπτυξη εγκαταστάσεων αποθήκευσης.
Σε κάθε περίπτωση η ανάπτυξη των μηχανισμών οικονομικής υποστήριξης θα πρέπει να περιορίζεται στο μέτρο που είναι απολύτως αναγκαίο, δεν εισάγει σημαντικές στρεβλώσεις στην αγορά και δεν επιφέρει διπλές χρεώσεις χρήσης συστήματος μεταφοράς και διανομής ή άλλων ρυθμιζόμενων χρεώσεων, τελών και φόρων.
Η σωρευτική εκπροσώπηση των αποθηκευτικών σταθμών στις αγορές του Target Model θα πρέπει να γίνεται μέσω του υφιστάμενου ρυθμιστικού πλαισίου των ΦΟΣΕ, κατ’ αναλογία και σύμφωνα με τα ισχύοντα για τους σταθμούς ΑΠΕ.
H ΔΕΗ προτείνει μία σειρά επιλογών σχετικά με τις συνέργειες αποθηκευτικών μονάδων με σταθμούς ΑΠΕ :
- Μονάδες αποθήκευσης που θα λειτουργούν χωρίς κάποια συνέργεια με σταθμούς ΑΠΕ. Δραστηριοποίηση στις αγορές ως stand alone με έσοδα και ενίσχυση.
- Μονάδες αποθήκευσης με εικονική (μη ηλεκτρική σύνδεση) συνεργασία «μπροστά» από τον μετρητή με συγκεκριμένους σταθμούς ΑΠΕ. Σύμπραξη σε θέματα διασύνδεσης και περικοπών με συγκεκριμένο/ους σταθμούς ΑΠΕ επιπλέον άλλων εσόδων από δραστηριοποίηση τύπου «stand alone» του αποθηκευτικού σταθμού.
- Μονάδες αποθήκευσης με ηλεκτρική σύνδεση «πίσω» από τον μετρητή (τύπου υβριδικού σταθμού). Δραστηριοποίηση ως ενός πλήρως (ή/και μερικώς) ελεγχόμενου σταθμού.
- Διενέργεια ανταγωνιστικών διαδικασιών για την εξασφάλιση τιμής αναφοράς για την αποζημίωση υβριδικών (συνδεδεμένων ή εικονικών) έργων (ΑΠΕ και σταθμοί αποθήκευσης ενέργειας).
- Σύναψη συμβάσεων αγοραπωλησίας ηλεκτρικής ενέργειας (bilateral PPAs) για την αποζημίωση υβριδικών έργων, χωρίς ανώτατο όριο στα διμερή συμβόλαια για τους καθετοποιημένους προμηθευτές.
Η εταιρία τάσσεται υπέρ της παροχής κινήτρων στους καταναλωτές (οικιακούς και βιομηχανικούς) για να επενδύσουν στην αποθήκευση και να συμμετέχουν ενεργά στη στήριξη του Συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας παρέχοντας ενέργεια ή/και υπηρεσίες ευελιξίας.
Σε ότι αφορά το πλαίσιο αδειοδότησης και σύνδεσης αποθηκευτικών σταθμών στο δίκτυο/σύστημα προτείνει:
- Η διαδικασία αδειοδότησης να είναι η ίδια με την εν γένει διαδικασία αδειοδότησης σταθμών ΑΠΕ
- Η διαδικασία έκδοσης προσφορών σύνδεσης να είναι παρόμοια με αυτή που ήδη υπάρχει για σταθμούς ΑΠΕ, τόσο ως προς το είδος των μελετών όσο και ως προς την χρονική απαίτηση διενέργειας αυτών.
- Το ρυθμιστικό πλαίσιο να δίνει την δυνατότητα οι αποθηκευτικοί σταθμοί να λειτουργούν -και αντίστοιχα να αποζημιώνονται- προκειμένου να υπάρχει αποσυμφόρηση των κορεσμένων δικτύων ή σημείων που είναι κοντά στον κορεσμό.
Επισημαίνει επίσης ότι το θεσμικό πλαίσιο πρέπει να εξασφαλίζει εναλλακτικές πηγές εσόδων και σχήματα ενίσχυσης εγκαταστάσεων αποθήκευσης, όπως :
- Αποδοτικό Μηχανισμό Διαθεσιμότητας Ισχύος με τη διενέργεια δημοπρασιών, που θα διασφαλίζει την επάρκεια του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας και την οικονομική βιωσιμότητα των επενδύσεων σε σταθμούς αποθήκευσης αποκλειστικά.
- Τη δημιουργία ενός Μηχανισμού Αποζημίωσης για την εγκατάσταση αποθηκευτικών σταθμών σε σημεία που βρίσκονται σε κορεσμό ή κοντά σε κορεσμό με βάση τους λειτουργούντες σταθμούς ΑΠΕ ή ενδεχομένως θα βρίσκονται κοντά σε κορεσμό με βάση τις αιτήσεις σταθμών ΑΠΕ. Πρόκειται για το κόστος αποφυγής αναβάθμισης Δικτύων του Συστήματος και της Διανομής από τους Διαχειριστές (T&D Grid Upgrade Deferral Cost). Σε αυτό τον Μηχανισμό θα μπορούσε να συμπεριληφθεί και η λειτουργία της μπαταρίας με σκοπό τη διαχείριση της ενέργειας και της ενδεχόμενης συμφόρησης, πέρα από τη διευκόλυνση της μη πραγματοποίησης δαπανών ενίσχυσης και αναβάθμισης του Συστήματος και του Δικτύου.
- Μηχανισμό Αποζημίωσης παροχής αέργου ισχύος τόσο στο Σύστημα όσο και στα Δίκτυα Διανομής εάν απαιτείται. Αντίστοιχοι Μηχανισμοί θα μπορούσαν να δημιουργηθούν για την ρύθμιση/έλεγχο τάσης και συχνότητας.
- Μηχανισμός Αποζημίωσης για περιορισμό περικοπών παραγωγής από σταθμούς ΑΠΕ, ενδεχομένως λόγω λειτουργικών περιορισμών του Συστήματος.