Σε συνεχή επικαιροποίηση του Σχεδίου Προληπτικής Δράσης για τη διαχείριση κρίσης σε περίπτωση έλλειψης φυσικού αερίου βρίσκεται η ΡΑΕ, με στόχο την αύξηση του βαθμού ετοιμότητας του συστήματος εν όψει του χειμερινής περιόδου 2021-22. Μάλιστα η ΔΕΠΑ πρότεινε σε περίπτωση κρίσης επιπέδου 2 και 3 η επαυξημένη δυναμικότητα που θα διατίθεται από τον ΔΕΣΦΑ σε ένα σημείο εισόδου είτε να μην χρεώνεται είτε να προσφέρεται με έκπτωση άνω του 95%.
Με δεδομένες τις διαθέσιμες υποδομές της χώρας, δύο είναι οι πρώτες δράσεις στις οποίες επικεντρώνονται οι προσπάθειες διαχείρισης κρίσης. Πρόκειται για Δράσεις 1 και 3 του Προληπτικού Σχεδίου, οι οποίες αφορούν:
Δράση 1: Ρύθμιση για την έκτακτη προσφερόμενη από τον Διαχειριστή δυναμικότητα και Κατανομή στα σημεία εισόδου του αερίου, και
Δράση 3: Βελτίωση του πλαισίου προγραμματισμού εκφορτώσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας.
Προς την κατεύθυνση αυτή η Αρχή έθεσε πρόσφατα σε δημόσια διαβούλευση την πρόταση του ΔΕΣΦΑ για την εφαρμογή της Δράσης 1. Από τη θέση που διατύπωσε η ΔΕΠΑ Εμπορίας στη διαβούλευση προκύπτει ότι “ σε περίπτωση κρίσης επιπέδου 2 και 3 η διατειθέμενη επαυξημένη δυναμικότητα που θα διατίθεται σε ένα σημείο εισόδου είτε να μην χρεώνεται είτε να προσφέρεται με μεγάλη έκπτωση της τάξης του 95% και άνω επί του Συντελεστή Χρέωσης Δεσμευμένης Μεταφορικής Ικανότητας ως αντιστάθμισμα της μεγάλης πιθανότητας η προσφερόμενη δυναμικότητα να αντιστοιχεί σε ήδη δεσμευμένη δυναμικότητα σε άλλο σημείο εισόδου, που λόγω των συνθηκών κρίσης δεν είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί για την εισαγωγή φυσικού αερίου.”
‘Ενα από τα βασικά συμπεράσματα της πολυσέλιδης μελέτης της ΡΑΕ είναι ότι επί του παρόντος δεν ικανοποιείται με τις υφιστάμενες υποδομές σε εθνικό επίπεδο σενάριο ανεπάρκειας εφοδιασμού, χωρίς να εφαρμοστούν μέτρα διαχείρισης της ζήτησης.
Δεδομένης της ιδιαίτερα σημαντικής και αυξανόμενης συμμετοχής του φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή, το Σχέδιο της ΡΑΕ ενσωματώνει μέτρα που δίνουν έμφαση στον περιορισμό των επιπτώσεων στην ηλεκτροπαραγωγή από πιθανές περικοπές στην τροφοδοσία μονάδων που λειτουργούν με φυσικό αέριο.
Για την προστασία των καταναλωτών σε περίπτωση διαταραχών στη ζήτηση ή/και την προμήθεια φυσικού αερίου το Σχέδιο έχει εξετάσει δράσεις που σχετίζονται με τη βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου για την αύξηση της χρήσης των υφιστάμενων υποδομών αερίου και την ενίσχυση της διαθεσιμότητας LNG σε περιόδους αυξημένης επικινδυνότητας. Πρόκειται για τη Δράση 1, όπως αυτή περιγράφηκε προηγουμένως, η οποία θα εφαρμοστεί σε συνδυασμό με μία εκ των τριών εναλλακτικών :
Bελτίωση πλαισίου προγραμματισμού΄εκφορτώσεων LNG - προγραμματισμός Α
Βελτίωση πλαισίου προγραμματισμού εκφορτώσεων LNG- προγραμματισμός Β , και
Χρήση της Ρεβυθούσας για διατήρηση εποχικού αποθέματος LNG.
‘Ολες οι δράσεις αξιολογήθηκαν ως προς την αποτελεσματικότητά τους στη μείωση της επικινδυνότητας, την προκαλούμενη επιβάρυνση στο Τέλος Ασφάλειας Εφοδιασμού, τον αντίκτυπο στο περιβάλλον, τον αντίκτυπο στη λειτουργία των αγορών αερίου και ηλεκτρισμού, τις επιπτώσεις στην ασφάλεια εφοδιασμού γειτονικών χωρών- μελών και την αβεβαιότητα που ενέχει η εφαρμογή τους.
Το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει η ΡΑΕ είναι ότι για την περίοδο 2021-22, όπως και για τον περυσινό χειμώνα 2020-2021, “η εφαρμογή της Δράσης Δ1 σε συνδυασμό με τη Δράση Δ3 καθιστά δυνατή τη μείωση της επικινδυνότητας σε αποδεκτό επίπεδο με τον πλέον αποδοτικό τρόπο.”, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το Σχέδιο Προληπτικής Δράσης.