Aποκλιμακώθηκαν οι τιμές του φυσικού αερίου στις ευρωπαϊκές αγορές μετά την ανακοίνωση της ρωσικής Gazprom ότι μπορεί να προμηθεύσει περί τα 5,6 δις. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου στην Ευρώπη μέχρι το τέλος του 2021, μέσω του νέου αγωγού Νord Stream 2.
Παρότι η ζήτηση φυσικού αερίου για ηλεκτροπαραγωγή παραμένει υψηλή -και βέβαια αυξομειούμενη ανάλογα με τις κλιματολογικές συνθήκες-οι τιμές των συμβολαίων αερίου τόσο στο βελγικό Zeebrugge και στο ΖΤΡ, όπως και στο ολλανδικό ΤΤF υποχώρησαν από τα πολύ υψηλά επίπεδα των προηγούμενων ημερών. Στα περισσότερα ευρωπαϊκά hub οι τιμές έπεσαν περίπου 10% την ημέρα της ανακοίνωσης της Gazprom, στα τέλη της περασμένης εβδομάδας.
Δεδομένου πάντως του premium που διατηρούν οι τιμές ΤTF στο ολλανδικό hub, που λειτουργεί ως σημείο αναφοράς για την Ευρώπη, σε σχέση με τις τιμές στο αντίστοιχο βελγικό κόμβο, οι εξαγωγές αερίου προς την Ολλανδία συνεχίζονται με υψηλούς ρυθμούς. Άνοδος εισαγωγών μπορεί να παρατηρηθεί και στη Γαλλία, όπου οι τιμές είναι ακόμα υψηλότερες από τις αντίστοιχες στην Ολλανδία.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι οι τιμές spot στο TTF από τα 40,25 ευρώ/MWh που εκινούντο προ της ανακοίνωσης της Gazprom, την ίδια ημέρα, αμέσως μόλις κυκλοφόρησαν τα νέα, έπεσαν στα 36,247 ευρώ/MWh, στο Ζeerbrugge στα 90,264 p/th (πέννες ανά θερμική μονάδα) και στο γαλλικό PEG στα 37,545. Πάντως τα συμβόλαια Σεπτεμβρίου στο ΤΤF διαμορφώνονταν στα 44,165 ευρώ/MWh.
Η ποσότητα αερίου που ο ρωσικός κολοσσός ανακοίνωσε ότι μπορεί να εξάγει φέτος μέσω του Nord Stream 2 αντιστοιχεί περίπου στο 10% του δυναμικού του αγωγού. Το έργο, κατά βάση ρωσο-γερμανικών συμφερόντων, προκάλεσε πολλές τριβές μεταξύ Γερμανίας- ΗΠΑ αλλά και με άλλες χώρες-μέλη της ΕΕ. Μάλιστα οι ΗΠΑ στο τέλος του 2019 επέβαλαν κυρώσεις για τον αγωγό, με αποτέλεσμα η υλοποίησή του να καθυστερήσει ακόμα περισσότερο. Οι κυρώσεις έχουν αρθεί και σήμερα έχει ολοκληρωθεί το 99% του έργου. Ως το τέλος του μήνα εκτιμάται ότι θα έχει τελειώσει η δεύτερη γραμμή του αγωγού.
Η μεταφορική ικανότητα του Nord Stream 2 επαρκεί για να εξασφαλίσει περίπου το 12% του αερίου που κατανάλωσε το 2020 η ΕΕ και η Βρετανία.
Eν τω μεταξύ, οι προβλέψεις του ICIS για τις αποστολές φορτίων υγροποιημένου αερίου (LNG) στην Ευρώπη συγκλίνουν ότι θα παραμείνουν κάτω από τα επίπεδα του προηγούμενου έτους και του μέσου όρου των τριών τελευταίων ετών, βραχυπρόθεσμα τουλάχιστον.
Τόσο τα θεμελιώδη δεδομένα της αγοράς όσο και οι τιμές δείχνουν ότι η περιοχή θα εξακολουθήσει να εισάγει λιγότερο LNG σε σχέση με αυτό που χρειάζεται, για να αναπληρώσει τα αποθέματα αερίου στις αποθήκες, εν όψει της χειμερινής περιόδου.
Με βάση την ανάλυση από τα στοιχεία του τρέχοντος τριμήνου ως σήμερα οι εισαγωγές φορτίων LNG στις 10 χώρες της ΕΕ συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, που συναπαρτίζουν το μοντέλο της ICIS, «αγωνίζονται να φθάσουν» στα επίπεδα του προηγούμενου χρόνου. Στο βασικό σενάριο του ICIS για την περίοδο 19-25 Αυγούστου αναμένεται να φθάσουν 13 πλοία LNG, ένα λιγότερο σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη εβδομάδα. Τα φορτία παραμένουν κάτω από τα 193 εκατ.κ.μ /ημέρα, που ήταν η μέση ποσότητα ανά ημέρα τον Αύγουστο 2020 . Ακόμα και στο πιο αισιόδοξο σενάριο, ακόμα και αν τα φορτία που φθάνουν εξαντλούν το μάξιμουμ του χώρου των αποθηκευτικών εγκαταστάσεων, δεν μπορούν να ξεπεράσουν το174 εκατ.κμ αερίου/ημερησίως κατά μέσον όρο.
Οι Eυρωπαίοι αγοραστές για να προμηθευτούν LNG είναι αναγκασμένοι να ανταγωνίζονται τους Ασιάτες ομολόγους τους, οι οποίοι αγοράζουν σε υψηλότερες τιμές, απορροφώντας μεγάλο μέρος από τις διαθέσιμες ποσότητες.