Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Προγραμματισμός φορτίων LNG στη Ρεβυθούσα
Όμιλος Μυτιληναίου: Υπέρ της διάθεσης περισσότερων φορτίων
Δευτέρα, 09/08/2021

Υπέρ της διάθεσης περισσότερων φορτίων υγροποιμένου αερίου μεγέθους 1 TWh  και της δυνατότητας συνεργασίας των παικτών της αγοράς για τα μεγάλα φορτία τάσσεται ο όμιλος Μυτιληναίου στη διαβούλευση της ΡΑΕ σχετικά με την τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ

Σύμφωνα με την πρόταση του Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), η οποία τέθηκε στη διαβούλευση, ο προγραμματισμός των φορτίων υγροποιημένου αερίου (LNG) στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας θα εξακολουθήσει να διαρθρώνεται με  βάση των υφιστάμενες διαδικασίες, δηλαδή σε ετήσια, μηνιαία και μη προγραμματισμένη ευκαιριακή (spot) βάση.

Για τον ετήσιο προγραμματισμό εκφορτώσεων, ο ΔΕΣΦΑ προτείνει όλα τα διαθέσιμα slots να διατίθενται στους χρήστες μέσω δημοπρασιών σε δύο Στάδια. Στο πρώτο Στάδιο διατίθενται τρεις Σειρές Χρονοθυρίδων (slots) (2 Σειρές με φορτία 1 TWh και μία Σειρά με φορτία 0,5 TWh) και στο δεύτερο Στάδιο διατίθενται μεμονωμένες Χρονοθυρίδες.

Διατυπώνονται όμως κάποιες αμφιβολίες ς από τον όμιλο Μυτιληναίου για το κατά πόσον η πρόταση αυτή μπορεί να οδηγήσει στη καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των αναγκών της αγοράς, οι οποίες αναμένονται υψηλές, τόσο αναφορικά με την κάλυψη της ζήτησης όσο και αναφορικά με το ανταγωνιστικό κόστος.

Στη συντριπιτική πλειονότητα των διεθνών συναλλαγών, όπως αναφέρει ο όμιλος,  ο μέσος όρος των φορτίων LNG που διακινούνται σε παγκόσμιο επίπεδο είναι μεταξύ 140.000 και 180.000 κ.μ. Αντιθέτως, συναλλαγές που αφορούν φορτία LNG 70.000 κ.μ περιορίζονται αυστηρά σε πλοία τύπου med- max ή σε περιστασιακές περιπτώσεις αριστοποίησης μεγαλύτερων φορτίων (standard, Q-flex). Για το λόγο αυτό, υποστηρίζουμε την προσέγγιση του Διαχειριστή σχετικά με το μέγεθος των slots της 1TWh, καθώς εξυπηρετεί στο μέγιστο τόσο τη διαθεσιμότητα φορτίων ΥΦΑ όσο και σημαντικότερο, την ανταγωνιστικότητα των τιμών. Αντιθέτως, λαμβάνοντας υπόψη την παγκόσμια πραγματικότητα στη σχετικά αγορά LNG, τα μικρότερα φορτία (λ.χ. 0,5TWh τα οποία αναφέρονται στην πρόταση του ΔΕΣΦΑ) συνεπάγονται αφενός σημαντικά υψηλότερο κόστος, γεγονός που μεταφράζεται σε αδικαιολόγητη επιβάρυνση της εγχώριας και περιφερειακής ενεργειακής αγοράς και αφετέρου περιορισμό της δυνατότητας παραλαβής περισσότερων φορτίων 1TWh που θα κάλυπταν τις ανάγκες της αγοράς, ειδικά σε περιόδους υψηλής ζήτησης. Εξάλλου, όλοι οι συμμετέχοντας διατηρούν τη δυνατότητα, την οποία εξασκεί το σύνολο σχεδόν των παικτών της αγοράς ήδη, να «συνεργαστούν» για την προμήθεια ενός κατά πολύ οικονομικότερου (μεγαλύτερου) φορτίου, γεγονός που καθιστά -ούτως ή άλλως- την πρόβλεψη για δημοπράτηση φορτίων κάτω της 1TWh εκτός από αντιοικονομική και εντελώς περιττή. Σε αυτό θεωρούμε ότι θα συμβάλει περαιτέρω η δυνατότητα διενέργειας μερικής/ολικής εκχώρησης Χρονοθυρίδων ΥΦΑ μεταξύ των Χρηστών, πριν τη δημοπράτηση της ετήσιας δυναμικότητας προς ενοποίηση.

Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία εισηγείται τη διάρθρωση των δημοπρασιών σε τρεις (3) φάσεις, ως ακολούθως:

➢ Κατά τη μεν πρώτη φάση, ο Διαχειριστής θα διαθέτει τουλάχιστον 3 ή περισσότερες σειρές Χρονοθυρίδων ΥΦΑ 1 TWh, κατανεμημένες κατά τρόπο που να καλύπτουν και τις περιόδους αιχμής.

➢ Κατά τη δεύτερη φάση, ο Διαχειριστής θα διαθέτει μεμονωμένες Χρονοθυρίδες ΥΦΑ 1 TWh.

➢ Κατά τη τρίτη φάση, ο Διαχειριστής, για όποιον χώρο της εγκατάστασης δεν έχει δεσμευτεί στις προηγούμενες δύο (2) φάσεις, θα διαθέτει μεμονωμένες Χρονοθυρίδες ΥΦΑ 0,5 TWh.

Επίσης, για τον επιτυχημένο σχεδιασμό του Χαρτοφυλακίου του, κάθε Χρήστης πρέπει να γνωρίζει τις περιόδους συντηρήσεων για όλα τα Σημεία Διασύνδεσης και για την Εγκατάσταση LNG, ώστε να προετοιμαστεί με τον βέλτιστο δυνατό και οικονομικότερο τρόπο το

Τέλος, ο όμιλος προτείνει και ορισμένες τροποποιήσεις σε συγκεκριμένα άρθρα του υφιστάμενου Κώδικα ΕΣΦΑ:

-Άρθρο 77 Παρ.4

Στη συγκεκριμένη παράγραφο, καθορίζεται η Χρέωση Υπέρβασης Αποθέματος ΥΦΑ. Η επιβολή της συγκεκριμένης χρέωσης κρίνεται ως απαραίτητη, καθώς αποτρέπει ένα Χρήστη LNG να διατηρήσει απόθεμα που θα μπορούσε δυνητικά να εμποδίσει μία επικείμενη εκφόρτωση Φορτίου LNG. Παρά ταύτα, οι προθεσμίες που τίθενται από τον Κώδικα ΕΣΦΑ για όλες τις σχετικές κινήσεις/συναλλαγές (εκχώρηση αποθηκευτικού χώρου, συναλλαγές ΥΦΑ κτλ.) σε προ ημερήσια βάση αλλά και η απουσία αντίστοιχης πρόνοιας σε ενδοημερήσια (intraday) βάση, περιορίζουν σημαντικά την ευελιξία, που είναι απαραίτητη στη διαχείριση του περιορισμένου χώρου της εγκατάστασης, δεσμεύοντας για σκοπούς εξασφάλισης το εύρος των πιθανών κινήσεων/διευθετήσεων μεταξύ των Χρηστών. Προτείνουμε, προς άρση των εν λόγω περιορισμών, η ως άνω χρέωση να επιβάλλεται μόνο στις περιπτώσεις κατά τις οποίες το συνολικό απόθεμα LNG όλων των Χρηστών, είναι μεγαλύτερο από τον συνολικό διαθέσιμο Αποθηκευτικό Χώρο υγροποιημένου αερίου της Εγκατάστασης.

-Άρθρο 20Γ

Αναφορικά με την προσφορά υπηρεσιών μεταφοράς σε διακοπτόμενη βάση, για προϊόντα χρονικής διάρκειας μικρότερης ή ίσης του ενός έτους, στα Σημεία Δημοπράτησης, θεωρούμε ότι είναι προς την σωστή κατεύθυνση. Καθώς υφίσταται η ανάγκη περαιτέρω ευελιξίας στα Σημεία Διασύνδεσης, θεωρούμε ότι επιβάλλεται επιπλέον, η παροχή της δυνατότητας ενδοημερήσιας (intraday) δυναμικότητας κατά τις διατάξεις του Κανονισμού 459/2017 Αρθ.32 Παρ.6.

Συναφείς αναρτήσεις
Με επιτυχία ολοκληρώθηκε σε χώρο του Βιομηχανικού Πάρκου Καστοριάς η πλήρωση του  Σταθμού Αποθήκευσης και Αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) ...
H χρηματιστηριακή τιμή του φυσικού αερίου στην Ευρώπη, το TTF, μπορεί να έχει σταθεροποιηθεί τελευταία στην κλίμακα των 35-37 ...
Το νέο του Τεχνικό Εκπαιδευτικό Κέντρο στη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης εγκαινίασε ο ΔΕΣΦΑ σήμερα Παρασκευή, 6 Σεπτεμβρίου. Στόχος του ...
Συνάντηση εργασίας για τον «Κάθετο Διάδρομο» πραγματοποίησαν, για δεύτερη συνεχή χρονιά στη Θεσσαλονίκη, την Πέμπτη, 5 Σεπτεμβρίου, οι εννέα ...
Tα δοκιμαστικά του πλωτού σταθμού υγροποιημένου αερίου (FSRU) της Αλεξανδρούπολης ολοκληρώθηκαν και την 1η Οκτωβρίου, με την έναρξη του ...
To στόχο πλήρωσης των υπόγειων αποθηκών φυσικού αερίου στο 90% του δυναμικού τους πέτυχε η ΕΕ, ενώ σημαντικά αυξήθηκε ...
Στην τροποποίηση των διατάξεων του Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου όσον αφορά στις χρεώσεις και τα τέλη ...
Σε χαμηλά επίπεδα παραμένει η ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και  της Ελλάδος, καθώς κανένα νέο ...
Τις  παραμέτρους του ετήσιου προγραμματισμού για τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας για την χρονική ...
 
 
Άνοδο κατά 10% της τιμής του διοξειδίου του άνθρακα το τελευταίο τρίμηνο του έτους και περαιτέρω αύξηση το πρώτο εξάμηνο  του 2025 προβλέπουν ...
Στα σταθερά, μπλε, τιμολόγια ρεύματος επιχειρούν να στρέψουν τους καταναλωτές οι εταιρίες προμήθειας, καθώς με τον τρόπο αυτό οι μεν εταιρίες μπορούν να ...
Nέα μακροπρόθεσμα προϊόντα ηλεκτρισμού σχεδιάζουν τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια ενέργειας, λόγω της μεγάλης δυναμικής που παρουσιάζουν τα ΡΡΑ, ο αριθμός και ο όγκος συναλλαγών ...
Εντεκα χρόνια πριν, τον Νοέμβριο του 2013, παραχωρείται στην εταιρία Energean, κατόπιν σχετικού διαγωνισμού, περιοχή στα Ιωάννινα για έρευνα και ανάπτυξη υδρογονανθράκων, φυσικού ...
Σημαντικά μειωμένες  είναι οι χρεώσεις ηλεκτρικής ενέργειας που ανακοίνωσαν χθες οι εταιρίες προμήθειας ηλεκτρισμού για τον Οκτώβριο στα πράσινα τιμολόγιά τους.  Ωστόσο οι ...
Στην εισαγωγή μίας νέας κατηγορίας συμμετεχόντων στην πλατφόρμα Εμπορίας Φυσικού Αερίου οδηγεί η τροποποίηση του Κανονισμού Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου, που εισηγήθηκε το ...
Kαταφθάνει σήμερα το πρώτο φορτίο υγροποιημένου φυσικού αερίου  (LNG) στο FSRU της Αλεξανδρούπολης, το οποίο από χθες τέθηκε σε  λειτουργία. Η εκφόρτωση και ...
Νέα projects ΑΠΕ στη Σικελία σχεδιάζει να υλοποιήσει η METLEN Energy & Metals, αφότου έλαβε τις απαραίτητες άδειες, ενώ υπέγραψε και πρωτόκολλο συνεργασίας με την Ance Σικελίας, ώστε να διερευνήσει ...
Για σοβαρή καθυστέρηση, τις συνέπειες της οποίας “πληρώνουν” οι εταιρίες προμήθειας ηλεκτρισμού, καταγγέλλει ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) τον ΔΕΔΔΗΕ σχετικά με ...
Ενα ακόμα βήμα για την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου, του Great Sea Interconnector (GSI) έγινε χθες με την υπογραφή από τις ...
Η ανάδειξη της Αλεξανδρούπολης σε μια νέα ενεργειακή πύλη για ολόκληρη την Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη, ξεκινά σήμερα με την έναρξη της Εμπορικής ...
Την σημασία που το project της αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στον Πρίνο έχει για τη συνέχιση της λειτουργίας της βιομηχανίας στην Ελλάδα ...