Θέμα αποζημίωσης των προμηθευτών ηλεκτρισμού για τις εισπρακτικές υπηρεσίες που προφέρουν στους τρεις Διαχειριστές του συστήματος (ΑΔΜΗΕ. ΔΕΔΔΗΕ, ΔΑΠΕΕΠ) , καθώς και την αποβολή των προμηθευτών των οποίων οι εγγυήσεις έχουν καταπέσει λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών αλλά και την απαλλαγή των λογαριασμών ρεύματος από τα διάφορα τέλη υπέρ τρίτων, ζητεί μεταξύ άλλων, ο Σύνδεσμος των Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ).
Πρόκεται για τρία βασικά και πάγια ζητήματα στα οποία ο Σύνδεσμος επανέρχεται, στο πλαίσιο των θέσεων που κατέθεσε στη διαβούλευση της ΡΑΕ επί της μεθοδολογίας εγγυήσεων Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου.
Πέρα από τις ενστάσεις, που διατυπώνει ως προς την προτεινόμενη μεθοδολογία των εγγυήσεων, ο ΕΣΑΗ υπογραμμίζει ότι οι εγγυήσεις θα πρέπει να αντικατοπτρίζουν τον κίνδυνο που αναλαμβάνουν οι Διαχειριστές από τη συναλλακτική συμπεριφορά του κάθε Συμμετέχοντα και όχι τον κίνδυνο που αναλαμβάνει ο κάθε Διαχειριστής από καθυστερήσεις των φορέων της Πολιτείας, για τις οποίες ουδεμία ευθύνη φέρει.
Αναλυτικότερα, ο ΕΣΑΗ επισημαίνει:
. Tην ανάγκη απαλλαγής των λογαριασμών ρεύματος από χρεώσεις άσχετες με τον ηλεκτρισμό (π.χ. Δημοτικά Τέλη, ΕΡΤ, κλπ). “Είναι πια καιρός αυτό το χρόνιο πρόβλημα να θεραπευθεί από τη ΡΑΕ και την κεντρική κυβέρνηση” αναφέρει χαρακτηριστικά.
. Οι Προμηθευτές παρέχουν εγγυημένες εισπρακτικές υπηρεσίες προς τους Διαχειριστές (ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ, ΔΑΠΕΕΠ) χωρίς καμία αποζημίωση. Ζητεί να δοθεί μία λύση σε αυτή την ιδιάζουσα κατάσταση, δηλαδή να λειτουργούν οι Προμηθευτές ως εισπρακτικοί μηχανισμοί διασφάλισης της εγγυημένης κερδοφορίας των Διαχειριστών, χωρίς καμία αμοιβή για αυτή την υπηρεσία που αναλαμβάνουν.
. Στο πλαίσιο της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης των συμμετεχόντων ο ΕΣΑΗ προτείνει να θεσπισθεί ενιαία μεθοδολογία από τους τρεις Διαχειριστές (ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ, ΔΑΠΕΕΠ) για την καταβολή των εγγυήσεων διαχείρισης του κινδύνου που απορρέει από την μη καταβολή ή την μη εμπρόθεσμη καταβολή χρηματικών ποσών που διαχειρίζονται, είτε για τη διασφάλιση του δικού τους εσόδου, είτε για κάποιον από τους Λογαριασμούς για τους οποίους η Πολιτεία τους έχει ορίσει ως Διαχειριστές.
Επίσης ο Σύνδεσμος τονίζει ότι θα πρέπει ρητά οι Κώδικες να προβλέπουν την αποβολή με συγκεκριμένη διαδικασία των προμηθευτών εκείνων, των οποίων οι εγγυητικές έχουν καταπέσει λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών.Οι πελάτες τους θα πρέπει να μεταφέρονται στον Προμηθευτή Τελευταίου Καταφυγίου, προκειμένου να μην διογκώνεται περαιτέρω το πρόβλημα
Σχετικά με τη μεθοδολογία των εγγυήσεων ο ΕΣΑΗ εκφράζει τη διαφωνία του για ορισμένες παραμέτρους
1) Θεωρεί ότι η παράμετρος Χ , που εισάγεται για πρώτη φορά είναι απροσδιόριστη ως προς το μέγεθος, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να γνωρίζει κανείς την επίπτωση αυτής της παραμέτρου στον προσδιορισμό του τελικού ποσού της απαιτούμενης εγγύησης που θα πρέπει να καταβάλουν οι Προμηθευτές. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο, ο ΕΣΑΗ ζητεί να μην εισαχθεί αυτή η παράμετρος στη μεθοδολογία, που θα προσδιορίζει το ύψος της εγγύησης, καθώς διαφορετικά θα υπάρξει σημαντική επιβάρυνση σε όλη την αγορά από μία παράμετρο η οποία δε σχετίζεται με τη συναλλακτική συμπεριφορά του κάθε Συμμετέχοντα αλλά με την έγκαιρη λήψη αποφάσεων της ΡΑΕ και του ΥΠΕΝ ως προς τις διαδικασίες κατάπτωσης εγγυητικής.
2) Επίσης ζητεί την κατάργηση της παραμέτρου ΝΜ διότι διπλασιάζει το ύψος της απαιτούμενης εγγύησης σε όλα τα εξάμηνα δραστηριοποίησης του Προμηθευτή. Αντί αυτής μπορεί να θεσπισθεί η υποχρέωση προκαταβολής ενός ποσού ίσου με το ύψος της μηνιαίας χρέωσης των ΧΧΔ με το οποίο επιβαρύνεται ο κάθε Προμηθευτής.
3. Επαναφορά του Συντελεστή Οικονομικού Κινδύνου ως παραμέτρου αξιολόγησης του οικονομικού κινδύνου που αντιμετωπίζει ο κάθε Διαχειριστής από τη δραστηριότητα ενός Προμηθευτή. Παράλληλα για την καλύτερη διασφάλιση του κάθε Διαχειριστή θα μπορούσε να θεσπιστεί -κατ’ αναλογία της 1462/2020- σε περίπτωση εκπρόθεσμης προσκόμισης των εγγυήσεων η επιβολή Χρέωσης Μη Συμμόρφωσης, το ύψος της οποίας διαμορφώνεται λαμβάνοντας υπόψη - μεταξύ άλλων - τις ημέρες καθυστέρησης προσκόμισης.
4. Θέσπιση της Μέσης Μηνιαίας Χρέωσης ως βάσης υπολογισμού της εγγύησης, αντί της Μέγιστης Μηνιαίας Χρέωσης.
5. Ενεργοποίηση του μηχανισμού παροχής συμπληρωματικών εγγυήσεων, στον μηνιαίο έλεγχο που εκτελεί ο κάθε Διαχειριστής σχετικά με το όριο υπέρβασης τωνκατατεθειμένων εγγυήσεων, της τάξης του 20% και όχι στο 100% που προτείνεται στη διαβούλευση.
Αξίζει να σημειωθεί τέλος ότι ο ΕΣΑΗ στις θέσεις που κατέθεσε κάνει ιδιαίτερη αναφορά στο δίκτυο οπτικών ινών της ΔΕΗ και στην εξαίρεση του υφιστάμενου δικτύου από τον κλάδο διανομής, για τον οποίο ο νόμος που ψηφίστηκε τον Ιούλιο στη Βουλή, προβλέπει την απόσχιση από τη μητρική και την εισφορά του στον ΔΕΔΔΗΕ. Επισημαίνει παράλληλα ότι . με την ολοκλήρωση της εισφοράς του Κλάδου Δικτύου Διανομής, η ΔΕΗ δε θα μπορεί πλέον να κάνει χρήση του δικαιώματος του συμψηφισμού -που της χορηγείται μέσω της παρ.5 του άρθρου 3 της ΥΑ ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/73978/911/28.07.2020- και θα πρέπει να καταθέσει εγγυήσεις στον ΔΕΔΔΗΕ που θα καλύπτουν το σύνολο των Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου που αντιστοιχεί στις καταναλώσεις που η ΔΕΗ εκπροσωπεί.