Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
25η παγκόσμια ετήσια έκθεση CEO της PwC
Στα υψηλότερα επίπεδα 10ετίας η αισιοδοξία των CEO
Τρίτη, 18/01/2022

Σύμφωνα με τα ευρήματα της 25η Ετήσιας Έκθεσης CEO της PwC, η συνεχιζόμενη πανδημία, αλλά και οι συνθήκες της αγοράς, όπως ο αυξανόμενος πληθωρισμός, οι διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας και το μεγάλο κύμα παραιτήσεων σε διάφορα μέρη του κόσμου, αυξάνουν την πίεση για τους CEO παγκοσμίως. Ωστόσο, οι συμμετέχοντες στην έρευνα, εμφανίζονται πιο αισιόδοξοι από ποτέ συγκριτικά  με τα τελευταία 10 χρόνια, όσον αφορά στις προοπτικές της οικονομίας για το επόμενο έτος. Περισσότερα από τα τρία τέταρτα των CEO, (77%), προβλέπουν ότι η παγκόσμια οικονομία θα βελτιωθεί, ενώ μόνο το 15% αναμένει επιδείνωση των συνθηκών. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή 4.446 CEO από 89 χώρες κατά το διάστημα Οκτωβρίου - Νοεμβρίου 2021.

Σε σχέση με τα επίπεδα του προηγούμενου έτους, η αισιοδοξία των CEO για το 2022 είναι υψηλότερη κατά 1 μονάδα, και 54 μονάδες υψηλότερη από το 2020, όταν περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες (53%) CEO προέβλεπαν φθίνουσα οικονομία.

Ανεξάρτητα από την γενική αισιοδοξία μεταξύ των CEO για την οικονομική ανάπτυξη το 2022, υπάρχει διαφορετική αντίληψη ανάμεσα στις επιμέρους χώρες και περιοχές. Μεταξύ των μεγαλύτερων χωρών, η Ινδία εμφανίζεται να έχει την υψηλότερη αισιοδοξία, καθώς το 94% των CEO αναμένουν παγκόσμια ανάπτυξη το επόμενο έτος, σε σύγκριση με 88% πέρυσι. Η αισιοδοξία τείνει επίσης σταθερά προς τα πάνω μεταξύ των CEO στην Ιαπωνία (συν 16 μονάδες στο 83%, από 67% πέρυσι) και είναι ελαφρώς υψηλότερη στο Ηνωμένο Βασίλειο (συν πέντε μονάδες στο 82%). Η Ιταλία και η Γαλλία σημείωσαν μεγάλες αυξήσεις στην αισιοδοξία των CEO, ίσως ως αποτέλεσμα της ισχυρότερης από την αναμενόμενη οικονομικής ανάκαμψης.

Ο Bob Moritz, Global Chairman του παγκόσμιου δικτύου της PwC δηλώνει: «Καθώς η συνεχιζόμενη πανδημία επισκιάζει το διεθνές τοπίο, το υψηλό επίπεδο αισιοδοξίας των CEO που σημειώθηκε πριν από την εμφάνιση της νέας μετάλλαξης, κάνει έκδηλη την δύναμη και την ανθεκτικότητα της παγκόσμιας οικονομίας και την ικανότητα των CEO να διαχειρίζονται την αβεβαιότητα. Δεν υπάρχει τίποτα "φυσιολογικό" στον κόσμο στον οποίο αυτή τη στιγμή καλούμαστε να εργαστούμε, αλλά αρχίζουμε να το συνηθίζουμε. Παρά τα διαφορετικά επίπεδα αισιοδοξίας και τις διαφοροποιήσεις μεταξύ χωρών, είναι ενθαρρυντικό ότι οι CEO αισθάνονται συνολικά θετικά για το 2022.»

Η δύναμη της εμπιστοσύνης

Η εμπιστοσύνη δεν ήταν ποτέ πιο σημαντική για την επιτυχία μιας εταιρείας και ποτέ πιο δύσκολο να κερδηθεί και να διατηρηθεί. Βάσει των συμμετεχόντων στην έρευνα, σε σειρά ερωτήσεων σχετικά με τη συμπεριφορά των πελατών τους, αποτυπώνεται μια συσχέτιση μεταξύ της εμπιστοσύνης των πελατών και της αισιοδοξίας των CEO. Οι CEO των εταιρειών που κατατάσσονται υψηλότερα στην εμπιστοσύνη των πελατών εμφανίζονται πιο σίγουροι για τις προοπτικές ανάπτυξής τους το επόμενο έτος. Το 71% των CEO των εταιρειών με τα υψηλότερα επίπεδα εμπιστοσύνης είναι πολύ ή εξαιρετικά σίγουροι για τις προοπτικές αύξησης των εσόδων των εταιρειών τους κατά τους επόμενους 12 μήνες, σε σύγκριση με μόλις το 47% των εταιρειών με τα χαμηλότερα επίπεδα εμπιστοσύνης.

Διαπιστώθηκε επίσης, ότι η εμπιστοσύνη σχετίζεται με τις δεσμεύσεις για κλιματική ουδετερότητα. Οι CEO των εταιρειών που κατατάσσονται στις υψηλότερες θέσεις αναφορικά με την εμπιστοσύνη των πελατών τους, είναι πιο πιθανό να ηγούνται οργανισμών που έχουν αναλάβει δεσμεύσεις κλιματικής ουδετερότητας (29%) συγκριτικά με εκείνους που κατατάσσονται στις χαμηλότερες θέσεις (16%). Οι CEO των εταιρειών "υψηλής εμπιστοσύνης" είναι επίσης πιο πιθανό να ηγούνται οργανισμών που έχουν συνδέσει μη οικονομικά αποτελέσματα με την διαμόρφωση της αμοιβής τους. Περίπου οι μισοί από τους CEO που ηγούνται οργανισμών που κατατάσσονται υψηλά σε επίπεδο εμπιστοσύνης, έχουν συνδέσει δείκτες όπως η ικανοποίηση των πελατών (51%) και μετρήσεις αφοσίωσης των εργαζομένων (46%) με το προσωπικό τους μπόνους ή το πλάνο κινήτρων.

Οι κυβερνοκίνδυνοι και οι κίνδυνοι υγείας βρίσκονται στην κορυφή των ανησυχιών των CEO

Παρά την υψηλή αισιοδοξία, εξακολουθεί να υφίσταται ο κίνδυνος απειλών που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις εταιρείες κατά τους επόμενους 12 μήνες. Ομοίως με πέρυσι, οι κίνδυνοι στον κυβερνοχώρο και στην υγεία κατατάσσονται ως οι κυριότερες παγκόσμιες απειλές, όπως αναγνωρίζονται από το 49% και το 48% των CEO, αντίστοιχα. Η μακροοικονομική αστάθεια ακολουθεί με μικρή διαφορά, με το 43% των CEO να ανησυχεί πολύ ή πάρα πολύ για τις πιθανές επιπτώσεις του πληθωρισμού, των διακυμάνσεων του ΑΕΠ και των ζητημάτων της αγοράς εργασίας κατά το επόμενο έτος.  Σημαντική ανησυχία αποτελεί και η ικανότητα προσέλκυσης και διατήρησης ανθρώπινου δυναμικού καθώς το 69% των CEO που ανησυχούν για τους κινδύνους κοινωνικής ανισότητας το αναφέρουν ως αντίκτυπο, όπως και το 62% των CEO που ανησυχούν για τους κινδύνους υγείας.

Πιο συγκεκριμένα και με βάση τον κλάδο, οι κίνδυνοι στον κυβερνοχώρο κατατάσσονται ψηλά στην ατζέντα των CEO των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, 59% των οποίων αναφέρουν τον κυβερνοχώρο ως βασική απειλή. Οι CEO στους κλάδους του manufacturing (40%) και καταναλωτικών προϊόντων(39%) εμφάνισαν χαμηλότερα επίπεδα ανησυχίας, παρά τον υψηλό όγκο επιθέσεων που παρατηρείται στην αγορά δραστηριοποίησής τους.

Όπως είναι αντιληπτό, ένα υψηλό ποσοστό των CEO του κλάδου της φιλοξενίας και της αναψυχής (75%) ανησυχεί για τον αντίκτυπο των κινδύνων υγείας στην επιχείρησή τους. Ταυτόχρονα, το 49% των CEO εταιρειών ενέργειας και κοινής ωφέλειας θεωρεί την κλιματική αλλαγή ως τη βασική απειλή για το επόμενο έτος, με ποσοστό 15 μονάδες υψηλότερο από το συνολικό ποσοστό παγκοσμίως.

Ο Bob Moritz δήλωσε: «Όταν οι CEO εξετάζουν τους επόμενους 12 μήνες, φαίνεται να ανησυχούν για πιθανές απειλές στη βραχυπρόθεσμη απόδοση των εταιρειών τους, που θα μπορούσαν να προκύψουν από διαταραχές, συμπεριλαμβανομένων της μακροοικονομικής αστάθειας, καθώς και των κινδύνων στον κυβερνοχώρο και την υγεία. Αν και απειλές όπως η κλιματική αλλαγή και η κοινωνική ανισότητα βρίσκονται πιο χαμηλά στη λίστα, είναι κρίσιμο να μη χάσουμε την εστίασή μας σε αυτά τα πιο μακροπρόθεσμα ζητήματα, καθώς είναι και εκείνα που θα καθορίσουν την ποιότητα του κόσμου στον οποίο ζούμε και τον οποίο θα παραδώσουμε στην επόμενη γενιά.»

Οι CEO παγκοσμίως αναζητούν ανάπτυξη στις ΗΠΑ

Όταν οι CEO αναζητούν αύξηση των εσόδων τους κατά το επόμενο έτος εκτός της χώρας τους , οι ΗΠΑ θεωρούνται ότι προσφέρουν τις μεγαλύτερες δυνατότητες. 41% κατατάσσει τις ΗΠΑ ως μία από τις κορυφαίες χώρες για τις προοπτικές ανάπτυξης των εταιρειών τους κατά τους επόμενους 12 μήνες, σημειώνοντας άνοδο από το 35% το 2021. Η Κίνα κατατάσσεται στη δεύτερη θέση συνολικά, με ποσοστό 27%, συγκρίσιμο με την κατάταξή της πέρυσι, ακολουθούμενη από τη Γερμανία (18%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (17%, αύξηση έξι μονάδων από πέρυσι).

Οι δεσμεύσεις για κλιματική ουδετερότητα δεν αποτελούν άμεση προτεραιότητα

Η έρευνα αναδεικνύει την ανάγκη για μεγαλύτερη πρόοδο όσον αφορά στην επίτευξη των παγκόσμιων κλιματικών στόχων, καθώς λιγότερο από το ένα τρίτο των CEO δήλωσαν ότι η εταιρεία τους έχει αναλάβει δέσμευση για τη μείωση των εκπομπών. Μόνο το 22% των CEO που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι οι εταιρείες τους έχουν αναλάβει δεσμεύσεις για μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα (Net Zero) ενώ το 29% δήλωσε ότι ο σχεδιασμός σχετικών δεσμεύσεων βρίσκεται σε εξέλιξη. Ένα παρόμοιο ποσοστό (26%) έχει αναλάβει δέσμευση για κλιματική ουδετερότητα, ενώ ένα 30% δήλωσε ότι ο σχεδιασμός των σχετικών δεσμεύσεων  βρίσκεται σε εξέλιξη.

Μόλις το ένα τρίτο των CEO χαρακτήρισε την κλιματική αλλαγή ως πρωταρχική ανησυχία για το επόμενο έτος, γεγονός που αντανακλά την πεποίθηση ότι δεν θα επηρεάσει την αύξηση των εσόδων βραχυπρόθεσμα. Επίσης, περίπου το 57% των CEO που δεν ανέλαβαν δεσμεύσεις για μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα ή κλιματική ουδετερότητα, δήλωσαν ότι δεν πιστεύουν ότι οι εταιρείες τους παράγουν σημαντική ποσότητα εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG).

Ενώ οι CEO ανέφεραν τον "μετριασμό των κινδύνων της κλιματικής αλλαγής" ως τον παράγοντα με τη μεγαλύτερη επιρροή πίσω από τις στρατηγικές τους για την κλιματική ουδετερότητα (το 63% ανέφερε ότι έχει μεγάλη ή πολύ μεγάλη επιρροή), ως αμέσως επόμενος παράγοντας αναφέρθηκε η "ικανοποίηση των προσδοκιών των πελατών" (61%), γεγονός που αντανακλά ότι η ανάληψη δράσης για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής έχει ολοένα και μεγαλύτερη σημασία για την εμπορική επωνυμία μιας εταιρείας και την παροχή της αξίας που αναμένουν οι πελάτες.

Ο Μάριος Ψάλτης, CEO, PwC Ελλάδας σημειώνει: «Η πανδημία και η κλιματική αλλαγή αποτελούν προκλήσεις που δοκιμάζουν τις εταιρείες όσο ποτέ άλλοτε. Όπως αναδεικνύεται από τα ευρήματα της έρευνας, η εδραίωση της εμπιστοσύνης αποτελεί θεμελιώδες ζητούμενο για τους CEO στην προσπάθεια αντιμετώπισης των προκλήσεων αυτών. Η μελέτη δείχνει πως το επίπεδο εμπιστοσύνης σχετίζεται με την αισιοδοξία που εκφράζουν οι CEO για αύξηση των εσόδων αλλά και ότι η δέσμευση για κλιματική ουδετερότητα συμβάλλει σημαντικά στο χτίσιμο εμπιστοσύνης. »

Σχετικοί όροι:
PwC
CEO
Συναφείς αναρτήσεις
Σε πάνω από 350 στελέχη
Διευθύνοντες σύμβουλοι και επιστήμονες κορυφαίων εταιρειών από τον κλάδο της τεχνητής νοημοσύνης προειδοποίησαν ότι ο κίνδυνος που θέτει η ...
Kοινή εκδήλωση του ΕΒΕΑ με το Νed Club
Το ζήτημα της σύγχρονης διακυβέρνησης των οικογενειακών επιχειρήσεων και της διαδοχής τους συζητήθηκε στην εκδήλωση με θέμα «Οικογενειακές επιχειρήσεις ...
Η Nομισματική Συλλογή της Alpha Bank
Μία μεγάλη αναδρομική έκθεση με τίτλο "Η άλλη όψη του νομίσματος" διοργανώνει η Alpha Bank στο Μουσείο του Ιδρύματος ...
Παγκόσμια Μελέτη της PwC
Σύμφωνα με τη μελέτη της PwC 2023 Global M&A Industry Trends Outlook, η παγκόσμια αγορά Εξαγορών και Συγχωνεύσεων αντιμετώπισε ...
Ενώ ένας αυξανόμενος αριθμός εταιρειών αγωνίζεται να συμβιβάσει τους καθαρούς μηδενικούς στόχους με την κερδοφορία, ένας συγκεκριμένος τομέας έχει, ...
Εθνική Ασφαλιστική
Ο Χώρος Τέχνης «ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ» της Εθνικής Ασφαλιστικής φιλοξενεί την έκθεση Παύλος Σάμιος “Non Finito”, με 35 έργα του ...
Τις τρέχουσες εξελίξεις και τάσεις αναφορικά με την ψηφιοποίηση των λειτουργιών και διαδικασιών προμηθειών, παρουσιάζει η έρευνα της PwC ...
76 εξαγορές και συγχωνεύσεις
Συνολικά κεφάλαια ύψους 12 δισ. ευρώ προσέλκυσαν οι ελληνικές επιχειρήσεις μέσα από Εξαγορές και Συγχωνεύσεις (E&Σ), εκδόσεις εταιρικών ομολόγων ...
Πάνω από 87,5 δισ. δολ.
Σύμφωνα με την έρευνα  «State of Climate Tech 2021», που διεξήγαγε η PwC κατά το β’ εξάμηνο 2020 και ...
 
 
Η PRODEA Investments ανακοινώνει ότι τα έσοδα του ομίλου από μισθώματα ανήλθαν σε €165,2 εκατ. έναντι €149,7 εκατ. το 2022 (αύξηση 10,3%). Η ...
Η εργασιακή πραγματικότητα διαμορφώνεται με σημαντικές μεταβολές, επιφέροντας την ανάγκη αναβάθμισης των δεξιοτήτων των εργαζομένων, ταυτόχρονα με την προσαρμογή τους στην ταχεία τεχνολογική ...
Η ELPEDISON διευρύνει τις διαθέσιμες μεθόδους πληρωμής, ανακοινώνοντας με μεγάλο ενθουσιασμό ότι παρέχει πλέον στους πελάτες της τη δυνατότητα να εξοφλούν τους λογαριασμούς ...
Σε μια εποχή όπου οι τιμές αυξάνονται σε παγκόσμιο επίπεδο, τα Public ανατρέπουν τα δεδομένα της αγοράς, προσφέροντα άτοκα και χωρίς κάρτα όλα τα προϊόντα τεχνολογίας, οικιακών συσκευών και ψυχαγωγίας. Με ...
Το προηγμένο εργαλείο «Chat in Color» είναι από σήμερα διαθέσιμο δωρεάν για όλους μέσω της ιστοσελίδας της KRAFT Paints. Χάρις σε αυτό η ...
Η θυγατρική της Cenergy Holdings στις ΗΠΑ, Hellenic Cables Americas, σχεδιάζει να κατασκευάσει μία νέα μονάδα παραγωγής καλωδίων προηγμένης τεχνολογίας στη Βαλτιμόρη της Πολιτείας ...
Η Eltrak, ηγέτης στον τομέα της διάθεσης μηχανημάτων έργων, ενέργειας και ναυτιλίας, ανακοινώνει με υπερηφάνεια τη νέα της συνεργασία με την πολυεθνική εταιρία ...
Η ΔΕΗ Ανανεώσιμες αναδείχθηκε για τρίτη συνεχή χρονιά ως εξαιρετικό περιβάλλον για εργασία καθώς απέκτησε και φέτος την Πιστοποίηση Great Place to Work ...
Η μπύρα ΝΗΣΟΣ ξεχώρισε στη λαμπερή τελετή απονομής των Tourism Awards 2024, λαμβάνοντας την κορυφαία, πλατινένια διάκριση στην ενότητα “Brand Greece”. Η εν ...
Με αφορμή την Ημέρα της Γης 2024, η LG Electronics (LG) παρουσίασε σήμερα εντυπωσιακό 3D περιεχόμενο σε ψηφιακό billboard της Times Square στη ...
H Viohalco ανακοινώνει ότι ο κ. Σπυρίδων Κοκκόλης, από 8 Απριλίου 2024, ανέλαβε τη θέση του Αναπληρωτή Οικονομικού Διευθυντή της Viohalco (Deputy CFO) ...
H Ogilvy Greece δημιουργεί έναν νέο «πράσινο» στόλο οχημάτων, αντικαθιστώντας, σταδιακά, όλα τα συμβατικά εταιρικά οχήματα με νέα ηλεκτρικά ή υβριδικής plug-in τεχνολογίας. ...